Hallituksen säästölista on hirveä luettavaa
Mitä ihmettä tällaisella vähävaraisten potkimisella haetaan?
Toimeentulotuki:
Tuen tason tarkastus
Lapsikorotusten poisto
Velvoittavuuden lisääminen
Tuen alentamista helpotetaan
Asumismenoihin 5 % omavastuuosuus
Lääkkeiden maksamista toimeentulotuesta arvioidaan (!)
Yleinen asumistuki:
Ansiotulovähennyksen poisto
Perusomavastuu nousee 50 %
Asumistuen tasoa hyväksytyistä asumismenoista lasketaan nykyisestä
Tuen kuntaryhmät 1 ja 2 yhdistetään tasolle 2.
Tukeen varallisuusraja
Omistusasujien asumistuki poistetaan
Työttömyysturva:
Työssäoloehtoa pidennetään ja poistetaan sen kertyminen palkkatukitöissä
Ansioturvan tasoa heikennetään
Omavastuupäivät nostetaan viidestä seitsemään
Ikäsidonnaisista poikkeussäännöistä luovutaan
Työmarkkinatukeen velvoitteita
Työmarkkinatuen nettotaso tttuen perustasolle
Lisäksi:
Peruspäivärahan, sairauspäivärahan, kuntoutusrahan ja vanhempainpäivärahojen vähimmäistaso yhtenäistetään. Lapsikorotukset, korotusosat ja suojaosat poistetaan.
Poistetaan Kelan velvollisuus ohjata palvelutarpeen arvioon tttuen alentamisen yhteydessä.
Ja vielä: indeksikorotuksia jäädytetään.
Terveydenhuoltoa yksityistetään, sote-rahoitusta leikataan tuntuvasti
Purra sanoi, että "sosiaaliturvasta leikkaaminen ei persuille käy" - kunnes se sitten kävikin. No tärkeimmät tavoitteet saavutetaan, kun maahanmuuttoa vaikeutetaan ja bensan hinta laskee, ehkä.
Duunareiden ja työttömien potkimisesta voi sitten lukea lisää täältä: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6bfb803-86b7-4722-9986-45b4cf34b…
Kommentit (846)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä se on se "hyvinvointivaltion puolustaminen". Ei paljoa jää jäljelle, ja selvitetään vielä voisiko sen viimeisenkin kolmesataa euroa ottaa pois kokonaan. Miettikää sitten mitä tapahtuu kun näitä ihmisiä on kaduilla vastassa ja lähimetsät täynnä telttailemassa talvet.
Hyvin on media ja vasemmistopuolueet onnistuneet teitä pelottelemaan. Jos suomi jatkaisi samaa linjaa olisi tämä edessä varmasti tulevaisuudessa kun meiltä loppuu veronmaksajat kustantamaan tämä valtavaksi paisunut järjestelmä.
Otappas vähän tarkemmin selvää kuinka ja ketkä pelottelevat. Suomi ei ole mitenkään pahasti ylivelkaantunut, vaikka nykyinen hallitus niin väittää. Se on monelta osin pelottelua, jolla pyritään oikeuttamaan moneen suomalaiseen kohdistuvat leikkaukset. Myös ihan niihin työssä käyviin veronmaksajiin.
On ihan perusteltua sanoa, että nykyinen hallitusohjelma ei tule toimimaan. Tosin koko hallitus taitaa kaatua luottamusäänestysten myötä ensi kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo että on velvollinen tekemään yleishyödyllisten työtä 3 kk työttömyyden jälkeen kuulostaa työttömien hyväksikäytöltä. Varsinkin jos palkkaus on huono.
Sitä kautta saadaan myös palkat yhä huonommaksi ja sitä kautta omistajille suurempi osuus muiden tekemästä työstä.
Kukaan ei halua tulla irtisanotuksi hallitusohjelmaan kirjatun "asiallisen syyn" perusteella, joka voi olla vaikka sellainen että ei suostu palkanalennukseen vaikka sitä ei syyksi virallisesti sanotakaan. Aina voidaan keksiä joku muu "asiallinen" syy.
