Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko autottomana vaikea matkustaa Lappiin kaksin lapsen kanssa?

Vierailija
26.08.2023 |

Eli lähtö Länsi-Uudeltamaalta bussilla Helsinkiin, siitä kävely rautatieasemalle junalle, yöjuna Kolariin, sieltä bussi Ylläkselle, kävely tai taksi (onko niissä lasten turvaistuimet??) vuokramökkiin, viikko siellä ja sama takaisin. Lapsi ei ole tottunut matkustamaan ja arastelee kaikkea uutta. Minun pitää yksin raahata kaikki kahden hengen matkatavarat ja huolehtia neljävuotiaasta lapsesta. Paikan päällä jotenkin ruokakauppareissut ja muut tekemiset. Ylläs ei ole ennestään tuttu paikka minulle.

Onko liian hankala reissu ja liikaa säätöä ollakseen mukava reissu?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin se sujuu. Junalla on kiva matkustaa. Eväät mukaan junamatkalle ja jotain kivaa tekemistä. Monesti junassa on myös lastenvaunun leikkipaikka, muttei aina. Kannattaa selvittää mihin suuntaan Yllästä olette menossa. Siellä on kauppoja kyllä ja osa varmasti kävelymatkan päässä. Jos ei lastenrattaita ole mukana, niin vetolaukku voisi olla hyvä.

Itse en ottaisi vetolaukkuja vaan ison repun tai rinkan. On kadet vapaana liikkuessa ja kunnon reppuun/rinkkaan mahtuu ihan tarpeeksi vaatetta kahdelle viikoksi. Lapsi voi ottaa oman pikkurepun johon voi laittaa omia juttuja ja vaikka yhdet vaihtovaatteet. Siirtymat ehdottomasti taksilla jos matkaa asemalta majoitukseen on enemman kuin joku sata metria. Ruokakaupassa voi myos kayda taksilla jos kauppaan on matkaa ja paikan paalla on pakko itse kokata, ja ostaa sitten kerralla kaupasta kunnon satsin. Yleisohje: tee kaikki mahdollisimman helpoksi itsellesi. Voi maksaa hiukan ylimaaraista mutta kannattaako lomalla karvistella ja lenkkeilla kymmenen kilsaa jalkaisin kauppaan ja olla lapsen jaksamisesta koko ajan huolissaan? Itse en edes kokkaisi vaan hommaisin sellaisen paikan jossa on ruokailumahdollisuus. Aamupalan voin tehda itse.

Vierailija
42/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä ihmettä aiot tehdä Lapissa mökillä viikon 4 vuotiaan kanssa? Tuon ikäinen tuskin jaksaa kovin pitkiä matkoja kulkea tunturissa ja ihastella maisemia ja ruskaa. Porot on nopeasti katsottu.

Onhan siellä varmasti kaikenlaista katseltavaa lapselle, häntä kiinnostaa ihan ötökätkin ja tykkää heitellä kiviä järveen ym. En minä siitä ole huolissani että lapsella tylsää siellä olisi, kunhan on mökki ja mökissä piha eikä vain joku hotellihuone. Ap

Minä en todellakaan lähtisi Lappiin viikoksi, että lapsi voi katsella ötököitä ja heitellä kiviä järveen. Vuokramökkejä löytyy paljon lähempääkin.

Missä muualla on vuoramökkejä niin, että lyhyen kävelymatkan päähän mökistä pääsee bussilla, lyhyen kävelymatkan päässä mökistä on ruokakauppa, apteekki, ravintola, jätskipaikka ja vielä lisäksi lähellä kivat maisemat ja eläimiä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi pärjää, jos sinä pärjäät. Rohkeasti seikkailuun! Itse ehkä lentäisin Kajaaniin ja menisin Ukkohallaan tai Paljakkaan.

Niissä ei todellakaan pärjää ilman autoa kun ei lähimaillakaan mitään ruokakauppoja ole eikä mitään tekemistä jos ei ole kunnolla lunta.

Meidän tenava on kulkenut mukana vauvasta asti Lapin mökeistä leirintäalueisiin eikä koskaan ole kitissyt ettei oo tekemistä(hienoja aktiviteetteja).

Vierailija
44/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Kolarissa odottavat bussit, jotka vievät Äkäslompoloon ja Ylläsjärvellä, ei mitenkään hankalaa. Kannattaa vuokrata mökki mahdollisimman lähellä Äkäslompolon keskustaa jossa tosiaan on iso ruokakauppa ja muitakin liikkeitä. Äkäslompolossa on hyvä paikka lapsille Kellokkaan luontokeskus, josta lapsesi varmaan pitää: täytettyjä eläimiä esim. ja kaikkea luontoon liittyvää. Sinne voi mennä vaikka taksilla. Krs. netistä lisätietoja Kellokkaasta ja muista nähtävyyksistä. Kannattaa kokeilla erilaista lomaa.

