Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auts. Menin syömään pastaa ja nyt vatsa kipeä, kouristuksia ja ripulia. Vatsa on koko ajan sekaisin milloin mistäkin.

Vierailija
21.08.2023 |

Yritän syödä vähän kaikkea koska olen ollut aika tiukalla ruokavaliolla välillä. Vatsa on sekaisin, joskus on ummetusta, turvotusta ja yhtäkkiä ripulia.

Tänään olen syönyt ruisleipää ja pastaa. Tunnin päästä vatsa kipeä, kouristuksia ja pakko juosta vessaan. Kamalaa kun vatsa on aina sekaisin tai ei toimi.

Mitä neuvoksi?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi kannattaa testata laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Voi toki olla myös IBS. Kuitenkin kun pasta ja ruisleipä aiheuttaa tuollaiset oireet niin IBS ja keliakia vaikuttavat aika todennäköisiltä vaihtoehdoilta.

Vierailija
2/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koska tuote olisi ollut normaalia.

Ei viikkoihin ainakaan. Se on onni jos joskus tulee normaali mutta yleensä löysällä tai pieniä suiruja vain. Voi vee.

Mitä ihmettä mä teen? Ilmeisesti gluteeni pois, sitä kyllä en paljoa yleensä syökään.

Huomaan myös ettei ruokahalua nykyään edes ole juurikaan. Elimistöni ei nyt siedä jotain.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko punalaputettua?

Vierailija
4/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois ihan lääkäriin?

Vierailija
5/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitä foodmap-ruokavaliota kannattaa kokeilla, sillä se auttaa monia. Itselläni suolistovaivat ovat helpottaneet laktoosittomien tuotteiden ja gluteenin välttelyn myötä. Ilmeisesti myöskään hiiva ei sovi. Mitään pizzaa, pastaa, hampurilaisia, pullaa tai vastaavaa en voi syödä.

Vierailija
6/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia voi oireilla noin. Onko muita oireita? Anemiaa tai ihottumaa?

Vierailija
7/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi kannattaa testata laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Voi toki olla myös IBS. Kuitenkin kun pasta ja ruisleipä aiheuttaa tuollaiset oireet niin IBS ja keliakia vaikuttavat aika todennäköisiltä vaihtoehdoilta.

Keliakia tutkittu, ei ole. Täytyy tutustua tuohon IBS:ään.

Välillä on kyllä tunne että ihan sama mitä syön niin lopputulos on huono. On joko tahmeaa, löysää tai outoa suirua.

Joku mättää. Täytyy jättää sokeri pois, ehkä maitotuotteet ja gluteeniton hetkeksi ja katsoa miten käy. Vettä juon ainoastaan ja hyvän määrän.

Ap

Vierailija
8/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaava tilanne ja keliakia löytyi. Kytenyt varmaan jo muutaman vuoden. Muutin koko huushollin gluteenittomaksi ja syön 99,9% vain kotona tehtyä. Oireet katosivat ja nyt muutama kk diagnoosista alkaa olla hyvä olo.

Vierailija
9/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

FODMAP auttoi minulla. Eli pois tummasiemeniset hedelmät, sipulit, pavut, gluteeni, laktoosi yms googlaamalla löytyy.

Oma kokemus, että olo helpotti samana päivänä kun osasin syödä oikein. Mulla on endo ja sen mukana puhjennut IBS.

Vierailija
10/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia voi oireilla noin. Onko muita oireita? Anemiaa tai ihottumaa?

Juu no ihottuma on uus juttu. On kuivia "ihottuma-alueita" kehossa, iho kutiaa paljon.

Anemiaa ei varmaan ole ellei sitten vuodessa ole laskenut (ferritiini oli yli 100 ja Hb 160) eli hyvät arvot olleet.

Ap

Vierailija
11/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakia tutkittu, ei ole. Täytyy tutustua tuohon IBS:ään.

Välillä on kyllä tunne että ihan sama mitä syön niin lopputulos on huono. On joko tahmeaa, löysää tai outoa suirua.

Joku mättää. Täytyy jättää sokeri pois, ehkä maitotuotteet ja gluteeniton hetkeksi ja katsoa miten käy. Vettä juon ainoastaan ja hyvän määrän.

Ap

Kokeilepa 4 viikkoa juoda pelkkää vettä. Ei sokeria, ei rasvaa, ei proteeinia, ei rautaa, ei energiaa. Pelkkää vettä 4 viikkoa. Tule sitten kertomaan miltä tuntuu!

Vierailija
12/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Visiblin -kuitua. 

Vierailija
13/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mökillä syötyä paljon porkkanaa,perunaa,lanttua , tatteja kera sipulin ja kalaa. Kyllä vatsa toimi mukavasti ja hoikkana säilyin .

Vesi on paras ruokasuoma ja ruispuikula leipänä avokadon kanssa. Raejuustoa tai kananmunaa , hiukset ja kynnet hyvänä pysyy.

Toki tämmöinen seitenkymppinen käy aina hilipasemassa lenkin, vatsa toimii. Nuorempana vain 2 x vk ,kun söin liian vähän , enkä jaksanut työpäivän päälle lenkkeillä.

Vierailija
14/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei kiitoksia. Täytyy siivota ruokavalio. Tutustun foodmapiin yms.

On tää kyllä erikoinen. Kokeilen jättää pois kaikki suolistoa häiritsevät ruoka-aineet.

Ap

Vierailija
15/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei kiitoksia. Täytyy siivota ruokavalio. Tutustun foodmapiin yms.

On tää kyllä erikoinen. Kokeilen jättää pois kaikki suolistoa häiritsevät ruoka-aineet.

Ap

Se on fodmap, ei foodmap. Pois myös kahvi ja alko

Vierailija
16/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikaa herkkuja?ahmitko suuria annoksia?

Vierailija
17/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruispyukula rikkoo minun kädet haavoilla. Testattu monta kertaa. Muka terveystuote

Vierailija
18/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut maitohappobakteereja? Ota pitkänä kuurina, esim. Lacto-seven tabletteja. Itselläni auttoivat tasapainottamaan vatsaa. Onko sinulla happovaivoja?

Vierailija
19/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on hirveetä, mä tiedän. Mulla on ajoittain ollut juuri tuollaisia jaksoja. Syömisestä hetki ja vatsa on kuralla ja kaameita linkkuun vetäviä kouristuksia. Keliakia tutkittu, ei ole sitä.

Mä huomasin, että psyyke vaikutti paljon. Kun ongelmia oli, niin stressi niistä ylläpiti ja pahensi oireita. Täytyi vaan päästä siitä jotenkin yli.

Ruokavaliosta kaikki rasvainen on pitänyt karsia, koska sitä mun vatsa ei kestä. Varsinkin joku kermainen pasta laittaisi vatsan ihan mutkalle. Syön myös Cuplatonia, jos vähänkään siltä tuntuu. Tuo pilkkoo kaasut eikö tule niitä kouristuksia.

Vierailija
20/28 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruis tekee mulla tuota ja hiiva. Toisaalta taas vehnäleipää voin syödä ilman oireita, paahtoleip parasta vatsalle. Oli aika yllätys kun huomasin.

Ei saa syödä liikaa kerralla eikä liian harvoin, se vaikuttaa heti vatsaan. Stressiä ei saisi olla, ei edes pientä. Riittää että on maanantai töissä, heti vatsa nurinkurin.

Kaikki testattu, mitään ei löydy syyksi. Rypsi on yksi paha, käytän voita. Rasvattomat maitotuotteet ei sovi mutta rasvalliset käyvät vaikka ei olisi laktoositonta. Kaikki teollinen ruoka pahentaa oireita.

Tässä mun kokemuksia.