Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selviän 18-vuotiaan lapseni kanssa?

Vierailija
23.08.2023 |

Lapsi muutti vastikään asumaan itsekseen. Olisi saanut olla vielä kotona, mutta väkisin halusi "itsenäistyä".

Tämän hetkinen tilanne on se, että hän juo ja juhlii liikaa (joka laskee mielialan maihin), rahat on vähän väliä loppu, ei pysty juuri olemaan yksin kotona, tulee meille potemaan krapuloitaan osallistumatta vapaehtoisesti esim. kotitöihin. Sekoilua kännissä jne jne. ja sen jälkeen kovat ahdistustilat hänellä.

Alan olla itse todella uupunut huolesta ja rakkaudesta sekä myös v*tutuksesta.
Tänään otan asiat ensimmäistä kertaa vakavasti puheeksi hänen kanssaan.

En olisi etukäteen uskonut, millainen kriisi tästä tulee.
Lisäksi tunnen itseni huonoksi vanhemmaksi, kun lapsen tilanne aiheuttaa minussa negatiivisia tunteita.
Voihan äitiyden ihanuus ja tuska!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin kotiin kasvamaan.

Vierailija
2/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota avain pois ja älä päästä krapulaa parantamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaako koulun kuitenkin? Vai töissäkö on?

Vierailija
4/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on . Et sinä sille asialle voi yhtään mitään. Kerrot vaan karun totuuden: kotiin ei ole tulemista krapulassa, jos ei millään tavalla pysty osallistumaan kotitöihin.

Kerro myös että saa muuttaa takaisin kotiin, jos pysyy selvin päin.

Vierailija
5/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha - taitaa hyvällä ystävälläni olla just sama ongelma. Kaootinen elämäntilanne. Pisti ehtoja liikaa ja 18 vee tyttö läks kotoa. Ja miten minä muka voin neuvoa? Ympäristö on vielä epävakaa eli kehä 3:n sisäpuoli. Toivotan onnea ja jaksamista!!!!

Vierailija
6/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastauksista.

Hoitaa opiskelun ja on ollut koko kesän töissä. Valmistuu etuajassa ja esim. osti kotiinsa kaikkea itse tienaamillaan rahoilla. On siis paljon hyvääkin.

Ajattelin kysyä, haluaako tulla takaisin kotiin. On tosin niin itsepäinen, että luulen hänen kieltäytyvän.

Ap

Vierailija
7/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin sanonut suoraan jo aiemmin, että juhlimisen seuraukset pitää kantaa ja alleviivannut, että hänen paha olo ja mielialaongelmat johtuu viinasta ja valvomisesta. En katselisi kotona mitään lorvivia kännipeikkoja.

Olen itse sen verran pitkän kaavan mukaan juonut, että todellakin tiedän seuraukset ja sen mahtavan olon ja tuottavuuden, mikä seuraa kohtuukäytöstä ja selvänä olemisesta.

Todennäköisesti lapsi ei usko, mutta ei sun todellakaan pidä alkaa alkavaa holistia hyysäämään. Sairastut itse. Muistutat vain lasta elämän realiteeteistä ja omien valintojen seurauksista, kun mankuu krapulahoitolaa.

Vierailija
8/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sulle ymmärryksestä.

Mulla on itsellä myös historiaa juomisesta. Lapsi tietää mun tarinan, olen varoittavana esimerkkinä kertonut, mitä helvettiä elämä pahimmillaan on. Senkin takia reagoin tähän näin voimakkaasti.

Mun on myös toisaalta tosi vaikea vetää rajoja tässä tilanteessa. Tuntuu, että tekisin lapseni puolesta mitä vain.

Ap

Vierailija
9/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, miksi hän tulee kotiin,kun on just muuttanut. Sano suoraan , että kännissä tai rapulassa ei saa tulla. Ota avain pois. Josko oppisi olemaan ihmisiksi. Näin toimisin.

Sinähän ruokit hänen rappioelämää ja mahdollistat sen- tyhmä.

Vierailija
10/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on kestänyt kuukauden, joten en ole mielestäni kovasti vielä ehtinyt ruokkimaan mitään rappioelämää... Tämä kaikki on vielä kovin uutta.

Ap

Vierailija
11/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten osannut kasvattaa lastasi.

