Miksi mun hapanleipä ei onnistu?
Sain äidiltä jotain iänikuista juurta, joka äidillä kyllä toimii hyvin ja siitä tulee todella hyvää leipää. Äitihän ei nyt tietenkään leipoessaan noudata mitään sekunnintarkkaa aikataulua lämpötilaseurannalla, kunhan fiiliksellä pistää menemään ja hyvää tulee joka kerta. Eikä hänellä myöskään mene päiväkausia leivän leipomiseen? No, minä olen sitten ihan ohjeista seuraten yrittänyt saada leivottua leipää ja pieteetillä taitellut ja kylmälevossa pitänyt, mutta ei tule mitään. Leipiin ei tule samanlaista ilmavaa rakennetta, kuten äidillä, eikä leivässä maistu sellainen samanlainen happamuus. Kuoreen se maku kyllä tulee, mutta ei sisuksiin.
Lisäksi koko prosessi on aivan sa atanasta. Leipäni ei koskaan pysy kauniin tiiviissä muodossa, vaan se leviää pellille, jos en käytä vuokaa. Taitteleminen on ihan mielettömän sotkuista ja taikina tarttuu ihan joka paikkaan, eikä leivästä edes tule ilmavaa. Jossain vaiheesta taikina saattaa lötkistyä aivan onnettomaksi. Kun laitan leivän koriin nousemaan, SE TARTTUU SIIHEN KORIIN tai kelmuun tai mihin vaan koitan sitä laittaa. Sitten koko leipä on ihan pilalla mössönä. Viiltoja on ihan turha edes kuvitella, koska jos viillän hyvin nousseen leivän, se lössähtää ja leviää pannukakuksi.
Hapanleivän leipomisen pitäisi olla helppoa, koska tätä on äidit ja äitien äidit tehneet iät ja ajat ennen vanhaan, mutta minä en vttu osaa. Ihan hulluna ärsyttää, kun taas meni vapaapäivä säätäessä ja lopputulosta voisi käyttää vaikka purkupallona.
Kommentit (7)
Joko liian kauan tai vähän, tai jauhoja ei ole ollut riittävästi, rukiin kanssa sitko ei ole ongelma koska sitä ei muodostu, mutta vehnäleivässä olennainen tekijä että vaivaa riittävän kauan, käsin ja jopa koneella kymmeniä minuutteja. Etsi youtubesta ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Joko liian kauan tai vähän, tai jauhoja ei ole ollut riittävästi, rukiin kanssa sitko ei ole ongelma koska sitä ei muodostu, mutta vehnäleivässä olennainen tekijä että vaivaa riittävän kauan, käsin ja jopa koneella kymmeniä minuutteja. Etsi youtubesta ohjeita.
Ja voi juurikin olla kuollut, se pitää herätellä ja testata toimivaksi. Juuri ei säily montaa päivää ruokkimatta.
Katso kerran kun äitisi tekee. Tumma hapanleipä pitänee saada kuplimaan ennen kuin loput jauhot lisätään, ellen väärin muista. Jääkaappi tuhonnee juuren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voi juurikin olla kuollut, se pitää herätellä ja testata toimivaksi. Juuri ei säily montaa päivää ruokkimatta.
Lisäksi leipomisympäristö vaikuttaa, maaseudulla täysin eri juttu koska siellä on luonnollisia hiivoja enempi ilmassa, mutta huomaa kesällä kaupungissakin että pulla kohoaa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi leipomisympäristö vaikuttaa, maaseudulla täysin eri juttu koska siellä on luonnollisia hiivoja enempi ilmassa, mutta huomaa kesällä kaupungissakin että pulla kohoaa itsestään.
Kyllä juuri elossa on, koska välillä se menee aivan hulvattomaksi purkissaan, mutta en tiedä, mikä leipomisvaiheessa mättää. Käytännössä leipä kohoaa kunnolla vain sen yhden kerran, vaikka joidenkin ohjeiden mukaan pitäisi kohotella vielä kylmässä ja vaikka mitä. Parhaimmat tulokset olen saanut, kun olen illalla tehnyt taikinan kohoamaan, tunkenut yöksi jääkaappiin, seuraavana päivänä vaivaillut koneessa juuri sen jonkun 10 min, sitten lyhyen kohotuksen jälkeen uuniin. Mutta ei se silloinkaan ole yhtä hyvää. "Oikeilla ohjeilla" ei todellakaan tule lähellekään samanlaista jälkeä.
Hankalaa hommaa.
Nimimerkillä kokemusta on ja kiitti se sotku riitti.