Sähkönhinta nousee. Olen miettinyt Helen fiksu -sopimusta, mutta en ymmärrä sitä
Miten se siis toimii? On kiinteä hinta mutta ei kuitenkaan?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en näitä ymmärrä, joku kiinteä hinta on, mutta silti pitää seurata milloin sähköä käyttää jos edullisesti meinaa päästä? Mitä etua tästä on pörssisähkön verrattuna?
Ei noita ole tarkoitettukaan ymmärrettäviksi.
Itselläni loppuu edullinen 2 vuoden määräaikainen ensi kuussa, enkä saanut yhdestäkään määräaikaisesta ja vaihtuvahintaisesta sopimuksesta selvää. Ja vaikka saisinkin, en suostu pistämään päätäni sellaiseen hirttosilmukkaan, että sitoutuisin määräaikaiseen sopimukseen, mutta vastapuoli ei sitoutuisi sovittuun hintaan. Eihän siinä ole kuluttajana mitään järkeä!
Kuinka vajaa-älyisiä täällä oikein tallustelee? Koko kuviohan on aivan selvästi kerrottu sähköyhtiöiden sivuilla, tai ainakin niiden yhtiöiden, joita olen katsellut.
Kiinteä osa: X snt/kWh
Käyttövaikutus: lasketaan kiinteästä osasta, joko + tai - merkkisenä. Itse käyttövaikutus lasketaan käytännössä aina siten, että katsotaan mikä on kWh:lle kuukauden pörssihinnan keskiarvo ja vähennetään tästä sinun oman kulutusprofiilisi mukainen kWh keskiarvo, edelleen laskien pörssihinnoista.
Jos käytät sähköä enemmän halvempana aikana eli oman kulutuksesi keskiarvo on alhaisempi kuin pörssin aritmeettinen keskiarvo, niin silloin saat kiinteästä alennusta. Päinvastaisessa tapauksessa kiinteän päälle tulee hieman ylimääräistä. Minun, parin vuoden, kokemuksen mukaan käyttövaikutus pyörii aika usein siellä +/- 0,5 snt/kWh paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en näitä ymmärrä, joku kiinteä hinta on, mutta silti pitää seurata milloin sähköä käyttää jos edullisesti meinaa päästä? Mitä etua tästä on pörssisähkön verrattuna?
minustakin vaikuttaa siltä etti ole mitään etua pörssisähköön verrattuna, koska kaikkiin sähkönhintoihin tulee +jotainprosenttia lisäys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä on ja toimii. Kokoajan ollaan alle ns sopimushinnan. Keskihinta pyörii alle 7sentissä. Kaikolämpö ja mökillä ilppi, eipä meillä kauheesti sähköä kulu, reilusti alle huntti kuussa molemmista yhteensä.
Jos kuluu vain 100 kilowattituntia kuussa niin ei se pörssisähkö silloin välttämättä halvemmaksi tule kun ottaa perusmaksut ja sähköfirman siivun mukaan laskuihin. Minäkin tuijotin vain sitä alempaa keskihintaa mutta kun oikeasti laskin mitä rahaa mennyt niin pörssisähkö kalliimpi.
Jos todellakin kuluttaa 100 kWh kuussa, on ihan sama, minkä sähkösopimuksen ottaa, kunhan kuukausimaksu on alhainen tai nolla.
Esimerkki:
https://www.vaasansahko.fi/sahkosopimus/kiintea/?measurement-type=yleis…
Tuossa on 12 kk:n kiinteä 8.89snt/kWh + 0.00€/kk.
Jos otat sopimuksen, jossa on vaikka 3.99€:n kuukausimaksu, se nostaa noin pienellä kuukausikulutuksella sähkön keskihintaa 4 sentillä per kilowattitunti:
100 kWh * 4.89 snt/kWh + 3.99€/kk = 8.88€/kk.
100 kWh * 8.89 snt/kWh + 0.00€/kk = 8.89€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän se on Helenin sivuilla selitetty ihan selvällä suomen kielellä.
Voisitko selittää mulle? En vain ymmärtä
Kyseessä on hinmeli, jossa et taatusti maksa kiinteää määräaikaista vähemmän! Jos et ymmärrä, älä ota!
