Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunnalla eri tilit+ yhteinen tili

Vierailija
21.08.2023 |

Hei ne, joilla on erikseen omat tilit, joille tulee palkat ja muut mahdolliset tulot ja sen lisäksi yhteinen käyttötili arjen kuluihin (ruuat, asuntolaina, lasten kulut jne)...
Minkä suuruisen prosentin tuloistanne olette sopineet laittavanne yhteiselle tilille?

Kommentit (193)

Vierailija
41/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jätetään muutama satanen kummallekin taskurahaa (n 300e/kk) ja loput siirretään yhteiselle tilille. Sieltä maksan laskut ja sen mitä jää siirrän jemmaan, joko rahastoon tai kuten kuluneen vuoden ajan 2. kodin remppatilille.

Vierailija
42/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä molempien palkasta 40% menee taloustilille josta maksetaan vuokra, sähkö, netti, puhelinlaskut, vakuutukset, auton kulut, lemmikin kulut, julkisen liikenteen liput sekä ruoka- ja taloustavaraostokset.

Säästöön menee 30% kummaltakin ja lopuilla 30% voi kumpikin tehdä mitä huvittaa.

"Voi kumpikin tehdä mitä huvittaa"? Minulle ei tulisi mieleenkään kysyä puolisoltani, mitä voin tai en voi tehdä rahoillani eli paljonko minun pitäisi hänen mielestään säästää. Maksan puolet yhteisistä kuluista ja siinä on kaikki, mitä hänen tarvitsee minun rahankäytöstäni tietää.

Niinhän tuossakin sanottiin, kumpikin tekee jäljelle jäävällä mitä huvittaa.

Ei vaan siinä sanottiin, että säästöön menee 30 % ja lopuilla voi kumpikin tehdä mitä huvittaa. Eli on päätetty, että kummankin pitää laittaa säästöön 30 % palkastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinen maksoi asuntolainan kuukausittain ja olimme arvioneet polttoaineen, ruokakulut jne. olevan suunnilleen samansuuruiset kulueränä. Koska palkkamme oli suht samaa tasoa, niin tämä oli meille riittävän tarkan tuloksen antava. 

Anna kun arvaan, mies maksoi asuntolainan eli sen josta jää jotain näkyvää omaisuutta, nainen ruuat ja muut kulutustavarat?

Ei sillä ole väliä kenen palkkarahat menee lainanmaksuun, kun asunto/kiinteistö on molempien nimissä ja laina yhteinen.

Paitsi jos asiasta haluaa alkaa riidellä esim erotilanteessa.

Vierailija
44/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintäänkin lasten kulut tulisi maksaa tulojen suhteessa, lasten elatus kuuluu molemmille vanhemmille elatuskyvyn mukaan. Ja isotuloisemmalla on isompi elatuskyky. Muut voi sitten jakaa vaikka puoliksi jos se tuntuu reiluimmalta.

Vierailija
45/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen tili vain asuntolainan maksuun. Sinne laitetaan suunnilleen puoliksi, tai minä laitan pari sataa enemmän, kun tienaankin enemmän. Loput laskut menee jakoon maksu/tilausvaiheessa, minä hoidan sähköt, mies netin, minä päiväkotimaksut, mies auton kulut. Ruuat menee suunnilleen puoliksi.

Mies maksaa netin...20euroa, sä päiväkodin 200euroa, tasan meneekin hhahahaha

Vierailija
46/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jätetään muutama satanen kummallekin taskurahaa (n 300e/kk) ja loput siirretään yhteiselle tilille. Sieltä maksan laskut ja sen mitä jää siirrän jemmaan, joko rahastoon tai kuten kuluneen vuoden ajan 2. kodin remppatilille.

Miten toimitte luottokorttilaskujen kanssa? Siis jos minulle jäisi vain 300 euroa taskurahaa ja vinguttaisin siksi Visaa, niin maksettaisiinko se Visa-lasku seuraavassa kuussa yhteiseltä tililtä?

(Omassa taloudessani ei tietenkään makseta yhteiseltä tililtä vaan kumpikin maksaa omat luottokorttilaskunsa, mutta meillä ei myöskään jätetä omille tileille taskurahaa vaan sinne jää kaikki se, mitä ei tarvita sen kuukauden yhteisiin kuluihin. En tiedä, laittaako puoliso rahastoihin vai säästääkö pankkitilille vai tekeekö rahoillaan jotain muuta. Itselläni on vähän rahastoissa ja jonkin verran pankkitilillä.)

Vierailija
47/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä molempien palkasta 40% menee taloustilille josta maksetaan vuokra, sähkö, netti, puhelinlaskut, vakuutukset, auton kulut, lemmikin kulut, julkisen liikenteen liput sekä ruoka- ja taloustavaraostokset.

Säästöön menee 30% kummaltakin ja lopuilla 30% voi kumpikin tehdä mitä huvittaa.

Olisi kyllä hirveetä tuhlata 40% pelkästään yhteisiin menoihin. Meillä säästämisasti on tyypillisesti yli 70% tuloista.

Eli esim 3000e nettotuloista pärjäätte 900 eurolla kaikista menoista?? Tuokin 3000e netto/perhe on vain haave suurimmalle osalle suomalaisia talouksia!

Vierailija
48/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on ihan menojen mukaan lasketut summat eikä mitään prosenttia. Jos ei riitä niin sitten säädetään. Se laitetaan mitä tarvii kuluihin ja loput pysyy omilla tileillä.

Vierailija
49/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä hirveetä tuhlata 40% pelkästään yhteisiin menoihin. Meillä säästämisasti on tyypillisesti yli 70% tuloista.

Jos laskee että teillä on kuukausittaiset menot noin 3000€ niin sitten säästöön jää joka kuukausi 7000€?

No kuukautiset menot meillä on hiukan alle tuon mutta suunnilleen noin.

Vierailija
50/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toimitte luottokorttilaskujen kanssa? Siis jos minulle jäisi vain 300 euroa taskurahaa ja vinguttaisin siksi Visaa, niin maksettaisiinko se Visa-lasku seuraavassa kuussa yhteiseltä tililtä?

(Omassa taloudessani ei tietenkään makseta yhteiseltä tililtä vaan kumpikin maksaa omat luottokorttilaskunsa, mutta meillä ei myöskään jätetä omille tileille taskurahaa vaan sinne jää kaikki se, mitä ei tarvita sen kuukauden yhteisiin kuluihin. En tiedä, laittaako puoliso rahastoihin vai säästääkö pankkitilille vai tekeekö rahoillaan jotain muuta. Itselläni on vähän rahastoissa ja jonkin verran pankkitilillä.)

Luottokorttilaskut menee yhteiseltä tililtä. Eipä siellä mitään ihmeitä ole, vähän lääkkeitä, 2. kodin pieniä hankintoja, lentolippuja jne.

Tuo 300e on käytettävissä vaikka tikkareihin jos haluaa. Yleensä laitan siitäkin suurimman osan talteen, en tarvitse mitään, ehkä käyn kahvilla kaverin kanssa ja siihen menee max 10e

Vierailija
51/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinen maksoi asuntolainan kuukausittain ja olimme arvioneet polttoaineen, ruokakulut jne. olevan suunnilleen samansuuruiset kulueränä. Koska palkkamme oli suht samaa tasoa, niin tämä oli meille riittävän tarkan tuloksen antava. 

Anna kun arvaan, mies maksoi asuntolainan eli sen josta jää jotain näkyvää omaisuutta, nainen ruuat ja muut kulutustavarat?

Ei sillä ole väliä kenen palkkarahat menee lainanmaksuun, kun asunto/kiinteistö on molempien nimissä ja laina yhteinen.

Paitsi jos asiasta haluaa alkaa riidellä esim erotilanteessa.

Mutta silloinkin toinen voi tilitapahtumien perusteella osoittaa oman panoksensa taloudesta.

