Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää rautalangasta, miksi moni vastustaa palmuöljyä!

Vierailija
27.08.2023 |

Onko se kovaa rasvaa ja siksi epäterveellistä (mutta eihän kai kaakaovoi ole sen parempaa)

Viekö sen viljely tilaa alkuperäiseltä ikimetsältä.

Onko sen tuottamiseen käytetty orjatyövoimaa. Toisin sanoen työläisiä, joilla ei ole palkka-asiat kunnossa

Vai onko se vaan pahan makuista

Mikä siinä harmittaa?

Alkoi kiinnostaa, kun tilasin cittarista lähetyksen ja yhdessä ruuasta luki isoin kirjaimin, että ei ole käytetty palmuöljyä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmuhakkuiden takia.

Vierailija
22/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lopettaisitte kokonaan niiden turhien herkkujen ostamisen, oli niissä sitten palmuöljyä tai ei. Onhan tuo kaikenkaikkiaan ihan käsittämätöntä, mitkä hyllyrivit meillä on kaupoissa tarjolla karkkia, sipsejä, keksejä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan rypsiöljyä. Se on pahaa rasvaa.

Vierailija
24/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lopettaisitte kokonaan niiden turhien herkkujen ostamisen, oli niissä sitten palmuöljyä tai ei. Onhan tuo kaikenkaikkiaan ihan käsittämätöntä, mitkä hyllyrivit meillä on kaupoissa tarjolla karkkia, sipsejä, keksejä yms.

Olet oikeassa. Tämä on viimeinen sipsipussi.

Vierailija
25/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosöljy on monipuolista. Siinä ei ole kolesterolia.

Vierailija
26/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orangit.

Vierailija
27/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustelut ? 

Itsekkin olen ollut vuosia syömättä öljyjä ylenpäätään,mutta kun leivän päälle on jotain saatava, aloin laittaa rypsiä vaikka olen jotain negatiivistä siitä lukenut.

En ymmärrä mikä siinä rypsiöljyssä on pahaa??

Oisko oliiviöljy sit parempaa leivän päällä?

Vierailija
28/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amazonia kirjoitti:

Sademetsää kaadetaan hirmu vauhdilla palmuöljy plantaasien vuoksi, mm orangeilta katoaa kotimetsät.. Jne. Amazon on koko maailman henkireikä, meiltä loppuu happi jos sademetsä häviää. Googlaa loput. Ja katso nat geo kanavaa telkkarista.

Entäs ne avocadoviljelmät tai nyhtökaurapellot sun muut öyhötykset, jotka muka säästää luontoa.

:DDDDDD

Nyhtökaura tehdään suomalaisenta kaurasta, sitä on viljelty iän kaiken Suomessa, eikä sen peltoala uhkaa Suomen luontoa mitenkään.

Avocadoa käytetään sen verran vähän, ettei sitä voi kitenkään verrata  palmuöljy plantaaseihin.

yrität ilmeisesti syyllistaa kasvissyöjiä/veganeja?

Esim soija, josta täälläkin usein vingutaan niin siitä menee ihmisen ravinnoksi vain olematon määrä ja suurin osa menee karjan rehuksi. 

Jos vain ihmiset soisi soijaa, sitä tarvitaisi tuottaa noin 25% siitä, mitä sitä nyt tuotetaan.  Esim.  Suomeen tuotavasta soijasta menee eläinten rehuksi 95 %

joo itse olen sekaani.

Vierailija
29/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viranomaiset ovat sanoneet yksinkertaisesti ja selkeästi, että kookosöljy sisältää niin paljon tyydyttynyttä rasvaa, ettei sen käyttöä voi suositella."

Vierailija
30/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Viranomaiset ovat sanoneet yksinkertaisesti ja selkeästi, että kookosöljy sisältää niin paljon tyydyttynyttä rasvaa, ettei sen käyttöä voi suositella."

