Huomio lasten kanssa junalla matkustavat
Jos otatte lapset mukaan junamatkalle niin valitsettehan sellaisen junavuoron missä on se lapsivaunu mukana ja varaatte paikkanne ko. vaunusta.
Vaikka miten vaikuttaisi että omat lapset on muka niin hiljaisia ym. niin joka tapauksessa niistä lähtee ääntä, jota kaikki kanssa matkustajat ei halua kuunnella ja ylimääräistä sähläämistä matkan aikana.
Vasta tänään olin usemman tunnin junassa, ja varannut paikat normaalivaunusta, jossa kuitenkin oli keskellä vaunua olevalla pöytäpaikalla joku nainen ja kaksi lasta, jotka jauhoivat lähes taukoamatta ainakin ensimmäisen tunnin ajan.
Hermot ei kestänyt enempää joten vaihdoin vaunua jossa ei tietysti ollut mulla omaa paikkaa ja jouduin loppumatkasta siirtymään kaksi kertaa kun väliasemilta tuli uusia ihmisiä kyytiin jotka oli varanneet paikkansa.
Kommentit (107)
"Jos otatte lapset mukaan junamatkalle". Lapset eivät muuten ole mikään asuste tai harrastusväline jonka voi noin vain päättää jättää kotiin kun lähtee junaan. Lapsiperheet elää ihan normaalia elämää ja käy paikoissa, ja on aivan outo ajatus, että se olisi vanhemmalta jotenkin radikaali valinta ottaa lapset mukaan normaaleihin arjen asioihin. Ei niitä lapsia voi laittaa offline-tilaan kun itse lähtee reissuun, eivätkä lapsiperheet voi elää ainoastaan kotona ja leikkipuistossa.
LEIKKIVAUNU ON PIKKULASTEN LEIKKEJÄ JA VAUVOJEN VAIPANVAIHTOA VARTEN. KOULUIKÄISIÄ EI KIINNOSTA LEIKKIMINEN!!!
Minulla ei ole mitään lasten ääniä, puhetta, leikkiä ym. vastaan. Voisiko kuitenkin ne videot kuunnella kuulokkeilla, kiitos? Olen liikuntaesteinen ja joudun varaamaan ns. rollaattori- / pyörätuolipaikan ja samassa vaunussa on paikat myös lastenvaunuille ja -rattaille. Teen tämän saman matkan n. kerran kuukaudessa. Yleensä on ollut mukavia ja hauskoja lapsia, pari poikkeustakin (juuri tuo videoiden huudattaminen ja järjetön kirkuminen). Lasten vanhemmat käyttäytyvät paljon huonommin ja ilkeämmin kanssamatkustajia kohtaan joka kerta. Tämä on asia, jota en todellakaan ymmärrä. Jari-Annicalle huudetaan kovaan ääneen, kanssamatkustajia pyydetään (meitä vammaisia...) siirtymään seuraavalle penkkiriville, että lapsi voisi kiipeillä (!? :O).
Itse varasin liput yleensä nimenomaan muualta kuin leikkivaunusta. Omat lapset oli rauhallista matkaseuraa (toki ne varmaan aloittajan mittapuulla puhui liikaa), mutta ei olisi jaksettu olla usean tunnin matkaa siellä leikkivaunun metelissä. Toki siellä välillä käytiin leikkimässä. Junassa on muita matkustajia ja se pitää ymmärtää tai kulkea omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Noin heikoilla hermoilla varustetun ihmisen kannattaa pysyä ihan vaan neljän seinän sisällä.
Ei ap avovaunussa matkustanutkaan, ihan oli neljän seinän sisällä. Olen samaa mieltä apn kanssa lapsiasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse varasin liput yleensä nimenomaan muualta kuin leikkivaunusta. Omat lapset oli rauhallista matkaseuraa (toki ne varmaan aloittajan mittapuulla puhui liikaa), mutta ei olisi jaksettu olla usean tunnin matkaa siellä leikkivaunun metelissä. Toki siellä välillä käytiin leikkimässä. Junassa on muita matkustajia ja se pitää ymmärtää tai kulkea omalla autolla.
Juu en ikipäivänä varaisi paikkoja leikkivaunusta, aivan liikaa härdelliä, ei siellä voi lapsen kanssa monta tuntia olla. En välitä tippaakaan siitä, että taaperostani lähtee vähän ääntä, eivätkä välitä useimmat kanssamatkustajatkaan. Useimmat ihmiset kyllä ymmärtävät. Aika harva lopultakaan on lapsivihamielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin heikoilla hermoilla varustetun ihmisen kannattaa pysyä ihan vaan neljän seinän sisällä.