Ja kun vaihtoehtona on joutua ilmaistöihin 3kk:n jälkeen, niin kummasti kelpaakin se entistä pienempi palkka vaikka montaa hallituspuolueiden äänestäjääkin siinä vaiheessa alkaa suututtaa, mutta myöhäistä.
Lisäksi koska ilmaistöihin joutuu kunnalle ja valtiolle jollaisista on ainakin miltei mahdoton saada "jalkaa oven väliin", niin kummasti alkaakin ilmaistyö firmoissa kiinnostaa. On ehkä edes mahdollisuus että herran armosta joku antaakin oikean palkkatyön eikä vain samaa hommaa seuraavalle, jos oikein osoittaa että on reipas.
Ja mitä enemmän niin firmat kuin kunnat ja valtio voi teettää ilmaistöitä, sitä hölmömpää ja vastuuttomampaa heidän lafkansa budjetin kannalta on maksaa palkkaa töistä, joihin saadaan ilmainenkin tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Nuohan on hyviä uudistuksia. Toivottavasti alkaa pian.
Monenlaisii mt-ongelmaisii täällä vauva palstalla. Mikä diagnoosi sulle annettu kun noin innostut toisten kärsimyksestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin joku tolkku tässä touhussa. Työtä on kyllä olemassa ja siihen on velvoitettava jokainen aikuinen ihminen. Jos kehitysvammaiset voivat käydä työtoiminnassa, niin varmasti muutkin voivat. Ihan turha jankata jostain työkyvyttömyydestä, kun kaikkeen muuhun näyttää olevan rahkeita. Työttömät valittaa, ettei ole varaa mennä salille tai matkustaa. Jos kykenee harrastamaan ja liikkumaan, niin sitten kykenee kyllä työhönkin. Tunnen pyörätuolissa olevia ihmisiä ja sokeita, jotka ovat töissä. Ihan pelkkiä tekosyitä monella. Ja lisää rahaa pitäisi saada, kun mikään ei riitä. Tähän tuli loppu nyt :D
Että töihin vaan syöpäsairaat, itsetuhoiset, psyykosissa olevat, sydänsairaat. Miksi työssä olevat saavat sairausloman noilla sairauksilla mutta työtön ei saisi saada?
Muistapa se että töihin mennään jos joku antaa luvan eli työnantajan luvalla voi mennä työpaikalle. Kysypä omalta pomoltasi miksei palkkaa heti maanantaina sydänvikaista tai syöpäsairasta. Ehkä opit jotain, ehkä et, luultavasti et. Työttömyyden syy on työnantajissa, on ollut aina ja tulee olemaan tulevaisuudessakin. He luovat työttömyyttä.Myös työtön voi olla sairaslomalla. Lääkäri määrää ja kela maksaa.
Leikkauksien tavoitteena on nimenomaan turvata, että sairaista ja vammaisista voidaan edelleen pitää huolta.
Lorvikatarri ei ole sairasloman peruste.
Lääkärit eivät anna työttömille sairauslomaa. Minulle ei ole myönnetty viiteen vuoteen. Työmarkkinatukea olen vain saanut. Meitä on tuhansia jollei jopa kymmeniä tuhansia. Meitä ei tutkita eikä hoideta. Nyt meiltä ollaan viemässä monia erilaisia tukimuotoja joten toipuminen työkykyiseksi on käytännössä täysin mahdotonta.
Kyllä työttömät hoidetaan ja tutkitaan. Itsekin jäänyt reilu vuosi sitten työttömäsi ja kun sain tia-kohtauksia niin kyllä minut hyvin hoidettiin ja tutkittiin yliopistollisessa sairaalassa. Sairaslomaa en pyytänyt enkä onneksi saanut, koska saan paremmin ansiosidonnaisella, kuin mitä olisin saanut kelan sairauspäivärahaa.
