Huomio lasten kanssa junalla matkustavat
Jos otatte lapset mukaan junamatkalle niin valitsettehan sellaisen junavuoron missä on se lapsivaunu mukana ja varaatte paikkanne ko. vaunusta.
Vaikka miten vaikuttaisi että omat lapset on muka niin hiljaisia ym. niin joka tapauksessa niistä lähtee ääntä, jota kaikki kanssa matkustajat ei halua kuunnella ja ylimääräistä sähläämistä matkan aikana.
Vasta tänään olin usemman tunnin junassa, ja varannut paikat normaalivaunusta, jossa kuitenkin oli keskellä vaunua olevalla pöytäpaikalla joku nainen ja kaksi lasta, jotka jauhoivat lähes taukoamatta ainakin ensimmäisen tunnin ajan.
Hermot ei kestänyt enempää joten vaihdoin vaunua jossa ei tietysti ollut mulla omaa paikkaa ja jouduin loppumatkasta siirtymään kaksi kertaa kun väliasemilta tuli uusia ihmisiä kyytiin jotka oli varanneet paikkansa.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokaiselle ohje. Jos matkustat junalla jossa varattavat paikat, pidät perseesi poissa toisten paikoilta. On hiton ärsyttävää löytää omalta paikalta joku änkyrä joka pitää häätää pois ja sitten odottelet että se saa kasattua ne omat pussukat ja pakolliset eväät siitä hittoon. Tai sitten nostat se ahterisi joka pysähdyksellä valmiiksi ettet ole muiden tiellä.
Jos matkustat kausilipulla niin ei siihen pysty varaamaan mitään paikkaa ja mistään ei voi tietää mikä paikka on varattu ja mikä ei. Silloin istutaan vaan ensimmäiseen vapaaseen paikkaan ja jos siihen tulee myöhemmin joku niin sitten pitää vaan siirtyä seuraavalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varmaan keskimääräistä kovempi kurinpitäjä lapselleni. Opetan hänelle joka päivä kaiken toiminnan ohessa kauniita käytöstapoja, ja myös äänenkäytön hallintaa. Lapsi on nyt 2-vuotias, ja se on AIVAN SAMA, miten häntä kasvatan, tämän ikäinen nyt ei vaan kertakaikkiaan osaa vielä esimerkiksi hillitä tunteitaan, eikä uhmakohtauksen tullessa äänenkäyttöään. Tää kantaa hedelmää sitten myöhemmin. En aio kuitenkaan siihen asti istua kotona hänen kanssaan. Eikä lapsi sitäpaitsi voi oppiakaan käyttäytymään julkisilla paikoilla, jos ei saa koskaan harjoitella.
Onneksi sain lapsen vanhana, niin eipä enää kyllä ahdista tippaakaan, mahtaako joku pyöritellä silmiään, jos meistä lähtee kova ääni. Ei ole mun ongelma. Ja sitäpaitsi useimmat ihmiset on oikeasti kivoja.
Perusongelma on siinä, että olet ottanut asioihin tunnenäkökulman etkä tottelemisnäkökulmaa. Ei lasta pidä opettaa ilmaisemaan tunteita vaan se pitää opettaa tottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään toivonut että olisi ns tavallisia ja sitten hiljaisia vaunuja. Ensimmäisiin voisivat varata paikan kälättävät, humalaiset, kovaääniset, lasten kanssa matkustavat ja videoita ilman kuulokkeita kuuntelevat. Sekä kaikki joiden mielestä "kyllä nyt maailmaan ääntä mahtuu".
Siellähän on hiljainen ekstra-luokka, sinne voit ostaa lipun jos ilman ääniä haluat matkustaa.
Se maksaa liikaa. Tarkoitan että ihan normaalihintaiset vaunut olisivat jaoteltuna erilaisiin tarpeisiin.
