Ferritiini matala, seerumin rauta korkea. Mistä voi johtua..
Olen taistellut rauta-arvojen kanssa vuosia, ferritiini pysynyt ennallaan ja oli paras tänä kesänä ollen vajaa 30. Hb viitteissä 125. Kaikki klassiset oireet, olen ollut äärettömän väsynyt.
Hiljattain erikoislääkäri määräsi muussa yhteydessä myös seerumin raudan otettavaksi, se olikin melkein 50 (viite 9-34), eli todella korkea.
Työterveyslääkäri ei pitänyt tätä outona, määräsi vain uusintalabrat syksyksi ja kielsi syömästä rautaa. Aiemmin nimenomaan on kehoitettu syömään huonon ferritiinin vuoksi..
Mikä tämä juttu voi olla? Onko kellään ollut vastaavaa?
Kommentit (9)
Sama homma täällä. Hemoglobiini 142, ferritiini 35 ja muut rauta-arvot välillä ok-hyvä. Olo on kuitenkin ihan kauhea, hiukset tippuu päästä ja väsymys on ihan jäätävä, siis todella hirveä, ja sellainen täysi vetämättömyys myös. Pienikin ponnistus alkaa hengästyttää ja töissä on vaikea jaksaa. Työ on osittain tosi fyysistä, ja välillä olen ihan puolikuollut kun pääsen kotiin. Erikoislääkäri sanoi, että ferritiinini pitäisi olla vähintään 100, joten aloitin juuri rautakuurin (200 mg/päivä). Lääkäri ei siis käskenyt syödä 200 mg/päivä, vaan sen "normiannoksen", mutta minä kokeilen nyt näin. Minulla ei meinaan ferritiini meinaa nousta millään, kokeiltu on aiemminkin.
Ferritiini laskee ekana, viimeisenä laskee hemoglobiini. Eli jos on esim. runsaat kuukautiset, ei auta, vaikka kuinka söisi rautaa, se nostaa vain hemoglobiiniarvoa, mutta ei sitä rautaa jää varastoitavaksi asti. Itsellä oli ferritiini 2 ja vielä 115 hemoglobiini, ennen kuin seuraavassa kuussa hg:kin oli tippunut alle sadan ja alkoi lääkärikin funtsia, että jotain pitäisi tehdä. Teillä pitäisi selvittää, että mikä kuppaa sitä varastorautaa ja ratkaista se ongelma, ei se ferritiiniarvo muuten lähde nousemaan, vaikka kuinka söisi rautaa.
Mutta tässä oli kyseessä nimenomaan tuosta seerumin raudasta.
Olen kärsinyt raudanpuutteesta ja ollut seurannassa. Tuo seerumin rauta oli siis todella korkea ja sen mukaan olen kaikkea muuta kuin aneeminen. Eli siis päinvastoin, ihan kuin rautaa olisi liikaa.
Silti hb matalahko ja ferritiini superalhaalla. Enkä saa kuulemma enää syödä rautaa.
minullakin hemoglobiini korkea, ferritiini matala (kuitenkin viiterajalla, joskin siellä alapäässä), lisäksi oli joku muukin perusverenkuvan (en nynt muista) arvo viiterajoissa, mutta siellä toisessa päässä, joka auttoi lääkäriä tekemään diagnoosinsa.
Olin tutkimuksissa runsaiksi muuttuneiden kuukautisten vuoksi. Yllätyin kun lääkäri soitti ja sanoi, että sinulla on raudanpuutos, mutta ei anemiaa. Itse kun näin maallikkona katsoin vain niitä tuloksia, että kaikki viiteravojen rajoissa, mukavaa. Mutta tokihan tuo veriarvojen analysointi on hiukan pidemmälle menevää johtopäätösten tekoa, joten kaiketi se lääkäri on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
minullakin hemoglobiini korkea, ferritiini matala (kuitenkin viiterajalla, joskin siellä alapäässä), lisäksi oli joku muukin perusverenkuvan (en nynt muista) arvo viiterajoissa, mutta siellä toisessa päässä, joka auttoi lääkäriä tekemään diagnoosinsa.
Olin tutkimuksissa runsaiksi muuttuneiden kuukautisten vuoksi. Yllätyin kun lääkäri soitti ja sanoi, että sinulla on raudanpuutos, mutta ei anemiaa. Itse kun näin maallikkona katsoin vain niitä tuloksia, että kaikki viiteravojen rajoissa, mukavaa. Mutta tokihan tuo veriarvojen analysointi on hiukan pidemmälle menevää johtopäätösten tekoa, joten kaiketi se lääkäri on oikeassa.
tuossa vielä yksi linkki aiheeseen "raudanpuutos ilman anemiaa" https://www.laakarilehti.fi/tyossa/laakeinfo/raudanpuute-ilman-anemiaa/…
Vierailija kirjoitti:
🙄
Kvg:
Suurentuneita pitoisuuksia esiintyy hemolyyttisessä ja pernisiöösissä anemiassa, sideroblastianemioissa, akuuteissa maksavaurioissa (esim. hepatiitti) sekä toistuvien verensiirtojen ja hemokromatoosin yhteydessä.
Huomautuksia
fS-raudassa esiintyy selvä vuorokausivaihtelu. Annetut viitearvot ovat aamupitoisuuksia. Tämän vuoksi on suositeltavaa ottaa näyte aina klo 7 - 9 välillä, jottei vrk-aika aiheuttaisi häiritsevää tulostason vaihtelua.
elintavoista?