Jos olet työmarkkinatuoella ollut jo vuosikausia, niin kelan sairauspäiväraha olisi ollut vielä pienempi, koska se on suhteutettu tuloihin.
Älä puhu paskaa. Olen työtön, koska olen pitkäaikaissairas. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Tyroksiini ei käy, lähtee henki. Muunto-ongelma ja dio2 geenivirhe. Mutta kun tuolla taysin sisätaudeilla istuu täysin hyödytön joukko lääkäreitä vallassa, niin potilaita ei hoideta. Itse olen menettänyt yli 15 vuotta tälle makaamiselle. Sairaslomalla en ole ollut päivääkään. Koska en saa sitä. Eli olen työkyvytön työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Voin minä tehdä työtä toimeentuloturvaa vastaan. Eli siis lasketaan vaikka että saisin sanotaan vaikka 1000€ tukea ja laitetaan se palkka vaikka sinne 15€/tunti. Eli siis tekisin töitä kuukaudessa 66,666 tuntia eli 8,333 päivää. Sopii minulle enkä ole kovin nirso työn laadun suhteen, toivottavasti ei työn teettäjäkään. Hyvänä puolena tässä voi nähdä sen että valtio maksaa palkkani ja korvaan jonkun toisen työpanoksen koska tokihan minä kykenen töihin ihan samalla tavalla kuin muutkin, ehkä jopa teen paremmin sen minkä oikeasti palkattu. No tästä päästään kierteeseen eli se jonka työt teen menettää merkityksensä ja hänet voidaan vuorostaan tukityöllistää tai siis tekemään työttömyyskorvausta vastaan jonkun toisen työt. No mutta nythän meillä on unelmayhteiskunta näköpiirissä kun vielä saadaan laajennettua tämä koskemaan yksityistä sektoria niin kohta valtio maksaa kaikkien työt työttömyysetuuksina. Eikös ole mahtava ajatus????
Tällä konstilla saadaan aina pätevin tekemään työ. Sillä tätä irtisanomistakin helpotetaan. Oikeaan suuntaan tässä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, onko kansan kurjistaminen edes rikkaiden edun mukaista.
Tätä myös ihmettelen. Nimittäin ainakin isoista kaupungeista alkaa muuttobuumi pienempiin kuntiin halvempien asuntojen perässä. Mahdoton enää maksaa nykyisiä vuokria esim. Helsingissä. Tosin maalta ei voi lähteä kovin kauas töihin koska sekin kustannuskysymys.
Sitten isoissa kaupungeissa alkaa olla pulaa hoitajista, myyjistä, vartijoista, varastotyöntekijöistä jne. jne.jne. Yrityksissä alkaa konkurssiaalto kun tätä jatkuu tarpeeksi kauan. Tätäkö Orpon hallitus todella haluaa??
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuon hallitusohjelman nimi ollut Vahva ja välittävä Suomi? Miten ne tuollain sen nimesivät? Eikö jo peruskoulussa opetettu, että otsikon pitää vastata sisältöä?
Välittävä = välittää köyhien viimeisetkin roposet rikkaiden haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin minä tehdä työtä toimeentuloturvaa vastaan. Eli siis lasketaan vaikka että saisin sanotaan vaikka 1000€ tukea ja laitetaan se palkka vaikka sinne 15€/tunti. Eli siis tekisin töitä kuukaudessa 66,666 tuntia eli 8,333 päivää. Sopii minulle enkä ole kovin nirso työn laadun suhteen, toivottavasti ei työn teettäjäkään. Hyvänä puolena tässä voi nähdä sen että valtio maksaa palkkani ja korvaan jonkun toisen työpanoksen koska tokihan minä kykenen töihin ihan samalla tavalla kuin muutkin, ehkä jopa teen paremmin sen minkä oikeasti palkattu. No tästä päästään kierteeseen eli se jonka työt teen menettää merkityksensä ja hänet voidaan vuorostaan tukityöllistää tai siis tekemään työttömyyskorvausta vastaan jonkun toisen työt. No mutta nythän meillä on unelmayhteiskunta näköpiirissä kun vielä saadaan laajennettua tämä koskemaan yksityistä sektoria niin kohta valtio maksaa kaikkien työt työttömyysetuuksina. Eikös ole mahtava ajatus????
