Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoituksissa onnistuneet

Vierailija
26.08.2023 |

Facebookin feedissä tulee paljon juttuja pankeilta ja muuten uutisia onnistuneista sijoittajista niin tulee mieleen että onkohan nämä oikeita henkilöitä edes. Niin kovasti tuntuu että mainostetaan sijoittamista.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin sijoittamisen vuonna 2007. Tällä hetkellä salkkuni arvo on noin 190 000 €. Siitä on 53 000 € sijoitusteni tuottoja ja 137 000 € sijoituksiin itse laittamaani rahaa. Ja en siis laittanut koko tuota rahaa sijoituksiin vuonna 2007, vaan olen sijoittanut vähitellen tässä reilun 15 vuoden aikana, alussa vähemmän ja nyt viime vuosina enemmän.

Mitään ihmeellisiä onnenkantamoisia tuossa ei ole, vaan ihan perusosakkeita ja -rahastoja.

Vaikka inflaation ottaa huomioon, niin sijoitukseni ovat reilusti plussalla.

Vierailija
62/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäjänteisyys ja ajallinen ja maantieteellinen ajautus ovat sijoittamisessa avainsanoja. Olen aloittanut yli 10 vuotta sitten, ja useita kymmeniä tuhansia plussalla huolimatta viimeaikaisesta Suomi-osakkeiden laskusta. Yllättävän moni ei tajua että pörssissä mennään välillä ylös ja välilla alas, ja kun olet pitkään mukana, jäät keskimäärin hyvälle voitolle, historia osoittanut että noin 7 % voittoa vuodessa.

Voitko taata minulle nyt tältä vuodelta 7 prossan voiton kun olen vuoden alusta sukeltanut 5 prossaa miinukselle?

Heh, kukaan ei voi eikä aio taata sinulle mitään. Katsotaan uudestaan kun olet sijoittanut 10 vuotta, luultavasti olet plussalla. Onnea.

Onko luultavasti plussalla inflaatio huomioon ottaen?

On. reaalinen tuotto on ollut tyypillisesti se 6-8% p.a. reaalinen vuosituotto sijoituksille kutakuinkin koko pörssin historian ajan.

Ei ole ollut.

"Helsingin pörssin osakkeet ovat tarjonneet sijoittajille mukavan yli 6 %:n tuoton viimeisen 20 vuoden aikana."

Tuotto. Ei inflaatiokorjattu tuotto. Ja tuosta nakertaa sijoittajan voittoja vielä kulut ja verot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuminen nyt ylipäätään on vähän vaikea määrittää sijoittamisessa... Tavallaan ajattelen että onnistuminen mitataan sillä, paljonko jättää perinnöksi ja kun tätä pottia verrataan siihen, että olisi koko sijoitusajan laittanut sijoitetun pankkitilille.

Ei joku 22-vuotias, joka aloitti ylppärirahoilla ja laittaa nyt 30 €/kk ja jolla on sitten se muutaman tonnin "salkku" x % sinne tai tänne ole voittanut eikä hävinnyt mitään. Mutta haistelee kuvioita ja oppii toki koko ajan. Paljon on pielessä, jos sijoittamaan kouhotetaan pikavoitto silmissä, pahimmillaan vivuttaen vaikkei mistään ole mitään ymmärrystä.

Se on vähän kuin painonhallinta että ei ole ihmekikkailuilla lopulta mitään merkitystä. Sijoittaminen onnistuu, kun laittaa sen mihin on varaa, hajauttaa ja ei hötkyile. 

Vierailija
64/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin sijoittamisen vuonna 2007. Tällä hetkellä salkkuni arvo on noin 190 000 €. Siitä on 53 000 € sijoitusteni tuottoja ja 137 000 € sijoituksiin itse laittamaani rahaa. Ja en siis laittanut koko tuota rahaa sijoituksiin vuonna 2007, vaan olen sijoittanut vähitellen tässä reilun 15 vuoden aikana, alussa vähemmän ja nyt viime vuosina enemmän.

Mitään ihmeellisiä onnenkantamoisia tuossa ei ole, vaan ihan perusosakkeita ja -rahastoja.

Vaikka inflaation ottaa huomioon, niin sijoitukseni ovat reilusti plussalla.

