television katselusta
Mulla on 2- ja 4-vuotiaat tytöt. Katselevat mielellään Maikkia ja Pontsoa DVD:LTÄ. Mitä mieltä ollaan yleisesti, kuinka paljon lasten lasten- ohjelmien katselua tulisi rajoittaa??? Tyttäreni tekevät kyllä muutakin, varsinkin pienempi leikkii kovastikin - isompi tekee mielellään tehtäviä ja pelaa lastenpelejä tietokoneella. He eivät katsele televisiosta muuta kuin lasten ohjelmat ja lisäksi noin tunnin Maikkia ja Pontsoa päivittäin...Paitsi jos ovat kipeinä, olen antanut katsella niin paljon kuin vain jaksavat, että ovat edes hetken aloillaan. Onko tunti päivässä liikaa - ja mitä haittaa liiasta lastenohjelmien katselusta on????
Kommentit (2)
toi syyllistyminen kun antaa lapsensa katsoa tv:tä. Välillä olen huono äiti (siis omasta mielestäni) joka yrittää vaan päästä helpolla kun annan poikani katsoa muumia telkasta ja välillä taas ajattelen että siinä on hyvät tarinat ja mielikuvitukselleki harjoittelumaastoa kun katsoo tarinoita tv:stä.
Ajattelen myös noin että tv turruttaa ja liika on tietenkin kaikessa liikaa (jopa ulkoilussa ja leikkimisessä), mutta katsommehan me aikuisetkin tv:tä. lapsi on syntynyt meidän perheeseen ja elää meidän perheen ehdoilla. Poikani 1,5 kk katsoo muumit kerran tai kaksi päivässä kun tarvitsen hetken aikaa ajatella tai tehdä jotain ruokaa tms. Sen lisäksi iltarutiineihimme kuuluu yhdessä sohvalla kölliminen n. 45 min ennen nukkumaan menoa ja silloin tv on päällä, tosin sieltä tulee uutisia tms ja poika ei varsinaisesti sitä katso, mutta huomaa kyllä kun uutisissa on traktoreita tai junia tms.
Niin ja kun pojalla oli korkea kuume ja veto pois katsoimme kyllä useita tunteja muumeja ja himpuloita ja tomi traktoria yms. Pojan ajatus meni pois omasta surkeasta olosta ja uskon että silloin tv oli varmasti puuhaa parhaasta päästä.
kaikesta voi ottaa paineita tässä vanhemmuuden vaikealla tiellä... ja otankin tietenkin, mutta yritän olla sallivampi itseäni että poikaani kohtaan.
Mun mielestä teillä ajat ei ole silti liian suuria. Kyllä meillä varmaan on samoja aikoja 3-vuotiaalla pojalla.
Meillä katsotaan ennen hoitoon lähtöä aamupiirrettyjä n. 15-30 minuuttia (1-2 ohjelmaa), jotta äiti saa laittaa kaikki aamujutut.
Illalla katsotaan pikkukakkonen (kestänee puolisen tuntia?). Lisäksi voidaan katsoa jotain dvd:tä siis juuri Maikin tyyppisiä jossa on lyhyitä jaksoja. Joskus myös joku lasten elokuva (1,5h), yleensä viikonloppuisin.
Joidenkin mielestä tämä on liikaa, mutta kun muuten reippailee ja ulkoilee ja on vilkas niin onhan se kiva ja hyvä että välillä edes vähän rauhoittuu paikalleen.