Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tulla toimeen manipuloivan puolison kanssa?

Vierailija
26.08.2023 |

Joka ei osaa ottaa vastaan kritiikkiä, vaan jättää sen kylmästi noteeraamatta. Kääntää puheenaiheen joksikin muuksi tai kieltää vaan kaiken. Toteaa: ei se ole noin. Vaikka kysymys on siitä miten hän on käyttäytynyt loukkaavasti minua kohtaan, ja siis sillä tavalla josta 90% ihmisistä olisi samaa mieltä. Ei silleen, että olen loukkaantunut jostain pikkujutusta.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot sille, että sinä et päätä mistä minä loukkaannun. Jos minun mielestä sinä olet loukannut minua, sinä olet. Sen jälkeen otat vastuun siitä että loukkasit minua etkä vänkää vastaan. Näin.

Eli pidätät itsellesi oikeuden päättää mikä on loukkaus ja vaadit sen pohjalta toista vänkäämättä kantamaan vastuun. Mitenköhän en usko, että tuota samaa olisi sovellettavissa sinuun itseesi.

On olemassa ihan yleisesti huonona käytöksenä ja loukkauksena pidettyjä asioita. Toiset huomioivat toisia ihmisiä, heidän tunteitaan ja osaavat olla hienotunteisia. Toiset taas eivät, vaan käyttäytyvät enimmäkseen itsekkäästi vaan. Kun sitten käytöksellään loukkaavat jatkuvasti muita, he kieltävät asian ja sanovat vaan, että on se kumma kun sinä päätät mikä on reilua ja mikä ei. Kysymys ei ole siitä että tämä loukattu olisi nyt päättänyt yksin tällaista, vaan ihan normaalia seurausta siitå että joku kohtelee huonosti. Nämä loukkaavat sen sijaan ovat epänormaaleja kun eivät edes osaa itseensä mennä. Eihän sellaisten kanssa kannata olla. Ihmettelevät vielä sitten kun jäävät yksin.

Vierailija
22/29 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna muutama esimerkki meille. Mistä loukkaannut ja puoliso sitten vähättelee tätä?

Meillä siis lapsia, ja mies herkästi jättää lapset ja kodin minun vastuulleni. Tasaisin väliajoin joudun tästä huomauttamaan, mutta mies vähättelee sanomisiani ja liioittelee omaa osallistumistaan. Hän keskittyy ihan epäolennaisiin asioihin, esim jos sanon että ei ole reilua että joudun aina siivoamaan, että kyllä se kuuluu yhtä lailla hänellekin. Sitten hän saattaa vaikka syyttää huonoja siivousvälineitä, että siksi hän ei siivoa. Tai hän sanoo, että kylläpäs hän siivoaa kun kerää välillä leluja ja laittaa tiskejä, mutta lapsiperheessä on muutama muukin asia tehtävänä. Tai kaupassa käynnit kun yhtä lailla jättää mun vastuulle, niin aina väittää silti että kyllä hänkin käy, sitten kun ollaan ihan katsottu tarkasti mitenkäs se kaupassa käynti on jakautunut, niin on saattanut mennä monta viikkoa ettei hän ole käynyt, mutta silti koska oli sitä ennen käynyt kaksi kertaa peräkkäin, niin en voi syyttää häntä siitä ettei hän käy kaupassa. Siis sellaista ihmeellistä saivartelua joka asiasta. Tai sitten hän saattaa tuossa tilanteessa sanoa että monissa perheissä tilataan kauppaostokset, et olis paljon järkevämpää tilata ne, juu ehkä, mutta hän ei tee elettäkään sen eteen että tilaisi ne. -ap

Tuota, yleensä olen helposti naisen puolella, mutta noissa asioissa on kaikissa suhteissa silloin tällöin ongelmia, koska ette näe asioita samoin tavoin. Koita olla syyttämättä ja kokeilkaa keksiä joku rakentava tapa, jolla saatte enemmän tasapainoa. Yksikään suhde ei koskaan täysin tasapuolinen, koska ihmiset näkevät asiat eri kulmasta. manipuloinnista ei ole tässä kysymys.

m54

Voisitko selittää tarkemmin? Miten sen selität että miehelle on ihan ok kuitenkin maata sohvalla, samalla kun minä siivoan ja laitan ruokaa, mutta jos se tapahtuisi toisinpäin, hän alkaisi välittömästi kiukutella ja ilkeillä minulle, tai keksiä jonkun typerän jutun johon tiuskien pyytää apua. Esim tarvii apuani siihen että ottaa pastakattilasta vedet pois. Ikinä ei ole ehdottanut että kuitenkaan itse auttaisi minua vastaavasti samassa tilanteessa. -ap

Ihmiset kohtelevat sinua aina tavalla, jolla sallit sinua kohdeltavan. Tuossa tilanteessa on ehkä parempi ilmoittaa, että hän tekee sitten ruaat ja käy kaupassa tällä viikolla ja sinä seuraavalla. Siivouksen kanssa sama juttu. Sinun pitää vain sietää se, että juttujen taso laskee koska hän todennäköisesti ensimäisen viikon aikana suoriutuu asioista huonosti tahattomasti tai tahallaan.

m54

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna muutama esimerkki meille. Mistä loukkaannut ja puoliso sitten vähättelee tätä?

