Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä saataisiin työntekijät julkiselle sektorille?

Vierailija
25.08.2023 |

Julkiset palvelumme ovat vakavassa kriisissä työntekijäpulan vuoksi. Lapsille ei ole päiväkodeissa opettajia eikä hoitajia, kouluissa opettajia, terkkoja, koulupsykologeja. Terveydenhuollosta puuttuu lääkärit, hoitajat, kotihoitajat. Psykiatreja ei löydy koko Euroopasta. Sossut puuttuvat, lastenkotien ohjaajat. Julkinen sektori ei selviydy vaatimuksistaan ilman osaavaa työvoimaa. Mistä ratkaisua?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmilla palkoilla. Olen pätevä matematiikan opettaja, mutta tällä hetkellä töissä yksityisellä sektorilla data-analyytikkona. Syy on selkeä: palkka ja työolot ovat paljon paremmat kuin opettajalla. Tällä hetkellä minulla on vapaa etätyöoikeus, puhelinetu, liikuntaetu (ilmaisia kuntosalivuoroja lähikuntosalilla yms.), vapaajan kattava tapaturmavakuutus, henkilöstörahasto jne. Silloin kun olin Suomessa opettajana, minulla ei ollut mitään etuja, pienempi palkka ja paljon käytöshäiriösiä pentuja kaetsettavana.  Älkää käsittäkö väärin, opettaminenkin voi olla kivaa, mikäli, saa oikeasti opettaa, eikä vain rauhoittaa käytöshäiriöisiä apinoita. Olin jonkin aikaa ulkomailla opettajana koulussa, jossa oli koulupukupakko, oppilaat olivat kohteliaita ja kiinnostuneita asiasta. Silloin opettaminen oli nautonnollista.

Vierailija
2/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistamalla kehitysapu ja satsaamalla rahat oleellisiin julkisiin palveluihin ja samalla karsitaan huuhaa-rahan meno. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paremmilla palkoilla. Olen pätevä matematiikan opettaja, mutta tällä hetkellä töissä yksityisellä sektorilla data-analyytikkona. Syy on selkeä: palkka ja työolot ovat paljon paremmat kuin opettajalla. Tällä hetkellä minulla on vapaa etätyöoikeus, puhelinetu, liikuntaetu (ilmaisia kuntosalivuoroja lähikuntosalilla yms.), vapaajan kattava tapaturmavakuutus, henkilöstörahasto jne. Silloin kun olin Suomessa opettajana, minulla ei ollut mitään etuja, pienempi palkka ja paljon käytöshäiriösiä pentuja kaetsettavana.  Älkää käsittäkö väärin, opettaminenkin voi olla kivaa, mikäli, saa oikeasti opettaa, eikä vain rauhoittaa käytöshäiriöisiä apinoita. Olin jonkin aikaa ulkomailla opettajana koulussa, jossa oli koulupukupakko, oppilaat olivat kohteliaita ja kiinnostuneita asiasta. Silloin opettaminen oli nautonnollista.

Moni opettaja puhuu juuri tuosta, että opettajan työ on yhä enenevässä määrin lastenkodin ohjaajan työtä ilman työväelineitä.

Vierailija
4/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni opettaja puhuu juuri tuosta, että opettajan työ on yhä enenevässä määrin lastenkodin ohjaajan työtä ilman työväelineitä.

Jep. Kouluilla pitäisi olla omat kuriosastot, joissa niiden käytöshäiriöisten kohdalla taottaisiin kalloon oppi siitä, miten pitää käyttäytyä.

Vierailija
5/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella sektorilla on asiat ihan hyvin. Teen suorittavaa työtä ilman esihenkilövastuita ja tienaan melkein 100 000 euroa vuodessa. En voi valittaa.

Vierailija
6/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt avoimilla hakemuksillakin, mutta lähinnä toimistohommia, kun terveys ei muuhun taivu. Ei onnistu ei, kun ikää on yli 55 v. Joitakin älyttömiä 9 euron orjatyöpaikkoja maksimissaan ja nekin sellaisia, mihin oikeasti pitäisi palkata esim juuri yo-tutkinnon suorittanut työelämään tutustuja.

Vierailija
7/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt avoimilla hakemuksillakin, mutta lähinnä toimistohommia, kun terveys ei muuhun taivu. Ei onnistu ei, kun ikää on yli 55 v. Joitakin älyttömiä 9 euron orjatyöpaikkoja maksimissaan ja nekin sellaisia, mihin oikeasti pitäisi palkata esim juuri yo-tutkinnon suorittanut työelämään tutustuja.

Ei julkisella tarvita sihteereitä, kun lääkärit, opettajat ja sossut tekevät nykyisin itse omat toimistohommansa. 

Vierailija
8/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Börja med att kicka ut 2/3 av de nuvarande som bara kostar på den offentliga sektorn. På det sättet räcker pengarna till för den 1/3 som uträttar något av värde.

Vierailija
9/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen saajat ollaan velvoittamassa työskentelemään julkisella sektorilla. Kouluttamaton vaihtaa ihan yhtä hyvin lapsen vaipan päiväkodissa kuin maisterikin.

Vierailija
10/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella sektorilla on asiat ihan hyvin. Teen suorittavaa työtä ilman esihenkilövastuita ja tienaan melkein 100 000 euroa vuodessa. En voi valittaa.

Tämä. Eikä hoitajista ole pulaa kuin puheissa, hyvin riittää tätejä kaikkiin tarpeellisiin töihin.

Vierailija
11/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Merkittävä ajankohtainen valtiollinen turvallisuusinstanssi" lähestyi kolmasti eri organisaatioidensa kautta tarjoten duunia.

Vastasin jokaiselle että yksityinen (ulkomaalainen) taho tarjoaa sen verran paljon ettei valtion lafkoilla ole varaa palveluksiini. Ja toinen minkä toin esille on ajan myötä kehittynyt suoranainen halveksuntani niitä insinöörikollegoita kohtaan jotka päätyvät julkisen hommiin. Koska kokemus on osoittanut että ne joilla on liian pitkä tausta julkisen hommissa,.eivät vaan ole kykeneviä "spurttaamaan venyvästi" kum tilanne vaatii.

12/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin olisi varmaan hyvä miettiä, kuinka monta pomon pomon pomon pomoa lääkäri, hoitaja tai opettaja oikeasti tarvitsee. Ja kuinka monta jonkin sortin avustajaa kukin näistä pomoista oikeasti tarvitsee. Jos vaikka siis aloitettaisiin julkisen sektorin hallintohimmelin purkamisesta ja siirrettäisiin siitä säästyvät rahat lääkäreiden, hoitajien ja opettajien palkkoihin.

Vierailija
13/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ensin olisi varmaan hyvä miettiä, kuinka monta pomon pomon pomon pomoa lääkäri, hoitaja tai opettaja oikeasti tarvitsee. Ja kuinka monta jonkin sortin avustajaa kukin näistä pomoista oikeasti tarvitsee. Jos vaikka siis aloitettaisiin julkisen sektorin hallintohimmelin purkamisesta ja siirrettäisiin siitä säästyvät rahat lääkäreiden, hoitajien ja opettajien palkkoihin.

Efter det kunde man ta en funderare över varför sjukvården och skolorna måste vara i uteslutande offentlig regi, där de uppenbarligen inte fungerar.

Vierailija
14/14 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Efter det kunde man ta en funderare över varför sjukvården och skolorna måste vara i uteslutande offentlig regi, där de uppenbarligen inte fungerar.

Här i Svenskfinland har vi en privat skolsektor som endast finns till för bättre folk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan