Hautajaiset ensi viikonloppuna. Voinko mennä paikalle lyhyessä mekossa,jossa pitkät hihat ja mustat sandaalit jalassa?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä menet siinä asussa minkä valitset. Siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista.
Siihen voi olla aika monellakin sanomista, kuten vainajan puolisolla/lapsilla/vanhemmilla.
Hautajaisten pukeutumisetiketti on nykyään vapaa, mutta ihan mitä tahansa alipukeutumista, kuten diskovaatteita tai uimaranta-asua, ei tarvitse sietää. Hautajaiset ovat surujuhla.
Minua ei kyllä esimerkiksi äitipuoleni eikä siskoni hautajaisissa ole kiinnostanut tippaakaan muiden pukeutuminen. Enpä usko että meidän isää, muita sisaruksia, siskon miestä tai lapsiakaan kiinnosti. Tärkeintä oli että ne kutsutut ihmiset oli siellä mukana.
Ei ketään normaaliälyistä ja tasapainoista ihmistä kiinnostakaan. Täällä vain jostain syystä osa sekoaa totaalisesti kun otetaan puheeksi hautajaisvaatteet ja rupeavat jankkaamaan noita itse keksimiään etikettijuttuja. Kuvittelevat kai että kaikki muutkin menevät hautajaisiin pitämään kirjaa muiden vaatteista, koska itse tekevät niin.
Ei ne kyllä itsekeksittyjä ole, mutta muuten olen samaa mieltä.
Aika pitkälti ovat. Toki voit laittaa linkin sivulle, jossa tämä hautajaisetiketti on kirjattuna.
Enpä taida, niuhotat kuitenkin siitä, että sivusto on jotenkin väärä. Tuolla on verkko tulvillaan hautaustoimistojen ja muita sivustoja, joista voit valita mieleisesi ohjeet.
Niin, vaikea se on laittaakaan linkkiä, kun mitään yleispätevää etikettiä ei ole :D Ei hautaustoimistot siitä päätä, miten kukakin saa hautajaisiin pukeutua. He antavat vain suuntaviivoja, mutta ei niitä tarvitse orjallisesti noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, miten lyhyttä helmaa ja sandaaleja perustellaan sillä, että kyllä minun kuolleelle isälle oli ok kirkkaanpunainen mekko.
Entä jo lyhyt helma ja sandaalitkin olisivat ok sille kuolleelle isälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä menet siinä asussa minkä valitset. Siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista.
Siihen voi olla aika monellakin sanomista, kuten vainajan puolisolla/lapsilla/vanhemmilla.
Hautajaisten pukeutumisetiketti on nykyään vapaa, mutta ihan mitä tahansa alipukeutumista, kuten diskovaatteita tai uimaranta-asua, ei tarvitse sietää. Hautajaiset ovat surujuhla.
Minua ei kyllä esimerkiksi äitipuoleni eikä siskoni hautajaisissa ole kiinnostanut tippaakaan muiden pukeutuminen. Enpä usko että meidän isää, muita sisaruksia, siskon miestä tai lapsiakaan kiinnosti. Tärkeintä oli että ne kutsutut ihmiset oli siellä mukana.
Ei ketään normaaliälyistä ja tasapainoista ihmistä kiinnostakaan. Täällä vain jostain syystä osa sekoaa totaalisesti kun otetaan puheeksi hautajaisvaatteet ja rupeavat jankkaamaan noita itse keksimiään etikettijuttuja. Kuvittelevat kai että kaikki muutkin menevät hautajaisiin pitämään kirjaa muiden vaatteista, koska itse tekevät niin.
Ei ne kyllä itsekeksittyjä ole, mutta muuten olen samaa mieltä.
Aika pitkälti ovat. Toki voit laittaa linkin sivulle, jossa tämä hautajaisetiketti on kirjattuna.
Enpä taida, niuhotat kuitenkin siitä, että sivusto on jotenkin väärä. Tuolla on verkko tulvillaan hautaustoimistojen ja muita sivustoja, joista voit valita mieleisesi ohjeet.
