Kotona asuvan nuoren aikuisen yövieraat ja tervehtimiset
Meillä on rento pieni perhe ja tykkään kutsua pojan kavereita joskus myös syömään. Olen aina halunnut antaa sen kuvan, että meille on aina kaverit tervetulleita ja täällä pidetään huolta kavereista.
Nyt sitten olikin yövieraana tyttö. Täysi-ikäistyneitä molemmat. Valmistin heillekin myöhäisen aamupalan ja kutsuin kahville. Lähdin itse siivoushommiin olohuoneeseen, jotta saisivat olla ihan rauhassa. Minun mielestä oli tosi fiksua, että poikani halusi moikata ja pikaisesti esitellä meidät tytön kanssa. Nyt vain mua askarruttaa oliko tuo jotenkin liikaa sen tytön mielestä. Se oli nopea tapaaminen kylläkin. Pahoittelin meidän sotkua ja patistin heitä syömään.
Hän oli hämmentyneen oloinen ja vain hymyili.
Meillä on pieni koti, että täällä vähän pakostikin saattaa nähdä vaikka yrittäisi vältellä ihmisiä.
Miten teillä nämä jutut toimii?
Kommentit (36)
Anna niiden nuorten (täysi-ikäisten) ihmisten hoitaa itse tapaamisensa ja aamupalansa. Ei siihen pojan äitiä tarvita hyysäämään ja passaamaan ja hämmentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidät siis jonkinlaista hotellia/täysihoitolaa, jossa valmistat myöhäisen aamiaisen täysi-ikäiselle lapsellesi ja tämän satunnaiselle petikumppanille? Teillä ei taida naisen asema olla kaksinen?
Voi hyvää päivää taas. Eiköhän tuo ole ihan normaalia kohteliaisuutta ja välittämisen osoittamista?
Miksi sinun pitäisi erityisesti osoittaa välittämistä joitain vieraita ihmisiä kohtaan?
Ei, vaan äiti osoittaa välittämistä pojalleen järjestämällä hänelle ja hänen ystävälleen kivan aamiaisen. Ihan normaalia tärkeän ihmisen huomioimista, joka on ainakin meidän perheessä täysin arkipäiväistä toimintaa.
Kuulostaa ihan meidän naapurin pojan touhulta.
Käy jo kolmatta kymmentä ja ikinä ei ole muuttanut vielä vanhempiensa luota pois. Viiden vuoden aikana en ole rehellisesti kertaakaan nähnyt että olisi vienyt kotiinsa esim. kauppakasseja eikä varmasti maksa mitään asumisestaan. Kävi hyväpalkkaisessa työssä mutta majoittuu ja syö vanhempiensa luona.
Nyt on saanut säästettyä niin hyvän pesämunan että on ostanut venettä, vesijettiä, moottoripyörää, uuden maasturin ja varastoi nämä kaikki vanhempiensa pienessä pihassa. Arvatenkin roinaa on niin paljon että täyttävät sillä myös meidän yhteistä liittymää. Ja kavereita ramppaa amis autoineen ja tupakoivat tuossa meitä vastapäätä.
Ollaan niin toivottu että vanhemmat jo potkisivat tuon aikamiehen pois aikuistumaan. Ilmeisesti joillakin lapsilla ei tule tarvetta oman elämän perustamiseen vaan eletään ennemmin herroiksi ilmaisessa hotellissa ?
Mun pojan kaikki tyttökaverit on olleet vähän ujon/hämmentyneen oloisia. Pikkuhiljaa he vapautuu. Erään kanssa saunoimmekin yhdessä ja katselimme leffoja, kun poika oli töissä. Ja ihan tytön toiveesta "voinko tulla teidän kaa saunaan?" (Minulla on alakouluikäinen tytär saunakaverina lauantaisin).
Semmoinen tuli mieleen, että itse kiusaannun hirveästi, jos kylässä emäntä siivoaa. En tiedä pitäisikö auttaa, kysyä tarviiko auttaa vai istua syömässä ihan rauhassa, kun joku touhuaa. En oikein osaa rentoutua. Ensi kerralla lähde vaikka kauppaan/lenkille, niin nuoret saa oikeasti olla yhdessä ja tutustua. Myöhemmin tulee sitten sinun vuoro, jos suhde siitä vakavoituu.
Voi hyvää päivää taas. Eiköhän tuo ole ihan normaalia kohteliaisuutta ja välittämisen osoittamista?[/quote]
Miksi sinun pitäisi erityisesti osoittaa välittämistä joitain vieraita ihmisiä kohtaan?[/quote]
Ei, vaan äiti osoittaa välittämistä pojalleen järjestämällä hänelle ja hänen ystävälleen kivan aamiaisen. Ihan normaalia tärkeän ihmisen huomioimista, joka on ainakin meidän perheessä täysin arkipäiväistä toimintaa.[/quote]
On mun poika sanonut, että ei toisten luona ole vanhemmat käyttäytyneet näin, että kutsutaan syömään ja kysellään kuulumisia.
Vaikuttaa varmaan, kun olen ulkomailla asunut ja tutustunut niin moniin eri kansallisuuksiin joissa vieraanvaraisuus on täysin selvä asia.
Meille tämä toimii näin, mutta kai ajatusta voi joku kavahtaakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan meidän naapurin pojan touhulta.
Käy jo kolmatta kymmentä ja ikinä ei ole muuttanut vielä vanhempiensa luota pois. Viiden vuoden aikana en ole rehellisesti kertaakaan nähnyt että olisi vienyt kotiinsa esim. kauppakasseja eikä varmasti maksa mitään asumisestaan. Kävi hyväpalkkaisessa työssä mutta majoittuu ja syö vanhempiensa luona.
Nyt on saanut säästettyä niin hyvän pesämunan että on ostanut venettä, vesijettiä, moottoripyörää, uuden maasturin ja varastoi nämä kaikki vanhempiensa pienessä pihassa. Arvatenkin roinaa on niin paljon että täyttävät sillä myös meidän yhteistä liittymää. Ja kavereita ramppaa amis autoineen ja tupakoivat tuossa meitä vastapäätä.Ollaan niin toivottu että vanhemmat jo potkisivat tuon aikamiehen pois aikuistumaan. Ilmeisesti joillakin lapsilla ei tule tarvetta oman elämän perustamiseen vaan eletään ennemmin herroiksi ilmaisessa hotellissa ?
Okei. Kyseessä 18v nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidät siis jonkinlaista hotellia/täysihoitolaa, jossa valmistat myöhäisen aamiaisen täysi-ikäiselle lapsellesi ja tämän satunnaiselle petikumppanille? Teillä ei taida naisen asema olla kaksinen?
Hän oli ensimmäinen yövieras pariin vuoteen ja kyllä, pidän huolta ihmisistä.
Pidä huolta myös kodista niin ei tarvitse ventovieraalta ihmiseltä enimmäisenä pahoitella sotkua.
Tässä iässä ollaan usein vielä sikaujoja. Ei äidillä pienintäkään syytä kamaloitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelet sotkua jollekin yövieraalle? Miksi? Sehän on sinun kotisi. Kunnon tossu olet.
Oletko autisti vai etkö vain ymmärrä suomalaista tapakulttuuria?
Haloo, tämä tyttö oli hänelle kutsumaton vieras ja tällaiselle pahoitteli kotinsa sotkua! Typerää pahoitella sotkua omille vierailleenkaan, vaikka kuinka olisi osa "suomalaista kulttuuria". Pelkkää tyhmää nöyristelyä.
Jos kyseessä on tyttöystävä niin joo, on kiusallista jos on liian ujo sanomaan mitään. Mutta tuo kuulostaa enemmän siltä että kyseessä on yhden yön juttu, ja tyttö ei varmaan ollut tullessaan tietoinen että pojan äiti on aamulla vastassa.
"Hei, poikas anto hyvät kyydit, kiitti aamupalasta, emme varmaan tapaa enää!"
Olisit antanut pojan huolehtia yövieraansa aamupalasta. Voi olla, että vieras ei syö aamulla mitään, juo korkeintaan kupillisen kahvia. On noloa istua pöydässä, kun siihen on tehty kaikki puurosta lähtien eikä itselle maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää taas. Eiköhän tuo ole ihan normaalia kohteliaisuutta ja välittämisen osoittamista?
Miksi sinun pitäisi erityisesti osoittaa välittämistä joitain vieraita ihmisiä kohtaan?
Ei, vaan äiti osoittaa välittämistä pojalleen järjestämällä hänelle ja hänen ystävälleen kivan aamiaisen. Ihan normaalia tärkeän ihmisen huomioimista, joka on ainakin meidän perheessä täysin arkipäiväistä toimintaa.
Jos olisin tuo tyttö ja minulla olisi kiinnostusta olla pojan kanssa pitempäänkin, niin pistäisi miettimään, onko poika niin passattu, että ei saa aamupalaakaan itselleen tehtyä. Siinä voi kiinnostus haalentua hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tuo tyttö ja minulla olisi kiinnostusta olla pojan kanssa pitempäänkin, niin pistäisi miettimään, onko poika niin passattu, että ei saa aamupalaakaan itselleen tehtyä. Siinä voi kiinnostus haalentua hetkessä.
Ei yksikään 18-vuotias mieti tuollaista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksikään 18-vuotias mieti tuollaista :D
Kyllä miettii.
Taitaa olla nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus, että nuoriso on hiljaa kun näkee "ystävän" vanhempia ensimmäisen kerran. Sori, yleistys kyllä, mutta kokemuksella puhun. Eivät tahdo puhelimessa kauan saada sanottua asiaansa kun ovat tottuneet chattailemaan.
Kyllä poikani ystävistä, joita on paljon, suurin osa livahtaa hänen huoneeseensa korkeintaan mutisten jotain josta ei saa selvää. Yksi tyttö, joka on poikani hyvä ystävä, käy reilusti tervehtimässä ja kysymässä kuulumisia. On ilo jutella hänen kanssaan.