Vierailija
52/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli esim 3000e nettotuloista pärjäätte 900 eurolla kaikista menoista?? Tuokin 3000e netto/perhe on vain haave suurimmalle osalle suomalaisia talouksia!

Meidän nettotulot ovat olleet tänä vuonna keskimäärin 7962,75 €/kk, vaihtelua on jonkun verran.

Vierailija
53/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottokorttilaskut menee yhteiseltä tililtä. Eipä siellä mitään ihmeitä ole, vähän lääkkeitä, 2. kodin pieniä hankintoja, lentolippuja jne.

Tuo 300e on käytettävissä vaikka tikkareihin jos haluaa. Yleensä laitan siitäkin suurimman osan talteen, en tarvitse mitään, ehkä käyn kahvilla kaverin kanssa ja siihen menee max 10e

Tuohan olisikin lystikäs systeemi. Vain taskurahaa omalle tilille, mutta sitten voisi vinguttaa Visaa mielin määrin ja puoliso maksaisi puolet. Pitääpä ehdottaa! (Not)

Vierailija
54/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina hämmentää kuinka suuria tunteita toisten pariskuntien talousjärjestelyt herättävät ihmisissä. Mitä väliä sillä on, jos naapuri on sopinut eri tavoin kuin itse? Eikö se ole tärkeintä, että se on yhdessä puolison kanssa sovittu.

Vierailija
55/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen tili vain asuntolainan maksuun. Sinne laitetaan suunnilleen puoliksi, tai minä laitan pari sataa enemmän, kun tienaankin enemmän. Loput laskut menee jakoon maksu/tilausvaiheessa, minä hoidan sähköt, mies netin, minä päiväkotimaksut, mies auton kulut. Ruuat menee suunnilleen puoliksi.

Sama meillä, yhteinen lainanhoitotili, jonne kumpikin laittaa asuntolainan maksuun tarvittavan määrän.

Lisäksi kerätään samalle tilille hieman bufferia, jos tulee jokin äkillinen meno - esimerkiksi kokin kiinteistön korjauskulu tai kodinkoneen hankinta tms.

Palkkatilit on molemmilla omat.

Lisäksi mulla on säästötili jonne yritän kerryttää vähän joka kuukausi, se tosin on aina vähän laihanoloinen..

Vierailija
56/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on excel-taulukossa kaikki yhteiset pakolliset menot, jonka mukaan on laskettu kuukausittainen määrä, minkä kumpikin laittaa tilille. Tulot ovat nykyään suunnilleen samat, joten sama summa kummallekin, mutta aiemmin laitoin itse vähemmän, koska olin lasten kanssa kotona.

Vierailija
57/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset tilit 50 vuotta molempien tulot. Toivottavasti jatkossakin vielä vuosia

Vierailija
58/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain omat tilit molemmilla ja maksellaan ristiin miten milloinkin. Ei ole tarvinnut miettiä koko asiaa.

Vierailija
59/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on excel-taulukossa kaikki yhteiset pakolliset menot, jonka mukaan on laskettu kuukausittainen määrä, minkä kumpikin laittaa tilille. Tulot ovat nykyään suunnilleen samat, joten sama summa kummallekin, mutta aiemmin laitoin itse vähemmän, koska olin lasten kanssa kotona.

Voi luoja, miten te jaksatte säätää🤔

Vierailija
60/193 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talouden yhteiset menot maksetaan luottokortilla, tai maksuajalla, kuten oikea ilmaisu on. Eli molemmilla sama Visa. Toisella päätili, toisella rinnari. Se lasku mikä tulee maksetaan puoliksi. Asuntolainan lyhennykset maksetaan puoliksi. Molemmilla omat tilit ja omat rahat sen lisäksi. Siellä on molemmilla omat perinnöt ja muut sijoitukset. Itse voi ostaa vaikka Vuittonin laukun jos siltä tuntuu, koska omistahan se on sitten pois.