Ne eri toimistojen tai sivustojen ohjeet eivät ole mikään etiketti, vaan jonkun hautaustoimiston tai vaatemyymälän tulkinta etiketistä. Millä on tarkoitus lisätä palvelujen heiltä ostamista ja myyntiä.
Jos olet vainajan puoliso/lapsi/vanhempi, on ihan sama, mitä sulla on päällä. Muussa tapauksessa sun kuuluu kunnioittaa niitä vaunajan lähimpiä pukeutumalla asiallisesti, eikä lyhyt mekko (minä ymmärrän tämän niin, että helma jää polven yläpuolelle) ole asiallinen vaate hautajaisiin riippumatta millainen yläosa siinä on. Eiikä käy kyllä ihan mikä tahansa pitkäkään mekko, vaikka olisi musta. Sandaalit ei todellakaan ole hautajaiskengät. Sen nyt sanoo jo järkikin, 1vaikkei etiketistä olisi mitään hajua.
Ainoastaan silloin, jos vainaja on itse toivonut tai läheiset hautajaiskutsussa toivovat vierailta tietynlaista pukeutumista, voidaan poiketa etiketistä. Muussa tapauksessa siisti ja simppeli tumma asu ja umpinaiset kengät, joissa voi olla pieni korko (ei mitään kymmenen sentin piikkareita). Ei tarvitse olla kokomusta asu, kunhan on asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, miten lyhyttä helmaa ja sandaaleja perustellaan sillä, että kyllä minun kuolleelle isälle oli ok kirkkaanpunainen mekko.
Entä jo lyhyt helma ja sandaalitkin olisivat ok sille kuolleelle isälle?
Sitten ne on ok, jos on isän hautajaisiin menossa. Miksi tulla kyselemään keskustelupalstalta hyväksyntää omille valinnoilleen?
Pappani kuoli kesäkuussa ja haudattiin heinäkuussa kun hellettä oli 30 astetta. Todellakin laitoin sandaalit, kuten varmaan monet muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis ettekö te ole ikinä käyneet kirkoissa tai hautajaisissa? Miehillä tumma puku ja solmio, naisilla hihallinen leninki tai jakkupuku ja sukkahousut tai housupuku. Avokkaat tai umpinaiset kengät, ei sandaaleja.
Yllämainittu asu hautajaisissa väriltään musta tai tumma.
Yllämainittu asu häissä väriltään muu kuin täysin valkoinen tai täysin musta.
Yllämainittu asu konfirmaatiossa väriltään vapaa.
Olen käynyt hyvin monissa hautajaissa. Yhdetkään niistä eivät olleet valtiolliset hautajaiset, joten asu oli suhteellisen vapaa. Vai meinaatko, että minun olisi pitänyt ruveta saarnaamaan etiketistä esim. 2-vuotiasta lastaan hautaavalle äidille, jolla oli päällään vihreä neuletakki ja tavallinen t-paita sen alla? Jalassa taisi olla farkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein sanoisin, että missä vaan vaatteissa voi tulla, mutta..
Eräs sukulainen tuli isäni hautajaisiin vaatteissa, joita moni olisi varmasti paheksunut. Tummahko, vanha ja nyppyinen villapaita, samettihousut, kuluneet kengät. Kaukana juhlapukeutumisesta. Kuitenkin kaikki suvussa tiesivät, että kyseinen henkilö oli hyvin pienituloinen. Kukaan ei paheksunut asua ja itsekin olin pelkästään iloinen/ otettu siitä, että hän tuli paikalle. Vaatteilla ei ollut niin mitään väliä.
Jos taas rahaa on, ihmettelen, miksei aikuisella ihmisellä ole asiallisia hautajaisvaatteita. Lyhyt mekko ja sandaalit elokuussa kuulostaa hautajaisiin vähän erikoiselta ratkaisulta. Löytyisikö vaatekaapista jotain asiallisempaakin?
Miksi se kuulostaa erikoiselta? Entä miten meneillään oleva kuukausi vaikuttaa asiaan?
