Miksi lomaosake on huono sijoitus?
Emme halua omaa mökkiä, mutta just joku vakiviikko parissa eri kohteessa voisi olla kiva juttu.
Kaikki kuitenkin haukkuu noita osakkeita, ja jälleenmyyntiarvo on kuulemma olematon.
En tajua miksi tää osakejuttu on niin epäonnistunut, kun idea kuitenkin hyvä. Meillekin riittäisi hyvin osaomistus.
Mutta nyt en taida uskaltaa ostaa :(
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Myisin omani oitis yhdellä eurolla, jos vaan saisi kaupaksi.
Moni sanoo noin. Tai olisi valmis vaikka vähän maksamaan, jos joku vaan suostuisi ottamaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lomaosake jonka vuokraan pois kun itse en pääse. 4 henkilöä.
Yhtiövastike on 400€ vuosi ja mielestäni tuolla hinnalla ei mökille pääse ellei sitä varaa viikkoja/kuukausia ennen.
Miettinyt toista viikkoa. Helppo suunnitella koska aina oma viikko tiedossa.
Paljonko on vuosikulut lainanlyhennyksineen vuodessa
Meillä on n. 500 € + vaihtomaksu 180 €/lomavk.
Päästään aina isoon huoneistoon.
Ai siis 500 lainakulut, 400 vastike, ja sitten vielä 180 vaihtomaksu?! Ja tuohon päälle lennot! No huh huh!
Jos haluaa ostaa, kannattanee katsella, voudin (ulosoton) myymiä osakkeita. HC osakkeita ei ole järkevää ostaa HC esittelystä.
En itse omista, tai osta esim Hc osaketta koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat sen hyvään aikaan hyvää suosittuun paikkaan, niin siitä vaan. Sellaisen saa kyllä myytyä. Mutta yleensä ne myytävät osuudet on jotain rupuviikkoja rupupaikassa, minne kukaan ei halua mennä silloin ja niitä markkinoidaan, että osakkaana voi vaihtaa muualle muuhun aikaan.
Hyvät viikot hyvässä kohteessa maksaa niin paljon, että on ihan sulaa hulluuttaa maksaa sellaisia hintoja, kun samalla rahalla ostaa jo oikeasti oman mökin. Lisäksi se ostohinta ei edes ole kokonaishinta, vaan lisäksi on maksettava vielä vastiketta.
Niinhän se tahtoo olla, ettei halvalla hyvää saa. Sinällään siitä omasta mökistäkin menee kuluja, vastaaviahan noilla vastikkeillakin katetaan, eikä tarvitse itse remppailla ja hoitaa ja huoltaa.
Onpa uteliasuudesta tullut käytyä lomaosake-esittelyssä. Kovasti yrittivät kaupata jotain osaketta jonnekin itä-Suomen peräkylään rospuuttoaikaan, että sen ostamalla pääsee maailmalle johonkin lämpimään. Sitä ei mitenkään mainosteltu, miten paljon joutuu maksamaan lisää sinne maailmalle menosta.
Omasta mökistäkin on kuluja, mutta omaa mökkiä voi käyttää niin paljon kuin sielu sietää ympäri vuoden. Lomaosaketta voi käyttää vain sen tietyn viikon. Jos viikkoa haluaa vaihtaa, se maksaa erikseen. Tai jos haluaa olla kaksi viikkoa, se maksaa erikseen.
Pari vuosikymmentä sitten olin tuolla etelänmailla baaritöissä ja asuin näissä lomaosakkeissa. Tämä ei ollut harvinaista. Nykyään voi olla toisin, en tiedä. Mietinpä vaan, etten itse haluaisi loma-asuntooni mitään luvattomia asujia.
Katsoin, onko paikka vielä lomaosakekäytössä. Näkyy olevan.
Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Jos haluaa lomailla usein samassa paikassa, on lomaosake tai oma mökki varmasti hyvä vaihtoehto. Lomaosake kannattaa itselle silloin, jos saa samalle viikolle aina loman, koska vaihtaminen toiseen viikkoon tai paikkaan maksaa ekstraa vastikkeen lisäksi. Vastikkeen hinnalla tuskin ylläpidät osakkeen tasoista mökkiä kunnossa.
Itse pystyn pitämään lomat juuri silloin, kun haluan ja koululaisten lomat osuvat samoihin viikkoihin vuodesta toiseen, joten osakkeet ovat talvikohteissa viikoilla 8-10, oman alueen hiihtolomalla 2 eri osaketta, joten toisen pystyy vuokraamaan silti ulos. Syksyllä on viikot 42-43 kylpylöissä, josta vuokraukseen menee aina la-ke ja ke-la, jolloin voi oman alueen syyslomalla olla toisen puolikkaan itse. Näistä viikoista saa sen verran vuokratuloa pommin varmasti, että omat majoitukset ovat ilmaisia. Toki kohteena on sitten yleensä se sama paikka hiihto- ja syyslomalla, jouluna ollaan joko kotona tai jossain muualla, samoin kesälomilla.