Tuo kuuluu samaan höpötihuijaukseen kuin "voi on pahaa ja rypsiöljy hyvää".

Mutta aloituksessa ei puhuttu kookosöljystä, vaan palmuöljystä. Voidaanko palata aiheeseen?

Vierailija
31/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelut ? 

Itsekkin olen ollut vuosia syömättä öljyjä ylenpäätään,mutta kun leivän päälle on jotain saatava, aloin laittaa rypsiä vaikka olen jotain negatiivistä siitä lukenut.

Oisko oliiviöljy sit parempaa leivän päällä?[/quote

Yksi syy rypsiöljyn karttamiseen on sen omega3 pitoisuus, jota saadaan liikaa.

3ja 6 omegoiden pitäisi olla samat suhteessa kokonaisravinnossa.

Vierailija
32/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelut ? 

Oisko oliiviöljy sit parempaa leivän päällä?

Olen allerginen sille mutta moni tuttava sanoo rypsiöljyä myös vatsavaivojensa syyksi.

Rypsiöljy on luultavasti öljyistä huonoin.

Jotain kertoo oliiviöljyn paremmuudesta se, että sitä ihmiset on käyttäneet ravinnoksi satoja vuosia.

Vierailija
33/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelut ? 

Oisko oliiviöljy sit parempaa leivän päällä?[/quote

Yksi syy rypsiöljyn karttamiseen on sen omega3 pitoisuus, jota saadaan liikaa.

3ja 6 omegoiden pitäisi olla samat suhteessa kokonaisravinnossa.

Ei, vaan siinä on liikaa omega 6:a, joka aiheuttaa tulehdusta. Omega 3:a saa mm. kalasta ja sitä yleensä saadaan Suomessa liian vähän ja/tai kutosta liikaa.

Vierailija
34/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amazonia kirjoitti:

Sademetsää kaadetaan hirmu vauhdilla palmuöljy plantaasien vuoksi, mm orangeilta katoaa kotimetsät.. Jne. Amazon on koko maailman henkireikä, meiltä loppuu happi jos sademetsä häviää. Googlaa loput. Ja katso nat geo kanavaa telkkarista.

Entäs ne avocadoviljelmät tai nyhtökaurapellot sun muut öyhötykset, jotka muka säästää luontoa.

:DDDDDD

Nyhtökaura tehdään suomalaisenta kaurasta, sitä on viljelty iän kaiken Suomessa, eikä sen peltoala uhkaa Suomen luontoa mitenkään.

Avocadoa käytetään sen verran vähän, ettei sitä voi kitenkään verrata  palmuöljy plantaaseihin.

yrität ilmeisesti syyllistaa kasvissyöjiä/veganeja?

Esim soija, josta täälläkin usein vingutaan niin siitä menee ihmisen ravinnoksi vain olematon määrä ja suurin osa menee karjan rehuksi. 

Jos vain ihmiset soisi soijaa, sitä tarvitaisi tuottaa noin 25% siitä, mitä sitä nyt tuotetaan.  Esim.  Suomeen tuotavasta soijasta menee eläinten rehuksi 95 %

joo itse olen sekaani.

Jos nyhtökauran käyttö räjähtää, niin aivan varmasti peltoalaa tarvitaan enemmän.

Enkä syyllistä mistään kasvissyöjiä tai vegaaneja sen enempää kuin sekaanejakaan. Ja kyllä niistä avocadot oli yhdessä vaiheessa sellainen buumi, että ihan yhtälailla olisivat vaatineet metsän raivaamista. Mutta jos sun aivos on keskittynyt vaan palmuöljyyn, niin minkäs voin sille. Kannattais ehkä hakea sitä juurisyytä eikä taistella pelkästään palmuöljyä vastaan.

Vierailija
35/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa rasvaa.