P.s. Lyhyt ei tarkoita sama kuin mini
Keskikesän helteillä olisi ihan ymmärrettävää, syksyllä ihmettelisin tuollaista valintaa. Säät tietysti vaihtelee Suomessakin, mutta ainakin täällä on sekä tälle että seuraavalle viikonlopulle luvassa alle 20 asteen säitä.
Ja 20 astetta estää polvipituisen mekon käytön sukkahousujen kera?
Ei estä. En ajattele polvipituista erityisen lyhyenä edes hautajaisiin, jos on mustat sukkahousut. Sandaaleja sen sijaan ihmettelisin millä tahansa säällä sukkahousujen kanssa. Ja nimenomaan ihmettelisin, en ole niitäkään estämässä.
Aika vajaaälyinen pitää olla, jos menee hautajaisiin ihmettelemään muiden vaatteita tai kenkiä. Luulisi siellä olevan vähän muutakin mietittävää. Esim. vainajan muisteleminen ja hyvästeleminen. Se muuten onnistuu ihan yhtä hyvin sandaalit jalassa kuin umpinaiset kengätkin jalassa. Tiedän kokemuksesta.
Totta, mutta Suomessa on kuitenkin perinteisesti käytetty hautajaisissa tummia, asiallisia ja usein vielä muidenkin etikettisääntöjen mukaisia vaatteita. Ei sillä ole ihan hirveästi tekemistä sen kanssa, muisteleeko ja hyvästeleekö vainajaa vai ei.
Päällimmäisenä hautajaisissa mielen päällä on ihan eri asiat, kuin vieraiden vaatteet, varsinkin jos on kyseessä vainajan lähiomainen. Silti hautajaispukeutumisella on jotain väliä. On syyt sille, miksi valitaan mieluummin tummia, asiallisia ja huomiota herättämättömiä vaatteita.
Sandaalit ovat ihan yhtä asialliset kengät kuin umpinaisetkin. Asiallisuus noin muutenkin tulee ensisijaisesti käytöstavoista, ei vaatteista. Ihminen voi olla täysin asiallinen, vaikka hänellä olisi hautajaisissa kirkkaan punainen paita. Sehän voi olla vaikka vainajan viimeisin lahja tyttärelleen ja siksi paljon kunnioittavampi valinta kuin joku musta paita, johon ei liity mitään henkilökohtaista.
Nyt puhuttiin vaatteista ja eri tilaisuuksiin on olemassa asiallisia ja epäasiallisia asuja. Musta paita on kunnioittavampi valinta kuin kirkkaanpunainen, ellei sitten vainaja tai lähiomaiset ole toivoneet jotain muuta hautajaisiin.
Sandaalit eivät ole yhtä asialliset, kuin umpinaiset kengät.
No sinä et sitä määrittele. Punainen on todellakin kunnioittavampi, jos siihen liittyy merkityksellinen asia suhteessa vainajaan. Sen sijaan se ei ole millään tasolla kunnioittavaa, että sinä kuvittelet olevasi joku ylijumala, joka yksinvaltiaana päättää, mikä on kunnioittavaa ja mikä ei.
En ole ylijumala enkä edes kuvittele olevani sellainen.
Sinä sen sijaan kuvittelet, että kirkkaanpunainen on mustaa kunnioittavampi valinta hautajaisiin? Jos kaikilla muilla on mustat tai muut hillityt, tummat vaatteet, se yksi kirkkaanpunainen siellä keskellä on kaikkia muita kunnioittavampi valinta?
Minulla oli kirkkaanpunainen mekko isäni hautajaisissa ollessani 7v, koska se oli minun paras mekkoni. Pikkusiskolla sattui myös olemaan samanvärinen mekko. Isä piti punaisesta, käytti itsekin usein punaisia vaatteita ja oli ennen kuolemaansa luvannut minulle sen mekon. Myös isän veli tiesi isän värimieltymykset ja laittoi punaisen, isältä saamansa, puvun ylleen.
Ikävää, jos tämä häiritsi jotakuta, jonka mielestä meidän vaatteet erottui hautajaisväen vaatteiden kokonaisväristä.
Tämä ei tarkoita, että lyhyet mekot ja sandaalit olisi etiketin mukaiset vaatteet hautajaisiin.
