Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kissa lemmikkinä

18.12.2006 |

Hei kaikille, joilla on kotona kissa/kissoja lemmikkinä! Tuli mieleen kysyä, että onko teistä tutkittu neuvolassa toksoplasman vasta-aineet verikokeella? Miten olette kissan hoitoon suhtautuneet raskauden aikana?

Minulla viikkoja jo aikalailla kasassa enkä juurikaan ole ajatellut mirrimme olevan " vaaraksi" vauvalle. Tiedän toksoplasmoosin vaarat, mutta olen järkeillyt että kun hanskat kädessä putsaan hiekkalaatikon ja sen jälkeen huolellisesti vielä pesen kädet, ei vaaraa ole.

Enemmän ehkä mietityttää elämä vauvan ja kissan kanssa. Tuo meidän mirri kun on saanut olla aikalailla perheen " lapsi" ja keskipisteenä... Hyvissä ajoin täytynee aloittaa keväällä opettaminen ettein pinnasänkyyn ja vaunuihin ole menemistä!

Kiva jos joku viitsii kirjoitella kokemuksistaan,

iida-linnea rv 21+5

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista oottaessa meillä oli kissa, joka nuorempana oli saanut juoksennella ulkonakin, mutta oli sittemmin ihan sisäkissa. Pyysin neuvolassa lähetteen toksoplasmoosi(?) testiiin ja vasta-aineita ei löytynyt. Jos olisi löytynyt, niin olisin jo sairastanut ja saanut vastustuskyvyn tätä vastaan ja ei olisi ollut huolta. Näin ainakin ymmärsin.

Kissa tutkittiin rokotuksen yhteydessä, eikä kantanut tautia. Mies vaihti kissanhiekat kuitenkin varmuudeksi ja, mutta esim. kynsimistä ei tarvinnut pelätä, koska ei ollut kantaja.

Onko teillä sisä- vai ulkokissa? Ulkokissahan voi jatkuvasti saada sen tartunnan.

Meillä oli vauvansänky ajoissa valmiina ja pakkauslaatikkosänky sen sisällä ja sen päälle oli pingotettu hyttysverkko, eli kissat eivät olisi päässetkään koppaan. Myös vaunut oli ajoissa esillä ja hyttysverkolla suojattu. Ruiskutin näihin myös karkotetta ja koskaan ei tullut ongelmaa!! Meillä vessat ja makuuhuone, jossa me ja vauva nukumme, niin on aina ötököiltä kiellettyä aluetta, joten sekin sänkyongelmaan auttoi. Välillä tietty kissa(t) testaili rajojaan menemällä makkariin, mutta pysyvät lattiatasossa ja ikkunalaudalla.

Onnea!

Vierailija
2/7 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vastata sulle tähän kissa-asiaan! =)

Joo se tokson vasta-ainetesti ei kuulemma kerro mitään. Pöh. Meillä on 3 ihanaa sisäkissua ja ne on kaikki oikein maman pieniä kultia..NOH..Mä meillä putsaan kissanhiekkalaatikot ja oon vaan ollut varovainen ja pessyt kädet huolellisesti sen jälkeen..Välitöntä vaaraa ei pitäis olla kun jaksaa olla huolellinen..=)

Jos ja kun oot tekemisissä ulkokissojen kanssa niin älä anna niiden raapia itseäsi (niiden kakkaa menet tuskin muutenkaan taputteleen?!) =D Me käydään siellä Nauvossa jossa on 2 ulkokissaa, jotka ylpeänä tuovat (ja syövät) hiiriä lahjaksi ja niiden kanssa yritän välttää leikkimistä kun vielä raapivat innoissaan..

Mä oon opettanut kissuja pysymään poissa vauvan sängystä vaikka onkin vielä tyhjänä..En ajatellut mitään verkkoja ym. hankkia, koska kaikki ollaan sit yhtä perhettä ja jatkuva vahtiminen kävisi mun hermoille..=D Enää ne ei yritäkään hypätä sänkyyn ja sit kun vauva on kotona niin 2 niistä kuitenki pelkää niin paljon, etteivät varmaan kamalasti ihan alkuun näyttäydykään! =)

Mun isä sanoi vaan, että " saahan noi ammuttua jos tulee jotain." . =D EIEIEIEI!!! Mun vanhin kissu on 15-vuotias ja ne kuuluu kaikki perheeseen..! =)

Synnäriltä ajattelin antaa miehen tuoda kotiin ensin jonkun liinan/vaatteen joka haisee uudelta tulokkaalta niin vähän osaavat varautua tulevaan..Hamlet-herra on nimittäin kovin herkkä järkyttymään ja se on " pahin" mammanpoika eli sitä lähinnä ajattelen sellaisella..

Eiköhän ne kaikki eläväiset tule toimeen keskenään! =)

t. poppari

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi kisua ja kaksi lasta. Kissat on sisäkissoja ja minä vaihdan hiekat. Kolli nukkuu joka yö jalkojeni päällä ja istuu illat sylissäni kehräten vauvakummun päällä. Multa ei ole testattu toksoplasmoosia, mutta mistäpä sisäkissat sen olisi saaneet. Ja jos ovat saaneet niin sitten 6 vuotta sitten jolloin he karkasi kerran ulos pariksi tunniksi. En kyllä jatkuvasti jynssää käsiäni tms.

Yöhommat onkin sitten eri juttu. AIemmin asuimme omakotitalossa ja siellä kisut oli vintillä kaikki yöt vauvojen ollessa alle 6 kk. Kolli nukkuu mielellään ihan kiinni ihmisessä. En kyllä uskois sen menevän vauvan lähelle, mutta mistäs sen tietää!!! Nyt sitten mietin kun kolmonen syntyy n. kk päästä, et mitenkähän nyt järjestetään yöt. Kissat ei pysy missään kun osaavat avata ovet ja jos heidät lukitsee yksi johonkin, ois se kusiastia vietävä aina myös. Sitten he roiskuttaa hiekkaa ja miehellä menee siitä täysin hermot. Ehkä laitamme kisut siksi aikaa öiksi kylppäriin kusiastian kanssa kunnes vauva osaa kääntyillä. Muuten keskityn kaikki yöt siihen onko kolli mennyt vauvan päälle. Meijän kisuja ei mitkään verkot pitele, tyttökisu luikkii pinnojenkin välistä vauvan sänkyyn halutessaan. Sellainen kissaverkko ostettiin jo esikoisen aikana mut se oli tosi epäkäytännöllinen.

Kissat on lastemme aarteita, joka aamu alkaa kissojen kanssa touhuamisella ja joka päivä päättyy kissojen halilla. Lapset 3- ja 5 v ruokkivat kissoja ja leikittävät niitä. Ihanaa porukkaa!

heinä rv 33+

Vierailija
4/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme kissaa ja niistä yksi on ollut silloin kun toinen lapsemme syntyi. Silloin kissa ei juurikaan osoittanut mielenkiintoa vauvaa kohtaan.

Kaikki kissamme ovat perheenjäseniä, lapsien rakkaita lemmikkejä eikä tulisi mieleenkään niitä lopettaa uuden vauvan vuoksi. Ajattelin, että pinnasänky kasataan hyvissä ajoin, että kissat ennättävät siihen tottua.

Toksoplasmoosista, vasta-aineita ei ole testattu vaikka kissoista neuvolassa olenkin maininnut. Meidän kissat ulkoilevat joten tietysti riski on olemassa. Mies puhdistaa hiekkalaatikon silloin kun siellä jotain on ja minä käytän omaa järkeäni, pesen kädet enkä pussaile :)

Zeldatar 28+3

Vierailija
5/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten kiva kun olitte kirjoitelleet! Aika samanlaisia ajatuksia teillä kuin itsellänikin.

