Laihdutus, koko ajan heikko olo
Laihdutan, en tosiaan millään kitudieetillä vaan ruokavaliota olen säätänyt vähäkalorisemmaksi ja karsinut ylimääräisiä mussuttamisia. Olen nyt 3 kk ollut näin ja viitisen kiloa laihtunut, eli ei tosiaan mikään kova tahti.
Syöminen on muuten jees, mutta minulla on aivan koko ajan heikko olo. Ihan kuin ei jaksaisi mitään, väsyttää, liikkuessa alkaa huimata jne. Ajattelin, että näin voisi olla pari viikkoa ja sitten tottuu, mutta tämä vain jatkuu ja jatkuu.
Mikä tällaisen aiheuttaa? Jos syön enemmän, on parempi olo (pidän välillä päiviä, kun syön jonkin verran enemmän), mutta silloin ei paino putoa, vaan saattaa päinvastoin nousta.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla sokeriaineenvaihdunta kunnossa? Verenpaine matala?
Verenpaine minulla on tosiaan luontaisesti matalahko. Tai ainakin ollut, en ole mitannut moneen vuoteen. Ap
Ai mikä sitä aiheuttaa. No se laihdutus sitä aiheuttaa. Eli ei olisi niin kiire laihduttaa ja olla liian vähällä. Elimistö tarvitsee rakennusaineita ja vitamiineja. Vähemmän hoikentumista kerrallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenpaine minulla on tosiaan luontaisesti matalahko. Tai ainakin ollut, en ole mitannut moneen vuoteen. Ap
Joo, itse muistan kun laihduin aikanaan, meinasin monesti pyörtyä. Olen pitkä ja minulla on matala verenpaine. Laihduttaessa se laski entisestään. Jossain vaiheessa elimistö kai tottui sitten, kun ei enää sellaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän.
Jos laihtuu vajaa 2 kiloa kuussa, en tosiaan syö liian vähän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai mikä sitä aiheuttaa. No se laihdutus sitä aiheuttaa. Eli ei olisi niin kiire laihduttaa ja olla liian vähällä. Elimistö tarvitsee rakennusaineita ja vitamiineja. Vähemmän hoikentumista kerrallaan?
No miten hidas laihtuminen sitten muka on järkevää? Alle 2 kiloa kuussa on minusta hyvin maltillinen tahti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän.
Jos laihtuu vajaa 2 kiloa kuussa, en tosiaan syö liian vähän. Ap
Se on sitten valinta kahden kilon tai heikon olon välillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten hidas laihtuminen sitten muka on järkevää? Alle 2 kiloa kuussa on minusta hyvin maltillinen tahti. Ap
Se ei ole mikään kohtuuton tahti keskivertoihmiselle. Sitten tietysti jos on jotain sairauksia, alkavaa diabetesta tai jotain, pitää olla erityisen tarkkana tasaisesta syömisestä.
Itsellä aivan samanlainen tilanne. Elimistö saa koko ajan liian vähän energiaa ja olo on heikko. Mutta muuten ei paino hiljalleen putoa ellei ole hyvin vähäkalorinen ja matalahiilihydraattinen ruokavalio. Itse olen syönyt kaksi viikkoa max 1000 kaloria päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman mittauksia et voi tietää verenpaineesi todellista tasoa. Vielä vähemmän voit tietää kun et ole mittaillut vuosiin.
Tulee mieleen oletko yksipuolistanut ruokaa liikaa? Esim jättänyt hiilarit hyvin vähälle, tai jonkun muun ravintoaineen?
Vierailija kirjoitti:
Saatkohan suolaa riittävästi?
Vaikea sanoa, mistä senkin sitten tietää. Kieltämättä aikaisemmin erityisesti sipsit olivat paheeni ja välillä tuntuu kuin elimistö oikein huutaisi jotain suolaista ja rasvaista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mikään kohtuuton tahti keskivertoihmiselle. Sitten tietysti jos on jotain sairauksia, alkavaa diabetesta tai jotain, pitää olla erityisen tarkkana tasaisesta syömisestä.
Olen tietääkseni terve, mutta ei tietysti perusterveellä mitään tutkita aktiivisesti. Raskauksien aikana sokeriarvot olleet oikein hyvät, lievästä ylipainosta huolimatta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsellä aivan samanlainen tilanne. Elimistö saa koko ajan liian vähän energiaa ja olo on heikko. Mutta muuten ei paino hiljalleen putoa ellei ole hyvin vähäkalorinen ja matalahiilihydraattinen ruokavalio. Itse olen syönyt kaksi viikkoa max 1000 kaloria päivässä.
No tuo on tosi vähän. En yhtään ihmettele heikkoa oloa. Minä syön reilusti enemmän ja paino valuu hitaasti alaspäin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman mittauksia et voi tietää verenpaineesi todellista tasoa. Vielä vähemmän voit tietää kun et ole mittaillut vuosiin.
Raskauksien aikana mitattiin jatkuvasti neuvolassa ja perustaso oli kohtuumatala. Niistä on nyt muutama vuosi tosiaan, kotimittaria minulla ei ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen oletko yksipuolistanut ruokaa liikaa? Esim jättänyt hiilarit hyvin vähälle, tai jonkun muun ravintoaineen?
Syön ihan perus lautasmallin mukaan, vähän pienempiä annoksia vain kuin ennen ja tosiaan ylimääräiset napostelut olen jättänyt pois. Mutta en siis välttele hiilareita tai mitään muutakaan, jos sitä tarkoitit. Ap
Ottaa aikansa, että sopeutuu uuteen tapaan syödä. Ei se välttämättä sen kummempaa ole. Laihdutustapasi kuulostaa minusta ihan fiksulta.
Kolmessa kuukaudessa voisi tosin olettaa, että kroppasi alkaisi sopeutua. Jos tuo jatkuu, kannattaa kyllä ehkä pyytää peruslabroja tai muuten jutella lääkärin kanssa. Niinkuin jossain kommentissa oli, esimerkiksi diabeteksen kanssa laihduttaminen on herkempää puuhaa kuin ihan täysin terveenä.
Tuo on se syy, miksi itse en laihduta, vaikka hyvin voisin olla vähän hoikempi. En vaan jaksa sitä kurjaa oloa jatkuvasti. Olen mieluummin vähän ylipainoinen, energinen ja liikunnallinen kuin koko ajan niin väsynyt, että jaksan vain aivan pakollisen minimin. Enkä ole löytänyt sellaista ruokavaliota, millä saa edes jonkinlaisia tuloksia edes hitaasti ja olo pysyy hyvänä.