Eikä sinun jankkauksesi tarkoita, että kaikkien pitää noudattaa sinun keksimääsi etikettiä. Minulla on ollut hautajaisissa tarralenkkari, koska ne olivat sillä hetkellä ainoat kengät, jotka sain jalkaani. Jos joku siitä pahoitti mielensä, se on peiliinkatsomisen paikka hänelle.
Minä en ole keksinyt etikettiä, ja etikettikin joustaa pakkotilanteissa. Jos ei ole rahaa tai jos ei vaan joku kenkä jalkaan mahdu, niin sitten laittaa sen mihin on varaa/ mikä jalkaan mahtuu.
Jos tulee keskustelupalstalle kysymään ihan yleisesti jostain tietystä asusta ja sen sopivuudesta johonkin tilaisuuteen, saa todennäköisesti vastauksen sen mukaan, mikä on yleisesti tavanomaista kyseiseen tilanteeseen. Vastaajat eivät voi tietää, mitkä kaikki seikat ovat vaikuttaneet asuvalintaan.
Ja jännä juttu kun kaikki muut paisti sinä hyväksyvät jouton parkumatta siitä, jos helma on vähän yli polven tai varpaat ovat näkyvissä. Mistäköhän tämä mahtaisi johtua?
Käy vetämässä vähän happea. OIkeita vastauksia on enemmän kuin sinun. - eri
Hän ilmeisesti tosiaan kuvittelee, että te tässä kahden kesken keskustelette.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vainajan puoliso/lapsi/vanhempi, on ihan sama, mitä sulla on päällä. Muussa tapauksessa sun kuuluu kunnioittaa niitä vaunajan lähimpiä pukeutumalla asiallisesti, eikä lyhyt mekko (minä ymmärrän tämän niin, että helma jää polven yläpuolelle) ole asiallinen vaate hautajaisiin riippumatta millainen yläosa siinä on. Eiikä käy kyllä ihan mikä tahansa pitkäkään mekko, vaikka olisi musta. Sandaalit ei todellakaan ole hautajaiskengät. Sen nyt sanoo jo järkikin, 1vaikkei etiketistä olisi mitään hajua.
Ainoastaan silloin, jos vainaja on itse toivonut tai läheiset hautajaiskutsussa toivovat vierailta tietynlaista pukeutumista, voidaan poiketa etiketistä. Muussa tapauksessa siisti ja simppeli tumma asu ja umpinaiset kengät, joissa voi olla pieni korko (ei mitään kymmenen sentin piikkareita). Ei tarvitse olla kokomusta asu, kunhan on asiallinen.
Millä perusteella sandaalit ei olisi hautajaisiin sopivat kengät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että ette ole käyneet kirkoissa kuin pari kertaa elämässänne ettekä ole ikinä menettäneet läheistä ihmistä. Minäminäminäminäminä
Olen menettänyt mm. yhden vanhemman, sisaruksen, tädin ja kaksi isovanhempaa sekä useamman ystävän. Osan lapsena ja osan nuorena aikuisena. Silti en pidä hautajaispukeutumista niin tiukantärkeänä asiana. Se on hautajaisissa vain ihan yksittäinen asia. Varsinkin joku helman senttipituus tai se onko sukkahousuja vai ei.
En ole vielä olut hautajaisissa, jossa vieraat olisivat pukeutuneet baaribilevaatteisiin. Sen verran voi vaivautua, että kaapista löytyy jotain tummaa vaatetta, joka ei ole minimekko.
-ohisMinä olen. En muista tarkkaan millainen mekko oli, muuta kuin että siinä oli kullanvärisiä koristeluja, ja muista mielessäni käyneen, että sen voisi laittaa vaikka työpaikan pikkujouluihin.
No, minulla on Marimekon musta hame, jossa on isoja kultaisia kuvioita. Oli pikkujouluissa, enkä todellakaan laittaisi sitä hautajaisiin.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Siis ettekö te ole ikinä käyneet kirkoissa tai hautajaisissa? Miehillä tumma puku ja solmio, naisilla hihallinen leninki tai jakkupuku ja sukkahousut tai housupuku. Avokkaat tai umpinaiset kengät, ei sandaaleja.