...ja lomaosakekauppias näemmä myös palasi takaisin ketjuun jottei asiansa unohtuisi.
Älkää koskaan vahingossakaan koskeko loma-osakkeeseen jos tarkoituksenne on jättää mitään järkevää perittävää kenellekään. Hankkisin enintään kostomielessä kuten joku ketjussa jo mainitsikin, sama koskee myös golf-osakkeita. Ikävä jottei kumpiakin voi vaivatta jättää kostoksi jollekulle. Törmäsin aikanaan tietoon jotta hyödyttömät golf-osakkeet oli myyty jollekin Madagaskariin tmv? Eikä kyseinen firma sitten jostain syystä vastaa kunhan aletaan kysellä vastikkeita, otan kovasti osaa ;(
Tällainen saisi syystäkin yleistyä tulevina vuosina koska näitä testamenttien ongelmaraatoja alkaa pian tulla määrissä kunhan suuret ikäluokat poistuvat. Jollain keinollahan perillisten täytyy yrittää päästä eroon huijarifirmojen suurille ikäluokille myymistä loma/golf-osakkeista ja niiden ikuisesti pyörivistä vastikkeista. Myydäänkö osakkeet vaikka venäläiselle pöytälaatikkofirmalle koska tässä olisi hyvä bisnesidea, nimelliseen 100€ hintaan ja 1000€ tiskin alta olisi silti myyjälle loistava kauppa!
Vierailija kirjoitti:
Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Jos haluaa lomailla usein samassa paikassa, on lomaosake tai oma mökki varmasti hyvä vaihtoehto. Lomaosake kannattaa itselle silloin, jos saa samalle viikolle aina loman, koska vaihtaminen toiseen viikkoon tai paikkaan maksaa ekstraa vastikkeen lisäksi. Vastikkeen hinnalla tuskin ylläpidät osakkeen tasoista mökkiä kunnossa.
Itse pystyn pitämään lomat juuri silloin, kun haluan ja koululaisten lomat osuvat samoihin viikkoihin vuodesta toiseen, joten osakkeet ovat talvikohteissa viikoilla 8-10, oman alueen hiihtolomalla 2 eri osaketta, joten toisen pystyy vuokraamaan silti ulos. Syksyllä on viikot 42-43 kylpylöissä, josta vuokraukseen menee aina la-ke ja ke-la, jolloin voi oman alueen syyslomalla olla toisen puolikkaan itse. Näistä viikoista saa sen verran vuokratuloa pommin varmasti, että omat majoitukset ovat ilmaisia. Toki kohteena on sitten yleensä se sama paikka hiihto- ja syyslomalla, jouluna ollaan j
Siis tällaseen noi osakkeet on just hyviä👌🏻 vissiin nää alapeukuttavat tampiot haluu maksaa ittensä kipeeks ja kokee sit olevansa toisten yläpuolella haukkumalla noi lomaosakkeet. Mulla on kans tuttuja, joilla talvikauden osakkeita mm. Levillä. Niillä ei ole lainaa tai muutakaan menoa siitä, kun se alle 400€ vastike viikkoa kohden vaan. Todella ihmettelen, et miten näiden lomaosakevastaisten ihmisten mielestä on järkevää maksaa vaikkapa se 1000€ viikosta Levillä, ku toiset saa saman 400€ - ja sen verran isoista mökeistä kyse, että mahtuu isompiki perhe.
Joko syy on selvinnyt? Reilu vuosi jo kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pystyn pitämään lomat juuri silloin, kun haluan ja koululaisten lomat osuvat samoihin viikkoihin vuodesta toiseen, joten osakkeet ovat talvikohteissa viikoilla 8-10, oman alueen hiihtolomalla 2 eri osaketta, joten toisen pystyy vuokraamaan silti ulos. Syksyllä on viikot 42-43 kylpylöissä, josta vuokraukseen menee aina la-ke ja ke-la, jolloin voi oman alueen syyslomalla olla toisen puolikkaan itse. Näistä viikoista saa sen verran vuokratuloa pommin varmasti, että omat majoitukset ovat ilmaisia. Toki kohteena on sitten yleensä s
Siis tällaseen noi osakkeet on just hyviä👌🏻 vissiin nää alapeukuttavat tampiot haluu maksaa ittensä kipeeks ja kokee sit olevansa toisten yläpuolella haukkumalla noi lomaosakkeet. Mulla on kans tuttuja, joilla talvikauden osakkeita mm. Levillä. Niillä ei ole lainaa tai muutakaan menoa siitä, kun se alle 400€ vastike viikkoa kohden vaan. Todella ihmettelen, et miten näiden lomaosakevastaisten ihmisten mielestä on järkevää maksaa vaikkapa se 1000€ viikosta Levillä, ku toiset saa saman 400€ - ja sen verran isoista mökeistä kyse, että mahtuu isompiki perhe.