Vierailija
12/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näitä, jotka sulkisivat ovensa hädin tuskin täysi-ikäiseltä, joka silmin nähden voi henkisesti huonosti. Tämä "alentunut mieliala" ja "paha olo" kuulostavat minusta varteenotettavilta masennuksen merkeiltä. Ap kertoo lapsensa olevan kovin ahdistunut noiden kännireissujen jälkeen. Ei tuon ikäinen kovin helpolla tule vanhempiensa nurkkiin potemaan krapulaa. Todennäköisesti pelkää omien ajatustensa kanssa kahden jäämistä, tarvitsee muiden apua, saattaa jopa pahimmassa tapauksessa pelätä tekevänsä itselleen jotain haitallista (itsetuhoisuus tai päihteiden käyttämisen riistäytyy käsistä). Tuon ikäinenkin voi olla päihderiippuvainen, tai sitten ei ole vielä riippuvainen, mutta pakenee jotain ongelmia kännäämällä. Ap kertoi, ettei ole vielä keskustellut asiasta vakavasti lapsensa kanssa. Missään nimessä ei mitään porttikieltoja ainakaan ennen keskustelua, ja jos ilmenee jotain mielenterveysongelmiin liittyvää, niin pyrkisin mielummin parempaan puheyhteyteen kuin usuttamaan omilleen. 18-vuotias voi olla vielä käytännössä henkisesti lapsi.

Vierailija
13/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein hän juo? Jos kerran valmistuu etuajassa ja käy töissä, niin kaikkihan on ihan hyvin. Nuoren kuuluukin joskus pitää hauskaa.

Vierailija
14/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä, jotka sulkisivat ovensa hädin tuskin täysi-ikäiseltä, joka silmin nähden voi henkisesti huonosti. Tämä "alentunut mieliala" ja "paha olo" kuulostavat minusta varteenotettavilta masennuksen merkeiltä. Ap kertoo lapsensa olevan kovin ahdistunut noiden kännireissujen jälkeen. Ei tuon ikäinen kovin helpolla tule vanhempiensa nurkkiin potemaan krapulaa. Todennäköisesti pelkää omien ajatustensa kanssa kahden jäämistä, tarvitsee muiden apua, saattaa jopa pahimmassa tapauksessa pelätä tekevänsä itselleen jotain haitallista (itsetuhoisuus tai päihteiden käyttämisen riistäytyy käsistä). Tuon ikäinenkin voi olla päihderiippuvainen, tai sitten ei ole vielä riippuvainen, mutta pakenee jotain ongelmia kännäämällä. Ap kertoi, ettei ole vielä keskustellut asiasta vakavasti lapsensa kanssa. Missään nimessä ei mitään porttikieltoja ainakaan ennen keskustelua, ja jos ilmenee jotain mielenterveysongelmiin liittyvää, niin pyrkisin mielummin parempaan puheyhteyteen kuin usuttamaan omilleen. 18-vuotias voi olla vielä käytännössä henkisesti lapsi.

Juuri näin. En todellakaan ole hylkäämässä häntä, vaan kartoittamassa, mitä apuja tarvii ettei tästä ala kunnon alamäki.

Ap

Vierailija
15/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein hän juo? Jos kerran valmistuu etuajassa ja käy töissä, niin kaikkihan on ihan hyvin. Nuoren kuuluukin joskus pitää hauskaa.

Välillä useamman kerran viikossa.

Ap

Vierailija
16/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten osannut kasvattaa lastasi.

Parhaani olen tehnyt. Se ei ehkä aina ole ollut riittävästi. Mutta rakkautta ainakin riittää loputtomasti.

Ap

Vierailija
17/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on luultavasti fyysisen krapulan lisäksi moraalinen krapula, ja siksi tulee äitinsä luokse. Kaipaa häpeässään positiivista suhtaumista. Näin itselläni oli 30 vuotta sitten. Olisin kyllä järkyttynyt, jos vanhemmat olisivat kieltäneet tulemasta. Hän on vielä kovin nuori. Toivottavasti ja luultavasti tilanne muuttuu aikuistuessa.

Vierailija
18/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin sanonut suoraan jo aiemmin, että juhlimisen seuraukset pitää kantaa ja alleviivannut, että hänen paha olo ja mielialaongelmat johtuu viinasta ja valvomisesta. En katselisi kotona mitään lorvivia kännipeikkoja.

Olen itse sen verran pitkän kaavan mukaan juonut, että todellakin tiedän seuraukset ja sen mahtavan olon ja tuottavuuden, mikä seuraa kohtuukäytöstä ja selvänä olemisesta.

Todennäköisesti lapsi ei usko, mutta ei sun todellakaan pidä alkaa alkavaa holistia hyysäämään. Sairastut itse. Muistutat vain lasta elämän realiteeteistä ja omien valintojen seurauksista, kun mankuu krapulahoitolaa.

Kyse on käytännössä teinistä. Minusta aika kylmää ajatella, että "ei pidä alkaa alkavaa holistia hyysäämään". Luuletko, että 18-vuotiaan elämänkokemuksella on hirveästi työkaluja käsitellä mahdollista alkavaa päihdeongelmaa tai muita mt-ongelmia?

Vierailija
19/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä jo j ä n n äpoika?

Vierailija
20/27 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistille porttikielto. Et anna sille rahaa etkä päästä sitä luoksesi potemaan krapuloita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän