TE toimiston palkkatukityö
Mitä mieltä olette, oletteko itse olleet sellaisessa työssä ja oliko työ mielekästä vaiko ihan yks risti kaks?
Kommentit (61)
Ottakaa selvää asioista, ennenkuin vouhotatte. Palkkatuettu työ on normaalia työtä, normaalilla palkalla. Ei mitään pajatoimintaa yms. Työnantaja, joka suostuu palkkaamaan pitkäaikaistyöttömän, tai yli 55vuotiaan työttömän, saa kunnalta kompensaatiota palkkakuluista. Tämä tuki kestää 6kk, jolloin työntekijä pääsee ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin, eikä putoa Kelan peruspäivärahoille.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityö ei v. 2024 enää kerrytä työssäoloehtoa. Työssäoloehto tarvitaan siihen, että saa työttömyyskorvauksia, jos joutuu työttömäksi.
Kyllä työttömyystukea saa vaikka ei kerry työssäoloehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on palkkatuen ehdot, esim. kauanko on täytynyt olla työttömänä ennenkuin on oikeutettu palkkatukeen?
Mä olen ollut vuoden työttömänä ja sain palkkatuki paikan.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa selvää asioista, ennenkuin vouhotatte. Palkkatuettu työ on normaalia työtä, normaalilla palkalla. Ei mitään pajatoimintaa yms. Työnantaja, joka suostuu palkkaamaan pitkäaikaistyöttömän, tai yli 55vuotiaan työttömän, saa kunnalta kompensaatiota palkkakuluista. Tämä tuki kestää 6kk, jolloin työntekijä pääsee ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin, eikä putoa Kelan peruspäivärahoille.
Niin jos kuuluu kassaan. Jos ei niin saa Kelan työttömyystukea. Jos on ulosotossa niin ulosotto vie koko ansiosidonnaisen.
Vierailija kirjoitti:
Ennen se oli max vuosi. Nyt se on 10kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on palkkatuen ehdot, esim. kauanko on täytynyt olla työttömänä ennenkuin on oikeutettu palkkatukeen?
Mulla on 8. kuukausi menossa työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos kuuluu kassaan. Jos ei niin saa Kelan työttömyystukea. Jos on ulosotossa niin ulosotto vie koko ansiosidonnaisen.
Ulosotto ei saa koskea Kelan työttömyystukeen, mutta sillä on oikeus viedä koko ansiosidonnainen.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityö ei v. 2024 enää kerrytä työssäoloehtoa. Työssäoloehto tarvitaan siihen, että saa työttömyyskorvauksia, jos joutuu työttömäksi.
Saahan työmarkkinatukea ilman työssäoloehtoakin. Ansiosidonnaiseen ja peruspäivärahaan vaaditaan työssäoloehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 8. kuukausi menossa työttömänä.
Sä voit kysyä te-toimistosta, myönnetäänkö sulle palkkatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ekan työpaikkani palkkatuettuna, palkka oli aluksi 3400 e/kk ja palkkatuen peruste olematon työkokemus. Työnantajalle ilmaista rahaa, olisi palkannut minut joka tapauksessa. Työ ei ole todellakaan yksi risti kaksi, vaan pyöritän muutaman miljoonan budjetilla projektia.
Oho, mun tukipalkka on 1500e. On 7h työpäivä.
Ihan kiinni siitä, mitä on opiskellut ja mihin työhön haluaa. Ja miten hyvin osaa markkinoida itsensä työnantajalle.
Palkkatuettuja työpaikkoja on usein tarjolla yhdistyksissä ja järjestöissä, joilla ei muuten olisi varaa työllistää. Sinänsä ihan mukava oli päästä töihin vuodeksi, mutta kurjaa, kun mitään jatkoa ei ole luvassa, vaikka tekisi työnsä kuinka hyvin - otetaan vaan seuraava työtön palkkatukioikeudella töihin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei saa kunnalta euroakaan, kyllä se on valtio, joka maksaa kompensaatiota. Lisäksi iso osa palkkatuella yksityiselle päässeistä jatkaa ko. paikassa palkkatukiajan jälkeen eli työsuhde on toistaiseksi voimassa.
