Pariskunnalla eri tilit+ yhteinen tili
Hei ne, joilla on erikseen omat tilit, joille tulee palkat ja muut mahdolliset tulot ja sen lisäksi yhteinen käyttötili arjen kuluihin (ruuat, asuntolaina, lasten kulut jne)...
Minkä suuruisen prosentin tuloistanne olette sopineet laittavanne yhteiselle tilille?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Andreas kirjoitti:
Yhteinen tili naisen kanssa????
Sitä virhettä en suosittele yhdenkään miehen tekevän ikinä,koskaan,milloinkaan.
Newö!
Tili jossa miehen rahat ja johon naisella on käyttöoikeus on taloudellinen itsemurha.Laskujen maksu,kaupassa käynti ym. Onnistuu varsin hyvin ilman "yhteisiä" rahojakin.
Tuo on vain naisten keino päästä käsiksi miehen rahoihin, ei mitään muuta.Häh, ihan yhtälaillahan molemmat sinne laittaa rahaa ja sieltä voi sitä myös käyttää. Onpas kummallinen ajatusmaailma sinulla.
Juuri niin. Ei meillä kumpikaan osta taloustililtä omia juttujaan, se on vain asumis-, auto- ja ruokakuluja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos kumpikin laittaa saman summan, vaikkapa tonnin?
Reilumpaa laittaa prosenttiosuus tuloista mielestäni. Etenkin, jos tulot ovat hyvin eri suuruiset.
Viimeistään siinä vaiheessa kun on lapsia. Ei ole oikein reilua, että lapset joutuu köyhäilemään jos toinen vanhempi on pienituloinen ja toinen suurituloinen?
Meillä molempien palkasta 40% menee taloustilille josta maksetaan vuokra, sähkö, netti, puhelinlaskut, vakuutukset, auton kulut, lemmikin kulut, julkisen liikenteen liput sekä ruoka- ja taloustavaraostokset.
Säästöön menee 30% kummaltakin ja lopuilla 30% voi kumpikin tehdä mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei me olla mitään prosentteja laskettu. Mä laitan noin 25€ vähemmän kuin mies. Tililtä ei mene ruokaan rahaa vaan mies maksaa ruoan, lapsen vaatteet, sähkön ja bensat.
Tililtä menee kyllä vakuutusmaksut(paitsi autojen) ja kaikki muut talo ylläpitoon liittyvät maksut, remontit ja autojen korjaukset.
Minä taas säästän ja niillä säästöillä maksetaan asuntolaina etuajassa pois.
Erinomainen diili sulle! Jos eroatte voitkin vaan pitää säästöt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilumpaa laittaa prosenttiosuus tuloista mielestäni. Etenkin, jos tulot ovat hyvin eri suuruiset.
Miten niin reilumpaa. Kulutustahan tässä katetaan, eikä se ole mikään "lisävero palkasta". Jos ja KUN kulutus on kutakuinkin 50/50 niin reilumpaa on nimenomaan että kumpikin maksaa oman osuutensa kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prosenttiosuus?
Tuolla logiikalla naisen prosentuaaliset kulutkin ovat pienemmät,tai sitten tuossa on naisille tyypillistä taloudellisen hyödyn tavoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä molempien palkasta 40% menee taloustilille josta maksetaan vuokra, sähkö, netti, puhelinlaskut, vakuutukset, auton kulut, lemmikin kulut, julkisen liikenteen liput sekä ruoka- ja taloustavaraostokset.
Säästöön menee 30% kummaltakin ja lopuilla 30% voi kumpikin tehdä mitä huvittaa.
Olisi kyllä hirveetä tuhlata 40% pelkästään yhteisiin menoihin. Meillä säästämisasti on tyypillisesti yli 70% tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toinen maksoi asuntolainan kuukausittain ja olimme arvioneet polttoaineen, ruokakulut jne. olevan suunnilleen samansuuruiset kulueränä. Koska palkkamme oli suht samaa tasoa, niin tämä oli meille riittävän tarkan tuloksen antava.