Ei ap avovaunussa matkustanutkaan, ihan oli neljän seinän sisällä. Olen samaa mieltä apn kanssa lapsiasiassa.
Tämä taisi olla ap:n oma kirjoitus kun ei saanutkaan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole lapsivaunu, vaan leikkivaunu. Lapset saavat olla muuallakin junassa. Ei ole Suomessa segregaatiota lapsiperheiden ja lapsettomien välillä. Elämään kuuluu lapset, ja he tulevat sinun eläkkeesi maksamaan ja hoitamaan sinua muutenkin. Ollaan vaan iloisia siitä, että heitä vielä syntyy.
Eikä kaikki haluavat saa sinne paikkoja, varsinkaan ruuhkajunissa. Silloin on matkustettava muussa vaunussa ja käydä leikkiosastossa erikseen. Ehkäpä ap:n tapauksessa vanhemmat ajattelivat, että menevät leikkimään myöhemmin. Eihän se ap voi tuotakaan tietää, kun jo tunnin jälkeen lähti itse hortoilemaan junassa.
Olen jo pitkään toivonut että olisi ns tavallisia ja sitten hiljaisia vaunuja. Ensimmäisiin voisivat varata paikan kälättävät, humalaiset, kovaääniset, lasten kanssa matkustavat ja videoita ilman kuulokkeita kuuntelevat. Sekä kaikki joiden mielestä "kyllä nyt maailmaan ääntä mahtuu".
Useimmissa junissa on hiljainen extra-luokka, mikset matkusta sellaisessa?
Vierailija kirjoitti:
Huomio heikkojen hermojen kanssa junalla matkustavat
Jos otatte heikot hermonne mukaan junamatkalle, valitsettehan sellaisen junavuoron missä on se allergiahytti mukana ja varaatte paikkanne ko. hytistä.
Vaikka miten vaikuttaisi että omat heikot hermonne muka on niin kestäviä ym., niin joka tapauksessa ympäriltä kuuluu ääntä, joita kaikkien normaalien matkustajien ei tarvitse vaimentaa ja vaunussa on tavallista joukkomatkustuksen ääntä matkan aikana.
Muista ap kiittää tästä ilmaisesta vinkistä!
Niin kun vr:llä näitä omia hyttejä on niin ap osaa jatkossa varata paikkansa sieltä. Sitten ei muiden puhe häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään toivonut että olisi ns tavallisia ja sitten hiljaisia vaunuja. Ensimmäisiin voisivat varata paikan kälättävät, humalaiset, kovaääniset, lasten kanssa matkustavat ja videoita ilman kuulokkeita kuuntelevat. Sekä kaikki joiden mielestä "kyllä nyt maailmaan ääntä mahtuu".
Siellähän on hiljainen ekstra-luokka, sinne voit ostaa lipun jos ilman ääniä haluat matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös aamujunissa ole juurikin näitä hiljaisia vaunuja? Ainakin kymmenisen vuotta sitten oli torkkuvaunuja.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on ja voit myös varata itsellesi oman huoneen/hytin. Joten mitään ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
On jo olemassa hiljaisia vaunuja ja hyttejä. Sinne vaan, jos ahdistaa. En mäkään tykkää metelistä junissa, mutta ei lapset sille mitään voi. Onhan se nyt aivan eri asia, jos joku känninen hölöttää kovaan ääneen puhelimeen kuin että lapsi on lapsi.
Olen huomannut tuohon erinomaiseksi ratkaisuksi Extra-luokan. Siinä on yllättävän pieni lisämaksu. Vuosikymmeniä sitten kun oli vielä ykkösluokka junissa, se maksoi 50 % enemmän kuin kakkosluokka. Extra-luokka ei ole kuin jotain kympin ylimääräistä ja siellä on ihanan väljää ja hiljaista. En muista lapsia siellä nähneeni juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on kyllä hiljainen vaunu lähes joka junassa. Itse otan aina sieltä paikan. Ei tarvitse kuunnella muitten videoita ja kaiutinpuheluita tai kaveriporukoiden huutonaurua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän on hiljainen ekstra-luokka, sinne voit ostaa lipun jos ilman ääniä haluat matkustaa.
Se maksaa liikaa. Tarkoitan että ihan normaalihintaiset vaunut olisivat jaoteltuna erilaisiin tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Missä tynnyrissä olet kasvanut, kun et tiedä extraluokasta, joka on hiljainen yläkerta???