Olen alkanut hengästyä aivan mitättömästä rasituksesta, vaikka olen terve(?) ja urheilutaustainen alle 40 v. nainen.
Arvauskeskuksessa lääkäri ei korvaansa lotkauttanut tälle huolelle. Verikokeet pääosin viitearvoissa, kolesteroliarvot huonohkot ihan perintötekijöiden takia, ei kuitenkaan kuulemma tarvetta lääkitykselle. On alkanut pelottaa kun mielestäni ei ole normaalia että tämän ikäinen, normaalipainoinen nainen hengästyy esimerkiksi pihatöissä niin että joutuu istumaan alas.
Kommentit (30)
Kova stressi tai uupumus voivat hengästyttää.
Sydämen vajaatoiminta oireilee noin.
mahdollisia syitä: raudanpuutos, onko tutkittu. Astma, pölyallergia, keuhkofibroosi, otsonialtistuminen... lääkärit tuntuvat näköjään aina väistävän keuhko-oireet. Onko liikaa syitä, liian kallista tutkia ja hoitaa vai mikä lie ongelmana heillä. Olen ihmetellyt tätä vuosikausia omien oireideni kanssa.
Ehkä sairastit oireettoman koronan ensin. Mulle tuli lievän koronan sairastamisen jälkeen outo hengenahdistus , jota kesti kuukausia.
Olen paljon liikkuva nainen.
Noin kävi minullekin, ja hengitys rupesi suorastaan vinkumaan. Painokin putosi ihan noin vain. Ei löytynyt syytä, vaikka kuinka juoksin eri paikoissa, kunnes yksi lekuri tajusi mistä on kyse; masennus. Lääkitys auttoi, ja pääsin siitä aika nopeasti eroonkin.
Ei mitään syytä ollut, kävin töissä, liikuin, talous kunnossa, mutta niin vaan mieli musteni, vaikka oletin että olen vain stressaantunut. Eipä sitä pieni ihminen tiedä mitä siellä aivoissa tapahtuu. Tämä vain oma tarinani, en yleistä.
Höpöhöpö korona...
Onko sulla ollut just tavallinen "räkätauti" mitä lapset usein sairastaa...nuhaa ja kuivaa yskää? Sen jälkeen tullut toi hengenahdistus!
Voipi olla ihan räkätaudin jälkitauti. Mene uudestaan tervkeskukseen ja vaadi toinen lääkäri ja sano että totta, ei ole mielikuvitusta! Pyydä pef-mittausta, sulla pitäs olla aika hyvä tulos jos olet kunnossa!
Rauta, varastorauta, kilpirauhasarvot, b-vitamiini, folaaffi? Katsottiinko veriarvoista ainakin nuo? Voi olla että oli jotain muitakin mitä pitää tarkistaa. Netistä löytyy kyllä lista. Varastorauta voi aiheuttaa ongelman vaikka hb olisi normaalin rajoissa.
Ei ole normaalia todellakaan. Asian pystyy selvittämään sinnikkyydellä. Monesti erityisesti naisten vaikeat sairaudet alidiagnosoidaan. Tiedät itse että jotain on vialla. Mene niin moneen lääkäriin, että asia selviää. Eikä heille tarvitse heti kertoa, että olet jo käynyt toisaalla. Omaa rahaa joudut käyttämään kyllä. Tämän kirjoitti henkilö, jolta vasta kolmas gyne löysi levinneen kohdunkaulansyövän. Papa-koetta ja kystaa löytyi ja meinattiin jättää siihen.
Ilman sinnikkyyttä olisin kuollut yli 20 vuotta sitten.
Erityisen hankalaa on juuri nuorella ja urheilullisella päästä oikeisiin tutkmuksiin, kun ei lääkäritkään halua uskoa että juuri sellaisella on jokin vaikea sairaus. En nyt siis halua maalata piruja seinälle. Oletan kuitenkin, että sinulta on katsottu rauta-arvot ja keuhkojen perustoiminta jo.
Erään lääkekokeellisen toimenpiteen jälkeen tuonkaltaiset sekä sydänoireet oireet ovat kasvaneet huolestuttavasti.
Terveyskeskuslääkärit tuntuu olevan säännöstään just tuollaisia, liukuhihnatyönä käydään potilaat läpi mahdollisimman nopeasti ja lätkästään se diagnoosi, joka on vaivattomin eikä johda lisätutkimuksiin.
Raudanpuute. Erittäin yleistä naisille, koska vuodamme verta joka kuukausi.
Hengästyminen pienestä ihan yleisin oire.
Isäni piilossa kehkeytynyt haimasyöpä aiheutti kipuja eri puolelle kehoa ja hengästyneisyyttä kahden rappusen nousun jälkeen, huippukuntoiselle miehelle. Käyppäs yksityisellä, äläkkä luovuta tutkimusten suhteen, ennenkö syy on selvä.
Verensokerit ja verenpaine voivat olla myös syynä.
Minulla ollut samaa nyt muutaman vuoden. Lääkärit kehottivat pitämään elämäntavat tasapainossa, kuulemma kaikki ok, ei tarvitse tutkia. Liikunta on tästä syystä vähentynyt radikaalisti, joten painoa alkanut kertyä. Jos nyt menisin valittamaan, varmaan käskisivät laihduttaa.
Minulla löytyi samoilla oireilla keski-ikäisenä alkanut astma.
Astma, syöpä. Monta mahdollisuutta. Normaalia ei missään nimessä ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut samaa nyt muutaman vuoden. Lääkärit kehottivat pitämään elämäntavat tasapainossa, kuulemma kaikki ok, ei tarvitse tutkia. Liikunta on tästä syystä vähentynyt radikaalisti, joten painoa alkanut kertyä. Jos nyt menisin valittamaan, varmaan käskisivät laihduttaa.
No tämäpä! Olen joutunut keventämään liikkumista tämän hengästymisen takia ja tuossakin joku nero yllä ohjeisti että liikkuisit enemmän. Varmaan jos alkaa vielä painoakin tulla niin lääkärikin ilmoittaa että olen vain huonokuntoinen ja lihava, mysteeri ratkaistu. -ap
Se, että ferritiini on viitteissä, ei tarkoita, että olisi hyvä. Eli, sellainen karkea suunta, jos on viitteiden puolivälin alapuolella, ei ole ok
Mene ammattitaitoiselle yksityiselle lääkärille. Ei ole normaalia tuo. Itse olen vanhempi, en mitenkään urheilutaustalla, tavallista liikuntaa vaan, ja ei todellakaan puutarhatyöt hengästytä.