Tätähän juurikaan ihmiset eivät ymmärrä. "ei kannata aloittaa kun ei ole kymmeniä- tai satoja tuhansia".

Jo alle eurolla voi ALOITTAA, jatkaa sitä vain säännöllisesti ja systemaattisesti. Minä aloitin kanssa sijoittamisen 90-luvulla ihan kymmenillä markoilla, ja todellakin tullut tarpeeseen nämä rahat erilaisissa elämän kriiseissä, josta selviäminen olisi ollut paljon vaikeampaa ilman sijoituksia ja niiden tuottoja.  Tänä vuonna olen sijoittanut lisää osakkeisiin joka ainoa viikko. Näin se potti pikkuhiljaa kasvaa. Nettovarallisuus minulla on hiukan päälle miljoonan.

Vierailija
65/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäjänteisyys ja ajallinen ja maantieteellinen ajautus ovat sijoittamisessa avainsanoja. Olen aloittanut yli 10 vuotta sitten, ja useita kymmeniä tuhansia plussalla huolimatta viimeaikaisesta Suomi-osakkeiden laskusta. Yllättävän moni ei tajua että pörssissä mennään välillä ylös ja välilla alas, ja kun olet pitkään mukana, jäät keskimäärin hyvälle voitolle, historia osoittanut että noin 7 % voittoa vuodessa.

Voitko taata minulle nyt tältä vuodelta 7 prossan voiton kun olen vuoden alusta sukeltanut 5 prossaa miinukselle?

Heh, kukaan ei voi eikä aio taata sinulle mitään. Katsotaan uudestaan kun olet sijoittanut 10 vuotta, luultavasti olet plussalla. Onnea.

On. reaalinen tuotto on ollut tyypillisesti se 6-8% p.a. reaalinen vuosituotto sijoituksille kutakuinkin koko pörssin historian ajan.

Ei ole ollut.

"Helsingin pörssin osakkeet ovat tarjonneet sijoittajille mukavan yli 6 %:n tuoton viimeisen 20 vuoden aikana."

Tuotto. Ei inflaatiokorjattu tuotto. Ja tuosta nakertaa sijoittajan voittoja vielä kulut ja verot.

"Siegelin klassikkoteoksessa Stocks for the Long Run Yhdysvaltojen osakkeiden pitkän aikavälin tuotoksi on laskettu (jälleen inflaatio ja osingot huomioiden) 6,6 % vuosina 1802-2012."

Haluatko tarkistaa vastaustasi?

Vierailija
66/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut.

kulut ei nakerra voittoja kun ne kulut otetaan pois ENNEN kuin voitto on voitu määritellä.

Vierailija
67/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäjänteisyys. Sijoittaminen ei todellakaan ole mikään vuoden tai kahden juttu.

Todellakin on.

Tärkeintä on ostaa halvalla ja myydä kalliilla. Mitä nopeammin tuottotavoite on saavutettu, sitä tehokkaammin rahat poikivat.

Vain jurpot seisottavat osakkeitaan vuosikymmeniä tekemättä mitään.

Listaa osakkeita, joita nyt kannattaa myydä ja osakkeita, joita kannattaa ostaa.

Jos joku sulle vastaa tohon niin todennäköisesti se listaa ostokohteeksi osakkeen jota se yrittää itse myydä.

Vierailija
68/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josku oli muotia sijoittaa pankkien rahastoihin. Kun joskus 2000-luvun alussa ei enää kasvua tullutkaan, niin monet hyökkäsivät pankkeihin lopettamaan ne kuukausittaiset sijoituksensa.

Siis juuri silloin, kun olisi kannattanut ostaa enemmän, koska nousu kyllä lopulta koittaa.

Vierailija
69/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät alakouluikäisetkään noita usko.

Vierailija
70/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut.

Kulut otetaan huomioon, mutta tuotosta pitää maksaa yli 1000 euron jälkeen verot. Yleensähän tilannetta kuitenkin verrataan tilillä passiivisesti makuuttamiseen, joten inflaatiota ei tarvitsekaan ottaa huomioon. 

Vierailija
71/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Josku oli muotia sijoittaa pankkien rahastoihin. Kun joskus 2000-luvun alussa ei enää kasvua tullutkaan, niin monet hyökkäsivät pankkeihin lopettamaan ne kuukausittaiset sijoituksensa.

