Pitkässä liitossa olevat
Se on selvä, että jossain vaiheessa suhde arkistuu ja alkuhuuma tasoittuu. Tulee ehkä ongelmia, halut hiipuu toista kohtaan, moni muu asia kiinnostaa enemmän kuin oma kumppani. Kysyisinkin heiltä, jotka ovat pitkässä suhteessa / liitossa , kuinka sen tietyn taitekohdan jälkeen olette saaneet kipinää takaisin kumppaniasi kohtaan? En puhu mistään läheisriippuvaisesta takertumisesta, tai tyyliin " heti alkuhuuman loputtua, vaihtamalla paranee". Teemme kyllä asioita yhdessä, mutta kummallakin on oikeus myös nähdä ystäviään erikseenkin ja omat harrastukset. Olen itse ollut tässä liitossa 12v ja en sitä kiellä, etteikö itselläkin välillä hiipumista olisi ollut, mutta puolisoni mielen heilahdukset alkaa jo oikeasti ottamaan päästä. Välillä suunnittelee paljonkin yhteistä mukavaa tekemistä joista tietää että itsekkin pidän, mutta ihan yhtäkkiä vaikka kesken illanvieton, saatttaa sitten vetäytyä. Mikään ei kiinnosta, mikään ei tunnu hyvältä. Saattaa alkaa hyvinkin häijyksi, jos erehtyy kysymään, että mikä on. Tätä saattaa kestää päivä tolkulla, ja sitten yhtäkkiä kuin taikaiskusta, onkin taas iloinen oma itsensä ja haluaa tehdä kanssani asioita. Tähän toki en sitten itsekkään aina suostu, sillä ei ole myöskään reilua se, että kuitenkaan kaikki mitä minä ehdotan, torpataan samantien. Ei hän ollut ensimmäiseen yhdeksään vuoteen tälläinen, vaan silloin meillä oli kaikki oikeasti ihan hyvin. Puolin ja toisin kerrottiin rakastavamme. tehtiin yhdessä, koettiin yhdessä, arjen haasteet, ilot ja surut. Tuki ja luottamus oli aina molemminpuolista. En vielä haluasi luovuttaa, mutta järki alkaa pikkuhiljaa lähtemään kun koskaan ei tiedä, millä päällä hän on. Vertaistukea tai jtn neuvoja kaipaisin. Ja jos tilanne sen vaatii, niin kyllä. jss on silloin aina vaihtoehto.
Kommentit (27)
No jos äijäs ei pidä lupauksiaan, eli heittää yhtäkkiä neljällä tassulla EI asennon..
Aikaisemmin sovitusta välittämättä - silloin on epälojaalisuus sua kohtaan kyseessä.
Syytä emme tiedä.
Hän kohtelee sua kuin hanskaa, epälojaalisti.
Ei käy tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla ole pitkän liiton kanssa tekemistä, vaan miehellä on jokin henkilökohtainen ongelma.
Näin juuri, itselläni suhdetta takana 25 vuotta, mutta ei meillä kummallakaan persoona ole muuttunut. Vaikka muuten onkin jo aika tervanjuontia koko liitto.
Tottakai persoonallisuus muuttuu noin pitkän ajan kuluessa.
Kuulostaa tutulta, olin tuollaisessa parisuhteessa melkein parikymmentä vuotta. Ja tosiaan ei parantunut mikään vaan paheni koko ajan, kunnes itseltä meni halut jatkaa.
Miehellä diagnosoitiin kyllä masennus muutamaa vuotta ennen eroamme, mutta veikkaan että se oli ollut käytöksen perusteella jo ainakin 10 vuotta.
Näin jälkikäteen ajattelen, että olisi ollut hyvä päästä puhumaan asioista parisuhdeterapiaan, epäilen että mies ei olisi sinne suostunut lähtemään, koska hänestä kaikki oli suhteessa viime metreille asti "ihan hyvin". Minun kanssani hän ei suostunut puhumaan oikein mistään muusta kuin hyvin arkisista asioista.
Itseäni häiritsi eniten se elämien erkaantuminen (aina vain omat kaverit ja omat menot) sen sijaan että olisimme ajan kuluessa lähentyneet. Ja se että miestä ei kiinnostanut tehdä mitään yhteisiä suunnitelmia tulevaisuudelle, kun taas itse koen ne eräänlaisina parisuhteen ankkureina.
Oletko kertonut kumppanillesi, miten itse koet tilanteen?
Sinänsä ihan normaalia, että haluaa omaa tilaa ja aikaa ja että tulee kriisejä. Sekin on ymmärrettävää, jos ei halua keskustella omasta kriisistään, ongelmistaan tai vaikeuksista, jos kokee ettei se hyödytä tai jos kokee, että homma on itsellä hallussa haasteista huolimatta.
Mutta jos puoliso kertoo kokevansa suhteessa ahdistusta, epävarmuutta tai huonoa oloa, eikä se kiinnosta, niin sitten on aika vähän tehtävissä. Jos välittää toisesta niin jotenkin pitäisi reagoida, jos kumppani kertoo tuollaisista tuntemuksista. Siis muutoin kuin hiljaisuudella tai tylyttämällä.
Yritä kuitenkin asetella sanasi niin, ettet syyllistä kumppaniasi. Syyllistäminen monesti laukaisee puolustusreaktion.
Alun kiihkeä kausi tasoittuu kyllä, mutta kuvaamasi jutut kielivät jostain ongelmasta.
32v yhteistä taimalta takana.
Ei asuta yhdessä. Siinäpä se salaisuus.