Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Työmarkkinoilla voi kohta rytistä, jos hallitus saa tahtonsa läpi

Vierailija
22.08.2023 |

Ammattiyhdistysliikkeet SAK, STTK, JHL, Akava, OAJ, Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro valmistautuvat reagoimaan hallituksen toimiin työntekijän aseman heikentämiseksi. Osa nostaa jo toimintavalmiutta eikä usko neuvotteluissa syntyvän tulosta, koska mm EK on suoraan saamassa tavoitteensa läpi sellaisenaan hallitusohjelmaan.

Sipilän toimet työntekijän aseman heikentämiseksi saivat aikaan mielenilmauksia ja lakon, mutta nyt hallitus pyrkii kajoamaan työntekijöiden lakko-oikeuteen ja kaavailee jopa 200€ sakkoa lakkoon osallistuville.
Sipilä leikkasi vain miljardin, Orpo aikoo kurmottaa kansaa 4miljardin edestä, mutta samalla toteuttaa 4miljardin pikajunan Turkuun.

Orpon hallituksen toimet ovat huomattavasti rajumpia kuin Sipilän kaudella ja kohdistuvat työntekijöihin mm. heikentäen irtisanomissuojaa ja madaltaen yleistä palkkatasoa, etenkin naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla. Tuleeko tästä kaikkien aikojen lakko-syksy?

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun bussikuskit, hoitajat, opettajat, metallimiehet, kaupankassat, siivoojat ja roskakuskit on kaikki lakossa, kyllä se vaan lämmittää mieltä ja on tämän kaiken arvoista päästä tunnissa Turkuun!!

Vierailija
22/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Orpo kuuntele ekonomisteja?

Suomalaisten ostovoima on romahtanut historiallisen alas lyhyessä ajassa. Ekonomistien mukaan ostovoiman palautuminen pandemiaa edeltävälle tasolle kestää n.6 vuotta, JOS yleinen palkkataso nousee.

Orpo haluaa vissiin varmistaa, että Suomi taantuu ja leikkaa suoraan kohti lamaa? Kun kansalla ei ole ostovoimaa, ei yrittäminenkään kannata. Tämähän näkyy jo monien kauppojen ja yritysten arjessa. Kauppa ei käy.

Pienituloisilta pois otetut eurot on suoraan pois kauppiailta ja palveluista. Kumma ettei kauppiaat kyseenalaista leikkauksia? Varmasti loppuu kaupoissa monelta myös osa-aikatyöt. Ehkä kauppiaat sitten vain nostavat hintoja niin oma tulotaso pysyy ennallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun bussikuskit, hoitajat, opettajat, metallimiehet, kaupankassat, siivoojat ja roskakuskit on kaikki lakossa, kyllä se vaan lämmittää mieltä ja on tämän kaiken arvoista päästä tunnissa Turkuun!!

Köyhät vissiin tosiaan tykkää kun ei enää bussit kulje ja kauppaan ei pääse!

Kyllä se on jämpti niin että tuen näitä lakkoja!

Vierailija
24/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä duunari ei ainakaan aio osallistua yhteenkään tätä hallitusta kritisoiviin lakkoihin. Tää hallitus laskee tuloveroa ja vähentää tukiaisia. Työelämään suunnatut uudistukset on ihan ok näin työntekijänkin näkökulmasta. Voin vaan kuvitella mitä seuraisi jos vasemmistohallitus jatkaisi. Ei olis kohta enää edes varaa käydä töissä kun bensa ois kallistunut sen 60c ja olis turha haaveillakkaan et tulovero laskisi

Tämä duunari taas aikoo osallistua. En hyväksy leikkauksia, jotka kohdistuvat heikoimpiin. Sen lisäksi, joku päivä, voin päätyä itse työttömäksi.

Vierailija
25/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persuduunareiden epätoivo omien puukosta syvällä lapaluiden välissä on ajanut ne psykoosiin. Jotenkin tänä riistohallituksen tulevat sikailutoimet onkin vasemmiston vika.

Höpö höpö. Persu duunari täällä nimenomaan toivoo noita kiristyksiä. Musta olis saanut leikata enemmänkin. Mistään riistosta on turha puhua. En saa tukia kuten ei suurin osa työssäkäyvistä. Me maksetaan ne tuet eli mun silmissä se on vasemmisto mikä multa riistää. Ei oikeisto

Jatkossa pärstäkertoimen perusteella pihalle duunista sinne leikatuille tuille ja lakkoilemisesta henkilökohtaiset sakot. Määräaikaisuus jatkuu määrättömiin ilman perusteita. Muuttoa uuteen kaupunkiin jos ei löydy kotikonnuilta duunia.

Olet vaan urpo.

Vierailija
26/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tulee yleislakko ja kansa marssii ek-talolle lekojen ja hakkujen kanssa näyttämään vihdoin, mistä lammas määkii.

Jos tämmöiseen toimintaan ryhdytte niin teille käy niin kuin 100 vuotta sitten.

Teille....? Siis sulle. Astu naulaan.

Vierailija
27/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tulee yleislakko ja kansa marssii ek-talolle lekojen ja hakkujen kanssa näyttämään vihdoin, mistä lammas määkii.