Siis juuri silloin, kun olisi kannattanut ostaa enemmän, koska nousu kyllä lopulta koittaa.

Pankkien ja vakuutusyhtiöiden rahastoissa on aivan järkyttävät hoitokulut. 

Vierailija
72/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät alakouluikäisetkään noita usko.

usko mitä. Niitä kryptovaluuttamainoksia vai sijoittamiseen?

Ensimmäiset ovat huijauksia, sijoittaminen taas jokaisen täysjärkisen harrastamaa toimintaa.

Vierailija
73/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan tuossa sanottiin että jään keskimäärin 7% voitolle vuodessa.

ps. olen sijoittanut jo ainakin 5 vuoden ajan ja salkku on nyt miinuksella. Joten eipä näy moisia 7 prossan tuottoja kyllä eli paskapuhetta.

Aika huonosti olet sitten sijoittanut.  minulla on neljän vuoden osalta sijoitusomaisuus kasvanut 60,57%, 12,09%, 63,03%, 34,71%. Viime vuonna sitten taas laski kun kotiutin voiton ja maksoin lainat pois koska korot lähtivät nousemaan. Tänä vuonna sitten vastaavasti sijoitusomaisuus kasvanut yli 1000%.

Pääoman osinkotuotto on ollut keskimäärin 6-8%, tällä hetkellä 8,12%. Ja vuosittaiset arvonnousut vuosittain 10-16%.

Aikamoinen tuotto, suorastaan uskomaton. Kerro vielä, mihin olet varasi sijoittanut.

Vierailija
74/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ps. olen sijoittanut jo ainakin 5 vuoden ajan ja salkku on nyt miinuksella. Joten eipä näy moisia 7 prossan tuottoja kyllä eli paskapuhetta.

Aika huonosti olet sitten sijoittanut.  minulla on neljän vuoden osalta sijoitusomaisuus kasvanut 60,57%, 12,09%, 63,03%, 34,71%. Viime vuonna sitten taas laski kun kotiutin voiton ja maksoin lainat pois koska korot lähtivät nousemaan. Tänä vuonna sitten vastaavasti sijoitusomaisuus kasvanut yli 1000%.

Pääoman osinkotuotto on ollut keskimäärin 6-8%, tällä hetkellä 8,12%. Ja vuosittaiset arvonnousut vuosittain 10-16%.

Aikamoinen tuotto, suorastaan uskomaton. Kerro vielä, mihin olet varasi sijoittanut.

Yli 80 yhtiöön ympäri maailmaa.

Vierailija
75/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen on äärimmäisen helppoa ja siinä onnistuu täysin varmasti.

-Sijoittaa indeksiin, mieluiten koko maailman kaikkiin osakkeisiin.

-Odottaa riittävän pitkään.

Thats it.

Mikähän Nordealla on tuo rahaston nimi?

Nordea Maailma Passiivinen ja Nordea North America on molemmat nousseet yli 40% kolmen viime vuoden aikana. Kulut alle 0,7%

Vierailija
76/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää ketjut on aina niin hauskoja. Ei kannata missään nimessa sijoittaa, siinä menetäävain rahansa ja rikkaat rikastuu 😂 Täyttä huijausta!

Vierailija
77/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä olet touhunnut? Olen sijottanut vuodesta 2019 ja olen nyt 20% voitolla.

Vierailija
78/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää ketjut on aina niin hauskoja. Ei kannata missään nimessa sijoittaa, siinä menetäävain rahansa ja rikkaat rikastuu 😂 Täyttä huijausta!

"ei kannata tehdä sitä miten rikkaat rikastuu."

Pettämätön logiikka.

Vierailija
79/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo facebookin mainoksissa "onnistuneet sijoittajat" eivät ole a) onnistuneita b) sijoittajia. Siellä mainostetaan ainoastaan jotain kryptovaluuttahuijauksia. Tai no on siellä tosin joskus käytetty (luvatta) oikeidenkin sijoittajien kuvia.

Onneksi sinä olet perillä asioista 👏🏻😂

Vierailija
80/91 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin v. 2019 indeksisijoittamisen ja hyvin plussalla on, vaikka viime aikoina on laskenut. Rahaa olen kitannut sisään kuukausittain suhdanteesta riippumatta.