Helposti kyllä pääsee kiinteää määräaikaista edullisemmalle tasolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minustakin vaikuttaa siltä etti ole mitään etua pörssisähköön verrattuna, koska kaikkiin sähkönhintoihin tulee +jotainprosenttia lisäys.
Etu tulee siinä, jos sähkön pörssihinta huitelee korkealla. Silloin se sovittu kiinteä osuus suojaa sinua tehokkaasti. Kääntäen, jos pörssisähkö hinta pyörii matalalla, niin silloin se sovittu kiinteä on edelleen lähtökohta ja päätynet maksamaan hieman enemmän.
pörssisähkön kanssa eläminen on ainakin vielä suht helppoa (ennenkuin siirrytään varttihinnoitteluun). Itse katson kerran päivässä halvat sähötunnit ja niiden aikana sitten pyykinpesut, astianpesukone ja lieden käyttö. Asun kaukolämpäisessä kerrostalossa, joten ei tarvitse miettiä lämmitystä.
En ole koskaan syönyt joka päivä lämmintä ruokaa, joten minua ei haittaa, jos tulee kalliin sähkän päivät, pidän silloin vain kylmän ruoan päivän.
Asumistavastani johtuen sähkölaskut on kuukaudessa jotain 10 euron luokkaa, joten ei uo paljon enempää maksaisi vaikken aktsoisikaan yhtään sähkönhintoja. Katson ja elän niiden mukaan lähinnä siksi, että saan omaan elämääni liittyvädataa kerättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä on ja toimii. Kokoajan ollaan alle ns sopimushinnan. Keskihinta pyörii alle 7sentissä. Kaikolämpö ja mökillä ilppi, eipä meillä kauheesti sähköä kulu, reilusti alle huntti kuussa molemmista yhteensä.
Jos kuluu vain 100 kilowattituntia kuussa niin ei se pörssisähkö silloin välttämättä halvemmaksi tule kun ottaa perusmaksut ja sähköfirman siivun mukaan laskuihin. Minäkin tuijotin vain sitä alempaa keskihintaa mutta kun oikeasti laskin mitä rahaa mennyt niin pörssisähkö kalliimpi.
Minun viimeisen 12 kk:n sähköni eli 4391 kWh on maksanut kuukausimaksu mukaan lukien 240.20€, eli 5.47 snt/kWh. Ilman 3.04€:oon noussutta kuukausimaksua luvut olisivat 203.80€ ja 4.64 snt/kWh. Sääntönä on se, että yli 30 sentin hinnalla ei sähkösauna lämpiä, mutta muuten eletään normaalisti. Vaikea on päästä lähellekään tuota millään muulla kuin pörssillä.
Oikea kiinnteähintainen määräaikainen sopimus on sellainen ,ettei siinä ole kulutusvaikutusta. Helen fiksussa on kulutusvaikukutus . Elikkä ei ole täydellisesti kiinteä. Googlaa ap,mitä tarkoittaa kulutusvaikutus, en ala selittämään, kun osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun viimeisen 12 kk:n sähköni eli 4391 kWh on maksanut kuukausimaksu mukaan lukien 240.20€, eli 5.47 snt/kWh. Ilman 3.04€:oon noussutta kuukausimaksua luvut olisivat 203.80€ ja 4.64 snt/kWh. Sääntönä on se, että yli 30 sentin hinnalla ei sähkösauna lämpiä, mutta muuten eletään normaalisti. Vaikea on pä
Jos sähkönkulutus on vuositasolla noin marginaalista, niin se on melkein se ja sama mitä se sähkö maksaa. Minun kulutusvaikutus-sopimuksella olisi tuo sinun kWh-määrä tullut maksamaan 315 euroa, eli 75 euroa enemmän, joka tarkoittaa n. 6 euro per kuukausi enemmän.
Lähtökohtaisesti ja nyt taustapeiliin katsoen pörssisähkö on tullut tätä sopimustani halvemmaksi. Mutta siinä kohtaa, kun talven kylmimmällä kuukaudella kulutan sähköä saman, kuin sinä vuodessa, niin suoraan sanottuna ihan mielelläni maksan läpi vuoden pari senttiä per kWh enemmän, koska suojaan sillä itseni ettei mene oma talous aivan kuralle, jos tammikuun pakkasilla onkin 20, 30 tai 40 snt/kWh.