Nyt jyrähtää Lääkäriliitto: "Epätasa-arvo on karmeaa"
"– Kuvittelemme olevamme pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta, mutta meidän terveyden ja terveyspalvelujen saatavuuden sosioekonominen epätasa-arvo on karmea ja vieläpä paheneva. Köyhimmät ovat kipeimpiä ja saavat huolimatta suuremmasta tarpeestaan vähemmän palveluita. Ei sellaista voi hyväksyä.
Erikoissairaanhoidossa hoitotakuu on ja on ollut monin paikoin kuuden kuukauden väärällä puolella. "
"Epätasa-arvo on karmeaa"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/laakariliitolta-tiukka-vaatimus-eri…
Pitää toivoa, että vakavasti pitkäaikaissairaat löytävät töitä.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä että keski-ikäiset ja sitä vanhemmat luulosairaat naiset ylikuormittuvat terveydenhoitoa.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Jouduin käymään poliklinikalla ja täynnä eläkeläisiä se oli.
Siellä se sinäkin sitten vanhemmiten olet. Saa sitten sinua nuoremmat kauhistella, että paikka oli täynnä eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriliiton pointti on, että kelakorvauksia käytetään siten, että käydään yksityisellä hoidattamassa yksittäisiä asioita, mutta yksityisellä ei ole resurssia käsitellä potilasta kokonaisuutena. Julkisella sektorilla sitten taaplataan monisairaiden kanssa, joihin vaaditaan kokonainen hoitotiimi. Lääkärit eivät ole poliitikkoja saati sosiaalipoliitikkoja. On poliittinen kysymys kohdennetaanko rahaa työssäkäyviin ihmisiin, jotka sillä yksittäisellä yksityislääkärikäynnillä ovat nopsaan takaisin työpaikoillaan vai kohdennetaanko verovaroja monisairaisiin todennäköisesti eläköityneisiin potilaisiin. Toki hoidon kannalta se monisairas varmasti tarvitsisi enemmän hoitoa, mutta hyödyttääkö panostettu raha yhteiskuntaa?
Hyödyttää, jos sillä pystytään pidentämään sitä aikaa jonka monisairas pystyy olemaan omatoiminen eikä vaadi ympärivuorokautista apua ja hoivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ongelma kirjoitti:
Mun mielestä tuo ei ongelma. Kyllä sinne pääsee ihan koska vaan. Ongelma vaan on että lääkärit harrastavat paskanpuhumista eivätkä osaa diagnosoida oikein, jolloin joutuu ravaamaan ihan kyllästymiseen asti. Jotkut jopa häpeilemättä rikkovat törkeästi terveydenhuollon lakeja.
Samaa mieltä. Tämä on se vielä suurempi ongelma.
Joo olen laittanut merkille, että Suomessa on nykyään paljon epäpäteviä lääkäreitä. Potilasta ei aina kuunnella ja sitten tulee hoitovirheitä. Itsekin yhden lääkärin hoitovirheen johdosta olen ollut nyt vuosien hoitokierteessä ja uutta leikkausta vaativaa toimenpidettä odotellessa. Jos kyseinen lääkäri olisi aikanaan kuunnellut, niin oltaisiin vältytty koko rumbalta. Nyt asia menee vielä potilasvahinkovakuutukseen. Muuten olen ulkomailla saanut parempaa hoito kuin Suomessa.
Jos olisin varakkaampi, hoitaisin lääkärikäynnit ulkomailla. Esimerkiksi Latviassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä ketjua ei poisteta?
Miksi pitäisi?
Lääkäriliitto on iso osa ongelmaa. Aloituspaikkoja ei saa lisätä heidän mielestään. Muut olisivat hiukan erimieltä.
Mun mielestä tuo ei ongelma. Kyllä sinne pääsee ihan koska vaan. Ongelma vaan on että lääkärit harrastavat paskanpuhumista eivätkä osaa diagnosoida oikein, jolloin joutuu ravaamaan ihan kyllästymiseen asti. Jotkut jopa häpeilemättä rikkovat törkeästi terveydenhuollon lakeja.
Mulla on kroonisestisairaana sama kokemus kohta 3 vuosikymmeneltä, se on ihan omituista pelleilyä, nykyään joutuu hyppiin miljoonan renkaan läpi todistellakseen lääkärille et ansaitsee hoitoa ja silti se saatetaan evätä mielivaltaisesti kun lääkäri haluaa nähdä pari kuperkeikkaa lisää.
Juristit on sitä mieltä että huutava vääryys mut ei mulla oikeuteen ole varaa jos ei terveyteenkään.
No mut oma vika, mitäs olin niin tyhmä että jäin auton alle.
Sinullako on ihan oikeasti kompetenssia arvostella lääkärien diagnostiikkaa?
Rikolliset kirjoitti:
Esim. en ole monisairas tai kroonisesti sairas, mutta saman asian takia joutunut ravaamaan jo 3 kertaa terveyskeskuksen puolella ja 2 kertaa lähetteellä erikoissairaanhoidossa ja jatkuu vaan. No, mennään vaikka 100 x.
Meinaatko, että lääketiede on niin helppoa, että asia kuin asia selviää ensimmäisellä käyntikerralla? Monet taudit nyt vaan ovat niin vaikeita,että diagnoosin saaminen voi pahimmillaan kestää vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on keuhkosairauksia, joista yhden seuranta on erikoissairaanhoidossa ja toisen perusterveydenhuollossa. Se minusta vasta kummallista on, kun molemmat voitaisiin katsoa samalla käynnillä keuhkolääkärin luona. Nyt kummallekin vastaanotolle pitää käydä erikseen verikokeissa. En ymmärrä, missä tuossa se säästö tulee.
Sinähän voit ilmoittaa, että jatkossa käyt vaan perusterveydenhuollossa. Itse sin'ä sen voit päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tämä on se vielä suurempi ongelma.
Joo olen laittanut merkille, että Suomessa on nykyään paljon epäpäteviä lääkäreitä. Potilasta ei aina kuunnella ja sitten tulee hoitovirheitä. Itsekin yhden lääkärin hoitovirheen johdosta olen ollut nyt vuosien hoitokierteessä ja uutta leikkausta vaativaa toimenpidettä odotellessa. Jos kyseinen lääkäri olisi aikanaan kuunnellut, niin oltaisiin vältytty koko rumbalta. Nyt asia menee vielä potilasvahinkovakuutukseen. Muuten olen ulkomailla saanut parempaa hoito kuin Suomessa.
Ai Somaliassa vai? Vaiko Venäjällä?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin varakkaampi, hoitaisin lääkärikäynnit ulkomailla. Esimerkiksi Latviassa.
Sinäkö ihan tosissasi kuvittelet sairaanhoidon olevan ladukkaampaa Latviassa?
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriliitto on iso osa ongelmaa. Aloituspaikkoja ei saa lisätä heidän mielestään. Muut olisivat hiukan erimieltä.
Eihän lääkäriliitolla ole valtaa asiasta päättää. Kyllä se on monesta muusta asiasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on keuhkosairauksia, joista yhden seuranta on erikoissairaanhoidossa ja toisen perusterveydenhuollossa. Se minusta vasta kummallista on, kun molemmat voitaisiin katsoa samalla käynnillä keuhkolääkärin luona. Nyt kummallekin vastaanotolle pitää käydä erikseen verikokeissa. En ymmärrä, missä tuossa se säästö tulee.
Sinähän voit ilmoittaa, että jatkossa käyt vaan perusterveydenhuollossa. Itse sin'ä sen voit päättää.
En ilmoita, koska tuo toinen sairaus tarvitsee keuhkolääkärin tietämyksen muun muassa lääkityksen osalta.
Ainahan naisten vaivoja on vähätelty,