"Ekstra-luokan muutoksia:
Leveämmät istuimet ja isompi jalkatila (IC:n Ekstra)
Tuolien näkösuojat kasvoille (IC:n Ekstra)
Ääniä vaimentavat kokolattiamatot
Yhden hengen rivit
Tilavampi ja viihtyisämpi wc (IC:n Ekstra)
Pistokkeet käytännöllisemmässä paikassa (IC:n Ekstra)
Led-valaistus (IC:n Ekstra)
Tyylikkäät materiaalivalinnat
Ekstra-luokan läpi ei ole kulkua"
Alkaen 6,90 paremmasta mukavuudesta ei ole liian kallista.
Helsinki-Rovaniemi 20,90 extraluokasta
Köyhien kannattaa jäädä kotiin jos ei raaski maksaa.
https://www.vr.fi/palvelut-junassa/ekstra-luokan-palveluita
Kahvia teetä vettä rajoituksetta. Ei se ravintolavaunujuomatarjonta tule edullisemmaksi, jos enemmän kuin kupillisen otat.
Joudun matkustamaan sen verran usein ja vieläpä niin epäsäännöllisesti etten voi ostaa lippuja kuukausia etukäteen , joten tavalliset liput ovat aina omalle budjetille jo tarpeeksi kalliita. En todellakaan maksa lisähintaa perussivistyneestä käytöksestä, enkä muuten juuri ostele ravintolavaunusta mitään. Siksi se haave siitä että olisi ihan tavallisia vaunuja kovaäänisille ja hiljaisille/etätyöntekijöille. Ei tästä nyt tarvitse vetää noin hirveitä herneitä nenään kuin moni on tehnyt, en ole kieltämässä huutavia lapsia tai humalaisia matkustamasta, rauhoittukaa.
Mikä ihmeen haave kun nuo on olemassa? Et taida oikeisti matkustaa junalla pahemmin kun et tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokaiselle ohje. Jos matkustat junalla jossa varattavat paikat, pidät perseesi poissa toisten paikoilta. On hiton ärsyttävää löytää omalta paikalta joku änkyrä joka pitää häätää pois ja sitten odottelet että se saa kasattua ne omat pussukat ja pakolliset eväät siitä hittoon. Tai sitten nostat se ahterisi joka pysähdyksellä valmiiksi ettet ole muiden tiellä.
Jos matkustat kausilipulla niin ei siihen pysty varaamaan mitään paikkaa ja mistään ei voi tietää mikä paikka on varattu ja mikä ei. Silloin istutaan vaan ensimmäiseen vapaaseen paikkaan ja jos siihen tulee myöhemmin joku niin sitten pitää vaan siirtyä seuraavalle.
Vastasit väärään viestiin? Jos et niin sinulle suosittelen peruskoulun äidinkielentunteja. Siellä varmasti vieläkin harjoitellaan luetunymmärtämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasit väärään viestiin? Jos et niin sinulle suosittelen peruskoulun äidinkielentunteja. Siellä varmasti vieläkin harjoitellaan luetunymmärtämistä.
Ja mitähän osuutta viestistä et ymmärtänyt? Vastasin ihan oikeaan viestiin käsitellen "toisten paikalla" istumista! Katsos kun siellä junassa on niitäkin joilla ei ole paikkalippua ja mistään paikasta ei voi ennalta tietää onko se varattu vai ei. Niin väkisinkin tulee tilanteita että ollaan toisen paikalla!
Tai jotkut ei ole esim. saanut vierekkäistä paikkaa ja junassa on tyhjiä penkkirivejä. Tällöin voi tarjota omaa paikkaansa yksin matkustavalle koska näillä ei ole väliä kuka vieressä istuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän osuutta viestistä et ymmärtänyt? Vastasin ihan oikeaan viestiin käsitellen "toisten paikalla" istumista! Katsos kun siellä junassa on niitäkin joilla ei ole paikkalippua ja mistään paikasta ei voi ennalta tietää onko se varattu vai ei. Niin väkisinkin tulee tilanteita että ollaan toisen paikalla!