Jo se, että käytät sanaa leninki, kertoo siitä, että elät jossain 100 vuoden takaisessa todellisuudessa. Nykykielessä sanotaan mekko.
Tällaista se on kun ihmiset erilaisista yhteiskunnan piireistä yrittävät keskustella tavoista... Downton Abbey ja Eats Enders, sen tietää mitä siitä tulee. LOL.
Vierailija kirjoitti:
Jos naisella on vaatekaapissaan esim. Yksi musta jakkupuku ja yksi vaaleanpunainen/sininen/vihreä tms. leninki, niin niillä pystyy osallistumaan kaikkiin kirkollisiin perhejuhliin kymmeniä vuosia, jos ei liho.
Nykyään jos joku saa kutsun häihin tai hautajaisiin, alkaa hirveä parku, että juhlat on kamalia ja rahaa menee kauheasti vaatteisiin ja ei yhtään huvita mennä ja jos menenkin, niin pukeudun mielenosoituksellisesti sandaaleihin tai lenkkareihin tai bilebitch-mekkoon osoittaakseni etten kunnioita ketään.
Etikettivauhkot ei ole vissiin ikinä menettäneet ketään läheistään ja varsinkaan keskittyneet hautajaisten pääasiaan, vainajan kunnioittamiseen ja muisteluun kun pitää omia ja muiden vaatteita vahdata ja arvostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naisella on vaatekaapissaan esim. Yksi musta jakkupuku ja yksi vaaleanpunainen/sininen/vihreä tms. leninki, niin niillä pystyy osallistumaan kaikkiin kirkollisiin perhejuhliin kymmeniä vuosia, jos ei liho.
Nykyään jos joku saa kutsun häihin tai hautajaisiin, alkaa hirveä parku, että juhlat on kamalia ja rahaa menee kauheasti vaatteisiin ja ei yhtään huvita mennä ja jos menenkin, niin pukeudun mielenosoituksellisesti sandaaleihin tai lenkkareihin tai bilebitch-mekkoon osoittaakseni etten kunnioita ketään.
Harmi, ettei sinulla ole kaapissa muita vaihtoehtoja kuin jakkupuku ja bilebitch-mekko. Aika monella aikuisella ihmisellä on. Itsellä oli viimeisimmissä hautajaisissa ihan vain suorat mustat housut ja irtobleiseri, joka alla oli musta perustoppi. Jalassa oli tavalliset kävelykengät, joita käytän töissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Etikettivauhkot ei ole vissiin ikinä menettäneet ketään läheistään ja varsinkaan keskittyneet hautajaisten pääasiaan, vainajan kunnioittamiseen ja muisteluun kun pitää omia ja muiden vaatteita vahdata ja arvostella.
Tämäpä. Siinä kohtaa jos hautajaisissa olennaisin asia on muiden pukeutuminen, voidaan todeta, että ei ollut sitten mitenkään iso menetys ko. henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sandaalit ei olisi hautajaisiin sopivat kengät?
Vainaja kääntyy arkussaan, jos näkee varpaat :D
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mummoni, äitini ja isäni hautajaisissa siskojeni kanssa ja kaikilla mustat hameet, sukkahousut ja siistit kengät sisällä ja talvihautajaisissa mustat ulkovaatteet ja saappaat. Emme kyllä ole wt porukkaa eikä yhdenkään naishautajaisvieraan vaate ollut lyhyt hame tai mekko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mummoni, äitini ja isäni hautajaisissa siskojeni kanssa ja kaikilla mustat hameet, sukkahousut ja siistit kengät sisällä ja talvihautajaisissa mustat ulkovaatteet ja saappaat. Emme kyllä ole wt porukkaa eikä yhdenkään naishautajaisvieraan vaate ollut lyhyt hame tai mekko.
Kovin oli teillä sitten pinnalliset välit, kun vaatteet olivat hautajaisissa olennaisin asia. Sellaista se on teillä porvoolaisilla. Etiketti ajaa ihmissuhteidenkin edelle.