Toivotko kenellekään pahaa? Rehellisesti?
Kommentit (40)
Miksi ihmeessä toivoisin? Oletko koskaan kuullut peiliefektistä tässä universumissa? Lyhykäisyydessään: Jos ajattelet noin, ajattelet samantien myös niin että vihaat itseäsi ja haluat pahaa myös itsellesi.
En. "Kosto on minun, sanoo Herra".
En nyt suoranaisesti pahaa toivo, mutta jollain tavalla toivon, että karma tulee joillekin ihmisille vastaan. Etunimiä en laita, mutta ainakin kolme tämmöistä ihmistä on, ehkä enemmänkin. Muutama muukin on ollut, mutta luulen, että heille on jo tullutkin, joten ihan sama. En enää ajattele heitä. Nämä kolme ovat ihmisiä, joista en pääse eroon kokonaan, eikä heitä ole vielä elämä rankaissut.
Kyllä. Toivon pahaa pahuudelle, itsekkyydelle, epäoikeudenmukaisuudelle ja ahneudelle. Kyllä te tiiätte.
En toivo kenellekään pahaa, enkä halua olla sitä edesauttamassa, että jollekin tulisi ikävyyksiä. Kaikki me tehdään omat virheemme, eikä aina edes tahallisesti.
Vassareille ja vihervassareille toivon kaikkea pahaa.
Ne ihmiset, joille toivoisin pahaa, ovat ehkä jo muutenkin oman negatiivisuutensa ja ahneutensa vankeja, että sellaisessa henkisessä vankilassa eläminen on jo helvettiä sekin En siksi osaa sanoa, mikä paha olisi heille se sopivin paha. Joskus kuvittelen, että tilaan heidän pihaansa ihmiskakkalietteen ja joka olisi vaikeaa saada pois. Tai käyn spreiaamassa kirkkoveneen kuvia heidän talonsa seinään.
En. Toivon kaikille hyvää. Se lisää hyvyyttä koko maailmassa.
Pahan toivominen ei lisää hyvää kenellekään, ei itsellenikään.
Voi ihan itse testata: Jos toivoo hyvää, on itselläänkin hyvä mieli. Jos toivoo pahaa, on itsellään oltava huono mieli. Hyvällä mielellä ei pysty toivomaan kenellekään pahaa.
Kyllä. Entisille kiusaajilleni, Putinille ja joillekin muillekin.
Riikka, Petteri ja Jussi tuli hakematta mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan ja miksi en.
Kun kerran kysyt niin vastaan. Mitä kylvät, sitä niität. Siinä yksi hyvä syy olla toivomatta pahaa kenellekään.
En oikeasti, mutta on mulla aika ikäviä ajatuksia silloin kun itsellä on kurja olo. Kannattaa keskittyä hyvään! Aika se ei ole mahdollista, ja silloin pitää sitten olla armollinen niistä typeristä ja rumista ajatuksista itselleen ja antaa niiden olla vain ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Putinille kyllä
Oi miten rohkea olet. Niin ajanmukainen, relevantti. Oh please. Sano samantien että murha on pahasta.
Kyllä toivon! Kaikille jotka mulle on tehny pahaa. Terveisiä vaan Tiinalle ynnä muille kouluajan kiusaajille.
Putini vois kuolla väkivaltaiseen veriripuliin.
En ehkä pahaa, vaan epäonnistumisia ihmisille jotka ovat vähättelleet minua.
En toivo. Ne jotka ovat tehneet minua kohtaan pahaa ovat saaneet ansionsa mukaan ihan riittävästi. Useimmiten niin käy, koska alun perinkin se pahanteko johtuu heidän ongelmistaan.