Hautajaiset ensi viikonloppuna. Voinko mennä paikalle lyhyessä mekossa,jossa pitkät hihat ja mustat sandaalit jalassa?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ostavat rytkyjä netistä mielettömiä määriä mutta ei ole muka varaa tai halua ostaa siistejä hautajaisvaatteita!! Mustaa vaatetta on myös Torissa ja kirppareilla. Mutta jos ei ole halua ottaa tilaisuuden luonne huomioon, ei ole halua hankkia asiallisia vaatteitakaan!
Kuka ostaa, kuka ei. Minä en.
En näe mielekkääksi ostaa vaatteita vain hautajaisia varten. Musta ei ole ainoa sallittu ja asiallinen väri. Tummanharmaalla, hillityllä tummalla violetilla olen pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi oikeasti olla noin extrajuntti, että
- juntti tier 1: pyydetään neuvoja mutta ei vastaanoteta niitä
- juntti tier 2: ei suostuta uskomaan että mitään etikettiä olisi olemassakaan
- juntti tier 3: ei välitetä muista vaan pelkästään itsestä ja omasta tahdosta.Olkaa sitten juntteja ja menkää rantasandaaleissa kirkkoon. Mutta turha väittää, etteikö se näyttäisi typerältä muiden silmissä. Välillä hävettää olla suomalainen, vaikka en tuollainen juntti olekaan.
Juntti on se, joka ei tajua, että sandaaleja on monenlaisia. Myös juhlasandaaleja, jotka ovat eri asia kuin rantasandaalit.
Ei ikipäivänä juhlasandaaleja hautajaisiin!
Kyllä on ollut hyvin monenakin päivänä. AHDISTU ULISIJA AHDISTU!
Ilmankos sulla on hautajaisia niin usein.
Mielenkiintoista, että mammoille varpaiden näkyminen saa psyykeen romahtamaan, mutta legginsit eli pitkät alushousut ovat ilmeisesi ihan normaali hautajaisvaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi oikeasti olla noin extrajuntti, että
- juntti tier 1: pyydetään neuvoja mutta ei vastaanoteta niitä
- juntti tier 2: ei suostuta uskomaan että mitään etikettiä olisi olemassakaan
- juntti tier 3: ei välitetä muista vaan pelkästään itsestä ja omasta tahdosta.Olkaa sitten juntteja ja menkää rantasandaaleissa kirkkoon. Mutta turha väittää, etteikö se näyttäisi typerältä muiden silmissä. Välillä hävettää olla suomalainen, vaikka en tuollainen juntti olekaan.
Juntti on se, joka ei tajua, että sandaaleja on monenlaisia. Myös juhlasandaaleja, jotka ovat eri asia kuin rantasandaalit.
Ei ikipäivänä juhlasandaaleja hautajaisiin!
Kyllä on ollut hyvin monenakin päivänä. AHDISTU ULISIJA AHDISTU!
Ilmankos sulla on hautajaisia niin usein.
Miten niin ilmakos? Meinaatko, että ihminen kuolee, jos näkee hautajaisissa sandaalit :D Tai noh, tämän ketjun perusteella en ihmettelisi, jos osalla poksahtaisi verisuoni päässä etikettihulluuksissaan. Minun suvussani ei kuitenkaan ole tuollaista sairautta.
Lähiomaisilla on vapaus pukeutua hautajaisiin miten haluavat. Jos jollain vieraalla on näiden lähiomaisten pukeutumisen suhteen mielessä etiketti eikä näiden läheisten jaksaminen ja tukeminen, sanoisin että kyseisen vieraan ajatusmaailmassa ei ole kaikki ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ostavat rytkyjä netistä mielettömiä määriä mutta ei ole muka varaa tai halua ostaa siistejä hautajaisvaatteita!! Mustaa vaatetta on myös Torissa ja kirppareilla. Mutta jos ei ole halua ottaa tilaisuuden luonne huomioon, ei ole halua hankkia asiallisia vaatteitakaan!