Varmaan siitä osakkeesta on maksettu joku summa kun se on ostettu. Ei se pelkkä 400€.
Kannattaa perustaa osakeyhtiö. "Ostelee" noita lomaosakkeita, joista ei myyjät pääse eroon. Kauppasummaksi 1 euro ja myyjä antaa kirjekuoressa muutaman tuhat euroa ihan hyvää hyvyyttään. Kirjekuori omiin liiveihin, ja sitten pistää virallisesti lomaosakkeet myyntiin firmansa kautta. Kun ei mene kaupaksi, firma tekee konkurssin, koska ei pysty maksamaan osakkeiden kuluja. Näin saat ilmaista rahaa kirjekuoressa, ja myyjä pääsee lomaosakkeestaan eroon. Ulosottomies vie lomaosakkeet, joten pääset niistä lopullisesti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Sijoituksen idea on, että sen arvo kasvaa. Lomaosakkeissa näin ei ole, päinvastoin, todennäköisesti et saa sitä myytyä ollenkaan pois.
Edullisempaa ja huomattavasti joustavampaa on vuokrata mökki tarvittaessa.
Saa myytyä pois kun lasket hinnan lähelle nollaa
Jos haluat lomailla vakipaikassa niin ehdottomasti helpointa on vain käydä ensin itseä kiinnostavissa mökkikohteissa viikkovuokralla ja sitten jos joku tuntuu oikein hyvältä niin olla henkilökohtaisesti yhteydessä omistajaan ja sopia siitä että haluaisi joka vuosi olla siellä. Tiedän monta vuokramökkiä jossa on näitä "vakikävijöitä" ja ovat usein jo omistajan hyviä tuttuja monen vuoden takaa joille tuodaan jotain ekstraa ja käydään moikkaamassa kun tuelvat. Monesti vuokraajakin vuokraa mielellään ihmiselle jonka tuntee ja tietää siistiksi ja kunnolliseksi sen sijaan että aina tulee uusi ihminen josta ei tiedä miten se sitä mökkiä asuu.
" Todella ihmettelen, et miten näiden lomaosakevastaisten ihmisten mielestä on järkevää maksaa vaikkapa se 1000€ viikosta Levillä, ku toiset saa saman 400€ "
Ehkä siksi että ei ole joka talvi pakko mennä sinne Leville vaan voi mennä Rukalle jos siltä tuntuu tai vaikka Alpeille vaihteeksi.
mietis vähän. Teitä on esim kuusi perheessä. Osa lapsista jo "isoja" mutta haluavat kulkea mukana. Ovat töissä. Sinä olet töissä, ukolla oma firma. Yks pieni päiväkodissa joka menee kiinni vaikka heinäkuuksi. Mummotkin töissä vielä. No, ukkos saa just suunniteltuun lomaaan ison tilauksen. Isommat lapset ei saakkaan lomaa syystä x, liian vähän päiviä vielä töissä. Työnantajasi ei myönnäkkään lomaa, syystä x. Pikkulapsi ei pääse lähipäiväkotiin varahoitoon...mitäs muuta...siis on sata ja yksi syytä että ette pääse siihen hiton kalliiseen osakkeeseen kaikki samaan aikaa, just sillä viikolla josta olette maksaneet!
Se on voivoi.
Niiiii ja huvittaako just lähtee vikkolla k lomalle?
Olen aina lomaillut yhden viikon kesässä Välimerellä ja aion lomailla vastakin. Aina ennen olen ostanut lentoliput ja joko ostanut tai varannut majoituksen keväällä. Nyt kuulin uudesta tuottesta joka on tällainen: Maksan tänään seuraavien noin kolmenkymmenen vuoden lomamajoituksen. Onkohan tämä hyvä tuote?
Ei olisi ikinä tullut mieleenkään ostaa loma-osaketta.
Joskus joku yritti kaupata sellaista mulle, ehkä yritti päästä siitä itse eroon.
Aivan! Sen osakkeen hinnalla ja vastikkeilla ostaa kyllä jo aika hoton monta hotelliyöpymistä maailman eri kolkista, eikä ole sidottu mihinkään tiettyyn viikkoon. Lennothan tosiaan ostaa jokatapauksessa itse, joten jos sattuu löytymään juuri sen ainokaisen osakeviikon ajankohtaan vain kalliita lentoja, niin sekin lisää kustannuksia. Tämän kun esittelyssä mainitsee, niin kyllä mainostaa miten viikkoja voi vaihtaa. No vou kyllä, mutta sekin maksaa. Lisäksi kaikkeen ylimääräiseen veivaamiseen menee ihan turhaan aikaa ja energiaa, kun halvat lennot voi ihan itse napata netistä milloin itselle sopii, ja samoin majoituksen perillä.