Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajopelko joka haittaa elämää

Vierailija
28.08.2023 |

Sain ajokortin v. 2014. Ajelin ensimmäisen vuoden ihan hyvin mielin. Sitten sain lapsen v. 2015 ja sen jälkeen vauva kyydissä ajaminen pelotti. Lopetin ajamisen, siitä tuli mörkö. Elämä rajoittui aika paljon ja huomasin, että olisi pakko saada rohkeutta taas ajaa. Kävin v. 2021 muutamalla ajotunnilla, jotta sain vähän varmuutta ajoon. Olen nyt pari vuotta ajellut omia reittejäni, pidemmät matkat tykkään edelleen mennä bussilla tai junalla.

Ajaminen ei ole enää niin iso mörkö, mutta huomaan yhden asian ahdistavan. En haluaisi kyyditä ketään vieraampia ihmisiä. Nytkin lapseni kaverin vanhemmat haluaisi , että kuskaamme lapsia vuorotellen harrastuksiin. Nyt se mörkö nostaa taas päätään. Tuntuu, etten pysty siihen ja pelkään ihan hirveästi.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit potkurilla viedä lapset reeneihin, pari pulkkaa lisäksi, kaikki mahtuu.

Vierailija
2/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin koetan työstää ajomörköä ja olenkin vähän rohkaistumassa. En kuitenkaan usko, että ikinä opin varsinaisesti nauttimaan ajamisesta. Olen kyllä kuskannut jotain hoitolapsiakin joskus, pelottavaa oli mutta ihan samanlaista se auton käsittely oli kuin ilmankin heitä. Joten jos vaan otat ne vieraat lapset kyytiin niin uskon että selviät siitä ihan hyvin. Mutta jos et oikeasti HALUA tehdä sitä ja katsot, ettei tuollaisesta ajovuorottelusta ole sinulle muutenkaan niin isoa hyötyä, että se korvaisi tuon epämukavuuden, niin ei sinun tietenkään ole pakko suostua lapsesi kaverin vanhempien ehdotuksiin. Voit jopa kertoa ihan oikean syyn heille, ei se ole noloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Mutta ei ole edes ajokorttia. Luulen ettei reaktiokyky (poikkeustilanteissa) ja valppaus riittäisi, motoriikka osittain hankala jos vasemmalla puolella hämäävä aita tai seinusta. Ja lisäksi voi olla näköoireita, jos elimistön ravintotasapaino heittää yhtäkkiä tai häikäisy. Tai muu. Miten maaseudulla ajo pikkuteitä pitkin? Isossa kaupungissa varmaan pahempi.

Vierailija
4/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin. Vieraat ajoreitit ahdistavat saati jos joutuisi kuskaamaan ihmisiä. Tunnen suurta turvattomuutta jos joudun ajamaan joskus sellaisessa paikassa, jossa en ole ennen ajanut.

Vierailija
5/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sai kortin kaksi vuotta sitten. Ensimmäisellä kerralla kun olin kyydissä, poistuin kyydistä kesken matkan, koska en voinut sietää sitä vähäistäkin epävarmuutta ajossa. Nykyään pystyn juuri ja juuri olemaan kyydissä, kunhan pidän silmät kiinni puhelimessa enkä seuraa liikennettä.

Nyt mies on alkanut puhua mulle kortin hommaamisesta. En aio hommata. Ei siitä tulisi yhtään mitään, kun en siedä edes toisten vähäistäkään haparointia auton ratissa. Lisäksi paikkakunnan liikennekulttuuri on aivan kamala.

Vierailija
6/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalinta tässä myös se, että oma puoliso ei ymmärrä pelkoani. Kerroin, että en voi suostua siihen, että kuskaan lastan kaveria, kun se ahdistaa niin paljon. Miehen reaktio oli vain kummeksuva, että hänkö joutuu sitten aina hoitamaan kuskaamiset.

Vierailija
7/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa. Olen aina rakastanut autoilua. Niin vaivatonta, niin helppoa.

Miksi pelkäätte autoilua? Enemmän siinä voi vaikuttaa kun kyydissä.

Vierailija
8/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ahdistun eniten siitä, että joudun menemään vieraaseen paikkaan. Ahdistun jo siitä, että onko meille parkkipaikkaa siellä. Mitä jos en saa autoa parkkiin. Mitä sitten teen...

Vierailija
9/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa. Olen aina rakastanut autoilua. Niin vaivatonta, niin helppoa.

Miksi pelkäätte autoilua? Enemmän siinä voi vaikuttaa kun kyydissä.

Ei meillä pysy kädet yhtä vakaana ratissa kuin sulla ja ratti kääntyy vahingossa ojaan. Tai saa paniikin, laittaa silmät kii. Ja vastapäiseltä kaistalta voi kääntyä auto eteen yhtäkkiä. Hirviä liikkuuu, rekkoja, isoja autoja. Turha kai ajaa korttia.

Vierailija
10/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sai kortin kaksi vuotta sitten. Ensimmäisellä kerralla kun olin kyydissä, poistuin kyydistä kesken matkan, koska en voinut sietää sitä vähäistäkin epävarmuutta ajossa. Nykyään pystyn juuri ja juuri olemaan kyydissä, kunhan pidän silmät kiinni puhelimessa enkä seuraa liikennettä.

Nyt mies on alkanut puhua mulle kortin hommaamisesta. En aio hommata. Ei siitä tulisi yhtään mitään, kun en siedä edes toisten vähäistäkään haparointia auton ratissa. Lisäksi paikkakunnan liikennekulttuuri on aivan kamala.

Pitäiskö työstää omaa sietämistä?

Vierailija
11/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yksin.

Vierailija
12/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ylivoimainen ajomörkö melkein 20 vuotta. Olen aina asunut kaupungin keskustan tuntumassa ilman autoa, joten se ei ole kauheasti haitannut, mutta koronan ja etätöiden myötä muutettiin pikkukaupungin laitamille, ja kieltämättä nyt alkaa käydä niin hankalaksi olla huonosti kulkevien julkisten varassa että joudun varmaan menemään uudestaan ajotunneille. En vaan kyllä oikeasti tiedä miten rohkaistun enää ikinä ajamaan ruuhkassa varsinkaan jossain motarilla, kylmä hiki nousee ajatuksestakin.

Vierailija
13/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän on oltava sähköpotkulautailijoiden syytä.

Vierailija
14/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, joka ei koe samaa pelkoa, ei voi ymmärtää.

Vierailija
15/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kaverit vaan nauraa, että siis miten et uskalla ajaa... Eihän se oo vaikeeta. Ajaa vaan.

Vierailija
16/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta automaattivaihteinen auto, älä kuskaa ketään, et ole mikään taksi, aja rauhallisia teitä pitkin, vältä ruuhkia ja keskustassa ajamista.

Vierailija
17/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ajellut n.25 vuotta päivittäin, kunnes sain epilepsian. Mulla oli kortti pois pari vuotta, kun sopivaa lääkitystä etsittiin. Vihdoin toukokuussa sain korttini takaisin 🙌, mutten oo uskaltautunut ajamaan. Pelkään, etten enää osaakaan 🙄

Vierailija
18/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta automaattivaihteinen auto, älä kuskaa ketään, et ole mikään taksi, aja rauhallisia teitä pitkin, vältä ruuhkia ja keskustassa ajamista.

Automaattinen löytyy jo

Vierailija
19/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä todistaa, että naiset ei osaa ajaa

Vierailija
20/31 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikemne ja varsinkin autoilu on miesten jutsku

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän