Hautajaiset ensi viikonloppuna. Voinko mennä paikalle lyhyessä mekossa,jossa pitkät hihat ja mustat sandaalit jalassa?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette saavu hautajaisiin asiallisessa ja etiketin mukaisessa asussa, niin teitä pidetään joko tyylittöminä ja sivistymättöminä TAI köyhinä. Kukin vieras sitten muodostaa käsityksensä sen perusteella, miten teitä tuntee, että kummasta lienee kyse. Deal with it! :D
Minua saa vapaasti pitää köyhänä, sillä olen sellainen. Deal with it! Sinulla on köyhiä sukulaisia! Saatan lisäksi olla tyylitön ja sivistymätönkin.
Jos olet kuolemassa, muista etukäteen kertoa, että tyylittömät, sivistymättömät ja köyhät eivät sitten ole hautajaisiin tervetulleita. Helpotat siten monen kanssaihmisesi elämää.
Its not always about you.
-eri
Ei niin. Ja juuri siksi, minun asullani ei ole merkitystä, kun mennään tilaisuuteen, jossa on tarkoitus muistella vainajaa ja jättää hänelle hyvästit.
Jos olet huomiota herättävästi pukeutunut (yli- tai ali-), huomio kiinnittyy sinuun. Sitäkö haluat hautajaisissa?
Tietenkin. Juuri sitä haluan, kun en taivu sinun etikettiisi, vaan pukeudun niin kuin itse haluan. Suorastaan nautin siitä, kun sinun huomioisi kiinnittyy minuun etkä pysty enää keskittymään mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vainajan puoliso/lapsi/vanhempi, on ihan sama, mitä sulla on päällä. Muussa tapauksessa sun kuuluu kunnioittaa niitä vaunajan lähimpiä pukeutumalla asiallisesti, eikä lyhyt mekko (minä ymmärrän tämän niin, että helma jää polven yläpuolelle) ole asiallinen vaate hautajaisiin riippumatta millainen yläosa siinä on. Eiikä käy kyllä ihan mikä tahansa pitkäkään mekko, vaikka olisi musta. Sandaalit ei todellakaan ole hautajaiskengät. Sen nyt sanoo jo järkikin, 1vaikkei etiketistä olisi mitään hajua.
Ainoastaan silloin, jos vainaja on itse toivonut tai läheiset hautajaiskutsussa toivovat vierailta tietynlaista pukeutumista, voidaan poiketa etiketistä. Muussa tapauksessa siisti ja simppeli tumma asu ja umpinaiset kengät, joissa voi olla pieni korko (ei mitään kymmenen sentin piikkareita). Ei tarvitse olla kokomusta asu, kunhan on asiallinen.
Että pitäisikö kaapissa olla erikseen oikein hautajaiskengät? Sandaaleilla AP tuskin tarkoitti varvasvälisandaaleita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette saavu hautajaisiin asiallisessa ja etiketin mukaisessa asussa, niin teitä pidetään joko tyylittöminä ja sivistymättöminä TAI köyhinä. Kukin vieras sitten muodostaa käsityksensä sen perusteella, miten teitä tuntee, että kummasta lienee kyse. Deal with it! :D
Minua saa vapaasti pitää köyhänä, sillä olen sellainen. Deal with it! Sinulla on köyhiä sukulaisia! Saatan lisäksi olla tyylitön ja sivistymätönkin.
Jos olet kuolemassa, muista etukäteen kertoa, että tyylittömät, sivistymättömät ja köyhät eivät sitten ole hautajaisiin tervetulleita. Helpotat siten monen kanssaihmisesi elämää.
Its not always about you.
-eri
Ei niin. Ja juuri siksi, minun asullani ei ole merkitystä, kun mennään tilaisuuteen, jossa on tarkoitus muistella vainajaa ja jättää hänelle hyvästit.
Jos olet huomiota herättävästi pukeutunut (yli- tai ali-), huomio kiinnittyy sinuun. Sitäkö haluat hautajaisissa?
Ai se on oikein HUOMIOTAHERÄTTÄVÄÄ pukeutumista, jos mekko ei millin tarkkuudella ole polven alle ja varpaat pilkottavat sukkahousujen läpi :D
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa näkyy se, miten yleisiä aikuislapset ovat Suomessa. Viime kädessä aletaan sitten purnata, että ei ole varaa ostaa asiallista hautajaisasua.