Vierailija
36/40 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa rasvaa sisältävät ovat haitaksi terveydelle, sehän siinä on. Terveellisin, jos siitä tykkää on oliiviöljy, se miedompi ja rypsiöljy niille, jotka siitä tykkää. Maun mukkaan. Kovat rasvat ja sokeri ovat ne pahimmat terveyden tuhoajat. Sitä paitsi sydän- ja verisuonisairaudet ja sokeriaineenvaihdunnan sairaudet kulkevat usein käsi kädessä, jos niihin on perinnöllinen taipumus. Terveellisyys pitää olla tärkeintä silloin, kun valitaan kaupallisten tuotteiden valmistusaineita, nythän näin ei aina ole.

Vierailija
37/40 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristövaikutukset: Palmuöljyn tuotanto on usein sidoksissa metsien raivaamiseen ja alkuperäisen luonnonvarannon tuhoamiseen. Palmuöljypuuplantaasit ovat saattaneet aiheuttaa laajoja metsähakkuita, mikä uhkaa monia uhanalaisia eläinlajeja ja heikentää ekosysteemejä.

Ilmastovaikutukset: Palmuöljyn viljely aiheuttaa merkittäviä ilmastovaikutuksia, kuten metsäpaloja ja maaperän hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi palmuöljyplantaasien laajentaminen saattaa vapauttaa merkittäviä määriä maaperän hiilivarastoja ilmakehään.

Ihmisoikeusloukkaukset: Palmuöljyn tuotannon ongelmana on myös sen ympärillä pyörivät ihmisoikeusloukkaukset. Työntekijöiden epäinhimilliset työolosuhteet, lapsityövoiman käyttö ja maanomistajien pakkosiirrot ovat ongelmia, jotka ovat herättäneet laajaa huolta.

Eläinten elinolot: Palmuöljyntuotanto on johtanut eläinten elinalueiden kutistumiseen ja häviämiseen. Erityisesti sademetsien hävittäminen on vaikuttanut moniin uhanalaisiin lajeihin, kuten orangitaneihin ja tiikereihin.

Epäterveellisyys: Vaikka palmuöljy ei ole välttämättä epäterveellistä itsessään, sen korkea tyydyttyneiden rasvahappojen pitoisuus voi olla haitallista terveydelle, kun sitä nautitaan suurina määrinä.

Eettiset syyt: Monet kuluttajat vastustavat palmuöljyä eettisistä syistä ja suosivat mieluummin vaihtoehtoisia tuotteita, jotka eivät liity ympäristötuhoihin tai ihmisoikeusloukkauksiin.

Yllä mainitut syyt selittävät, miksi moni ihminen vastustaa palmuöljyn käyttöä. Tämä vastustus perustuu huoleen ympäristöstä, ihmisoikeuksista, terveydestä ja eläinten hyvinvoinnista.

Web search results:

Selittäkää rautalangasta, miksi moni vastustaa palmuöljyä!: Alkoi kiinnostaa, kun tilasin cittarista lähetyksen ja yhdessä ruuasta luki isoin kirjaimin, että ei ole käytetty palmuöljyä.

Vierailija
38/40 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi penätä, mikä on se tärkein syy? Jos tuote on pahaa, epäterveellistä JA epäeettistä, niin miksi ihmeessä ostaisin sitä?

Vertailun vuosi. Aina jos mieleni tekee kaupassa jotain, mikä on hyvää JA terveellistä JA eettistä ruokaa, niin ostan. Hinnasta viis. Esimerkiksi kotimaiset vadelmat.

Vierailija
39/40 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa vatsakipuja.

Vierailija
40/40 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palmu-shea- ja kookosöljy on kovaa rasvaa ja nostaa veren kolesterolipitoisuutta eli erittäin epäterveellisiä öljyjä ja epäeettisiä ja ei lähituotanto elintarvike. Itse laitan kotimaista rypsiöljyä leivän päälle suoraan pullosta.

Itse tein kyseisestä aiheesta aloituksen jokin aika sitten , se poistettiin.

Rypsiöljy ei ole terveellistä. Käytä oliiviöljyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä