Kääriä: keikat ja some -keskustelu
Täällä voimme keskustella Käärijän somessa tuottamaa sisältöä sekä spekuloida musiikkiin liittyvistä projekteista ja konserteista. Yksityishenkilöt eivät kuulu ketjuun.
Kommentit (20844)
Vierailija kirjoitti:
Spoileri eli linkissä kuva huomisen Kuukausiliitteen jutusta. Postaajan työkaveri oli saanut jostain syystä Kuukausiliitteen jo tänään (jakeluvirhe?) ja lahjoittanut tälle fanille
Toi kuva on jotenkin tosi koskettava. Kärppä yksin siinä, ja aidan takana ihmismassat.
https://www.instagram.com/stories/warnermusicfi/3339476655497500827?utm…
tässäpä hän sanoo ääneen kenen kanssa haluaisi tehdä yhteisbiisin
Vierailija kirjoitti:
Käärijä mainittu: https://yle.fi/a/74-20078798
"Miriam Bryant häpesi lapsena juuriaan nyt Suomi on niin cool, että hän äänitti hittinsä suomeksi
Bryant sanoo, että ruotsalaisten suhtautuminen suomalaisiin on muuttunut viime vuosina Naton ja Käärijän ansiosta."
Ruotsissa on tosiaan yli puoli miljoonaa ihmisiä jotka luokitellaan ruotsinsuomalaisiksi, joko parin sukupolven sisäiset maahanmuuttajajuuret tai sitten näitä pohjoisen pitkä-aikaisia vähemmistöjä. Suomen kielen osaamisen taso saataa olla ihan vaan muutama lause, ja omien juurten häpeäminen alempiarvoisina on ollut todella yleistä pitkään. Kärtsällä löytyy Ruotsista varmasti ihan kantaruotsalaisia faneja hyvä määrä, mutta toinen vakaa fanikunta tulee varmasti löytymään juuri näistä eri asteen ruotsinsuomalaisista joille Kärtsän musiikki on ehkä ollut eka kokemus siitä että suomenkielista musiikkia on kuulunut ihan ruotsalaisessa normaalissa radiossakin, ja on voinut ylpeydellä sanoa ruotsalaiskavereilleen että "niin, minäpä ymmärrän melkein puolet näistä sanoista", tai pystynyt vetämään CCC:n vaikeat kohdat jossain karaokessa.
Toi kuukausiliite ei välttämättä tule vielä puoliltaöin nettiin tilaajille, jostain katsoin että hesarin nettilehdet tulee "viimeistään klo 5" aamulla luettavaksi.
Härtsältä söpis tiktokki (ilman K:ta)
Huh, olipas haastis. Pitää selata uudestaan kun iltapäivällä ehtii.
En aio kopsailla tosta artikkelista mitään pitkiä pätkiä tänne kun se on maksumuurillinen ja jutun tekemiseen panostettiin selkeästi toimittajan puolelta kunnolla, niin suosittelen kyl hankkimaan ton lehden jos haluaa lukea koko jutun. Mutta vähän yleisnäkymää ja kiinnostavia tiedonpätkiä
-Kyseessä ei ole yksi pitkä haastattelu, vaan toimittaja on haastatellut K:ta eri tilanteissa pitkin vuotta. Esim viisujen jälkeen, kesäkeikoilla, lontoon keikalla, tän vuoden UMK-iltana. Aika "draaman kaari"-tyylinen kokonaisuus.
-Viimeisin haastispätkä on 1.3, eli reilu kuukausi sitten, eli silloin kun K pöllähti sanomatalolla Porttareiden Suomipop haastikseen.
-Jos on aktiivistesti seurannut K:n somea, fanikuntaa ja haastiksia viime vuodelta niin ainakaan itselleni ei tullut vastaan mitään yllättäviä uusia tietoja, enemmänkin pieniempiä selkeyttäviä seikkoja ja kiinnostavia yksityiskohtia. Mutta esimerkiksi se kun Lontoon keikan jälkeen K:ta oli vastassa melko kiihkeä fanilauma takaovella ja turvamies joutui puskemaan K:n keikkabussille on sellainen tapaus joka on normi-lukijalle varmaan täysin uutta tietoa, mutta fanien keikkaraportteja seuranneena niin itse ainakin muistan että pari paikalla ollutta fania oli kertonut tuosta tapahtumasta jossain fanialustalla.
-K:lla vaihtui vuoden lopussa A&R:in lisäksi Warnerilla PR-henkilö, tämä uusi on se joka on vastannut (toimittajan mukaan) enimmäkseen Warnerfi:n kansainvälisistä projekteista. (Nirananda Lanki)
-Viime vuoden eurorundin piti alunperin ola 17 maata, ennemin kuin 7, mutta K ei halunnut silloin niin pitkää kiertuetta. Kiertueen lopussa K oli innoissaan tehdä lisää.
-K sanoo tämän vuoden UMK-illan haastispätkässä että hänelä on nyt ihmisiä ympärillään jotka rauhoittelevat ja topuuttelevat häntä jos hän meinaa ottaa liikaa töitä laariin taas. Tänä vuonna tärkein suunnitelma on että "asiat tehdään fiksummin"
-Kysymykseen miksi K ei lähtenyt Erikan kanssa havittelemaan viisupaikkaa Ruoskalla oli että K ei halua ikinä enään kokea tällaista vuotta taas.
-Uusin haastispätkä kuukausi sitten on lyhyt, ja varmaan tahallaan jätetty niin että K:n tulevaisuudensuunnitelmat on jätetty ihan pariksi lauseeksi täysin loppuun, koska koko jutun pointti on olla läpileikkaus viime vuodesta, ei haastis K:n tulevaisuudensuunnitelmista. Eli ei sen kummempaa konkreettista tietoa, ei aikajanoja, ei mainintaa levystä. Ainoa konkreettinen on "Euroopan valloittaminen kiinnostaa, ja suunnitteilla on aiempaa suurempi kiertue Suomen ulkopuolella."
Mutta tämän ihan lopusta, juuri ennen superlyhyttä tulevaisuuskatsausosaa, löytyvän pätkän (eli 1.3 haastisosiosta) aion kopsata tännekin, se on mielestäni tärkeä kaikkien fanien tajuta maksumuurinkin takaa:
'Vaikeina hetkinä Pöyhönen ei itsekään osannut keskustella asioista oikein.
Onneksi kaikki meni lopulta hyvin, mutta tämä olisi voinut olla katastrofi. Olisin voinut kokea totaalisen hermoromahduksen ja vaikka lyödä fania, Pöyhönen sanoo.
Välillä minulla oli niin älytön ihmisviha, että sitä on vaikea selittää. Järjellä ajateltuna tiesin täysin, että minua fanittaneet ihmiset eivät halunneet mitään muuta kuin hyvää. Mutta en vain voinut sietää ajatusta siitä, että olin menettänyt oman yksityisyyteni täysin. '
Toivottavasti vuoden tai parin päästä K:sta tehdään joku samantyyppinen tilannekatsaus-haastis niin että saa nähdä millä tavalla asiat muuttuu sinä aikana verrattuna tähän kuluneeseen vuoteen. Ja toivottavasti se on positiivinen muutos, kaikkine työmäärien ja julkisuuden haasteiden ym suhteen.
Jos ei muuta niin nyt K on ainakin tehnyt noita hassuja instajuttuja ja tiktokeja pitkästä aikaa, mikä toivottavasti merkkaa että fiilikset on vähän paremmat. Ja jääkiekkomatsi oli tuon jutun jälkeen.
Oli niin hiton suruvireinen artikkei (mutta siis hyvä!) että nyt kaipaisin ihan hirveästi jotain leppoisampaa haastista K:lta. Mutta ei semmoista voi pakottaa, ja nekin on kuluttavaa työtä. Niin mun pitää nyt vaan käsitellä omat tunteeni, ja luottaa siihen että K:n läheiset ja työporukat hoitaa hommansa parhaansa mukaan.
Tämä julkaisu voisi nyt myös viitoittaa että levypromo voisi mahdollisesti viimein olla alkamassa. Viikko sitten oli Kuumaan Hesarijuttu tilaajille, ei läheskään yhtä pitkä, mutta vähän samansorttinen pidemmän ajan katsaus jossa lopussa oli just tuommoinen lyhyt ja epämääräinen tulevaisuudeen mietiskely. Ja siinä pari päivää ennen oli tullut se varsinainen levyilmoitus. Toisaalta sen jälkeen ei ole tullut heiltäkään nyt oikein mitään lisää promoa, niin ei välttis K:ltakaan.
Mutta tuommoinen isompi hesarijuttu voi tosiaan viestiä että nyt ollaan palailemassa parrasvaloihin, kun levy-yhtiön pr-tyypitkin haluaa varmaan että tuommoiset sovitaan mahdollisimman sopiviin ajankohtiin julkaistavaksi. Kun ei tuommoisia rankkoja haastiksia anneta jonkinlaisena palveluksena Hesarille niiden kuukausiliitteen myynnin edistämiseksi, vaan siinä on vastavuoroisuutta artistille päin.
Tämmöinen poiminta kanssa oli kiinnostava, Ruoskan julkaisuajan haastisosiosta: "Pöyhönen laskeskelee, että pelkästään Cha cha chan kuuntelut ovat tähän mennessä tuottaneet hänelle ainakin 60 000 euroa."
Kun ajattelee että tuossa vaiheessa niitä kuunteluita oli reilusti yli 100miljoonaa, niin tajuaa miten vähän artistit saa noista striimeistä. Jo semmoinen 10 miljoonaa striimiä on iso hitti Suomessa (esim Erikan Syntisten Pöydällä on parissa vuodessa 12mil, Kuumaan "oo vielä sekunnin mun" on 11mil parissa vuodessa, Isac Elliotin ja Sexmanen "Makso mitä makso" 12 mil reilussa puolessatoista vuodessa).
Eli jos olet suomalaisartisti ja onnistut tekemään vuodessa yhden sen vuoden menestyneimpiä kappaleita niin saatat tienata niistä kuunteluista kokonaisuudessaan 6000 euroa. Ja jos biisiä kuunnellaan semmoinen ok-keskitason-suomiartistin-normi-ei-hittibiisi määrä, eli joku 1 mil kertaa julkaisuvuotena, niin saat päätähuimaavat 600 euroa. Vautsivau.