Tällä konstilla saadaan aina pätevin tekemään työ. Sillä tätä irtisanomistakin helpotetaan. Oikeaan suuntaan tässä mennään.
Lässyn lässyn, juntti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen velvoitteita tulee muka työmarkkinatukeen? Siinähän on nyt jo työnhakuvelvoite 0-4 paikkaa/kk. Sama juttu peruspäivärahassa millä olen nyt.
Velvoitetyö. Tehtävä julkisen puolen ilmaistöitä peruspäivärahan - sen hikisen noin 500-600 e eteen. Uuden hallituksen lempislogan on kuulemma (Ilmais)Työ on parasta sosiaalisturvaa - eli saksaksi Arbeit macht frei...
Herätkää ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn, juntti.
Olet varmaan työpaikkasi korvaamattomin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan avoimesti konservatiivinen kukkahattutäti kirjoitti:
Kovaduunari kirjoitti:
On jotenkin käsittämätöntä, että ihmiset ovat unohtaneet, että työttömyysturva, toimeentulotuki ja asumistuki on alunperin tarkoitettu tilapäiskäyttöön. Siis alunperin kun järjestelmä luotiin. Tarkoitus oli, että ihminen ja hänen perheensä tulee toimeen palkkatyöllä. Jos tulee tilapäinen ongelma, tuet auttavat ja taas duuniin. Nyt kuitenkin osa porukasta vetää tukia jatkuvasti ja älähtää, jos hommaa kyseenalaistetaan. Meikäläinen on tehnyt aina töitä 17-vuotiaasta lähtien, enkä ymmärrä näitä tukien vetäjiä yhtään.
Olet ilmeisesti ollut aina terve. Kaikki eivät ole työkykyisiä.
Työkyvyttömän ei kuulu olla työtön. Työkyvyttömät pitää laittaa työkyvyttömyyseläkkeelle tai jos se nyt ilmeisesti on niin vaikeaa, niin jollekin kansalaispalkalle sitten. Oikeat työttömät on työkykyisiä ja työmarkkinoitten käytettävissä.
Perustulo eli kansalaispalkka olisikin hyvä, mutta sellaista ei ole.
Niinkö? Että muut työssäkäyvät maksaisivat sinulle ikuisesti siitä, ettet tee mitään? Miksi muut haluaisivat sinut elättää? Miksi?
No kuuleppas kyllä se sinunkin työsi vielä lähtee. Sen tekee tekoäly, robotisaatio ja digitalisointi kaikki yhdessä. Älä tuudittaudu siihen harhaan ettei omaa työtäsi pysty nuo edellä mainitut pysty hoitamaan.
Odota vaan niin olet itse siinä samassa työttömien porukassa 😅 tosin se perustulo on sitten niin pieni että turha kuvitella mitään kulutusjuhlaa niin kuin jotkut ilmeisesti siltä perustulolta odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuohan on hyviä uudistuksia. Toivottavasti alkaa pian.
Tulen mielelläni tekemään ilmaistyötä työkaveriksesi, jotta vihdoin saan näyttää taitoni. Ja sinä onneton jäät kakkoseksi ja pomosi vaihtaa minut sinuun toimittaen sinut kortistoon - irtisanominen kun tehdään niin helpoksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn, juntti.
En, etkä ole sinäkään. Minä olisin paljon mieluummin työtön kuin työssä, mutta työttömänä rahat ovat tiukilla.
Vierailija kirjoitti:
Yksi järjettömimmistä aikeista on poistaa suojaosat työttömyysturvasta. Eli työnteon kannustimia heikennetään, ei paranneta.
Hallituksen ja EK:n tavoitteena on hädänalaisen kurjaliston luominen, joka joutuu tekemään töitä nälkäpalkalla jos niitä saa. Muut joutakoon leipäjonoon.
