Naapuri ei käytä koiraa päivittäin lenkillä
Naapurin border collie asuu suurimman osan ajasta pihalla, joka ei kuitenkaan ole mikään hirveän iso, ehkä jotain 300m2. Tiedän, että nuo koirat kaipaavat todella paljon liikuntaa ja tekemistä, mutta naapurin perhe ei "ehdi" viedä koiraa päivittäin kävelylle. Koira on nuollut molempiin etujalkoihinsa vertavuotavat haavat, ilmeisesti tylsyyden takia. Olen ehdottanut naapurille, että voin käyttää koiraa kävelyllä, mutta he eivät halua. Mitä voin tehdä?
Kommentit (20)
Olen kiinnittänyt huomiota että koiraa ei ulkoiluteta kuin kerran viikossa roskien viennin yhteydessä. Pitäisikö koirasta tehdä huoli-ilmo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnittänyt huomiota että koiraa ei ulkoiluteta kuin kerran viikossa roskien viennin yhteydessä. Pitäisikö koirasta tehdä huoli-ilmo.
Ap
Ei ole minun kirjoittamani. Oliko aloitusviestissäni jotain omituista?
Ap
Myös eläimistä voi tehdä huoli-ilmoituksen. Sinuna tekisin.
Minä kerroin täällä minun naapurista joka ei käytä kolmea koiraansa koskaan pihaa pidemmällä. Kehoitettiin vaan huolehtimaan omista asioista. Sopiii, inhoja piskejä ovatkin.
Olisiko koirakuiskaaja hyvä, sellainen koiran ahdistukseen perehtynyt. Ehkä omistaja kuuntelisi ohjeita vähän. Eläinlääkäri ehkä vain tökkää lääkkeet. Onko tassuille saatu apua? Lääkevoide. Onko allergioita. Lenkki olisi kiva koiralle ja tekeminen joka on koirasta kivaa, maisemat.
Käy kysymässä jos voisit ulkoiluttaa koiraa.
Itse tein näin kun tuttu sai kaksoset ja lenkit olivat lyhyet.
Voi ei, kuullostaa tosi pahalta. Etsi joku numero johon soittaa, tuohan on rääkkäystä. Kiitos että jaksat huolehtia ja välittää!
Oletko joka hetki kotona nokka ikkunassa kyyläämässä, käyvätkö koirat ulkona? Moni lenkittää koirat myöhään illalla viileämmällä säällä. Itse en puuttuisi, jos huolenaiheena pelkkä mahdollisesti vähäinen lenkittäminen. Huom: mahdollisesti.
Eläinsuojeluun voi olla yhteydessä, mutta eivät taida pystyä tekemään mitään sen kummempaa kuin jututtaa omistajia, ellei sitten ilmene jotain oikeasti tosi hälyttävää. Mutta ehkä se viranomaisen kanssa juttelu voi joitain omistajia herätellä huomioimaan koiran tarpeet paremmin. Toki voi olla kolaus naapurisuhteelle, jos naapuri tietää sinun tehneen ilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Käy kysymässä jos voisit ulkoiluttaa koiraa.
Itse tein näin kun tuttu sai kaksoset ja lenkit olivat lyhyet.
Et jaksanut lukea aloittajan lyhyttä viestiä kokonaan. Ihanan nykyaikaista.
Mistä tiedät, ettei koiria lenkitetä? Onko sinulla 247 videovalvonta naapuriin?
Ap voi vaikka vetää itsensä kiikkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vertavuotavat haavat ja nuoleminen on tarpeeksi vakava merkki ettei koirasta huolehdita. Kiireesti ilmoitus eläinsuojeluun. Voi olla pahasti sairaskin ja kivulias. Hyi noita ihmisiä.
Naapuri siis kysyttäessä kertoi, että koira itse nuollut itselleen haavat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan osaan puhua.
Ap
Teet ilmoituksen ihan välittömästi eläinsuojeluun ja poliisille. Välittömästi tarkoittaa NYT, ei huomenna eikä ylihuomenna. Mitään muuta ihmeteltävää ei asiassa ole.
Mistä sinä oikeasti tiedät käytettäänkö koiraa lenkillä vai ei? Oletko itse kotona 24/7 ja kotona ollessasi et tee mitään muuta kuin kyttäät naapurin perhettä? Tuo olisi ainoa keino tietää että koiraa ei lenkitetä. Muutoin koira on hyvin voitu lenkittää sinun tietämättäsi koska eivät ole tilivelvollisia naapurille omista lenkkeilystään.
Välittömästi ilmoitus joko puhelimitse tai netissä paikkakuntasi ESY lle sekä valvontaeläinlääkärille (yleensä kaupungin ell). Ilmoituksessa kerrot tarkan osoitteen ym. Sinun nimeäsi ei kerrota. Jos tunnet että koiralla on välitön hätä, soita 112 sekä valvontaeläinlääkäri.
Jaa ha. Voit vaikka keittää kahvit.