Hautajaiset ensi viikonloppuna. Voinko mennä paikalle lyhyessä mekossa,jossa pitkät hihat ja mustat sandaalit jalassa?
Kommentit (306)
Anteeksi, ohi aiheen, mutta mitä kenkiä käyttää/omistaa aikuinen ihminen, jolla ei ikinä koskaan eläissään ole tarvetta siisteille nahkakengille?
Onko ainoat kengät silloin lenkkarit? Vai crocsit?
Vierailija kirjoitti:
Mustan ohella valkoinen (ei kokovalkoinen asu tietenkään) on hyvä yhdistelmä. Meillä oli talvella useimpia hautajaisia, sinne aina samat hautajaisvaatteet. Nyt syyskuussa taas yhdet, vähän kevyempää tummaa päälle. Nyt huomannut, että on hyvä olla ne hautajaisvaatteet valmiina kaapissa, vaikka niitä harvemmin tarvitseekaan.
Tämä ei vauvapalstaiselta onnistu kun mitä jos yhtäkkiä sairastuu ja lihoo/laihtuu 20 kiloa ja tulee lukuisia raskauksia kengänkoko kasvaa 2 numeroa. Nih!
Voit, kun laitat sukkahousut. Mustat.
Isäni hautajaisissa mulla oli lyhyt musta mekko, pitkät hiukset ja huulipunaa. Se oli isin toive naisille. Äitini kiskoi kaksin käsin mekkoni helmaa alemmaksi.;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli äitipuolen hautajaisissa tummansininen polvipituinen farkkuhame, vaaleansininen paita ja mustat sandaalit. Hautajaiset meni oikein hyvin.
Hautajaisissa tärkeintä ei ole yksittäiset vaatteet vaan kokonaisuus.
Äitipuolen hautajaisiin sopiva asu. Äidin hautajaisiin pukeutuisin silti kunnioittavasti.
Ihan kunnioittava asuvan tuokin on.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, ohi aiheen, mutta mitä kenkiä käyttää/omistaa aikuinen ihminen, jolla ei ikinä koskaan eläissään ole tarvetta siisteille nahkakengille?
Onko ainoat kengät silloin lenkkarit? Vai crocsit?
Minulla on kolmet lenkkarit eri värisinä, neljät tennarit, kolmet lyhytvartiset ja yhdet pitkävartiset hieman erilaisia eri tilanteisiin, kuudet sandaalit joista osa urheilumallisia ja osa juhla- ja remmimallisia, kahdet on toimineet työkenkinä. Lisäksi minulla on kahdet syys-/kevätnilkkurit ja kahdet talvinilkkurit. Lisäksi on ulkoilukengät talveksi. Muille kengille ei ole ollut tarvetta.
1970- ja 1980-luvun luonnostaan punatukkaiset ja naiset: Mitä housuja te käytätte lapsena hautajaisissa?
Kun mies näkee naisen polvet minihameen helman alapuolella, mitä hän ajattelee? Nuo kun saisi erilleen..
Musta polvipituinen hame on ihan vaatekaapin perusvaatteita. Siihen voi yhdistää esim. mustan t-paidan, mustat sukkikset ja mustat tennarit, niin on ihan etiketin mukainen asu. Eikä tule kalliiksi.
Jos tuntuu, ettei mustalle polvimittaiselle mekolle ole käyttöä, niin ei sellaista ole pakko hankkia.
Voit hyvin laittaa. Jos sinua ei häiritse, että alahainen älykkyytesi tulee esiin (ehkä taas kerran jos tuntevat sinut jo)
Anna mennä vain.
Vierailija kirjoitti:
Tullut seurattua hautajaisia muissa maissa, muissa kulttuureissa.
Irlannissa pyrin joskus pubiin, jossa olikin yksityistilaisuus (kuten tulkitsin), eli valvojaiset vainajan kunniaksi. Olin kääntymässä pois, mutta omaiset kutsuivatkin minut ventovieraan sisään ryypylle, kertoivat tarinoita edesmenneestä. Eikä se mikään yksityistilaisuus ollut kun paikalla oli koko kylän väki, kuka minkäkin aikaa.
Usein ollaan arkitamineissa ilman mitään pönötystä. Näin on havaintojeni mukaan siellä, missä kuolema ymmärretään normaaliksi ja vääjäämättömäksi osaksi elämänkulkua. Missä sitä ei piiloteta pois silmistä sairaaloihin, ja missä hautajaisissakin ollaan arkun kansi avoinna.
Toivoisin samaa rentoutta ja luonnollisuutta Suomeenkin. Minun hautajaisiini aloittaja saa tulla kuvaamassaan asussa.
Suomessakin esim. ortodokseilla on tapana muistella vainajaa paljon vapaamuotoisemmin kuin luterilaisilla. Hautajaisia tai muisteluita vietetään moneen kertaan, 1., 3., 9. ja 40. päivänä kuolemasta ja sen jälkeen aina 1 vuoden välein kuoleman vuosipäivänä. Se tilaisuus, mikä on kirkossa tai kappelissa, on yleensä 3. tai 9. päivän tienoilla ja siellä pukeudutaan mustiin niin kuin luterilaisissakin hautajaisissa. Muuten on vapaampaa. Eikä sen kirkkotilaisuuden jälkeinen muistotilaisuuskaan ole niin vakavahenkinen kuin luterilaisilla.
