Neljän miljardin leikkaukset eivät välttämättä riitä suoristamaan Suomen taloutta. Idästä ja lännestä puhaltavat kylmät tuulet.
Muutosneuvotteluja pukkaa nyt joka suunnasta taitaa tulla kylymä talavi.
Kommentit (7)
Ei leikkauksista ole mitään hyötyä, jos talous ei kasva.
Maailman toiseksi suurin talous yskii ja pahasti
Kiinan talous haurastuu ja riskit kasvavat: ”Olen erittäin huolestunut”, sanoo ekonomisti
Talouskasvu on Kiinassa hidastunut merkittävästi huippuvuosista. Kiinteistömarkkinoiden riskit kasvavat, investoinnit vähenevät ja pääomaa siirretään ulkomaille.
MAAILMAN toiseksi suurin kansantalous vapisee.
Kiinan talouskasvu on hidastunut, ja velalla lihotettujen kiinteistömarkkinoiden riskit uhkaavat toteutua. Valtiolta on jo pitkään odotettu keinoja riskien pienentämiseksi ja talouden uudistamiseksi, mutta turhaan.
”Olen erittäin huolestunut Kiinan taloudesta. Vaikuttaa siltä, että talouden merkitys päätöksenteossa on vähentynyt. Aiemmin Kiinan politiikka oli käytännönläheistä ja perustui talouskasvun turvaamiseen. Nyt on epäselvää, mitä presidentti Xi Jinping oikeastaan aikoo tehdä”, sanoo finanssiyhtiö Nordean pääekonomisti Tuuli Koivu.
Vierailija kirjoitti:
Maailman toiseksi suurin talous yskii ja pahasti
Kiinan talous haurastuu ja riskit kasvavat: ”Olen erittäin huolestunut”, sanoo ekonomisti
Talouskasvu on Kiinassa hidastunut merkittävästi huippuvuosista. Kiinteistömarkkinoiden riskit kasvavat, investoinnit vähenevät ja pääomaa siirretään ulkomaille.
MAAILMAN toiseksi suurin kansantalous vapisee.
Kiinan talouskasvu on hidastunut, ja velalla lihotettujen kiinteistömarkkinoiden riskit uhkaavat toteutua. Valtiolta on jo pitkään odotettu keinoja riskien pienentämiseksi ja talouden uudistamiseksi, mutta turhaan.
”Olen erittäin huolestunut Kiinan taloudesta. Vaikuttaa siltä, että talouden merkitys päätöksenteossa on vähentynyt. Aiemmin Kiinan politiikka oli käytännönläheistä ja perustui talouskasvun turvaamiseen. Nyt on epäselvää, mitä presidentti Xi Jinping oikeastaan aikoo tehdä”, sanoo finanssiyhtiö Nordean pääekonomisti Tuuli Koivu.
Tietää sotaa...
MONILLE suomalaisille yrityksille Kiinan talouskasvun hidastuminen on ikävä uutinen.
Verraten paljon liiketoimintaa siellä on esimerkiksi hissejä ja liukuportaita valmistavalla Koneella, lentoyhtiö Finnairilla, pakkausyhtiö Huhtamäellä, konepajayhtiöillä Cargotecilla, Konecranesilla ja Wärtsilällä sekä metsäyhtiöillä.
WSJ: Sijoittajat pelkäävät, että Kiinassa ollaan matkalla kohti ”Lehman-tilannetta”
Kiinteistösektorin ja rahastoyhtiöiden hankaluuksien pelätään leviävän koko Kiinan talouden laajuudelle, kuten kävi Yhdysvalloissa vuonna 2008.
Miljoonia myymättömiä asuntoja ja osa on jätetty kesken kun rahat on loppu ja lainamäärä tapissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei leikkauksista ole mitään hyötyä, jos talous ei kasva.
Inflaatio laskee.
Neljän miljardin junarata.