Jos aikuinen ihminen saa hautajaiskutsun, eikä hänellä ole kaapissaan päälle pantavaa, niin hän ostaa asiallisen asun, jonka osia voi tulevaisuudessa hyödyntää edes joskus muussakin pukeutumisessa eri tavoin asustettuna. Se voi olla musta kotelomekko, jonka laittaa myös pikkujouluihin. Tai mustat suorat housut ja musta bleiseri sopivan paidan kanssa (musta bleiseri sitten jonkun halvan tissitopin kaverina baariin, mustat suorat housut serkun ylioppilasjuhliin juhlavan kuvioidun paidan kanssa jne...). Jos on vähänkin mielikuvitusta eikä tyyli ole mielipuolinen LSD-kassialma, niin saa varmasti ujutettua mustia perusvaatteita omaan tyyliinsä.
Miksi ihmeessä puhut vain mustista vaatteista? Missään etiketissä ei sanota, että hautajaisiin pitäisi laittaa vain mustaa vaatetta. Siksipä kenenkään ei väenväkisin tarvitse niitä mustia vaatteita hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vainajan puoliso/lapsi/vanhempi, on ihan sama, mitä sulla on päällä. Muussa tapauksessa sun kuuluu kunnioittaa niitä vaunajan lähimpiä pukeutumalla asiallisesti, eikä lyhyt mekko (minä ymmärrän tämän niin, että helma jää polven yläpuolelle) ole asiallinen vaate hautajaisiin riippumatta millainen yläosa siinä on. Eiikä käy kyllä ihan mikä tahansa pitkäkään mekko, vaikka olisi musta. Sandaalit ei todellakaan ole hautajaiskengät. Sen nyt sanoo jo järkikin, 1vaikkei etiketistä olisi mitään hajua.
Ainoastaan silloin, jos vainaja on itse toivonut tai läheiset hautajaiskutsussa toivovat vierailta tietynlaista pukeutumista, voidaan poiketa etiketistä. Muussa tapauksessa siisti ja simppeli tumma asu ja umpinaiset kengät, joissa voi olla pieni korko (ei mitään kymmenen sentin piikkareita). Ei tarvitse olla kokomusta asu, kunhan on asiallinen.
Että pitäisikö kaapissa olla erikseen oikein hautajaiskengät? Sandaaleilla AP tuskin tarkoitti varvasvälisandaaleita..
Olisihan se ihmisellä hyvä olla yhdet siistit mustat nahkakengät. Ne ovat aika monikäyttöiset ja pitkäikäiset, kun muistaa lankata.
Vai muuttuuko sinulla kengänkokokin koko ajan -huokaus- ?
Vierailija kirjoitti:
Täältä ei kannata kysyä. Koska täällä tulee niin ristiriitaista viestiä. Iso osa on vielä sitä mieltä, että pukeutumisella ei ole mitään väliä. Kuitenkin sillä varsinkin hautajaisissa hieman on. Mutta nykyään halutaan niin mielellään rtikkoa kaikki rajat.
Kysy ap äidiltäsi, mummoltasi tai joltain muulta mielestäsi asiaa tuntevalta jo elämää kokeneelta ihmiseltä.
Tavallisen ihmisen elämässä hautajaiset on melkeinpä se ainoa tilaisuus, jossa todellakin odotetaan hillittyä ja tummaa ja riittävän peittävää asua. Umpinaiset kengät on aina paras valinta. Älä nolaa itseäsi millään hälläväliä -pukeutumisella. Tunnet itsekin olosi paremmaksi, kun tiedät, ettei kukaan katso ja ajattele, että herranjumala, mitä tolla on päällä!
MInun äitini sanoi teinipojalleni hyvän neuvon ennen pojan isän hautajaisia: "Laita päällesi sellaiset vaatteet, joissa tunnet olosi kaikkein vähiten pahaksi." Ymmärsi, että tilaisuuus oli pojalle ihan riittävän vaikea ilman paineita vaatteistakin. Minä olisin toki pojalle ostanut tumman puvun, jos hän olisi sellaisen halunnut. Ei halunnut ja annoin hänen saada tahtonsa läpi. Meni kuitenkin ihan siisteissä vaatteissa eikä esim. Barcelonan pelipaidassa tms. Sekään ei ehkä väärin olisi ollut, kun isänsä kanssa yhdessä katsoivat monet Barcan pelit.
Voit laittaa mitä vain. Se on osa sinua jos pukeudut minimekkoon hautajaisiin. Onpahan sukulaisilla jotain ihmeteltävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se ihmisellä hyvä olla yhdet siistit mustat nahkakengät. Ne ovat aika monikäyttöiset ja pitkäikäiset, kun muistaa lankata.
Ei olisi, jos niille ei ikinä ole mitään käyttöä. Hautajaisiin ei edelleenkään tarvitse pukeutua kokomustaan. Ja itseasiassa ei ole lainkaan tavatonta, että naisella muuttuu kengän koko raskauksien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ainkaaan rupea etikettihullujen takia uusia kalliita kenkiä ostamaan. Nahkakengät eivät ole minun tyyliäni, joten niillä ei olisi muuta käyttöä. Eikä minulle kyllä mahtuisikaan samat nahkakengät, joissa viimeksi olin hautajaisissa. Satuin olemaan silloin 10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai muuttuuko sinulla kengänkokokin koko ajan -huokaus- ?Ei olisi, jos niille ei ikinä ole mitään käyttöä. Hautajaisiin ei edelleenkään tarvitse pukeutua kokomustaan. Ja itseasiassa ei ole lainkaan tavatonta, että naisella muuttuu kengän koko raskauksien myötä.
Myös iän myötä jalka voi painua sen verran että koko kasvaa hieman. Minulle mahtui nuorempana 38, mutta nykyisin pitää järjestäin olla 39 tai 40.
N58, eri
Sandaaleja on monenlaisia. Ja mekkoja helmoineen myös. Eiköhän pääasia ole se, että itse tunnet asusi säädylliseksi ja mukavaksi. Hautajaisiin ei mennä herättämään huomiota, vaan suremaan tai jättämään jäähyväiset. Asiallinen pukeutuminen siis ja pois ei tarvitse kuitenkaan sen takia jäädä, jos ei ole varaa ostaa uusia vatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole hautjaisia jatkuvalla syötöllä. Itse olen ollut hautajaisissa viimeksi 15 vuotta sitten. Ei mitään toivoa, että samat vaatteet ja kengät mahtuisivat vieläkin. Olen nyt 32v.
Mun mielestä jos nyt ei mikään ihan mini ole, eikä lisäksi mitään kovin avoinaista kaula-aukkoa, niin mustien sukkahousujen (vähän vahvempien, ei kaikkein ohuimpien) kanssa voisi olla ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Jos Ap ei ole lähiomainen vaan kauempaa sukua tai tuttava niin mekon pituudella ei ole väliä kunhan se on tumma. Sitten on kanssa kulttuurikysymys, onko vainaja tai hänen suvussa uskovaisia, silloin kannattaisi laittaa pidempi täysmusta mekko, mutta jos hautajaiset ovat kaupungissa ja uskonto ei ole pääroolissa niin lyhyt on ihan OK. Mutta sandaaleja ei missään nimessä. Niiden kanssa on lisäksi hanlkala kävellä koska hautausmaiden käytävät ovat hiekkaisia.
Täten minä körttiläinen ilmoitan tässä, että aikanaan tuleviin hautajaisiini saa sitten tulla sandaaleissa.
Ja muilta osin asu on ns. vapaa mutta pakollinen, eli ei nakuilua kiitos, mutta farkut ja t-paita on ihan ok. Älkää törsätkö vaatehankintoihin, jollei niille ole muutakin käyttöä, tai muutenkaan vaivatko asulla päätänne.
Uskovaisista en sitten tiedä. Jos on kunnon uskovainen niin silloinhan kuolema on iloinen asia, eikä muutenkaan kiinnitetä niin paljon huomiota maallisiin, kuten johonkin vaatteiden väriin tms. turhuuteen. Jos joku asustanne päättelee, että olette köyhiä tai tyhmiä, sitä rakkaampia olette Kristukselle.
Sandaalit ja legginsit sopivat hyvin hautajaisiin. Katso että ovat tummat joko mustat, siniset tai harmaat. Voit laittaa tumman tyköistuvan jakun.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli äitipuolen hautajaisissa tummansininen polvipituinen farkkuhame, vaaleansininen paita ja mustat sandaalit. Hautajaiset meni oikein hyvin.
Hautajaisissa tärkeintä ei ole yksittäiset vaatteet vaan kokonaisuus.
Äitipuolen hautajaisiin sopiva asu. Äidin hautajaisiin pukeutuisin silti kunnioittavasti.
Hautajaisissa monesti käydään haudalla hyvästelemässä vainaja. Ovatko sandaalisi sellaiset, että hiekka tai kivet eivät keräänny kenkiin?
Tärkeintä on kuitenkin muistaa vainajaa ja kunnioittaa läheisten surua. Todennäköisesti lähiomaiset eivät ehdi kiinnittää asuusi paljoakaan huomiota, jos et kirkkaanpunaisessa saavu.
No sehän riippuu kumpaa sukupuolta edustaa.. itse en miehenä laittaisi mekkoa, edes lyhyttä. Ja sandaalit ei kyllä kuulu hautajaisiin milloinkaan koskaan ikinä.
En kyllä Nanson sivuilta löytänyt ensimmäistäkään siistiä pellavamekkoa, saati mustaa ja hautajaisiin sopivaa.