Ateistelle gallub.
Annatteko lapsenne olla päiväkodissa ja koulussa uskonnollisessa opetuksessa mukana? Vai vaaditteko erityiskohtelua hänelle?
Kommentit (13)
Eivät osallistu pyhäkouluun, jouluhartauteen kylläkin. Päiväkodin taholta ollaan oltu hyvin ystävällisiä, eikä purnattu yhtään:)
Koulussa menevät et-tunnille. Arvelisin, ettei nykyään koulussa lueta ruokarukousta? Koulun juhliin saavat osallistua, myös kirkoissa käydä koska se mielestäni on sivistävää. Mutta virsien laulaminen sekä rukoilu on mielestäni uskonnon harjoittamista, eli kerron ettei kumpaankaan saa koulun taholta pakottaa. Myöhemmin saavat itse päätää, haluavatko osallistua ollenkaan.
Prometheusleirille saavat mennä, jos haluavat.
menee sitten et tunneille kun koulu alkaa
käydä synagogassa, moskeijassa, mormonien temppelissä ja hare krishna-temppelissä?
Sattumalta meillä päiväkoti sellainen, jossa ateisti johtajana, joten mitään uskonnollista toimintaa ei ole. Elämänkatsomustiedon juttuja käyvät läpi ja yleissivistykseen liittyviä asioita, kuten juhlapyhien taustoja jne.
Aikaisemmin olivat päiväkodissa, jossa oli pikkukirkkoa ja muuta ja lapset saivat olla mukana. Asiaa ei mielestäni kannata lapsillekaan liikaa erikoistaa ja korostaa, ja kaikesta huolimatta lasten pitää mielestäni tietää edes jotain Raamatun saduista yms. Kotona kerrotaan sen mitä tarttee. Ja toisin kuin eräät, en oleta että lapseni saisivat jotain erityiskohtelua missään, koska mielestäni uskonasiat ovat kodin tehtävä opettaa, ei päiväkodin.
Vierailija:
käydä synagogassa, moskeijassa, mormonien temppelissä ja hare krishna-temppelissä?
Minusta nimenomaan kuuluisi!
Vaan... tuskimpa järjestävät. Minua närästää juuri se, että " tokihan kaikki voivat osallistua kristillisiin juttuihin suomessa" mutta moniko kristitty olisi samaa mieltä lastensa menemisestä wiccojen noitapiiriin? Ja kyllä, kristinusko on suomessa vallinnut kauan, mutta " tuontitavaraa" sekin on.
7
että se on yleissivistävää, minusta ateistina kaikkien uskontojen tulisi olla samalla viivalla. Eli kaikki tai ei mitään. Ei vain pakkosyöttöä yhden haaran osalta. Etiikan tunneista mielestäni enemmän hyötyä elämässä kuin kirkkohistorian opiskelusta.
Mutta en myöskään VAADI erityiskohtelua hänelle...minulla on täysi oikeus kieltää lapseni mukanaolo uskonnollisessa opetuksessa. Lastani ei ole kastettu, emmekä kuulu kirkkoon.
Jouluaskarteluissa ja joulujuhlassa lapseni on mukana, tontut yms ovat ihan kivoja, ja jouluakin vietämme, perhejuhlana. Mutta päiväkodissa 2 kertaa pidettävässä pyhäkoulussa ja papin vierailuissa lapseni ei ole mukana.
Vierailija:
Annatteko lapsenne olla päiväkodissa ja koulussa uskonnollisessa opetuksessa mukana? Vai vaaditteko erityiskohtelua hänelle?
Onko Helsingissäkin? Enpä ole tiennyt ja kuulostaa hyvin oudolta.
Meillä yksi isovanhempi kuuluu kirkkoon. Luulen, että hän saattaa kertoa jeesustarinoita. Ehkä lapselle olisi helpointa mennä joukon mukana päiväkodissa? Koulussa ilmoitetaan sitten ET-opetukseen.
Joulukirkkoon ei mene. Virsiä ei ole pakko laulaa, mutta saa laulaa. Koulussa menee ET-tunnille ja halutessaan Protu-leirille.
Päiväkodista kysyttiin ihan asiallisesti haluaako joku lapsensa osallistuvan näihin hetkiin vai ei, ja lopputuloksena noin puolet porukasta käy pyhäkoulua ja puolet leikkiii omia leikkejään kuten muulloinkin.
Annan lapseni osallistua uskonnon oppitunneille, opetushan ei ole enää tunnustuksellista.
Olen muuten itsekin käynyt lukiossa (ihan vapaaehtoisesti) uskonnon ykköskurssin ja maailman uskontojen kurssin. Olen myös käynyt synagogassa, buddha temppelissä, hindujen temppeleissä ja mormonien temppelissä. Tapaan myös käydä matkoillani kohdemaan asukkaiden pyhissä paikoissa, koska uskonnot ovat niin merkittävä osa maailman kulttuuriperintöä. Se, etten itse usko supranormaaliin ' korkeampaan voimaan' , ei tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi uskontojen merkitystä monille ja kunnioittaisi heidän uskoaan.
Live and let live.
osaa moiseen. Askarteluja voivat tehdä, mutta kirkkoon eivät mene. Joulujuhla ok, mutta hartaudet ja virret ja sellaset ei.