Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tässä "kannustinloukussa"?

Vierailija
22.08.2023 |

Olen pysyvällä tk-eläkkeellä ja saanut hiljalleen vuosien saatossa kuntoutettua itseäni niin, että uskoisin pystyväni tekemään 5-10h töitä viikossa, tai ainakin haluaisin kokeilla ja samalla yrittää auttaa kansantalouttamme.

Sairaudestani johtuen on kuitenkin hyvin rajoitettu määrä töitä ja joita kykenisin tekemään, ja näihin töihin on tunkua terveidenkin osalta. Olen keksinyt kuitenkin yhden soveltuvan alan jolla on työvoimapula ja joka siksi voisi olla sopiva, mutta alalle tarvitaan koulutus. Ja tässä kohtaa tulee se kannustinloukku:

Jos kouluttaudun tälle alalle, valmistuessani tk -eläkkeeni arvioidaan uudelleen ja saatetaan siis puolittaa tai poistaa kokonaan. Voin toki yrittää selittää, että työkykyä ei ole kuin 25% maksimissaan, mutta nämä vakuutusyhtiöt eivät aina ole kovin reiluja, joten on mennyt luotto sen suhteen että minua kuunneltaisiin. Eli saattaisi käydä niin, että menettäisin eläkkeeni ja joutuisin toimeentulotuelle (25% työajalla ei elä) vain koska halusin yrittää antaa oman pienen panokseni Suomen hyväksi. Turvallisinta olisi siis vain antaa olla.

Mitä itse tekisitte tilanteessani?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Miten realistista on, että saat töitä valmistumisen jälkeen? Onko mahdollista, että vointisi heikkenee jossain vaiheessa?

Vierailija
2/4 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta ylipäätään tässä kiteytyy monen etuuden ongelma: rajat on asetettu tiukiksi, jotta voitaisiin ehkäistä etuuden hyväksikäyttöä, että liikkumavaraa ei ole niillekään jotka haluaisivat yrittää. Eläkkeen osalta en tosin ymmärrä, miksi pitää olla tuollainen sääntö että ammattiin valmistuminen voi viedä eläkkeen? Onko siinä ehkä pelko siitä, että eläkeläiset alkavat laajemminkin opiskella ja viedä paikkoja terveiltä? On tämä kyllä mahdoton yhtälö välillä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Miten realistista on, että saat töitä valmistumisen jälkeen? Onko mahdollista, että vointisi heikkenee jossain vaiheessa?

Olen nelikymppinen. Uskon että töitä saisin, koska ala on yksi niistä pahimmista työvoimapulaa kärsivistä, jolloin myös osa-aikainen ja/tai määräaikainen työpanos kelpaisi luullakseni paremmin? On todellakin mahdollista että vointi heikkenee, se on jopa todennäköistä, sillä vointi aaltoilee paljon. Siksikin olisi aivan mahdoton ajatus jäädä vain tuon ajoittaisen ja silloinkin osa-aikaisen työkyvyn varaan ilman eläkettä.

Vierailija
4/4 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta ylipäätään tässä kiteytyy monen etuuden ongelma: rajat on asetettu tiukiksi, jotta voitaisiin ehkäistä etuuden hyväksikäyttöä, että liikkumavaraa ei ole niillekään jotka haluaisivat yrittää. Eläkkeen osalta en tosin ymmärrä, miksi pitää olla tuollainen sääntö että ammattiin valmistuminen voi viedä eläkkeen? Onko siinä ehkä pelko siitä, että eläkeläiset alkavat laajemminkin opiskella ja viedä paikkoja terveiltä? On tämä kyllä mahdoton yhtälö välillä..

Tuollainen sääntö olisi syytä poistaa työvoimapula-aloihin johtavista koulutuksista. Jokainen tehty tunti tarvitaan. Vai olisiko siinä sitten joku laskelma, että pitäisi tehdä x määrä tunteja jotta koulutus tulisi maksettua takaisin? Itse en uskaltaisi riskeerata näillä tiedoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi