Milloin olet jättänyt lapsen yksin yöksi kotiin? Entä minkä ikäisenä muutti pois kotoa?
Minkä ikäinen lapsi? Teini?
Minkä ikäisenä muutti omilleen? Entäs sitten milloin on saanut mennä festareille tms. toiseen kaupunkiin kavereiden kanssa/yksin?
Kommentit (29)
Nykyään nuoret aikuisetkin on hyvin lapsenomaisia. En tiedä uskaltaisinko jättää alaikäistä nykunuorta yksin. Vielä 10v sitten lapset olivat pärjäävämpiä.
Riippuu lapsesta. Yläasteella olevan voi jättää yksin yöksi paitsi jos ei pysty luottamaan. Toinen pitää bileet ja toinen tekee niin kuin on sovittu. Puhelimeen vastataan, aina voi soittaa ja soitellaan, sekä joku tuttu aikuinen on varuilta sen verran lähellä että pääsee tarvittaessa paikalle. Tämä on kaupungissa kerrostalossa, ehkä myös eri asia jossain syrjäisessä talossa metsän keskellä.
16v oli ekaa kertaa yön kotona yksin, pois muutti 20 vuotiaana.
15 v oli 17 v kanssa kaksin nyt kesällä muutamia päiviä kerrallaan, olivat kesätöissä kaupungissa ja me vanhemmat oltiin mökillä. Hyvin meni. Kotona asuvat siis edelleen.
Olikohan 14 tai 15 v kun oli ekaa kertaa pari yötä yksin. Muutti kotoa heti 18 täytettyään, urheilun perässä lähti toiselle paikkakunnalle.
Mun 14 -vuotias oli tänä kesänä kolme yötä kotona kun me oltiin reissussa mutta 20 vuotias isosisarus tuli meille siksi aikaa. Mun vanhemmat lapset muuttivat pois kotoa vanhin 18-vuotiaana ja keskimmäinen 17 -vuotiaana. Tosin täytti 18 parin kuukauden päästä siitä.
10 vuotiaana ekan kerran lapsemme oli yksin kotona kun tuli koulusta kotiin ennen kun minä töistä kotiin En ole jättänyt yksin esimerkiksi yön yli. Vielä ei ole muuttanut pois vaan tekee sen armeijan jälkeen. On mennyt vasta armeijaan eli noin 10-11 kuukauden päästä pääsee pois.
Tyttö 14-vuotiaana oli yksin kotona yhden viikonlopouyön, mutta mukana oli kaksi kaveria yökylässä. Tosi vastuullisia teinejä, niin uskalsimme jättää, kun kavereiden naapurit ja täti asuvat hyvin lähellä. Ypöyksin en olisi halunnut jättää, ei varmasti olisi tullut kiva yö.
Kaikki sujui hyvin, mutta emme ole ottaneet tavaksi.