Miten estät kaamosmasennuksen?
Sinä, joka kärsit pimenevien ja lyhenevien iltojen vuoksi kaamosmasennuksesta, oletko keksinyt miten helpottaa tätä?
Minä ajattelen aina tähän aikaa vuodesta että nyt tulen tekemään kaiken toisin jotta jaksaisin elää työpäivän jälkeenkin loka-tammikuussa. Mutta joka kerta tapahtuu sama. Tuntuu että ainoa asia mitä jaksan joten kuten on töihin raahautuminen ja sieltä kotiin. Siivoaminen ja ruuanlaitto tuntuu ihan kauhean suurelta työltä. Ei jaksaisi ulkoilla lasten kanssa. Mikään ei huvita.
Näitä olen kokeillut:
-d-vitamiini
-rautakuuri
-terveellinen ruoka
-työmatkat (8km suuntaansa) pyöräillen
-pitkät yöunet
Kommentit (15)
Ei siihen auta kuin hyväksyä että väsyttää, tai muuttaa lämpimämpään maahan. Liikunta on kyllä tärkeä, sen jos jättää pois niin se on oksat pois.
Vierailija kirjoitti:
Asumalla Etelä-Suomessa.
Aivan, kaamosmasennusta voi olla vain siellä, missä kaamos on.
Mielestäni kylmyys on pahin. Pimeys jotenkin menee siinä, ehkä. Jos pyöräilet noin paljon (kylmässä) ja työt päälle, ei kai ihme jos väsyttää vielä enemmän. Ehkä hetki kerrallaan, tekemällä jotkut asiat.
Kuuluu elämääni olennaisena osana. Vähän etelämmäs olen kotiseudulta muuttanut kuitenkin.
mulla on auttanut D-vitamiini, harmi jos sulla ei. tason pitää nousta tarpeeksi korkealle, se on ilmeisesti vähän yksilöllistä miten se taso nousee. mulla on ollut mitattuna vähän yli 100 nmol/l, silloin olo on ollut hyvä. syön D-vitamiinia noin 50 ug/pv syksyn, talven ja kevään ajan.
Asenneongelmaan ei auta mikään. Pohjolan inehmon kuuluu rakastaa kaamosta.
Siihen tottuu. Talvella pidetään lampuissa valoja. Synkintä on syksyllä, kun ei ole vielä lunta, on pilvistä ja öisin todella säkkipimeää.
Ei pohjoisen ihmisen tarvitse suorastaan talviunille mennä, mutta ihan kiva olla lämpimässä sisällä viltin alla, lukea, katsoa elokuvia ja tehdä kaikkea muuta sellaista, johon ei kesällä ollut aikaa.
Teen vuorotyötä jotta ehdin ulkoilla valoisan aikaan.
Minun talveni
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Kaamosaikahan on parasta aikaa, silloin nimenomaan ei masenna.
Asumalla Etelä-Suomessa.