8kk oli mulla ja se riitti ansiosidonnaiseen. Kunta ei suostunut palkkaamaan päivääkään ennen kuin olin ns. sakkolistalla eli silloin vasta alkoivat harkitsemaan. Melkein 4 vuotta meni työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
No voi perkele että olet herkillä, ota pillerisi normaalisti ja rauhoitu.
Olen ollut, ja ihan tavallista työtä se oli. Ei poikennut muusta mitenkään, paitsi määräaikaisesta olisi saanut irtisanoutua saman tien, jos olisin saanut tuettoman paikan.
Ensin olin palkkatuella sijaisena, sitten määräaikaisena ja viimein sain siitä vakituisen viran.
Vierailija kirjoitti:
Se on työharjoittelu. Aikooko työnantaja palkata kunnolla vai kierrättääkö harjoittelijoita. Onko firma sellainen jossa voi edetä vai ei. Onko työntekijän tilanne ja joustot huomioitu, vai ei väliä siinä firmassa. Onko se ala jolla haluat olla.
Ei ole vaan aivan oikea työehtosopimuksen mukaisella palkalla tehtävää työtä.
Siinä menee sitten taas yksi motiivi ottaa työtä vastaan, jos palkkatukityö ei kerrytä työssäoloehtoa.
Olen ollut palkkatuella töissä kolmessa eri työpaikassa. Sekä valtiolla että kunnalla. Hyviä töitä, koulutusta vastaavia (akateemisia paikkoja). Palkka sen mukainen mikä muillakin samoissa tehtävissä. Paitsi joissakin palkkatukisopimuksissa taisi olla 85 % työaika, mutta sille siis normaali palkka.
Palkkatuki on ehdottomasti paras työvoimapoliittinen toimi, jolla työtön työllistyy oikeaan työhön. Toki se ei aina jatku sillä, että samaan työpaikkaan työllistyy normisti.
Itse kyllä sain kunnan paikassa jatkoa palkkatuelle eli olin yhteensä 8 kk töissä siellä. Kahdessa muussa paikassa sain jatkoksi erilaisia määräaikaisuuksia eli olin lopulta yhdessä työssä 3,5 vuotta ja toisessa yli 6 vuotta.
Suosittelen siis, jos hyvä työpaikka löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuettuja työpaikkoja on usein tarjolla yhdistyksissä ja järjestöissä, joilla ei muuten olisi varaa työllistää. Sinänsä ihan mukava oli päästä töihin vuodeksi, mutta kurjaa, kun mitään jatkoa ei ole luvassa, vaikka tekisi työnsä kuinka hyvin - otetaan vaan seuraava työtön palkkatukioikeudella töihin.
Tämä. Olen koko työelämäni ollut ainoastaan palkkatuetuissa työpaikoissa (palkkatuella pysyvän sairaiden takia). Joissakin työpaikoissa määräaikaista työsopimusta on jatkettu sen mitä tetoimisto ja säädökset on sallinut, mutta koskaan ei ole annettu vakituista työtä, vaan tilalleni on joka ikinen kerta otettu toinen palkkatuella oleva tai työkokeiluun tulossa ollut henkilö. Eräässä työpaikassa kyllä se oli itselle surullista olla töissä se viimeinen viikko, kun työpaikka oli jo hankkinut uuden palkkatuetun työntekijän, jonka sitten opastin työtehtäviini. Uusi palkkatuettu työntekijä oli intoa täynnä ja minä apea, koska tiesin että työttömyys alkaa seuraavalla viikolla ja se ahdistava epävarmuus miten pitkään sitä jatkuisikaan.
Vakituista työtä en ole hakemuksista huolimatta saanut ja paikkakunnallani helppoihin kesätöihin on otettu vain teinejä tai nuoria aikuisia jolloin olen saanut sen kuvan että ikäni puolesta en kelpaa, mutta lyhyt kesätyökin olisi ollut työttömyysjaksoina parempi kuin se ei mitään.
Se on työharjoittelu. Aikooko työnantaja palkata kunnolla vai kierrättääkö harjoittelijoita. Onko firma sellainen jossa voi edetä vai ei. Onko työntekijän tilanne ja joustot huomioitu, vai ei väliä siinä firmassa. Onko se ala jolla haluat olla.