Mun kokemuksen mukaan aina joku on farkuissa tai muussa vastaavassa hautajaisissa ja häissä. Mukaan vain niillä vaatteilla, joita kaapista löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä menet siinä asussa minkä valitset. Siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista.
Siihen voi olla aika monellakin sanomista, kuten vainajan puolisolla/lapsilla/vanhemmilla.
Hautajaisten pukeutumisetiketti on nykyään vapaa, mutta ihan mitä tahansa alipukeutumista, kuten diskovaatteita tai uimaranta-asua, ei tarvitse sietää. Hautajaiset ovat surujuhla.
Niin no sanoa voi mutta välittää ei tarvitse. Kangistukaa te kaavoihinne ja katsokaa kieroon mutta mitään ette asialle voi.
Juntti.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan aina joku on farkuissa tai muussa vastaavassa hautajaisissa ja häissä. Mukaan vain niillä vaatteilla, joita kaapista löytyy.
Tosi pinnallisia koko hautajaiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vainajan puoliso/lapsi/vanhempi, on ihan sama, mitä sulla on päällä. Muussa tapauksessa sun kuuluu kunnioittaa niitä vaunajan lähimpiä pukeutumalla asiallisesti, eikä lyhyt mekko (minä ymmärrän tämän niin, että helma jää polven yläpuolelle) ole asiallinen vaate hautajaisiin riippumatta millainen yläosa siinä on. Eiikä käy kyllä ihan mikä tahansa pitkäkään mekko, vaikka olisi musta. Sandaalit ei todellakaan ole hautajaiskengät. Sen nyt sanoo jo järkikin, 1vaikkei etiketistä olisi mitään hajua.
Ainoastaan silloin, jos vainaja on itse toivonut tai läheiset hautajaiskutsussa toivovat vierailta tietynlaista pukeutumista, voidaan poiketa etiketistä. Muussa tapauksessa siisti ja simppeli tumma asu ja umpinaiset kengät, joissa voi olla pieni korko (ei mitään kymmenen sentin piikkareita). Ei tarvitse olla kokomusta asu, kunhan on asiallinen.
Että pitäisikö kaapissa olla erikseen oikein hautajaiskengät? Sandaaleilla AP tuskin tarkoitti varvasvälisandaaleita..
Olisihan se ihmisellä hyvä olla yhdet siistit mustat nahkakengät. Ne ovat aika monikäyttöiset ja pitkäikäiset, kun muistaa lankata.
Vai muuttuuko sinulla kengänkokokin koko ajan -huokaus- ?No minä en ainkaaan rupea etikettihullujen takia uusia kalliita kenkiä ostamaan. Nahkakengät eivät ole minun tyyliäni, joten niillä ei olisi muuta käyttöä. Eikä minulle kyllä mahtuisikaan samat nahkakengät, joissa viimeksi olin hautajaisissa. Satuin olemaan silloin 10v.
Häh? Ei tietenkään tarvi olla hautajaisissa nahkakengät. Jotkut mustat tennarit on ok.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka umpinaiset kengät on niin välttämättömät? Kyllä sandaalit on varsin ok. Eihän niitä kenkiä edes huomaa.
Sandaaleita ei muutenkaan käytetä missään asiallisessa menossa. Rannat ja loma on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ostavat rytkyjä netistä mielettömiä määriä mutta ei ole muka varaa tai halua ostaa siistejä hautajaisvaatteita!! Mustaa vaatetta on myös Torissa ja kirppareilla. Mutta jos ei ole halua ottaa tilaisuuden luonne huomioon, ei ole halua hankkia asiallisia vaatteitakaan!
Minulla ei ole mustia vaatteita joitain sukkia ja t-paitoja lukuunottamatta koska en käy mustia vaatteita. En myöskään halua ostaa mitään vaatteita pelkästään hautajaisia varten, koska niitä niin harvoin.
Missään ei sanota, että musta olisi ainoa väri hautajaisiin. Kaapistani löytyy varsin monenlaisia hautajaisiin sekä muihin tilaisuuksiin sopivia vaatteita, mutta ne eivät ole mustia eivätkä kaikki edes tummia. Hyvin on aina löytynyt vaatteet.
Kun vanhenee ja tulee keski-ikään, alkaa hautajaisvaatteille olla tarvetta jopa vuosittain. Meillä meni monta vuotta, että joka vuosi oli vähintään yhdet hautajaiset. Kannattaa siis hankkia jotkin perustyylikkäät vaatteet, jotka voi vetää joka kerta hautajaisiin päälle. Ei tarvitse miettiä, mitä laittaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhia koko hautajaiset! Sinne vaan suoraan roskiin kaikki r u u m I I t!
Muutat vielä mielesi, kun läheisesi kuolee. Oletko ollut yksissäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustan ohella valkoinen (ei kokovalkoinen asu tietenkään) on hyvä yhdistelmä. Meillä oli talvella useimpia hautajaisia, sinne aina samat hautajaisvaatteet. Nyt syyskuussa taas yhdet, vähän kevyempää tummaa päälle. Nyt huomannut, että on hyvä olla ne hautajaisvaatteet valmiina kaapissa, vaikka niitä harvemmin tarvitseekaan.
Tämä ei vauvapalstaiselta onnistu kun mitä jos yhtäkkiä sairastuu ja lihoo/laihtuu 20 kiloa ja tulee lukuisia raskauksia kengänkoko kasvaa 2 numeroa. Nih!
Myönnän, huomioonotettava ongelma.