Poppis tuo oli hyvä ajatus, jotta jotain vauvalta tuoksuvaa voisi mies tuoda jo etukäteen laitokselta kotiin! Meidänkin kissa on pikkuisen säikky varsinkin äkillisille koville äänille... Voi siis olla, ettei kissaa näy eikä kuulu kun vauva ekan kerran parkaisullaan ilmoittaa olevansa kotona! =))

Meillekin kissa on niin rakas, että millään ei haluta siitä luopua ellei nyt ihan mahdottomaksi muutu uuden perheenjäsenen myötä.

Mukavaa päivää!

t. iida-linnea 21+6

Vierailija
6/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti sanoa, että aluksi kissat kulki ihan matalana luikkieen kun esikoinen syntyi. Kolli oleili jopa mattojen alla. Sitten alkoivat tehdä tuttavuutta ja tyttkisulla oli pakottava tarve yrittää nuolla vauvan tahmaista päätä. Muutenkin tyttkissamme hoitaa aina esim. jos on haava, kisu yrittää tulla nuolemaan sitä. Karkealla kielellä ei voinut vauvan päätä nuolla joten siinä olikin aluksi opettamista kissalle. Sitten kun imetin, molemmat kissat tuli siihen viereeni ja kolli yritti aina vallata imetystyynyn toisen reunan. Kollikissamme luulee muutenkin mua emokseen ja seuraa joka paikkaan. Kun olen suihkussa, kissa päivystää oven takana maukuen. Kun lähden ulos, tulee kissa surullisena tuijottamaan mua silmiin, että et kai ihan oikeesti ole menossa johonkin. Kun olen yönkin pois ja mies hoitaa kissoja, kolli paskantaa laatikkonsa vierelle, kaivaa kaappeja ja ruttailee mattoja. Melkoinen vauva. Kun esikoinen oli tulollaan, moni kissaa ymmärtämätön henkilö totesi että kyllä nyt kissat teiltä lähtee. väärässä olivat, päinvastoin kissoille kasvoi uusia hellijiä kunhan nyt vauvat kasvoivat pieniksi tytöiksi.

Vauvojen syntymä on tietysti ollut aluksi järkytys kissoille, varsinkin kun en sitten vähään aikaan ole ehtinyt oikein panostaa kissoihin. Iltaisin kun on ollut kissojen syliaika, menee varmaan hermo kissoilta kun siinä onkin vauva, taas. Mä tykkään ihan hirveesti kissoistamme, mutta kyllä siinä vaiheessa kun on ihan pieni vauva, jää kissat heitteille ainakin sylityksen osalta hyvin helposti. Vauva on kuitenkin vauva. Mutta sitten kun vähän totutaan koko perhe taas uuteen tulokkaaseen (kolmas tulossa) saavat kissatkin taas paikkansa osana meitä.

VInkkinä opetukseen ettei saa esim. mennä vaunuihin: laita puhallettuja ilmapalloja vaunuun. Kun kissa hyppää sinne kielloista huolimatta, pallot poksahtaa ja kissa lähtee häntä paksuna pakoon. Ei tarvi montaa palloa sinne laittaa niin kissa alkaa pelätä vaunua.

Heinä 33+

Vierailija
7/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 kissaa, toinen on sellanen huonommista oloista, kävi alussa päälle mutta nykyään tosi kiltti, tiiä sit miten vauvaan suhtautuu. Toinen taas on mamman pikku sylivauva, nukkunu vieressä pienestä asti ja ihan lellikki, sillä koittaa nyt aika aikuistua :)

Mä oon kyllä meillä se joka putsaa laatikot, mies ei koske. Sisäkissoja ja rokotettu ja madotettu ni en usko että on mitään vaaraa. Enkä käytä hanskoja, saippualla pesen sit kädet.