Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko joskus kysynyt joltain ihmiseltä miksi hän ei juo alkoholia??

Vierailija
26.08.2023 |

Raittiit valittaa että heiltä kysytään, ja todella ihmettelen tätä.

Itse olen ollut useissa juhlissa juomatta lainkaan alkoholia eikä kukaan ole ikinä kysynyt multa mitään asiasta. Itsekään en koskaan mieti mitä ihmiset juo. En muista edes sellaisia juhlia missä ei jo alkumaljan kohdalla ole tarjolla sekä alkoholiton että perus skumppa.

Taitaa olla aika lailla suurenneltu juttu tämä.

Jos joku kysyi 4 vuotta sitten asiasta, se ei ole paljoa. Mutta kovasti siitä vouhotetaan.

Ehkä mulla on fiksuja ystäviä ja kaikilla ei.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina sen yhden lasin kanssa läpi juhlat, kukaan ei kysy monesko se on ja jos kysyy otanko lisää, sanon ettei " vielä" tarvitse. En siis osaa vastata varsinaiseen kysymykseen, koska en ole absolutisti.

Vierailija
2/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä multa on tivattu että olenko tullut uskoon kun lopetin tupakanpolton ja alkoholinkäyttökin väheni vähenemistään kunnes ei ollut enää mitään syytä ottaa pisaraakaan. Yleensä siis olin yksin kotona, olisihan se ollut pikkasen outoa jos olisin tuolloin yksin kotona käyttänyt. Niin opin sitten hyvin keksimään kaikenlaista tekemistä niin ettei alkoholi edes juolahtanut mieleeni että sitä olisi pitänyt alkaa ryypiskelemään. Oli sitten helppo jatkaa samalla tiellä ja nyttemmin tuntuisi todella oudolta koko ajatus että edes ostaisin alkoholia saati olisin humalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu minulle.

Minulta kysyttäessä vastaan kernaasti suoraan päin kysyjän pöhöttynyttä turpaa miksi en juo, enkä kerro sitä täällä, koska viesti ei menisi läpi.

Vierailija
4/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä multa on tivattu että olenko tullut uskoon kun lopetin tupakanpolton ja alkoholinkäyttökin väheni vähenemistään kunnes ei ollut enää mitään syytä ottaa pisaraakaan. Yleensä siis olin yksin kotona, olisihan se ollut pikkasen outoa jos olisin tuolloin yksin kotona käyttänyt. Niin opin sitten hyvin keksimään kaikenlaista tekemistä niin ettei alkoholi edes juolahtanut mieleeni että sitä olisi pitänyt alkaa ryypiskelemään. Oli sitten helppo jatkaa samalla tiellä ja nyttemmin tuntuisi todella oudolta koko ajatus että edes ostaisin alkoholia saati olisin humalassa.

Ja lisään tähän että en ennenkään ottanut juurikaan mutta saatoin lähteä jonkun kaveriksi baariin mutta siitä meni maku kun oli vain tylsää pubissa istuskelua ja juoruilua muista. Olisikin ollut vaikka tanssimista, bändin keikkaa tms aktiivista niin olisin voinut useamminkin lähteä. (Tämä ennen koronaa jo)

Vierailija
5/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että joiltakin kysytään miksi he eivät juo, mutta ei ympäriinsä kysellä, että miksi juot.

Vierailija
6/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysytty. Jos joku kysyy otatko vaikka oluen sanon ei kiitos, en käytä alkoholia onko jotain muuta.

Vierailija
7/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulta kysytty suhteestani alkoholiin, useita kertoja. Myös esimies kysynyt.

Olen selittänyt kauniisti, mutta myös rumasti.

Voin ottaa lasillisen viiniä, mutta en enempää. En pidä humaltumisesta. Mm. siksi, että väsyn ja sitten juhliminen loppuu siihen. Toisaalta, liukenen usein paikalta, kun muut alkavat sössöttää, jankata ja puhua toistensa päälle - keskusteluksi sitä ei voi enää sanoa. En todellakaan jaksa pitkään seurata mokomaa.

Vierailija
8/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join joskus yksissä bileissä "alkulimaa" aamu kuuteen ja seuraavana päivänä kuolin.

Vierailija
9/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kysytty miksen juo ja pidetty outona sen takia.

Ja siis olen kohtuukäyttäjä joka joskus voi juoda 2-3 juomaa illassa, mutta yhtä hyvin olla kuukausia juomatta yhtään alkoholia.