Jos tämmöiseen toimintaan ryhdytte niin teille käy niin kuin 100 vuotta sitten.

Hallitus kutsuu saksalaiset lahtaamaan työläiset kuten Mannerheim?

Vierailija
28/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitoalalla ja saan sen 2200-2600€ brutto riippuen siis lisistä mihin väliin tuossa menee. En euroakaan enempää mistään. En tukia ja apuja. Miten nämä uudistukset vaikuttaisivat negatiivisesti minuun mitenkään. Jos joku toinen saa 1800€ makaamalla himassa (kun otetaan huomioon kaikki tiet jotka kattavat vuokrat yms myös) niin kyllä se minusta väärin on minua kohtaan.

Vierailija
29/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin hamstrata ruokaa kotiin...

Vierailija
30/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousen yhden naisen kampinaan. 25 työvuoteen en ole ollut kuin max.2 kertaa 1-3 päivää vuodessa saikulla kovan flunssan vuoksi. Nyt minun flunssat tulee kestämään vähintään 5 päivää ja niitä on useammin. Olen lopen kyllästynyt olemaan nettomaksaja, jota tämä yhteiskunta ei arvosta pätkääkään.

Vierailija
31/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei somekansa räjähdä saati villiinny

Vierailija
32/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen toimet mahdollistavat työllisyysasteen merkittävän nousun, kun jatkossa tukien saajat ohjataan töihin.

Ohjataan töihin 😄?

Kyllä me töitä osataan hakea ilman ohjaamistakin mutta niitä työnANTAJIA pitäisi ohjata palkkaamaan uusia työntekijöitä. Hehän tätä työttömyyttä ylläpitävät.

Vierailija
33/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitoalalla ja saan sen 2200-2600€ brutto riippuen siis lisistä mihin väliin tuossa menee. En euroakaan enempää mistään. En tukia ja apuja. Miten nämä uudistukset vaikuttaisivat negatiivisesti minuun mitenkään. Jos joku toinen saa 1800€ makaamalla himassa (kun otetaan huomioon kaikki tiet jotka kattavat vuokrat yms myös) niin kyllä se minusta väärin on minua kohtaan.

Vaikuttaa kaikkiin jollakin tapaa. Esim voit saada potkut siksi koska naamasi ärsyttää.

Vierailija
34/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet että kukaan noista menis lakkoon? Sen takiako et heidän tuloveroaan lasketaan? Vai senkö takia et kollegalta loppuu krapulassiraslomat työnantajan piikkiin? Kuka työssäkäyvä muka haluaisi vasemmistohallituksen ryöväämään lisää palkasta? Elä sä vaan harhakuvitelmissasi. Ei tää hallitus riistä kuin lusmuilta ja se on ihan oikein.

Vierailija
35/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junarahat tarvittaisiin sosiaalitukiin ja sote-palveluihin.

Vierailija
36/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persuduunareiden epätoivo omien puukosta syvällä lapaluiden välissä on ajanut ne psykoosiin. Jotenkin tänä riistohallituksen tulevat sikailutoimet onkin vasemmiston vika.

Höpö höpö. Persu duunari täällä nimenomaan toivoo noita kiristyksiä. Musta olis saanut leikata enemmänkin. Mistään riistosta on turha puhua. En saa tukia kuten ei suurin osa työssäkäyvistä. Me maksetaan ne tuet eli mun silmissä se on vasemmisto mikä multa riistää. Ei oikeisto

Jatkossa pärstäkertoimen perusteella pihalle duunista sinne leikatuille tuille ja lakkoilemisesta henkilökohtaiset sakot. Määräaikaisuus jatkuu määrättömiin ilman perusteita. Muuttoa uuteen kaupunkiin jos ei löydy kotikonnuilta duunia.

Olet vaan urpo.

On tosiaan hyvin mielenkiintoista, minkälaisella vimmalla hallitus on helpottamassa työntekijöistä eroon hankkiutumista, ottaen huomioon, että on huutava työvoimapula.

Vierailija
37/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaankin tutustua niihin muutoksiin, jotka tulevat koskemaan SINUA...

Vierailija
38/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa kaikkiin jollakin tapaa. Esim voit saada potkut siksi koska naamasi ärsyttää.

Meillä kyllä tarvitaan kaikki työntekijät ovat sitten ihan mitä tahansa. Silti on pulaa. Ja vaikka saisinkin voin kävellä seuraavaan puljuun töihin seuraavana päivänä. Sitä paitsi minä osaan käyttäytyä ja asioida ihmisten kanssa. Pomoni ei halua minusta eroon jos teen työni ja käyttäydyn asiallisesti.

Vierailija
39/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vaan urpo.

Tää on ihan turhaa pelottelua ja töitten takia sitä on ennenkin muutettu. Ihme vassarit ku kuvittelee et kaikki pitää tulla tarjottimella. Ymmärrän myös hyvin yrittäjiä mitkä ei pääse huonosta työntekijästä eroon juuri millään, eikä tän hallituksen toimet sitä edes juurikaan helpota

Vierailija
40/122 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaankin tutustua niihin muutoksiin, jotka tulevat koskemaan SINUA...

Sellaisia ei ole löytynyt.