Tai jotkut ei ole esim. saanut vierekkäistä paikkaa ja junassa on tyhjiä penkkirivejä. Tällöin voi tarjota omaa paikkaansa yksin matkustavalle koska näillä ei ole väliä kuka vieressä istuu.
Lue uudelleen viesti johon vastasit. Ei ymmärtänyt mitä siinä käsiteltiin. Hyvä ja helppo vinkki löytyy toisesta lauseesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varmaan keskimääräistä kovempi kurinpitäjä lapselleni. Opetan hänelle joka päivä kaiken toiminnan ohessa kauniita käytöstapoja, ja myös äänenkäytön hallintaa. Lapsi on nyt 2-vuotias, ja se on AIVAN SAMA, miten häntä kasvatan, tämän ikäinen nyt ei vaan kertakaikkiaan osaa vielä esimerkiksi hillitä tunteitaan, eikä uhmakohtauksen tullessa äänenkäyttöään. Tää kantaa hedelmää sitten myöhemmin. En aio kuitenkaan siihen asti istua kotona hänen kanssaan. Eikä lapsi sitäpaitsi voi oppiakaan käyttäytymään julkisilla paikoilla, jos ei saa koskaan harjoitella.
Onneksi sain lapsen vanhana, niin eipä enää kyllä ahdista tippaakaan, mahtaako joku pyöritellä silmiään, jos meistä lähtee kova ääni. Ei ole mun ongelma. Ja sitäpaitsi useimmat ihmiset on oikeasti kivoja.
Perusongelma on siinä, että olet ottanut asioihin tunnenäkökulman etkä tottelemisnäkökulmaa. Ei lasta pidä opettaa ilmaisemaan tunteita vaan se pitää opettaa tottelemaan.
Ei meillä ole ongelmaa, meillä menee varsin hyvin. Pieni lapsi ilmaisee niitä tunteitaan, teet mitä tahansa.
Tuota kasvatusajatustasi ei tue mikään tutkimus.
Ootko paljon 2-vuotiaiden kanssa hengaillut viime aikoina?
Suosittelen että sinä varaat itsellesi paikan hiljaisesta vaunusta tai bisnesluokasta. Lapsilla on oikeus matkustaa junassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään toivonut että olisi ns tavallisia ja sitten hiljaisia vaunuja. Ensimmäisiin voisivat varata paikan kälättävät, humalaiset, kovaääniset, lasten kanssa matkustavat ja videoita ilman kuulokkeita kuuntelevat. Sekä kaikki joiden mielestä "kyllä nyt maailmaan ääntä mahtuu".
Siellähän on hiljainen ekstra-luokka, sinne voit ostaa lipun jos ilman ääniä haluat matkustaa.
Se maksaa liikaa. Tarkoitan että ihan normaalihintaiset vaunut olisivat jaoteltuna erilaisiin tarpeisiin.
"Ekstra-luokan muutoksia:
Leveämmät istuimet ja isompi jalkatila (IC:n Ekstra)
Tuolien näkösuojat kasvoille (IC:n Ekstra)
Ääniä vaimentavat kokolattiamatot
Yhden hengen rivit
Tilavampi ja viihtyisämpi wc (IC:n Ekstra)
Pistokkeet käytännöllisemmässä paikassa (IC:n Ekstra)
Led-valaistus (IC:n Ekstra)
Tyylikkäät materiaalivalinnat
Ekstra-luokan läpi ei ole kulkua"
Alkaen 6,90 paremmasta mukavuudesta ei ole liian kallista.
Helsinki-Rovaniemi 20,90 extraluokasta
Köyhien kannattaa jäädä kotiin jos ei raaski maksaa.
https://www.vr.fi/palvelut-junassa/ekstra-luokan-palveluita
Kahvia teetä vettä rajoituksetta. Ei se ravintolavaunujuomatarjonta tule edullisemmaksi, jos enemmän kuin kupillisen otat.