Vierailija
10/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kysytty ja myös töissä. En voi juoda lainkaan eikä huvittaisi kertoa sairauskertomustani kaikille varsinkaan tuntemattomille. Hienoa jos kaikille ei ole tullut vastaan tivaamista, mutta omasta rajallisesta näkökulmasta on aika ylimielistä todeta että muut taitavat liioitella ongelmaa.

Vierailija
11/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että joiltakin kysytään miksi he eivät juo, mutta ei ympäriinsä kysellä, että miksi juot.

Tätä olen itekki ihmetelly. Juomattomuutta (vaikka siitä ei tee mitään numeroa) pidetään huonompana kuin juomista.

Vierailija
12/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kysytty ja myös töissä. En voi juoda lainkaan eikä huvittaisi kertoa sairauskertomustani kaikille varsinkaan tuntemattomille. Hienoa jos kaikille ei ole tullut vastaan tivaamista, mutta omasta rajallisesta näkökulmasta on aika ylimielistä todeta että muut taitavat liioitella ongelmaa.

Siis miksi pitää selitellä, en absolutistina tätä tajua. En pidä isona ongelmana sanoa, että en vaan juo kai minulla on siihen oikeus. Sitten vaihdan puheenaihetta.

Vierailija
13/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noin 50 vuotias nainen ja ollut nyt reilu 3 vuotta ilman alkoholia.

Minulta on kolme ihmistä kysynyt mikä syy tähän on, sillä ennen join kohtuullisesti ja vaikka mökillä hieman enemmänkin, tarjosin myös muille mielelläni. Nämä kysyjät ovat olleet itse ihmisiä, jotka joivat aika paljonkin ja heidän mielestään juhlaan kuin juhlaan kuului aina alkoholi.

Kaksi näistä ihmisistä ilmoitti jo kysyttyään, että he eivät tule ikinä lopettamaan viinin juomista ja että juhliin kuuluu ehdottomasti kunnon juhlajuomat. Yksi kysyjä taas kuunteli minua hyvin tarkkaan ja keskustelimme asiasta hetken. Nyt hänkin on ollut yli vuoden ilman alkoholia ja menneeseen ei ole kuulema paluuta enää ikinä.

Vierailija
14/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi pitää selitellä, en absolutistina tätä tajua. En pidä isona ongelmana sanoa, että en vaan juo kai minulla on siihen oikeus. Sitten vaihdan puheenaihetta.

Näin se on. En nyt ala mistään oikeuksistani selittelemään, mutta sanon vain, että näin päätin ja tämä on hyvä nyt. Kukaan ei ole asiasta enempää nillittänyt.

Vierailija
15/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin miehen sukujuhlissa miehen siskolle etten käytä enää alkoholia niin heti alkoi selän takana raskaudesta juoruilu ja mahan kyttääminen. Lopetin terveyssyistä mutta kukaan ei kysynyt syytä ja olisin mielelläni jakanut ajatuksia asiaan liittyen. Mutta eihän alkoholisteja sellaiset kiinnosta :D

Vierailija
16/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo alkoholia koska olen raitis. Maistellut olen. Ei ollut kovin hyvää.

Vierailija
17/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiiriini ei kuulu yhtään alkoholiongelmaista, joten en ole.

Vierailija
18/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ihmettelee sitä miten kestätte elämää ilman aineksia. Ei niinkään juomattomuuttanne.

Vierailija
19/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kysynyt. Minulta kyllä on kysytty monta kertaa silloin kun lopetin, useita vuosia.

Vierailija
20/21 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kysynyt, eikä monulta ole kysytty. Ymmärrän kumminkin, että tutulta voidaan kysyä silloin kun hän yleensä juo, mitta tällä kertaa ei. Että onko jokin erityinen syy. Vaikka ei se tietenkään välttämättä kelleen kuulu.

Toisaalta olen myös sitä mieltä, että minusta juomattomuus ja sen syyt, edut ja edellytykset on ja pitäisi olla paljon nykyistä normaalimpi puheenaihe. Niissä ei ole mitään häpeämistä, ja voi olla, että kun puhuttaisiin, ne ajatukset kävisi useamman mielessä. Sitä myöten myös tarjolla olisi nykyistä automaattisemmmin erilaisia alkottomia vaihtoehtojakin, jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan