Milloin olet jättänyt lapsen yksin yöksi kotiin? Entä minkä ikäisenä muutti pois kotoa?
Minkä ikäinen lapsi? Teini?
Minkä ikäisenä muutti omilleen? Entäs sitten milloin on saanut mennä festareille tms. toiseen kaupunkiin kavereiden kanssa/yksin?
Kommentit (29)
16v on jätetty yksin yöksi. 19v muutti omilleen poika.
13v asti ollut yksin viikonloppuja kun ei halua mökille lähteä, kysytty sossulta onko ok ja on.
16 v on ollut yksin yötä kotona.
18 v on muuttaneet pois kotoa, tyttöjä molemmat. Lukion jälkeen opiskelemaan.
17-vuotiaana on ollut yksittäisiä öitä yksin kotona ja 18-vuotiaana jo pidempiäkin pätkiä.
Miten kavereiden kanssa kulkemiset esim. toisessa kaupungissa jos yöpyy myös ei-kotikaupungissa?
Kyllä mäkin ajattelen, että yläasteikäinen voi kotona olla tarvittaessa satunnaisen yön. Jos muutaman vuoden vanhempi voi jo muuttaa kotoaan poiskin, niin tuntuisi oudolta, ettei yläasteikäinen (esim. 14v) voisi yhtä yötä olla kotonaan jos ruuat yms. vielä valmiina kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
13v asti ollut yksin viikonloppuja kun ei halua mökille lähteä, kysytty sossulta onko ok ja on.
Onko mielestänne siis liian nuori?
Just oli 13v yhden yön yksin. Olin yövuorossa, muu perhe poissa ja kysyin haluaako isovanhemman seuraksi. Ei halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mielestänne siis liian nuori?
Meillä on 13v. poika, enkä kyllä jättäisi vielä yksin kuin viimeisenä vaihtoehtona. Tottakai hän siitä selviäisi ja tod.näk.itse sanoisi että hyvin voi jäädä, mutta luulenpa, että illalla yksin pimeässä talossa saattaisi kuitenkin tulla kurja fiilis.
13 v. yksin on ihan liian nuori!
16-17 v. yöpyminen yksin on jo toimivampi. Itse muutin kotoa omilleni lukion jälkeen, eli 19v.
Lapsi taisi olla 4-vuotias, kyllä se muutaman tunnin pärjää kun pyörähtää paikallisessa. Toki ruokin ensin.
Mun 16 v. muutti juuri eri kaupunkiin opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tätä pohjaa vasten en ymmärrä miksei voi jättää ensin yöksi omaan kotiin :) Yhtäkkiäkö sitten pitäis yksin osata ja yksin pärjätä, jollei ole saanut kokeilla ensin?
13v, oli juuri yhden yön yksin. Minulla yövuoro ja isä lomareissulla. Hyvin sanoi pärjänneensä.
Meillä täällä maaseudulla ei ole yläasteen jälkeistä koulua joten omilleen muutto on monelle pakollista 16 vuotiaana. Ei kylläkään omassa kunnassa mutta naapurikunnassa on näin.
Oma lapsi kokeili olla yhden yön yksin 14 vuotiaana mutta se ei päättynyt hyvin, lähtivät kaverinsa kanssa salaa mopoilemaan ilman kortteja. Sen jälkeen ei enää saanut olla yksin kotona ennen kuin 16 vuotiaana. Sen jälkeen ei enää hölmöillyt. Poika muutti omaan kotiin 18 vuotiaana. Toinen poikamme on nyt 14 vuotias, haluaisi olla yksin yötä kotona mutta en ole antanut vielä lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tätä pohjaa vasten en ymmärrä miksei voi jättää ensin yöksi omaan kotiin :) Yhtäkkiäkö sitten pitäis yksin osata ja yksin pärjätä, jollei ole saanut kokeilla ensin?
Näin. Meilläkin meni oikein hyvin, 14v oli öitä yksin, 15v jo muutti omilleen. Sai niistä yksin oloistaan luottamusta että pärjää. Toki lapset ovat yksilöitä ja kai tässäkin asiassa voi puhua herkkyyskaudesta, joka tulee eri lapsille hieman eri aikaan, kuten vaikka lukemaan oppimisessa.
Ei ole omia lapsia, mutta voin vastata omasta puolestani. 15-vuotiaana olin viikonloppuja yksin kotona, koska en halunnut mökille. 16-vuotiaana olin viikon verran yksin kotona, kun en halunnut vanhempien kanssa reissuun. 17-vuotiaana muutin kotoa.
n 16v
19v tyttäret ja poika 22v