En näe mielekkääksi ostaa vaatteita vain hautajaisia varten. Musta ei ole ainoa sallittu ja asiallinen väri. Tummanharmaalla, hillityllä tummalla violetilla olen pärjännyt.
Mä olen käynyt samoilla vaatteilla kaikki hautajaiset viimesen 15 vuoden ajan. Eipä tarvi suru-uutisen saadessa tätä asiaa sitten murehtia.
Ja ajattelin että näillä mennään loppuelämäni. Kyllä niille käyttöä tulee, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Lähiomaisilla on vapaus pukeutua hautajaisiin miten haluavat. Jos jollain vieraalla on näiden lähiomaisten pukeutumisen suhteen mielessä etiketti eikä näiden läheisten jaksaminen ja tukeminen, sanoisin että kyseisen vieraan ajatusmaailmassa ei ole kaikki ihan hyvin.
Itse sanoisin, että ihmisen, jolle vaatteet ovat hautajaisissa pääasia, paikka ei ole siellä hautajaisissa. Ne ovat vainajan muistamista varten, eivät vaatteiden arvostelua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käynyt samoilla vaatteilla kaikki hautajaiset viimesen 15 vuoden ajan. Eipä tarvi suru-uutisen saadessa tätä asiaa sitten murehtia.
Ja ajattelin että näillä mennään loppuelämäni. Kyllä niille käyttöä tulee, valitettavasti.
Kivat sulle. Harmi vaan meistä kaikilla ei ole elämä mennyt niin, että olisi samankokoinen teinistä hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kokoni oli 15 vuotta sitten 146 cm. Ei oikein mahdu enää. Jos nyt ostaisin hautajaisvaatteet, en oikein usko että ne kestäisivät loppuelämääni, mitä on jäljellä sukuni perusteella noin 70 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos satut sairastumaan ja lihot 20 kiloa? Meinaatko silti laittaa ne samat vaatteet?
Tullut seurattua hautajaisia muissa maissa, muissa kulttuureissa.
Irlannissa pyrin joskus pubiin, jossa olikin yksityistilaisuus (kuten tulkitsin), eli valvojaiset vainajan kunniaksi. Olin kääntymässä pois, mutta omaiset kutsuivatkin minut ventovieraan sisään ryypylle, kertoivat tarinoita edesmenneestä. Eikä se mikään yksityistilaisuus ollut kun paikalla oli koko kylän väki, kuka minkäkin aikaa.
Usein ollaan arkitamineissa ilman mitään pönötystä. Näin on havaintojeni mukaan siellä, missä kuolema ymmärretään normaaliksi ja vääjäämättömäksi osaksi elämänkulkua. Missä sitä ei piiloteta pois silmistä sairaaloihin, ja missä hautajaisissakin ollaan arkun kansi avoinna.
Toivoisin samaa rentoutta ja luonnollisuutta Suomeenkin. Minun hautajaisiini aloittaja saa tulla kuvaamassaan asussa.
Ei haittaa vaikka mekko on lyhyt kuhnhan se ei ole vesirajamallia, mutta siistimmät kengät kuin sandaalit pitäisi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Se Elloksen Josepha-mekko on tosi nätti,kuten joku aikaisemmin kirjoitti.Hommaa se,jos on vielä kokoja.
No aika ankea oli kylläkin. Mallin päällä tyylikäs toki.
Näissä keskusteluissa näkyy se, miten yleisiä aikuislapset ovat Suomessa. Viime kädessä aletaan sitten purnata, että ei ole varaa ostaa asiallista hautajaisasua.
Jos aikuinen ihminen saa hautajaiskutsun, eikä hänellä ole kaapissaan päälle pantavaa, niin hän ostaa asiallisen asun, jonka osia voi tulevaisuudessa hyödyntää edes joskus muussakin pukeutumisessa eri tavoin asustettuna. Se voi olla musta kotelomekko, jonka laittaa myös pikkujouluihin. Tai mustat suorat housut ja musta bleiseri sopivan paidan kanssa (musta bleiseri sitten jonkun halvan tissitopin kaverina baariin, mustat suorat housut serkun ylioppilasjuhliin juhlavan kuvioidun paidan kanssa jne...). Jos on vähänkin mielikuvitusta eikä tyyli ole mielipuolinen LSD-kassialma, niin saa varmasti ujutettua mustia perusvaatteita omaan tyyliinsä.