Anna kun arvaan, mies maksoi asuntolainan eli sen josta jää jotain näkyvää omaisuutta, nainen ruuat ja muut kulutustavarat?
Ei sillä ole väliä kenen palkkarahat menee lainanmaksuun, kun asunto/kiinteistö on molempien nimissä ja laina yhteinen.
Vierailija kirjoitti:
"Voi kumpikin tehdä mitä huvittaa"? Minulle ei tulisi mieleenkään kysyä puolisoltani, mitä voin tai en voi tehdä rahoillani eli paljonko minun pitäisi hänen mielestään säästää. Maksan puolet yhteisistä kuluista ja siinä on kaikki, mitä hänen tarvitsee minun rahankäytöstäni tietää.
Meillä menee yhteiselle tilille summa joka on asumisen kulut + 1300€. Sillä maksetaan ruoka ja yhteiset menot. Tällä hetkellä minä maksan 50,5% ja mies loput. Osuudet on tulojen perusteella laskettu.
Suhteessa tuloihin tietysti. Mies tienaa 2000 e enemmän nettona kuin minä, joten hän laittaa siinä suhteessa enemmän.
Yhteiseltä tililtä maksetaan talon kunnospito, jäte, sähkö, vesi, ruuat ja lapsen menot jne.
Lainatili on erikseen. Sinne menee molemmilta saman verran, koska omistetaan talo ja lainat puoliksi.
Elias kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prosenttiosuus?
Tuolla logiikalla naisen prosentuaaliset kulutkin ovat pienemmät,tai sitten tuossa on naisille tyypillistä taloudellisen hyödyn tavoittelua.
Me kun sovittiin tästä järjestelystä niin naisen tulot oli suuremmat kuin miehen. Sittemmin on välillä ollut pienemmät ja nyt suunnilleen samat. Että semmoista oman edun tavoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä hirveetä tuhlata 40% pelkästään yhteisiin menoihin. Meillä säästämisasti on tyypillisesti yli 70% tuloista.
Jos laskee että teillä on kuukausittaiset menot noin 3000€ niin sitten säästöön jää joka kuukausi 7000€?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voi kumpikin tehdä mitä huvittaa"? Minulle ei tulisi mieleenkään kysyä puolisoltani, mitä voin tai en voi tehdä rahoillani eli paljonko minun pitäisi hänen mielestään säästää. Maksan puolet yhteisistä kuluista ja siinä on kaikki, mitä hänen tarvitsee minun rahankäytöstäni tietää.
Näin periaatteessa meilläkin mutta käytännössä tiedämme sentilleen mihin ja paljonko kumpikin käyttää rahaa. Se johtuu siitä että meillä on yhteinen jaettu kirjanpito tuloista ja menoista.
sovittuna yhteisiin kuluihin. En tiedä muiden ihmisten kuluista mutta nämä peruselämisen kulut. Loput sitten omalle.
Meillä on yhteinen tili vain asuntolainan maksuun. Molemmat laittavat palkkapäivänä sinne 500€, josta sitten lähtee lyhennys 1000€. Siellä on tällä hetkellä "ylimääräistä" kahden kuun lyhennyksiin.
Omilta tileiltä maksellaan yhteisiä laskuja periaatteella kumpi ehtii ensin. Tosin minä yleensä maksan enemmän, koska myös tienaan lähes tuplat mieheen verrattuna. Hän maksaa toki omat kulunsa aina, siis lähinnä auton, puhelimen ja mitä nyt osteleekaan, ja sitten meidän asuntovakuutuksen. Minä makselen sähköt, veden, netin ja suurimman osan ruokaostoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän tuossakin sanottiin, kumpikin tekee jäljelle jäävällä mitä huvittaa.
Ei tietenkään tule riitaa,koska hyödyt siitä ja mies on niin tossu,ettei ymmärrä pitää puoliaan.