Joudun matkustamaan sen verran usein ja vieläpä niin epäsäännöllisesti etten voi ostaa lippuja kuukausia etukäteen , joten tavalliset liput ovat aina omalle budjetille jo tarpeeksi kalliita. En todellakaan maksa lisähintaa perussivistyneestä käytöksestä, enkä muuten juuri ostele ravintolavaunusta mitään. Siksi se haave siitä että olisi ihan tavallisia vaunuja kovaäänisille ja hiljaisille/etätyöntekijöille. Ei tästä nyt tarvitse vetää noin hirveitä herneitä nenään kuin moni on tehnyt, en ole kieltämässä huutavia lapsia tai humalaisia matkustamasta, rauhoittukaa.
Mikä ihmeen haave kun nuo on olemassa? Et taida oikeisti matkustaa junalla pahemmin kun et tiennyt.
Jos todella on niin että on nykyään kokonaisia vaunuja tai hyttejä hiljaiseen olemiseen tai työskentelyyn _ilman lisämaksua_ niin mielelläni olen väärässä ja alan varata tästä lähtien aina paikan niistä. Olen nähnyt vain lisämaksullisia vaihtoehtoja nykyään.
Lapsiperheet joutuvat jo kuuntelemaan sitä hölötystä kaiket päivät. Miksi he tahtoisivat kuulla muidenkin lasten hölötystä leikkivaunussa? Ihan normaaliahan se lasten juttelu on ja rakastan lapsiani, mutta on se silti introvertille rankkaa kuulla tuhansia kertoja päivässä äiti, äiiitiii, äiti arvaa mitä, kato äiti, arvaa mitä äiti, äiti tiiätkö, tiiätkö äitii....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole ongelmaa, meillä menee varsin hyvin. Pieni lapsi ilmaisee niitä tunteitaan, teet mitä tahansa.
Tuota kasvatusajatustasi ei tue mikään tutkimus.
Ootko paljon 2-vuotiaiden kanssa hengaillut viime aikoina?
Kannattaa lukea muitakin kuin vain tunnekasvattajien tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet joutuvat jo kuuntelemaan sitä hölötystä kaiket päivät. Miksi he tahtoisivat kuulla muidenkin lasten hölötystä leikkivaunussa? Ihan normaaliahan se lasten juttelu on ja rakastan lapsiani, mutta on se silti introvertille rankkaa kuulla tuhansia kertoja päivässä äiti, äiiitiii, äiti arvaa mitä, kato äiti, arvaa mitä äiti, äiti tiiätkö, tiiätkö äitii....
Osaatko tämän perusteella yhtään kuvitella, miltä tuo sitten vastavuoroisesti tuntuu toisesta introvertistä, jolla ei ole lapsia eikä ole lapsiin tottunut ja muutenkin ollut esim. raskas päivä tai vaikkapa krapula ja pää kipeä?
Omiin lapsiin kuitenkin suhtautuu todennäköisesti vähän eri tavalla ja on oppinut tuota jo sietämäänkin..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun ympäriltä kuuluu ääniä. 😱
Ihmettelen miten lapset aiheuttavat tällaista mielipahaa?
Itseä enemmän ottaa päähän humalaiset ja pilviveikot, jotka suureen ääneen haastaa riitas jokaisen samassa vaunussa olevan kanssa ja uhkailevat muita. AP:n murhe näköjään on aivan toista tasoam
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko tämän perusteella yhtään kuvitella, miltä tuo sitten vastavuoroisesti tuntuu toisesta introvertistä, jolla ei ole lapsia eikä ole lapsiin tottunut ja muutenkin ollut esim. raskas päivä tai vaikkapa krapula ja pää kipeä?
Omiin lapsiin kuitenkin suhtautuu todennäköisesti vähän eri tavalla ja on oppinut tuota jo sietämäänkin..
Voin kuvitella. Siksi sen toisen introvertin ei kannata matkustaa leikkivaunussa, kuten ei minunkaan. Sääliä en silti koe. Lapseton introvertti meinaa siipeillä vanhana minun lasteni maksamien eläkemaksujen varassa, vaikka minä hoidan heitä 24/7. Voi voi, jos hän joskus törmää lapsiin junassa. Olen kyllä opettanut lapsilleni, että junassa ei huudeta, mutta he ovat todella innokkaita keskustelijoita.
Ennen vanhaan junassa huonosti käyttäytyvää lasta olisi tukistettu, mutta kun sitä vaihtoehtoa ei ole niin ainoa mahdollisuus on vaan anella lasta olemaan kunnolla. Ja kaikkihan tietävät miten hyvin se yleensä sujuu.
Vierailija kirjoitti:
tämä koskee myös invapaikkoja joihin mammat ahtautu rattaidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No sieltä tuli tämä maailmannapaäiti, jonka ympärillä kaikki pyörii ja hän käyttäytyy juuri niin kuin haluaa. Opeta tuolla mallilla sitten lapselle muiden huomioon ottamista: "Ei ole mun ongelma"! Sinä olet aikuinen ja sinä ohjaat. Jos sinun lapsellasi on hyvä olla, niin kyllä kaikki sujuu nätisti. Jos lapsella on kanssasi paha olla, niin mieti siihen ratkaisu, niin elämäsi helpottuu! Voi pe rse mikä superäidin motto; " ei ole minun ongelma" Säälin sinua ja lapsesi tulevia ammattikasvattajia. Onneksi on myös järkeviä vanhana lapsia saaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella. Siksi sen toisen introvertin ei kannata matkustaa leikkivaunussa, kuten ei minunkaan. Sääliä en silti koe. Lapseton introvertti meinaa siipeillä vanhana minun lasteni maksamien eläkemaksujen varassa, vaikka minä hoidan heitä 24/7. Voi voi, jos hän joskus törmää lapsiin junassa. Olen kyllä opettanut lapsilleni, että junassa ei huudeta, mutta he ovat todella innokkaita keskustelijoita.
Sinä lapsinesi siipeilet nytkin veronmaksajien maksamilla tuilla, palveluilla ja harrastuksilla 24/7. Ehkä junaliputkin saatte ilmaiseksi. Samoin lapsesi saama koulutus, terveydenhoito jne. ovat nekin meidän työssäkäyvien veronmaksajien mahdollistamaa. Eli koitapa olla asiallinen pikku av mamma, äläkä turhaan mieti, että sinun lapsesi maksaisi muiden eläkkeitä tulevaisuudessa, tuskin saavat kokoon edes omiaan.
Ne lastenohjelmia ja rallattelua huutavat tabletit 😖🤬. Jos otatte lapsillenne sellaisia mukaan, niin ensi kerralla otatte myös ne kuulokkeet niille! Koko junavaunun ei tarvitse kuunnella sitä.
Viimeksikin, kun olin junassa, niin siinä keskipaikoilla, missä on vastakkaiset paikat, oli iskä, äiskä, tyttö ja poika istumassa. Molemmilla lapsilla omat tabletit kätösissään eikä tietenkään kuulokkeita... poika oli vähän vanhempi, hän osasi säätää volyymia hiljemmalle äänekkäämmissä kohdissa. Mutta se tyttö... se valitti kerran isälleen, että tää on liian hiljaisella, mä en kuule mitään ja isukki sitten antoi luvan nostaa volyymia 🤦🏻.
Minä nousin paikaltani ja kävelin heidän viereen kysymään, että miten se voi olla liian hiljaisella, kun mä kuulen tuonne 4 rivin päähän, mitä siellä sanotaan?
Joo, sain mulkaisuja ja tyttö kuului jälkeenpäin paikallaan kiukuttelevan, mutta eipähän nostaneet enää volyymia. Kuului se silti... seuraavalla kerralla en sano enää yhtä nätisti.