En ole vieläkään kuullut Cha Cha Chaata yhtään kertaa. Onko kukaan muu onnistunut pitämään itsensä pimennossa kyseiseltä kappaleelta?
Eiih, miksi K:n stoori tosta kuukausiliitteestä sai mut kosteille silmille. Siinä on vaan kuva kyseisestä lehdestä ja Bon Jovin it's my life-biisiä laitettu päälle. Olen liian tunteellinen. xD Mut sometauko on selkeesti ohi.
Vierailija kirjoitti:
En ole vieläkään kuullut Cha Cha Chaata yhtään kertaa. Onko kukaan muu onnistunut pitämään itsensä pimennossa kyseiseltä kappaleelta?
Tuskin tässä ketjussa kun tää on Kärtsän fanien ketju. :D Mutta on noita varmasti muitakin, nykyään on helppo pysyä täysin omissa musamaailmoissaan Spotifyn ym avulla, tai jos kuuntelee vain tietyn genren radiokanavia. Mä en esimerkiksi jostain syystä ollut koskaan kuullut Portion Boysin Vauhti Kiihtyy biisiä ennen kuin viime vuonna, vaikka se on ollut joku kunnon megahitti jonka kaikki muut oli kuulleet. Olin vaan sinä vuonna kuunnellut enimmäkseen mun lempiyhtyeitä netin kautta niin jäin kelkasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin pimennossa koko viime kevään. Liikaa omia kiireitä, enkä piittaa viisuista piiruakaan. Menin sitten finaalin jälkeisellä viikolla ärsyyntyneenä kuuntelemaan kun siitä häviöstä niin marmatettiin sekä mediassa että tosielämän tuttujen puolelta. Ei olisi pitänyt, kun nyt olen tämmöisessä ketjussa...
Mä kyl ymmärrän ton Kärtsän ihmisviha-fiiliksen ihan täysin. Oon itse tosi introverttinen ihminen, joten mulle on "vaikeampina aikoina" asiakaspalvelutyössä ihmisviha ihan säännöllinen tuntemus. Toisinaan on vähän helpompaa. Mutta mä en pystyis ikipäivänä samaan kuin Käärijä, tai muutkaan kuuluisuudet. Ihmiset on kyllä välillä ihan uskomattomia, kun kaikki kulkee vaan oma etu edellä vaatimassa asioita. Itsellä on vain oikeuksia, ja muilla velvollisuus toteuttaa ne.
Mutta eiköhän se siitä, kunhan ihmiset vaan muistais jättää vähän tilaa hengittää ja kunnioittaa artistiakin ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyl ymmärrän ton Kärtsän ihmisviha-fiiliksen ihan täysin. Oon itse tosi introverttinen ihminen, joten mulle on "vaikeampina aikoina" asiakaspalvelutyössä ihmisviha ihan säännöllinen tuntemus. Toisinaan on vähän helpompaa. Mutta mä en pystyis ikipäivänä samaan kuin Käärijä, tai muutkaan kuuluisuudet. Ihmiset on kyllä välillä ihan uskomattomia, kun kaikki kulkee vaan oma etu edellä vaatimassa asioita. Itsellä on vain oikeuksia, ja muilla velvollisuus toteuttaa ne.
Mutta eiköhän se siitä, kunhan ihmiset vaan muistais jättää vähän tilaa hengittää ja kunnioittaa artistiakin ihmisenä.
Sama. Ja mulla tuli tosta kohdassa mieleen yksi Ylex Gettomasan haastis viime vuodelta jossa hänellä oli tosi samantyyppisiä fiiliksiä. Tilanteita joissa fanit tulee jatkuvasti vaan kaupungilla tunkemaan kännykkää hänen naamaansa ja filmaamaan jakaakseen niitä klippejä nettiin ja ilmoittaa faniryhmiin missä hän liikkuu milloinkin, eivätkä lopeta vaikka hän pyytää heitä lopettamaan. Hän sanoi että on ollut jopa niin törkeitä tilanteita että se on tuntuu eräänlaiselta väkivallalta häntä kohtaan, ja että ois tehnyt mieli lyödä sitä kuvaajaa.
Etpä kovin tarkkaan sitten "Käärylettä" seuraa tai edes tältä palstalta juttuja lueskele, kun et tiedä näitä musiikillisia kuulumisia. Tietenkään kaikki eivät ole kaiksesta 100% kärryillä, mutta tämä aiempi viesti (Ei taida kuulua enää Kääryleestä mitään. Siinäkö se nyt sitten oli) viittaa kyllä trollaamiseen tai on muuten tahallisen vähättelevä tai lyttäävä. Jos tämä on väärin tulkittu, suosittelen kärsivällisyyttä sit vaan. Ihan kohta kuuluu lisää musiikkiuutisia. Ruoska-biisin julkaisustakaan ei oo vielä kahta kuukautta ja keikat alkaa toukokuussa. Kovin on lyhyt muisti sulla.