Jos ette saavu hautajaisiin asiallisessa ja etiketin mukaisessa asussa, niin teitä pidetään joko tyylittöminä ja sivistymättöminä TAI köyhinä. Kukin vieras sitten muodostaa käsityksensä sen perusteella, miten teitä tuntee, että kummasta lienee kyse. Deal with it! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Elloksen Josepha-mekko on tosi nätti,kuten joku aikaisemmin kirjoitti.Hommaa se,jos on vielä kokoja.
No aika ankea oli kylläkin. Mallin päällä tyylikäs toki.
Miksi hautajaismekko ei saisi olla ankea?
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa näkyy se, miten yleisiä aikuislapset ovat Suomessa. Viime kädessä aletaan sitten purnata, että ei ole varaa ostaa asiallista hautajaisasua.
Jos aikuinen ihminen saa hautajaiskutsun, eikä hänellä ole kaapissaan päälle pantavaa, niin hän ostaa asiallisen asun, jonka osia voi tulevaisuudessa hyödyntää edes joskus muussakin pukeutumisessa eri tavoin asustettuna. Se voi olla musta kotelomekko, jonka laittaa myös pikkujouluihin. Tai mustat suorat housut ja musta bleiseri sopivan paidan kanssa (musta bleiseri sitten jonkun halvan tissitopin kaverina baariin, mustat suorat housut serkun ylioppilasjuhliin juhlavan kuvioidun paidan kanssa jne...). Jos on vähänkin mielikuvitusta eikä tyyli ole mielipuolinen LSD-kassialma, niin saa varmasti ujutettua mustia perusvaatteita omaan tyyliinsä.
Jos ette saavu hautajaisiin asiallisessa ja etiketin mukaisessa asussa, niin teitä pidetään joko tyylittöminä ja sivistymättöminä TAI köyhinä. Kukin vieras sitten muodostaa käsityksensä sen perusteella, miten teitä tuntee, että kummasta lienee kyse. Deal with it! :D
No jos jostain syystä satun sinun kanssasi samoihin hautajaisiin niin eipä kyllä kiinnosta v¨ttuakaan, millaisena sinä minua pidät. Deal with it! :D
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla max 15v. Kukaan aikuinenhan ei noin ajattele. Ei ainakaan, jos on kaikki muumit laaksossa.
Vierailija kirjoitti:
Minua saa vapaasti pitää köyhänä, sillä olen sellainen. Deal with it! Sinulla on köyhiä sukulaisia! Saatan lisäksi olla tyylitön ja sivistymätönkin.
Jos olet kuolemassa, muista etukäteen kertoa, että tyylittömät, sivistymättömät ja köyhät eivät sitten ole hautajaisiin tervetulleita. Helpotat siten monen kanssaihmisesi elämää.
Jos Ap ei ole lähiomainen vaan kauempaa sukua tai tuttava niin mekon pituudella ei ole väliä kunhan se on tumma. Sitten on kanssa kulttuurikysymys, onko vainaja tai hänen suvussa uskovaisia, silloin kannattaisi laittaa pidempi täysmusta mekko, mutta jos hautajaiset ovat kaupungissa ja uskonto ei ole pääroolissa niin lyhyt on ihan OK. Mutta sandaaleja ei missään nimessä. Niiden kanssa on lisäksi hanlkala kävellä koska hautausmaiden käytävät ovat hiekkaisia.
Miksi se pitäisi ennakoida, kun eihän mekko välttämättä enää mahdu päälle sitten kun sen käyttö on ajankohtaista. Ainakaan minä en enää ole 3 lapsen jälkeen samankokoinen kuin olin 20-vuotiaana, jolloin olen viimeksi ollut hautajaisissa. Nyt olen 42.