Vierailija
45/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minä haluaisin viikon lomareissun joskus syys/loka/marraskuussa. Ajokorttia ei ole, joten olen autoton ja kuljen kaksin lapsen kanssa. Itse en yhtään tykkää kylpylöistä, joten ne ei tule kyseeseen. Viikon kaupunkiloma taas on lapselle liian tuskaa. Mökkiloma paljon mukavampi ja rennompi. Ja Lappi nyt kiinnostaisi joskus nähdä. Siinä syyt miksi suunnittelen lähtöä. Saa tietenkin ehdottaa hyviä vaihtoehtoja. Lasta ei ole opetettu viihtymään vain jossain hoplopissa ja teemapuistoissa ja kalliissa aktiviteeteissa vaan hän viihtyy ihan tavallisen tekemisen parissa. Ap

Vierailija
46/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä ihmettä aiot tehdä Lapissa mökillä viikon 4 vuotiaan kanssa? Tuon ikäinen tuskin jaksaa kovin pitkiä matkoja kulkea tunturissa ja ihastella maisemia ja ruskaa. Porot on nopeasti katsottu.

Onhan siellä varmasti kaikenlaista katseltavaa lapselle, häntä kiinnostaa ihan ötökätkin ja tykkää heitellä kiviä järveen ym. En minä siitä ole huolissani että lapsella tylsää siellä olisi, kunhan on mökki ja mökissä piha eikä vain joku hotellihuone. Ap

Varmasti viihtyy ja vaihtelua arkeen. Monella aikuisella asenne ettei lapsi kuitenkaan viihdy ja pitäisi olla kauheasti aktiviteetteja. Meidän lapsi Lapin lomilla viihtyi vallan ulkotouhuissaan ja poroja katsellen. Kiivettiin tunturiin. Heiteltiin kiviä järveen ja ihmeteltiin ötököitä.

Vierailija
47/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissavuonna menin 5-vuotiaan kanssa yöjunalla Kolariin ja seuraavana yönä takaisin kotiin, omassa suihkullisessa / vessallisessa hytissä. Hytti oli pieni mutta kokemus hyvä. Muksu oli aivan ihastunut siihen, että voi käydä junassa omassa hytissä suihkussa.

Päiväksi vuokrasimme auton, jolla ajoimme Rovaniemelle ja Ruotsin puolelle, ja näimme hurjasti poroja - mikä olikin yksi meidän matkan ideoista.

Matka oli siis autoton, mutta ei ajokortiton. Toivotan teille mitä parasta onnea!

Vierailija
48/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin pienen kanssa noin haastava matka? Menkää, kun lapsi on kouluikäinen.

Vierailija
49/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en todellakaan lähtisi Lappiin viikoksi, että lapsi voi katsella ötököitä ja heitellä kiviä järveen. Vuokramökkejä löytyy paljon lähempääkin.

Missä muualla on vuoramökkejä niin, että lyhyen kävelymatkan päähän mökistä pääsee bussilla, lyhyen kävelymatkan päässä mökistä on ruokakauppa, apteekki, ravintola, jätskipaikka ja vielä lisäksi lähellä kivat maisemat ja eläimiä?

Ap

Ai että kaikki ja vielä jätskipaikka?

Ehkä kannattaisi kuitenkin hankkia auto.

Ja Ecoflow-energia-asema.

Ja Frezzer-matkajääkaappipakastin.

Hyvää lomaa!

Vierailija
50/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli minä haluaisin viikon lomareissun joskus syys/loka/marraskuussa. Ajokorttia ei ole, joten olen autoton ja kuljen kaksin lapsen kanssa. Itse en yhtään tykkää kylpylöistä, joten ne ei tule kyseeseen. Viikon kaupunkiloma taas on lapselle liian tuskaa. Mökkiloma paljon mukavampi ja rennompi. Ja Lappi nyt kiinnostaisi joskus nähdä. Siinä syyt miksi suunnittelen lähtöä. Saa tietenkin ehdottaa hyviä vaihtoehtoja. Lasta ei ole opetettu viihtymään vain jossain hoplopissa ja teemapuistoissa ja kalliissa aktiviteeteissa vaan hän viihtyy ihan tavallisen tekemisen parissa. Ap

Haluat vapautta.

Suomessa saa helposti vapautta.

Hankkii ajokortin ja auton. Maksaa, tuottaa tuskaa, mutta tuo sitä vapautta.

Jos et hanki vapauttasi, niin sitten teet mitä pystyt.

