Vainajan virkatodistukset viipyvät, miten laskut ja esim. auto
Tilaamiani vainajan virkatodistuksia ei kuulu ei näy. Luin netistä, että ne voivat kestää todella kauankin. Miten ihmeessä kuolinpesän asiat hoidetaan?
Laskut tulevat maksuun, mutta pankkitiliä ei voi käyttää.
Vainajalla oli auto. Siitä pitäisi päästä eroon, mutta eihän sitä voi myydä, kun ei kykene tekemään perunkirjoitustakaan. Kaikki asiat seisovat.
Perunkirjoitukselle voi hankkia lisäaikaa, mutta miten näiden laskujen ja auton kanssa voi toimia?
Kommentit (68)
Onko vainajalla varoja? Jos on niin on turvallista maksaa laskut itse ja laittaa sitten ositukseen summat itselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos omalla tilillä on rahaa, ne voi maksaa pois ja veloittaa sitten kuolinpesältä. Sinulla lienee vainajan tiliotteet, josta näet, onko tilillä rahaa.
Ei itselläkään ihan hirveästi ole, kun saan vain pientä eläkettä.
Postissa oli vainajalle tullut vasta kesäkuun tiliote, joten aikapaljon myöhäistä tietoa on sekin. Pankistahan ei minulle tietoja anneta. Olen vainajan sisar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omalla tilillä on rahaa, ne voi maksaa pois ja veloittaa sitten kuolinpesältä. Sinulla lienee vainajan tiliotteet, josta näet, onko tilillä rahaa.
Postissa oli vainajalle tullut vasta kesäkuun tiliote, joten aikapaljon myöhäistä tietoa on sekin. Pankistahan ei minulle tietoja anneta. Olen vainajan sisar.
Pankista pitäisi tulla parin viikon sisään kuolemasta yhteenveto kaikista talletuksista, sijoituksista ja lainoista, joiden perusteella perukirja aletaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit soittaa laskuttajille ja kertoa tilanteen. Jos vainajalta ei jää rahaa laskuihin, ne jää laskuttajien tappioksi.
Otettiin hautaustoimisto hoitamaan asiaa, maksaa jonkinverran, mutta ei tartte maksaa omistaan
toinen neuvo, ota yhteyttä sosiaalitoimeen, sielläkin osataan auttaa
ja joo, yhteys KAIKKIIN mahdollisiin paikkoihin että vastaaja on kuollut, loppuu laskutus!
Olen laskeskellut, että hautaus- ja hautapaikkakulut seurakunnalle on yhteensä noin 950 e, halvin arkku maksaa 595 e, mahdollinen vaatetus, kuljetuskustannukset, kantajat (ei ole sukulaisia, eikä tuttavia, jotka pystyvät kantamaan), asunnon vuokra- ja sähkölaskut jne., mitä kaikkea muuta onkaan.
Kesäkuun jälkeisiä tilitapahtumia on vaikeaa arvioida, silloin tilillä on ollut noin 4000 euroa.
On se vaikeeta, on ainakin kaikilla muilla onnistunut vainajan tililtä laskujen maksu, siihen riittää se paperi lappu jossa lukee että henkilö on kuollut, sen kirjoittaa lääkäri.
Älä maksa, menevät kuolinpesään kun ei vainaja voi joutua ulosottoonkaan enää
Soita pankkiin ja kysy, missä viipyy vainajan tiliotteet kuolinpäivältä. Ne tosiaan pitäisi tulla viikon, parin sisään, kuten tuossa aiemmin jo kerrottiin.
Itse soitin velkojille ja kerroin tilanteen että maksetaan vasta kun perunkirjoitus on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankista pitäisi tulla parin viikon sisään kuolemasta yhteenveto kaikista talletuksista, sijoituksista ja lainoista, joiden perusteella perukirja aletaan tehdä.
Ai, tämä oli uusi tieto. Kuolemasta on nyt jo muutama viikko, mutta ei ole tällaista tullut. Mahtaisivatko kiirehtiä sitä, jos kysyisin. Ajattelin, etteivät he mitään tietoa anna, joten en ole kysynytkään.
Kiitos kaikille vastanneille, saan taas uutta pontta yrittää selvittää asioita.
ap
Pankkiin voi soittaa ja saada siten vainajan laskuja maksuun
Vierailija kirjoitti:
On se vaikeeta, on ainakin kaikilla muilla onnistunut vainajan tililtä laskujen maksu, siihen riittää se paperi lappu jossa lukee että henkilö on kuollut, sen kirjoittaa lääkäri.
En ole ap, mutta mikään lappu ei riitä. Pitää olla virkatodistukset.
Ainakin Nordeaan kuolemasta tuli tieto, ja mies hoiti laskujenmaksu hommat puhelimella asiakaspalveluun soittamalla vainajan tililtä. Puhelimet irtisanottiin suoraan laskuttajille, vuokra-asunto irtisanottiin ja tyhjennettiin, jne. auto laitettiin seisontavakuutukseen jne.
Vie ne vainajan laskut häne pankkiinsa, kyllä ne ne maksaa jos ovat vainajan nimellä ja tilillään rahaa.
Perukirjaan ne tarvii merkitä koska muuten peritte kuolinpäivän saldon.
Vierailija kirjoitti:
Olen laskeskellut, että hautaus- ja hautapaikkakulut seurakunnalle on yhteensä noin 950 e, halvin arkku maksaa 595 e, mahdollinen vaatetus, kuljetuskustannukset, kantajat (ei ole sukulaisia, eikä tuttavia, jotka pystyvät kantamaan), asunnon vuokra- ja sähkölaskut jne., mitä kaikkea muuta onkaan.
Kesäkuun jälkeisiä tilitapahtumia on vaikeaa arvioida, silloin tilillä on ollut noin 4000 euroa.
OTA se ulkopuolinen, kysy hautaustoimistoa, meillä järjesti kaiken tuon mitä luettelit!
Kirjoiteltiin valtakirjoja, taisi olla pankin ihminen mukana kanssa!
Perukirjoituskin siihen samaan kasaan!
Tämä on pankin sivulta:
"Tarvitset virkatodistuksen pankkia varten, jotta voit asioida kuolinpesän puolesta. Virkatodistus tarvitaan myös perunkirjoitusta varten."
Vierailija kirjoitti:
Otettiin hautaustoimisto hoitamaan asiaa, maksaa jonkinverran, mutta ei tartte maksaa omistaan
ja joo, yhteys KAIKKIIN mahdollisiin paikkoihin että vastaaja on kuollut, loppuu laskutus!
MIKSI alapeukutat! Tämähän on TOSIASIA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI alapeukutat! Tämähän on TOSIASIA!
Ei hautaustoimisto rupea maksamaan vainajan laskuja. Sosiaalitoimi ei auta, koska vainaja ei ole varaton.