Meillä siis lapsia, ja mies herkästi jättää lapset ja kodin minun vastuulleni. Tasaisin väliajoin joudun tästä huomauttamaan, mutta mies vähättelee sanomisiani ja liioittelee omaa osallistumistaan. Hän keskittyy ihan epäolennaisiin asioihin, esim jos sanon että ei ole reilua että joudun aina siivoamaan, että kyllä se kuuluu yhtä lailla hänellekin. Sitten hän saattaa vaikka syyttää huonoja siivousvälineitä, että siksi hän ei siivoa. Tai hän sanoo, että kylläpäs hän siivoaa kun kerää välillä leluja ja laittaa tiskejä, mutta lapsiperheessä on muutama muukin asia tehtävänä. Tai kaupassa käynnit kun yhtä lailla jättää mun vastuulle, niin aina väittää silti että kyllä hänkin käy, sitten kun ollaan ihan katsottu tarkasti mitenkäs se kaupassa käynti on jakautunut, niin on saattanut mennä monta viikkoa ettei hän ole käynyt, mutta silti koska oli sitä ennen käynyt kaksi kertaa peräkkäin, niin en voi syyttää häntä siitä ettei hän käy kaupassa. Siis sellaista ihmeellistä saivartelua joka asiasta. Tai sitten hän saattaa tuossa tilanteessa sanoa että monissa perheissä tilataan kauppaostokset, et olis paljon järkevämpää tilata ne, juu ehkä, mutta hän ei tee elettäkään sen eteen että tilaisi ne. -ap

Tuota, yleensä olen helposti naisen puolella, mutta noissa asioissa on kaikissa suhteissa silloin tällöin ongelmia, koska ette näe asioita samoin tavoin. Koita olla syyttämättä ja kokeilkaa keksiä joku rakentava tapa, jolla saatte enemmän tasapainoa. Yksikään suhde ei koskaan täysin tasapuolinen, koska ihmiset näkevät asiat eri kulmasta. manipuloinnista ei ole tässä kysymys.

m54

Voisitko selittää tarkemmin? Miten sen selität että miehelle on ihan ok kuitenkin maata sohvalla, samalla kun minä siivoan ja laitan ruokaa, mutta jos se tapahtuisi toisinpäin, hän alkaisi välittömästi kiukutella ja ilkeillä minulle, tai keksiä jonkun typerän jutun johon tiuskien pyytää apua. Esim tarvii apuani siihen että ottaa pastakattilasta vedet pois. Ikinä ei ole ehdottanut että kuitenkaan itse auttaisi minua vastaavasti samassa tilanteessa. -ap

Ihmiset kohtelevat sinua aina tavalla, jolla sallit sinua kohdeltavan. Tuossa tilanteessa on ehkä parempi ilmoittaa, että hän tekee sitten ruaat ja käy kaupassa tällä viikolla ja sinä seuraavalla. Siivouksen kanssa sama juttu. Sinun pitää vain sietää se, että juttujen taso laskee koska hän todennäköisesti ensimäisen viikon aikana suoriutuu asioista huonosti tahattomasti tai tahallaan.

m54

Itse kohtelen kyllä reilusti kaikkia ihmisiä, enkä kokeile miten pitkälle voin hyväksikäyttää jotakin kilttiä ihmistä.

Vierailija
24/29 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Tällainen tyyppi ei ikinä ymmärrä eikä muutu. Mikään sanominen ei auta. Tilanne vain pahenee. Ero on hyvä ratkaisu.

Vierailija
25/29 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat vaan ottajia.

Vierailija
26/29 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m54

m54

En oikein tykkää tuosta ajattelumallista, että ihmiset kohtelee sinua juuri niin kuin annat kohdella, parisuhteessa. On kamalaa olla yhdessä ihmisen kanssa, jonka kanssa joutuu jatkuvasti pitämään puolia, jolle joutuu vetämään rajoja, ettei hän täysin polje maahan ja käytä härskisti vaan hyväksi. Miksi kukaan tekisi niin ihmiselle, jonka pitäisi olla rakkain ja tärkein maailmassa? En itse kokoajan kohtele miestäni siten, että

kokeilisin miten paljon voin jättää hänelle laiskuuttani osuuttani kotitöistä tai miten paljon hän on valmis maksamaan yhteisistä menoista ilman että sanon tai teen mitään asioiden eteen. Vaikka miehen tapauksessa varmasti olisi ok käyttäytyä niin, koska hän itsekin toimii niin. Silti en lähtökohtaisesti ikinä käyttäytyisi sillä

tavalla. -ap

Vierailija
27/29 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nää muutu. Olis muuttunu jo, jos muuttua haluaisi/tajuaisi.

Vierailija
28/29 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nää muutu. Olis muuttunu jo, jos muuttua haluaisi/tajuaisi.

Sepä se.

Vierailija
29/29 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnehäiriöinen varmaan.