LAPSEN ADOPTOINTI YKSIN
Olen paljon viime aikoina miettinyt, että miksi lapsien pitäisi olla kahden ihmisen välinen asia. Voisinko minä yksin hankkia lapsen. Synnyttäminen ei ole mahdollista.
Kertokaa kaikki vinkit ja tiedot mitä yksin adoptiosta tiedätte. Mielipiteitä haluan myös kuulla.
En aio vielä lapsia hankkia, mutta sitten kun ikää on tarpeeksi niin ajattelin adoptoia lapsen yksin.
Mieluunmin suomesta, mutta minulla on sellainen tunne, että yksineläjiä syrjitään adoptio markkinoilla. Onko kenelläkään kokemuksia adoptiosta.
Kommentit (16)
Adoptiolapsista on kova kysyntä. Virallista tietä voi mennä useita vuosia ja on mahdollista, että vain yhden vanhemman perheeseen ei lasta saa.
Rupea jonkun yksinhuoltajan tukihenkilöksi MLL:n kautta. Saat nauttia lapsen seurasta ja samalla tuet koko perhettä.
Sen verran on kokemusta, että todella vaikeaa on yksin saada adoptoitua. Suomesta ei anneta kuin pariskunnille, ulkomailta adoptointi Suomeen on vähentynyt todella reilusti (monessa maassa oma tilanne parantunut ja adoptoidaan ensisijaisesti oman maan sisäisesti) ja lisäksi tutkimukset / kokemukset 90-luvun kansainvälisen adoption buumista ovat osoittaneet, että monessa tapauksessa adoptio ei ole ollut lapselle hyväksi ja monenlaisia ongelmia on seurannut niin perheelle kuin lapselle itselleen.
Lisätietoa ja tarkempaa ajantasaista ohjeistusta saat, kun soitat ja kysyt Pelastakaa Lapset ry:lle ja Interpedialle. Sieltä saa tilattua infopakettia aiheesta. Tietääkseni tällä hetkellä muut toimijat eivät tarjoa Suomessa adoptiota.
Ennen kaikkea pitää muistaa, että adoptiolla ei etsitä vanhemmalle sopivaa lasta, vaan lapselle sopivia vanhempia (tai vanhempaa). Prosessi on pitkäaikainen ja menee aika syynäyksen tasolle.
Yksi vaihtoehto, jota lämpimästi suosittelen, on tukiperheenä tai sijaisperheenä toimiminen. Niistä on Suomessa valtava pula ja turvallista aikuista tarvitsevia lapsia on suuret määrät. Näistä löytyy tietoa ainakin Pelastakaa Lapset ry:ltä, SOS lapsikylästä ja varmaan muutakin kautta lienee toimijoita. Jos sinulla on lasten auttaminen ja huolenpito sydämelläsi, ehkä voisit löytää tästä tavan kokea äitiyttä ilman, että synnytät omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ap oletko joku 15v.?
Ei ihan 25 v.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Adoptiolapsista on kova kysyntä. Virallista tietä voi mennä useita vuosia ja on mahdollista, että vain yhden vanhemman perheeseen ei lasta saa.
Rupea jonkun yksinhuoltajan tukihenkilöksi MLL:n kautta. Saat nauttia lapsen seurasta ja samalla tuet koko perhettä.
En halua tukihenkilöksi, vaan ikioman lapsen.
Ilmeisesti täytyy vain valita lapsettomuuden reitti.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta ei voi adoptoida kuin avioparit
On maailma niin epäreilua. Aina suositaan pareja.
Me sinkut ollaan ilmeisesti ihan turhia.
Toivottavasti siihen tulee pian lakimuutos, kun sinkkuuskin on yleistyvä trendi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti siihen tulee pian lakimuutos, kun sinkkuuskin on yleistyvä trendi.
Epäreilua lasta kohtaan jos on vain toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on lapsen etu. Ei trendit.
Mieti tarkkaan.
Olen läheltä seurannut erään yksinhuoltajaäidin kahden lapsen adoptiota ulkomailta.
On ollut hyvin rankkaa.
Adoptiolapsilla, varsinkin ulkomailta adoptoiduilla ilmenee hyvin usein ongelmia.
Tukiverkisto on oltava todella hyvä jos tälläiseen lähdet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat provoilla.
Oletko rasisti vai mistä syystä haluat adoptoida lapsen "mieluiten Suomesta"?
Kannattaa muistaa että se lapsi kasvaa.
Jaksatko vielä silloinkin kun lapsi esimurrosiässä kapinoi ja huutaa että ethän sinä edes ole minun oikea äiti.
Oletko neitsyt?
Oletko lesbo tai aseksuaali?
Miksi et voisi hankkia lasta normaalisti miehen kanssa?
Onko sinulla traumoja tai mt-ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Oletko rasisti vai mistä syystä haluat adoptoida lapsen "mieluiten Suomesta"?
Koska haluan kasvattaa suomalaisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko neitsyt?
Oletko lesbo tai aseksuaali?
Miksi et voisi hankkia lasta normaalisti miehen kanssa?
Onko sinulla traumoja tai mt-ongelmia?
Kärsin munasarjojen toimintahäiriöstä,(munasarjojen monirakkula oireyhtymä)
Eli en voi synnyttää.
Ja sijaissynnyttäminen ei ole mahdollista Suomessa.
En usko, että kukaan kiinnostuisi minusta, olen kuitenkin elänyt tähänkin asti yksin 25 vuotta.
Minulla ei ole mitään traumoja. Olen saanut hyvän kasvatuksen vanhemmiltani.
Mutta tämä oli vain pohdintaa,
todennäköisesti elän lapsettomana koko loppu ikäni. :(