Minua pelottaa köyhä vanhuus
Pelottaa jos mieheni kuolee ennen minua ja jään yksin. En selviä millään kuluista. Säästössä on tällä hetkellä vain 45 000e. Rivitalo asunto on velaton kyllä mutta hurja yhtiövastike. Ikää minulla 40v ja eläkettä ei ehdi paljon kertyä kun pystyn vain osa-aikatyöhön, säästöjäkään en saa kartutettua näillä tuloilla. Toivottavasti en elä vanhaksi.
Kommentit (22)
Saat kuitenkin lesken eläkettä? Aina voi muuttaa vuokralle ja myydä sen rivarin.
Niin muakin. Mulla oli pieni säästö mutta kun jäin työttömäksi niin sekin hupenee. Toivottavasti sairastuu dementiaan niin ei tajua kuinka huonosti asiat on.;)
Muutaman kymmenen tuhannen säästöt palaa parissa vuodessa jos ei saa ansiosidonnaista. Itselläni myös hirveä vanhuus odotettavissa, vaikka eläkemaksuja saan maksaa nykyäänkin n. 5000 euroa vuodessa. Jos nuokin rahat saisi itse säästää ja sijoittaa, niin olisi ehkä varaa asua sisätiloissa sitten 70-vuotiaana, kun eläkkeelle "pääsee". Toisaalta enköhän kuole sitä ennen, töitä en jaksa taatusti tehdä noin vanhaksi.
Tämä on jälleen tämä "olen 40-v ja vasta 40 000 tallessa, onko kauhean vähän?". Hieman modifioinut vasn tarinaa ap. Älkää ruokkiko trollia.
Älä huoli, kukaan ei tiedä päiviensä määrää. Vain Herran armosta elämme. Ota Jeesus Kristus vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanasi, niin sinun ei tarvitse koskaan enää pelätä
Yritetään tehdä parempi maailma. Jossa tämä systeemi olisi erilainen. Ettei ihmisten tarvitsisi elää pelossa ja kauhussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä meen Kanarialle talvikuukausiks, moi!
Siinä katkeaa Kelan etuudet, jos muuttaa ulkomaille.
Älä pelkää, ei se kauan kestä, kuolet vanhana pian ja pääset ikuiseen pimeyteen.
Minä säästän rahastoihin tonnin kuukaudessa ettei tulisi köyhää vanhuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä meen Kanarialle talvikuukausiks, moi!
Siinä katkeaa Kelan etuudet, jos muuttaa ulkomaille.
Jos on oikeus Suomen sosiaaliturvaan, voi saada myös ulkomailla yleensä samoja tukia, joita saa Suomessa
Kannattaa sit kupsahtaa ennen miestä ja jättää miehelle perintö. Kyllä se ne rahat naisiin saa käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä auttaa aloittajaa tai muita. Sinua ehkä auttaa vähän, ellei inflaatio syö, muita ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä auttaa aloittajaa tai muita. Sinua ehkä auttaa vähän, ellei inflaatio syö, muita ei.
Vink vink, säästäkää ja sijoittakaa.
Olen kyllästynyt tuohon "aina voi myydä" asunnon tms. Kun aina ei voi! Kuka ostaa asuntoa konkkaan menneestä yhtiöstä? Kaikenkokoisia ja kaiken kuntoisia taloja ja mökkejä lahoaa pitkin Suomea eikä ne ketään kiinnosta, vaikka ilman saisi.
Elämällä on tapana "kannattaa" tavalla tai toisella. Sairaspäivärahalla oli tosi vaikeaa, möin melkein kaiken, astiaston, sohvan, taulut, verhoja jne, vaatteita jne, että selvisin ilman etten joutunut luopumaan vanhasta autostani, joka jalkavaivaiselle on avain avarampaan elämään, vaikka köyhä on muuten. Harmitti myydä kauniit ja hyväkuntoiset jutut ja jättää itselle mitä sattuu, mutta se oli pakko. Omasta asunnosta olin joutunut jo aijemmin luopumaan. Se oli vaikea 6kk. Nyt takuueläke (omat eläkkeet+ erotus) ja eläkkeensaajan as tuki, ja pienet menot= elämä okish enimmältään. Miten jos tulee suuria sairaalalaskuja jne, en uskalla ajatella.
No voin hoitajana "lohduttaa" että ihan loppuvanhuus on todennäköisesti sitä, että makaat käänneltävänä jossain palvelukodissa etkä tee rahalla yhtään mitään etkä saisi sillä kipuja ja epämukavuutta kuitenkaan pois.
Tietenkin jos sua pelottaa se aika et oot asuntosi vankina kun et pääse mihinkään kun lonkka tai polvi on kipeä. Taksiin ei oo varaa matkustelusta puhumattakaan. Ja taas lohkesi yksi hammas eikä sulla oo varaa ku poistattaa sitä ja laitattaa tekarit, kunnes on kaikki pois. Harmittaa toki, kun toisille on varaa laittaa kruunuja ja sä olet harvahammas.
Tuo oli siis kuvittelua, onhan sulla säästöjä ja hyvä kun mietit asioita jo nyt. Itse mietin ihan samoja juttuja. Olen kyllä hoitajana huomannut, että moni on köyhä ihan huonon suunnittelun vuoksi. Ei tehdä remonttia tai myydä isoa taloa pois ja sitten ollaan ongelmissa, noin esimerkiksi.