Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hmm... jos kestää 10 minuuttia, että iso lapsi saa puettua ulkovaatteet päälleen...

Vierailija
27.08.2023 |

Mitä uusavuttomuutta tämä sitten on... siis yhden tutun ovella odoteltiin varmaan tuo 10 minuuttia sitä, että niiden 8v sai eteisessä puettua ulkovaatteet päälle, eli että sai ulkotakin ja kurahousut ja kumpparit laitettua, niin sitä vaan odoteltiin ja odoteltiin. Ja äiti ei tuntunut mitenkään hoputtavan tai että siinä olisi ollut mitään ihmeellistä, että kestää.

Miten ne nykyään koulussa ehtii välitunnille, kun talvella on vielä enemmänkin puettavaa...

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tuon ikäistä enää auttaa, vai pitääkö vaan odottaa? Siis niinku siis onko se paapomista, jos auttaa vaatteiden kanssa, vaikka osaa itse jo pukea?

Jos kyseessä normaali lapsi, ei ainakaan alusta loppuun voi pukea aikuinen häntä. Mutta tuskin siitä on haittaa, jos jossain hankalassa kohdassa ohimennen vähän auttaa, auttaa vaikka laittamaan kuriksien henkselit kiinni tai lenkit saappaiden alle. Nuo voi olla vähän hankalia isommallekin.

Vierailija
22/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tahalliselta vitkuttelulta, koska onhan jo päiväkodissa tai viimeistään esikoulussa pitänyt osata pukea nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla voi mennä paljon pidempikin aika. Ei tää oo hyvä, eiku sittenkin toi, eiku toi toinen on parempi, ei mut ei tääkää oo hyvä...

Vierailija
24/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee ulkovaatteiden pukemisessa helposti 10 min ja enemmänkin.

T. ADHD-aikuinen 38 v.

Miksi? Miten se liittyy adhd:hen?

Vierailija
25/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sillä ei ollut kiire. Ette tainneet olla lapselle mieluisimman paikkaan menossa. Ja hoputtaminen saattaa vain hidastaa ja mutkistaa hommaa.

Monia ainakin vi*uttaisi, jos joku kyttää vieressä ja hoputtaa. Rauhassa, rauhassa hyvä tulee.

Vierailija
26/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tahalliselta vitkuttelulta, koska onhan jo päiväkodissa tai viimeistään esikoulussa pitänyt osata pukea nopeammin.

Mutta päikyssä on ryhmäpaine. Et halua olla ainoa, joka ei osaa.

Kun olet ainoana kotona, voit saada huomiota sillä, kun "et osaa".

Vierailija
27/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertoaa viisaammat, mikä olisi riittävän nopea aika pukea ulkovaatteet? 1 minuutti? 2 minuuttia?

Vierailija
28/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ADHD-aikuinen 38 v.

Ymmärtääkseni se on yleistä juuri tuollaisissa tilanteissa, menee haaveiluksi ja johonkin ihan muuhun se aika, ruokailut meillä on olleet hitaita myös. Mutta ei mitään sellaista että olisi jäänyt kiinni ja ruvettu tutkimaan lapsena, ennen kuin nyt aikuisiällä diagnoosin sai.

t. Aiemmin vastannut adhd-aikuisen äiti

Vierailija
29/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ADHD-aikuinen 38 v.

Ymmärtääkseni se on yleistä juuri tuollaisissa tilanteissa, menee haaveiluksi ja johonkin ihan muuhun se aika, ruokailut meillä on olleet hitaita myös. Mutta ei mitään sellaista että olisi jäänyt kiinni ja ruvettu tutkimaan lapsena, ennen kuin nyt aikuisiällä diagnoosin sai.

t. Aiemmin vastannut adhd-aikuisen äiti

Ahaa, kiitos asiallisesta kommentista. Miten tuollaisessa tilanteessa sitten neuvotaan toimimaan? Onko parempi odottaa vaan vai auttaa vai miten?

Vierailija
30/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ADHD-aikuinen 38 v.

Mulla ADHD aiheuttaa toiminnanohjauksen ja keskittymisen haasteita. Esim. saatan alkaa pukea kenkiä ennen sukkia, vetää takin päälle ennen kuin olen laittanut kaulahuivin sinne alle tai aloittaa pukemisen hanskoista. Saatan myös kesken pukemisen muistaa, että ai niin, pitikin pukea se pipo sieltä ylähyllyltä. Sitten haen jakkaran, jotta yletän ylähyllylle, ja kun lopulta tulen jakkaran kanssa takaisin ja kiipeän ylähyllylle, löydänkin kivan takin, jonka olemassaoloa en muistanut. Sitten alan sovittaa takkia ja unohdan pipon, jota olin alun perin hakemassa. Saatan myös kesken kaiken kyllästyä pukemiseen ja alan selata vauvapalstaa.

T. sama

Vierailija
31/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiirettä aina. Ehkä voit mennä edeltä. Tai lapsi menee etukäteen säätämään ne päälleen.

Vierailija
32/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi-mamma se vetää tukan nutturalle ja Marimekon päälle alle kymmeneen sekuntiin ja pitää itseään tyylikkäänä.

Opetelkaa käyttämään aikaa pukeutumiseen, se näkyy ulospäinkin.

Vierailija
33/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiirettä aina. Ehkä voit mennä edeltä. Tai lapsi menee etukäteen säätämään ne päälleen.

Kyllähän se oppii ennakoimaan, missä vaatteissa voi mennä kauemmmin. Luulen, että juuri kurahousut monella se, missä menee enemmän aikaa.

Vierailija
34/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä nyt odottavan aika on käynyt pitkäksi. Apn lapsi varmaan pukee ajassa 9.58. Tapu tapu.

Vierailija
35/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nyt odottavan aika on käynyt pitkäksi. Apn lapsi varmaan pukee ajassa 9.58. Tapu tapu.

Vierailija
36/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa lapsen pukea, minulla meni tuossa iässä tunti koulumatkan, joka oli 800 metriä, kun haaveilin. Vaatteet sain äkkiä päälle, toki en kahdeksan vuotiaana edes kurahousuja pitänyt, tykkäsin olla ulkona.

Vierailija
37/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sillä ei ollut kiire. Ette tainneet olla lapselle mieluisimman paikkaan menossa. Ja hoputtaminen saattaa vain hidastaa ja mutkistaa hommaa.

Ehkä niin... Itse olen vaan sellainen, että turhaudun, jos pitää turhan takia odotella. Itse olisin varmaan sitten vaikka auttanut pukemisessa, että olisi nopeammin valmis.

Ehkei se pukeminen ollutkaan ongelma vaan sun hätähousuisuus. Aika on sun arvio.

Tämä. Itse olen hätähousu ja sidoin hilpeän kännisen mieheni kengännauhat, kun en jaksanut odottaa, että saa itse ne sidottua ja päästään koko porukka ovesta ulos. Jälkeenpäin kuulin muutaman ystävättären siunailleen, että ihan kamalaa, kun XX on niin alistettu, että joutuu sitomaan miehensä kengännauhatkin. Kyllä nauratti. Hitautensa, nopeutensa ja syynsä niihin jokaisella. Me hätähousut voitais antaa arvo muunkin laisille nopeuksille ja  purkaa omia höyryjämme vaikka korttelia kiertämällä.

Vierailija
38/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne oppii, siskonpojat olivat todella hitaita pukemaan ja minua nopeampana harmitti. Mutta antaa lasten pukea niin oppivat, jos menee hätäpäissä pukemaan niin eiväthän ne ikinä opi.

Vierailija
39/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hopi hopi

Vierailija
40/43 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 min on hyvä aika