sisävaipat vs. taskuvaipat?
Ensimmäistä lastani tässä odottelen ja olen ajatellut kokeilla tuota kestovaippailua. Kaikki termit ja informaatio tulva ovat saaneet minut kuitenkin ymmälleen ja ajattelinkin kysyä viisaammilta ohjeita :)
mitä eroa käytössä on siis käyttääkö sisävaippaa ja kuorta vai sitten taskuvaippaa ja imuja? tarvitaanko tuohon tarkuvaipan päälle vielä kuori? AIO vaippoja en ajatellut hankkia kuin ehkä pari, koska pyykkimäärä lisääntyy, mutta pitääkö taskuvaippakin pestä joka vaihdon yhteydessä? Vai se pelkkä imuosa? Mietin, että jos taskuvaipassa ja AIO vaipassa on sama pyykkimäärä niin sitten ne AIO vaipat olisi kyllä kätevämpiä...
kiitos niille jotka viitsivät vastaamaan..
Kommentit (7)
ne kuivuu tosi nopeaa. illalla kun pesee, kun poitsu mennyt nukkumaan niin aamulla oottaa jo kuivat harsot narulla. :)
- taskuvaipan päälle ei tarvita kuorta, koska taskuvaipan uloin kangas on kosteudenpitävä, kuin kuori. taskuvaippa pitää pestä kokonaan joka käytön jälkeen, mutta saman verran siinä on pestävää kuin sisävaipoissakin. ainakin, jos käyttää sisätaskuvaippoja, jotka siis ovat taskuvaippoja, jotka tarvitsevat kuorenkin. täytetty tasku on kuin AIO.
-sisävaippoja ja kuorta käytettäessä sisävaipat pestään joka käytön jälkeen ja (muovi-/fleece-)kuoret vain, jos ovat tahriintuneet tai haisevat. villahousuja "kuorina" käytettäessa riittää tuuletus usein ja pesu vain, jos on tahraa.
-AIOvaipat on kyllä kätevimpiä kun niitä ei tartte täyttää, mutta niiden huonoksi puoleksi lasketaan usein kovin pitkä kuivatusaika (narulla)... ne ovat myös yleensä kalleimpia vaippoja.
meillä on käytössä lähinnä vaan taskuja, mutta pari AIOvaippaakin on. tykkään siitä, että taskuihin saa imuja just niinku haluaa, tarpeen mukaan. yövaippana sisätäyttö+villahousut. oon koittanu myös sisävaippaa ja kuorta, ihan ekat kuukaudet, mutta ne sitten jäi pieniksi enkä ostanu isompia sellasia vaan taskuja.
kysele lisää vaan, kyllä saat vastauksia!
kestovaippailuun hurahtanut Tiina ja Aapo 1v3kk :)
Kiitos vastauksestasi. Mitäs mieltä olet kun myynnissä on myös niitä yhdenkoon taskuvaippoja, että kannattaako sellaisia ostaa? Onko itselläsi kokemuksia? Vai onko ne kovin suuria vastasyntyneelle? Harmittaa vaan jos ostaa kalliita vaippoja ja sitten ne jääkin heti melkein pieniksi..
Meillä Bumgenius 3.0. (= yhdenkoon taskuvaipat) on ihan luottovaippoja, tosi hyviä siis. Ovat melko kalliita, mutta hyvä imu on mukana, joten lopulta ei olekaan kovin kallis. (Useimmat taskuvaipathan myydään ilman imua.) Poikani on nyt 7 kk, ja käytämme Bumgeniuksia keskimmäisillä säädöillä. (Niissä on kolme mahdollisuutta.) Ensimmäiset Bumgenius-vaipat hankittiin, kun lapsi oli muistaakseni 4 kk, ja saman tien käytettiin keskisäätöjä. Eli varmaan pienimmillä säädöillä olisi jo parikuukautiselle ollut ok (ihan vastasyntyneestä en osaa sanoa). Aluksi vastasyntyneelle käytin sisävaippaa (nb-koko) ja kuoria, mutta tosi nopeasti ne kyllä jäi pieneksi. Olen kokeillut myös Babyidean Growhour -yhdenkoon taskuvaippaa, mutta pojalleni se ei istunut ollenkaan niin hyvin kuin Bumgenius.
Itse tein tätä esikoista odotellessani niin, että ostin muutamia erilaisia vaippoja käytettynä kokeeksi ja sitten hankin lisää hyväksihavaittuja malleja.
Meillä taskuvaipat eivät oikein toimineet, koska poju onnistui pissaamaan niistä ns. lahkeesta ulos ilman, että imut edes kastuivat. Sisävaippa-kuorivaippa-yhdistelmässä voi valita sellaiset kuoret, joissa on 'rypyt' lahkeensuussa tai lahkeelliset villahousut kuoriksi. Tosin toiset vannovat taskuvaippojen nimeen, joten mikä ei sovi yhdelle sopii toiselle.
Itse olen ihastunut fleeceisiin (miten tätä sanaa taivutetaan..?)sisätäyttövaippoihin. Niihin voi laittaa eri tilanteisiin erilaisia imuja sisään, pinta tuntuu vauvan peppua vasten kuivalta kun kosteus siirtyy seuraaviin kerroksiin (samoin toimii myös taskut, osa sisävaipoista tai erillinen kuivaliina), kuivuu nopeasti kun osat pestään ja kuivataan erikseen, voi valita itselle sopivan kuoren (ja kuoria ei tarvitse olla montaa koska niitä ei tarvitse pestä niin usein) ja helppo pukea (no on taskut, sisävaipat ja AIOtkin yhtä helppo pukea, mutta harsot yms. ei).
Ei kannata ostaa valmiiksi koko vaippavarastoa, koska tosiaan kaikki vaipat eivät sovi kaikille.
Mä olen tykännyt noista bumgeniuksista ja ne on meillä nyt olleet käytössä 7 kk. Fuzzeja mulla oli small- ja medium -koossa ja ne smallit kesti reilut kolme kuukautta ennen kuin jäivät pieniksi. Vauvalla oli pulleat reidet, vaikka ei mikään kovin iso muuten olekaan.
Fuzzien ja Bummareiden huono puoli on se, että ne ovat ulkomaisia.
Hyvälaatuinen kotimainen taskuvaippa on Hilivinksis.
Meillä on tullut ajan kanssa ongelmaksi se, että iho ei kestä fleece-pintaa pidemmällä kuin tunnin vaihtovälillä, joka on vähän ongelmallinen.
Kestovaippailuun kannattaa asennoitua hiukan myös niin, että se on kaupankäyntiäkin ja kokeilua. Vaipoilla on melko hyvä jälleenmyyntiarvo ja käytettyinä saa hyviä. Kantsii myös lainailla.
Sisävaipoista meillä on yövaippana Ronja&Roopen tuplaläppävaippa, joka kestää meillä 12 tunnin yöunet. Kuorena tirsokkaan villahousut tai ImseVimsen pul-kuori. Tuossa meillä on erikseen kuivaliina.
Paljon kehutut TotsBotsin bambusisävaipoista mä en taas tykännyt itse ollenkaan, vaikka olivatkin ihanan näköisiä.
Kantsii käydä kestovaippainfon keskusteluissa, siellä on paljon vilkkaampaa.
sisävaipat/harsot + kuoret (vuotosuojalliset pul-kuoret tai villapöksyt).
meillä ainakin pikkuvauva aikana se vauvakakka falskas taskuista ja sitten oli pakko vaihtaa koko vaatekerta.. sen takia meillä siirryttiin suosiolla käyttään harsoja (päiväkäytössä) ja sisä(täyttö)vaippoja (yökäytössä).. edelleenkin menee poitsulle 9kk ja 11kg harsot taitoilla eli siinä ainaki on rahaa säästynyt huimasti, kun ei oo tarvinnut vaippoja ostaa. :)