Vierailija
51/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote]

Ap[/quote]

Kaikkialla Suomessa.

Sinulle varmasti Lapin maisemat ovat hienoja, mutta nelivuotiaalle ihan yks lysti.

Menkää Hankoon. Sieltä airbb:n kautta paikka viikoksi

Vierailija
52/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat vapautta.

Peltilehmään sidottuna oleminen ei ole vapautta.

Vierailija
53/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni Ylläksenkin kaupoista sai tilattua ruokatavarat kotiinkuljetuksella suoraan mökkiin, joten kauppareissuihin ei paikan päällä tarvitse välttämättä autoa.

Voisin kuvitella että tuollaisesta saisi ihan kivan retkeilyreissun. Ei kai kaiken tarvitse olla lapsen kannalta suunniteltua - jos vanhempi haluaa lähteä Lappiin ja saa lapsen kulkemaan mukana, reissu voi olla lapsellekin kiva kokemus. Maisemanvaihdos tekee aina hyvää.

Vierailija
54/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää Vierumäelle.

Tai Ikaalisten kylpylään.

Vierailija
55/64 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat vapautta.

Peltilehmään sidottuna oleminen ei ole vapautta.

Sanoo ihminen, joka ei tiedä sitä vapautta mitä on, kun väsymyksen sattuessa käy tila-autoon nukkumaan tietämättä mihin huominen tie vie.

Se on ihan oikeaa vapautta.

Vierailija
56/64 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äkäslompolon keskusta-alue on kiva ja siellä pääsee kävellen joka paikkaan koska on siis tosi pieni.

Rinteeseen jos lähtee, on pieni kävelymatka.

Äkäslompolosta mentäessä Ylläkselle on heti ekana ihana perherinne jonne voi mennä laskeen tosi pienenkin kanssa.

Onko mökki keskusta-alueella?

En ole vielä varannut mökkiä, vaan tämä olisi ex tempore matka joskus syksyllä ennen joulusesonkia. Äkäslompoloa suositeltiin minulle parhaana paikkana ja siksi ajattelin sinne. Saan helposti töistä lomaa ja lapsi tietenkin päivänokodista niin voidaan lähteä milloin vain, mutta ei sesonkina kun hinnat on korkeat. Mökki valittaisiin lähempänä lähtöä. Ap

Valitset sitten sellaisen mökin, joka on lähellä keskustaa ja kauppoja. Kysy mökin vuokraajalta tarkemmin liikkumismahdollisuuksista.

Vierailija
57/64 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetista kiinni hyvin pitkälti. Mökithän on varustelultaan ihan normaaleita taloja. Kannattaa tosin varmistaa, että pesukone löytyy. Niitä ei ihan kaikissa ole.

Paikan päälle pääsee helposti kyllä, loppumatka bussilla ja viimeiset pätkät taksilla. Ruokakauppa ei välttämättä ole kivan kävelymatkan päässä, niin voi joutua siihenkin varaamaan taksirahaa sitten. Samoin eri paikkoihin liikkuminen kohteessa, jos on vaikka huono keli tai ei halua kävellä sellaisia 5-10km suuntaansa lenkkejä (riippuen missä kohdin se mökki on).

Huoneistohotelli on sitten huoleton, kun lähellä on vähän kaikki mahdollinen, niin kävelemällä pärjää. Tavalliset huoneet huonompia, kun ei ole kunnon jääkaappia tms. Tietenkin jos budjetti sallii aina ulkona syömisen, niin ok.

Vierailija
58/64 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MenkääLevin kylpylähotelliin. Siellä puuhaa lapsille enemmän kuin ylläksellä.

Vierailija
59/64 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy kotisi. Normaali lähikasvattaja oli 1 tai 2. Ei aihe kysy täältä.Voi junalla matkustaa hyvin .Jos rahaa letokonella.piste

Vierailija
60/64 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mene Leville ja sieltä mökki/asunto keskustasta/lähialueelta. Samaisella yöjunalla pääsee. Löytyy kaupat, lasten leikkipaikat, kylpylä, leffateatteri, ravintolat, kahvilat yms siitä ovelta. Samoin tunturiin pääsee suoraan kävelemään ja siellä on myös kelkkarata, jota laskea lapsen kanssa. SkiBussilla pääsee lisäksi parin kilsan päässä olevaan zero pointiin, jossa iso kiipeilyalue ja lisää leikkipaikkoja lapsille.

Meillä on mökit sekä Levillä että Ylläksellä ja Levi vie kyllä voiton palveluillaan ja tekemisellään lasten kanssa varsinkin kun liikut ilman omaa autoa. Huomaathan, että tuolla saattaa olla vähän lunta jo syyslomankin aikaan.