Kyllä, nälkäpalkalla kituuttava köyhälistö on oikeiston unelma: eipähän aliravitut luuviulut jaksa isommin mielenosoittaa eikä harrastaa yhteiskunnallista kritiikkiä eikä muutakaan ajatustoimintaa. Alistetut ovat helppoja alamaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi järjettömimmistä aikeista on poistaa suojaosat työttömyysturvasta. Eli työnteon kannustimia heikennetään, ei paranneta.
Hallituksen ja EK:n tavoitteena on hädänalaisen kurjaliston luominen, joka joutuu tekemään töitä nälkäpalkalla jos niitä saa. Muut joutakoon leipäjonoon.
Kyllä, nälkäpalkalla kituuttava köyhälistö on oikeiston unelma: eipähän aliravitut luuviulut jaksa isommin mielenosoittaa eikä harrastaa yhteiskunnallista kritiikkiä eikä muutakaan ajatustoimintaa. Alistetut ovat helppoja alamaisia!
Velkaiset ovat helppoja alamaisia.
Vierailija kirjoitti:
Suojaosien poisto työttömyysturvasta on älyttömimmistä älyttömin ja kertoo ainoastaan sen, ettei Orpo ja muut pumpulissa kasvaneet hallituksen jäsenet ymmärrä elävästä elämästä yhtään mitään. Ravintola- ja matkailuala ovat kärsineet työvoimapulasta. Keikkatyötä tekevät sanovat heippa, kun tuo älyvapaa "uudistus" astuu voimaan. Kuka hullu tekee enää satunnaisia tunteja ja pätkäsijaisuuksia, jos ei siitä hyödy mitään? Päiväkodit ovat myös olleet helisemässä työntekijäpulassaan. Ovat käyttäneet keikkatyöläisiä pahimpiin tilanteisiin. Nyt loppuu tuokin hätäapu, kun minkäänlaista pientä keikkaa ei enää kannata tehdä. Typerä Orpo ja järjenköyhyys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn, juntti.
En, etkä ole sinäkään. Minä olisin paljon mieluummin työtön kuin työssä, mutta työttömänä rahat ovat tiukilla.
Lässyn lässyn, juntti. Paras saa palkan=D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä se on se "hyvinvointivaltion puolustaminen". Ei paljoa jää jäljelle, ja selvitetään vielä voisiko sen viimeisenkin kolmesataa euroa ottaa pois kokonaan. Miettikää sitten mitä tapahtuu kun näitä ihmisiä on kaduilla vastassa ja lähimetsät täynnä telttailemassa talvet.
Hyvin on media ja vasemmistopuolueet onnistuneet teitä pelottelemaan. Jos suomi jatkaisi samaa linjaa olisi tämä edessä varmasti tulevaisuudessa kun meiltä loppuu veronmaksajat kustantamaan tämä valtavaksi paisunut järjestelmä.
Otappas vähän tarkemmin selvää kuinka ja ketkä pelottelevat. Suomi ei ole mitenkään pahasti ylivelkaantunut, vaikka nykyinen hallitus niin väittää. Se on monelta osin pelottelua, jolla pyritään oikeuttamaan moneen suomalaiseen kohdistuvat leikkaukset. Myös ihan niihin työssä käyviin veronmaksajiin.
On ihan perusteltua sanoa, että nykyinen hallitusohjelma ei tule toimimaan. Tosin koko hallitus taitaa kaatua luottamusäänestysten myötä ensi kuussa.
Suomi on Itämeren velkaantunein talous
https://corporate.nordea.com/article/80088/suomi-itaemeren-italia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn, juntti.
Lässyn lässyn, juntti. Paras saa palkan=D
Otahan lapsonen taas kulaus hiivasta sakeaa kiljuasi jotta rauhoitut. Maanantaina joudut palaamaan ahdistavan työsi ääreen, eikä viikonloppuna aiheutettu krapula auta asiaa.
Niin, koska sinä olet eläkkeellä, et työttömänä.