Ulkoporeamme
Kaikilla tuntuu nykyään olevan. Kestääkö pakkasta ym?
Kommentit (57)
Yhdessä kohtaa oli paljut. Nyt poreallas kuuluu joka talouteen melkein ....
Hetken huumaa. Tutut laittoi 1,5v sitten. Alkuun oli käytössä joka päivä. Nyt enää harvakseltaan.
Joskus ennen tätä sähkön hinnan nousua, jossain ammemallissa luki, että hinta n. 1€/PV. En tiedä mitä nyky hinnoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäkin kiinnostaisi laittaa takapihalle ulkoporeallas.
Funtsin lähinnä, että tuon ylläpitäminen kuitenkin maksaa jotakin.. jos talvella on pakkasta -20C ja porealtaan vesi on jatkuvasti jotain +15C, siinä kuluu sähköä taatusti kilowattitunti jos toinenkin, vaikka olisikin tiivis kansi.
Kellään tarkempaa tietoa minkä verran sähköä tuo syö talvella?
Mitä ihmeen peruslämpöä? Mulla poreallas ja siinä ympäri vuoden 37 astetta, pakkasilla 38.
Tietenkin! Sen on tarkoitus olla koko ajan kylpyvalmis. Ei sinne uimaan mennä vaan loikoilemaan joten veden pitää olla lämmintä!
Ja talvella enemmän siksi että kun kansi on auki pakkasella, se alkaa vähän jäähtyä vaikka lämmitin meniskin päälle.
Kulutuksesta en tiedä mutta kun on toista kuutiota vettä lämpimänä, hyvin eristetyssä altaassa, ei sen ylläpito niin kallista ole.
Vedet vaihdan kolmesti vuodessa, silloin sen lämmitys maksaa.
Saastaista!
Vesi joka vaihdetaan pari krt/v oikein kutsuu uimaan
Vierailija kirjoitti:
Tästä voi siis päätellä , ettet käy uimahalleissa tai kylpylöissä.
Hankittiin palju, lämpiää puilla silloin kun haluaa.
Saastaista jos oot saastainen, etkä osaa käyttää vedenpuhdistusaineita. Uimahalli on saastaisempi, hotellin uima-allas Espanjassa saastaisuuden huippu.
Vierailija kirjoitti:
Menee paljon vettä hukkaan ja kestää lämmitttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee paljon vettä hukkaan ja kestää lämmitttää.
Vesi pitää paljuun vaihtaa usein, ei paljo auta mitkään happo tabletit. Mökillä mä sanon aina, että alkaa haista ihan pieru kun siellä kannen alla muhii...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on ammattilaiset palkkatöissä päivittäin mittaamassa ja laittamassa kemikaaleja siihen veteen. Kuinka monella porealtaan omistajalla riittää viitseliäisyys ja ammattitaito tehdä sitä alkuinnostuksen jälkeen?
Pitää hoitaa huolellisesti, jotta kestää. Itse emme ehtineet tai jaksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on ammattilaiset palkkatöissä päivittäin mittaamassa ja laittamassa kemikaaleja siihen veteen. Kuinka monella porealtaan omistajalla riittää viitseliäisyys ja ammattitaito tehdä sitä alkuinnostuksen jälkeen?
Oma tytär sai tällaisesta poreammeesta ilmeisesti vatsataudin kun jollain lastenkutsuilla kymmenen + lasta lillui kerralla siellä. Uikkarit ei haissut esim yhtään siltä, mitä uimahallin jälkeen, niin epäilen, että eivät paljo mitään aineita käyttäneet. Eipä mene toiste siihen altaaseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn paljonkin. Luotan ammattilaisiin.
Itse olen yhden kesän sählännyt uima-altaan kloori ja pH pitoisuuksien kanssa. Niillä testitikuilla ei tehnyt ainakaan yhtään mitään.
Meillä olis ulkona pohjat valmiina poreammeelle, uima-altaalle tai paljulle. Mä haluaisin uima-altaan , koska mielestäni siitä olisi lapsille enemmän iloa, kuin paljusta. Mies haluaisi palkin. Mökillä on jo palju, sen puhdistaminen myös aikaa vievää ja vettä saa vaihtaa usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäkin kiinnostaisi laittaa takapihalle ulkoporeallas.
Funtsin lähinnä, että tuon ylläpitäminen kuitenkin maksaa jotakin.. jos talvella on pakkasta -20C ja porealtaan vesi on jatkuvasti jotain +15C, siinä kuluu sähköä taatusti kilowattitunti jos toinenkin, vaikka olisikin tiivis kansi.
Kellään tarkempaa tietoa minkä verran sähköä tuo syö talvella?
Mitä ihmeen peruslämpöä? Mulla poreallas ja siinä ympäri vuoden 37 astetta, pakkasilla 38.
Tietenkin! Sen on tarkoitus olla koko ajan kylpyvalmis. Ei sinne uimaan mennä vaan loikoilemaan joten veden pitää olla lämmintä!
Ja talvella enemmän siksi että kun kansi on auki pakkasella, se alkaa vähän jäähtyä vaikka lämmitin meniskin päälle.
Kulutuksesta en tiedä mutta kun on toista kuutiota vettä lämpimänä, hyvin eristetyssä altaassa, ei sen ylläpito niin kallista ole.
Vedet vaihdan kolmesti vuodessa, silloin sen lämmitys maksaa.Saastaista!
Kuulehan sinä joka saastaisuudesta puhut.
Altaassa on UV-puhdistus, vesi kiertää koko ajan. Ei ole seisovaa vettä. Lisäksi altaaseen laitetaan mallista riippuen joko boori- tai klooritabletteja viikoittain.
Lisäksi suodatin pestään viikoittain ja desinfioidaan joka toinen viikko. Vaihdetaan kahdesti vuodessa, meillä ainakin koska käytän allasta aika paljon.
Mittaan vettä joka viikko mutta olen todennut että näillä toimenpiteillä vesi pysyy hyvin puhtaana.
Luuletko että uimahallissa vettä koko ajan vaihdetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella järkevällä. Mutta eipä se vesi muuta tarvitse, kuin kunnollisen suihkussa käynnin ENNEN altaaseen menoa ja poreista poistuessa kloorinappi kellujaan hiljakseen sulamaan. Meillä mitataan kyllä silloin tällöin veden arvoja, oleellisin tieto on hp arvo, koska sen täytyy olla kunnossa, että kloori toimii kunnolla. Puhdas vesi on kirkasta, eikä haise miltään, ei myöskään siltä kloorilta. Mitään iho-oireita saati jonkun mainitsemia vatsaoireita ei ole koskaan ilmennyt, mutta me poreillaankin yleensä miehen kanssa kahdestaan, eikä pidetä mitään allasjuhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn paljonkin. Luotan ammattilaisiin.
Itse olen yhden kesän sählännyt uima-altaan kloori ja pH pitoisuuksien kanssa. Niillä testitikuilla ei tehnyt ainakaan yhtään mitään.
Ei niillä teekään. Mutta toisenlainen testeri on helppo käyttöinen ja selkeä. Esim ihan biltemasta saa tablettitesterin kympillä. Ei tartte sählätä mitään.
Titanic