Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suljit sosiaalisen median tilit?

Vierailija
17.08.2023 |

Paljon on ihmisiä jotka ovat sulkeneet mm Facebookin ja Instan tilit. Mikä oli sinun syysi? Ottiko lähtö koville? Mikä harmitti eniten vai harmittiko mikään?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä Facebookia sulkenut mutten käytä eikä yhtään kaveria: shelvieitä täynnä, peukku aiku sä oot ihg tyyliin,oi sinä ihana, kiva tyyli, kaunis sinä, tyyliin...

Vierailija
22/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on ihan tutkittukin että sosiaalinen media aiheuttaa henkistä pahoinvointia, addiktoitumista, univaikeuksia ja keskittymisvaikeuksia, puhumattakaan siitä että se vie aivan tolkuttomasti aikaa, jonka voisi käyttää johonkin hyödylliseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätte paljosta paitsi, netissä ja myös somessa on paljon hyvää. Voi tutkia elämää eri tavalla, hyvin paljon mielenkiintoista, monipuolista sisältöä. Samalla oppii erilaisista ihmisistä, sekin rikastuttaa. Minulla ei ole kateusongelmia ja seuraan mielelläni elämää. Sehän on nykypäivää eikä tule koskaan poistumaan. Kehitys on ollut hyväksi ja moni asia on helpottunut teknologian hyödyntämisen ansiosta. :) Yhteydenpito sekä sosialisoituminen on helpompaa myös aremmille sekä ujommille. Ongelmat ovat jokaisen henkilökohtaisia joten muistakaa käyttäytyä aikuiset ja opettaa elämästä myös lapsille sekä nuorille. Positiivareita tarvitaan! :)

Somen tarjonta, mielenkiintoinen sisältö, on sitä silloin kun siellä somessa on. Voi löytää vaikka tietoa tai mikä ikinä sattuukaan kiinnostamaan, mutta loppupeleissä se on vaan puhelimen tuijottamista. Somealgoritmit opettelee tarjoamaan mahdollisimman kiinnostavaa sisältöä jokaisen käyttäjän kiinnostuksen mukaisesti, tarkoituksena saada pidettyä käyttäjä online mahdollisimman pitkään. Ne ei tarjoa sitä mielenkiintoista sisältöä sun parhaaksi, vaan omaksi parhaakseen. Eli loppupeleissä tuo on vain viihdettä, niin kuin elokuvat ym. Ei ne anna oikeaa sisältöä ja merkitystä elämälle. Viihdettä saa toki kuluttaa, mutta helposti se alkaa kuluttamaan ihmistä.

Mistä ja miten sitten haet niitä tietoja ja vinkkejä, mitä tarvitset siihen oikeaan sisältöön elämässä? Googlettamalla? Tarkoitan nyt esim. menovinkkejä/tapahtumia, paikkakunnan uutisia, käsityöideoita tai ohjeita miten joku käsityöjuttutehdään, ruokajuttuja, harrastuksiin liittyviä asioita (tapahtumat, paikat, tilaisuudet), poikkeukselliset aukioloajat (esim. paikallinen kirjasto), uudet ravintolat paikkakunnalla, ravintolat paikkakunnilla joille olet matkustamassa, tietoa saako johonkin tiettyyn ravintolaan mennä koiran kanssa tai onko siellä erikoisruokavalioita, mitä jossain kohteessa kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa jne jne?

Juuri algoritmien ansiosta minä saan nuo parissa minuutissa Facessa sen sijaan että selaisin googlea.

Hakukoneella pääsee yllättävän pitkälle. Youtubesta esim käsityövinkit. Jos hakukonettaa selaimella vaikka jotain aukioloaikoja, niin saa facebookjuttujakin auki. Jos niitä siis haluaa aukoa ja hyväksyä keksejä ym

Mutta toisaalta, en pidä tietoa aukioloajoista ja erilaisista kulutusmahdollisuuksista lähelläkään elämän "oikeaa sisältöä"

Vierailija
24/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätte paljosta paitsi, netissä ja myös somessa on paljon hyvää. Voi tutkia elämää eri tavalla, hyvin paljon mielenkiintoista, monipuolista sisältöä. Samalla oppii erilaisista ihmisistä, sekin rikastuttaa. Minulla ei ole kateusongelmia ja seuraan mielelläni elämää. Sehän on nykypäivää eikä tule koskaan poistumaan. Kehitys on ollut hyväksi ja moni asia on helpottunut teknologian hyödyntämisen ansiosta. :) Yhteydenpito sekä sosialisoituminen on helpompaa myös aremmille sekä ujommille. Ongelmat ovat jokaisen henkilökohtaisia joten muistakaa käyttäytyä aikuiset ja opettaa elämästä myös lapsille sekä nuorille. Positiivareita tarvitaan! :)

Somen tarjonta, mielenkiintoinen sisältö, on sitä silloin kun siellä somessa on. Voi löytää vaikka tietoa tai mikä ikinä sattuukaan kiinnostamaan, mutta loppupeleissä se on vaan puhelimen tuijottamista. Somealgoritmit opettelee tarjoamaan mahdollisimman kiinnostavaa sisältöä jokaisen käyttäjän kiinnostuksen mukaisesti, tarkoituksena saada pidettyä käyttäjä online mahdollisimman pitkään. Ne ei tarjoa sitä mielenkiintoista sisältöä sun parhaaksi, vaan omaksi parhaakseen. Eli loppupeleissä tuo on vain viihdettä, niin kuin elokuvat ym. Ei ne anna oikeaa sisältöä ja merkitystä elämälle. Viihdettä saa toki kuluttaa, mutta helposti se alkaa kuluttamaan ihmistä.

Mistä ja miten sitten haet niitä tietoja ja vinkkejä, mitä tarvitset siihen oikeaan sisältöön elämässä? Googlettamalla? Tarkoitan nyt esim. menovinkkejä/tapahtumia, paikkakunnan uutisia, käsityöideoita tai ohjeita miten joku käsityöjuttutehdään, ruokajuttuja, harrastuksiin liittyviä asioita (tapahtumat, paikat, tilaisuudet), poikkeukselliset aukioloajat (esim. paikallinen kirjasto), uudet ravintolat paikkakunnalla, ravintolat paikkakunnilla joille olet matkustamassa, tietoa saako johonkin tiettyyn ravintolaan mennä koiran kanssa tai onko siellä erikoisruokavalioita, mitä jossain kohteessa kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa jne jne?

Juuri algoritmien ansiosta minä saan nuo parissa minuutissa Facessa sen sijaan että selaisin googlea.

Siis oletko sä oikeasti ihan aikuinen ihminen joka on päässyt peruskoulun hyväksytysti läpi, jos googlettaminen on sun mielestä liian vaivalloista? 

Vierailija
25/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on täysin tarpeetonta roskaa joka ei anna minulle mitään. Lisäksi useimmat somealustat on vain laillistettuja vakoiluohjelmia ja vaikutussysteemejä joiden avulla kerätään tietoja ja levitetään valheita. Vain idiootti on somessa.

Vierailija
26/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löydät ihan hyviä asioita ja tiedostat hyviä puolia mutta teet kaikesta ikävää ja vahingollista. Ruutu ei pilaa silmiä. Mietipäs kuinka paljon istutaan päivät pitkät töissä ruutujen äärellä, sähkölaitteiden äärellä sekä läheisyydessä jne. Teknologia on ollut kehityksen alla ja miksi jos kerran ruudut ja mööpelit ovat vaarallisia? Sähköautot? Onko pientä hysteriaa ja harhaisia kuvitelmia? Sairastutatte itsenne kun teette kaikesta pahaa. Vihreys ja valehtelu on pilannut paljon. Tee on haitaksi, kahvi samaten. Peruna aiheuttaa syöpää ja leipä pilaa suoliston. Leipä joka valmistetaan viljasta joka on luonnollisinta antia Suomessa? Mikä ihme on se että ruoan valmistus maksaa Suomessa ja miksi halutaan painaa teollisuus alas? Salaattia syömällä ei laihdu eikä puntilla käyminen kasvata lihaksia tai vahvista kehoa. Siis välttämättä! Miettikääs vähän näitä asioita. Miksi ei anneta kaikkien kukkien kukkia? Olisiko helpompi elää tässä valmiissa maailmassa kun ei pilattaisi kaikkea jo hyvää, valmista ja tuottoisaa? Tai siis nythän sitäkin on jo tehty. Mitä seuraavaksi? Askel taaksepäin ja maksamme kaiken takaisin korjaamisesta. Aika hemmetin pitkään vielä. No, tässä nyt muutama ajatus tällaisena tajunnanvirtavuodatuksena. Kivaa iltaa!

Siis se, että työelämässäkin ruutujen tuijottamisesta on tullut normaalia, ei mitenkään voi puoltaa sitä että se olis ihmiselle jollain tapaa hyväksi! Jos jossain näkyy hysteriaa, niin se on kyllä tuo sinun viesti, jossa nykyteknologian puolustaminen näyttää tärkeältä. Ja yhtälailla se on harhaista, että pystyy vaan luottaan siihen miten uudet kehitelmät on hyviä/hyväksi koska eihän meille haitallista tuutattais

Vierailija
27/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instagram oli helppo sulkea, kun se halus mun puhelinnumeron että pääsisin kirjautumaan takas käyttäjälle. Yhtäkkiä vaan kirjautumisen yhteydessä kysy sitä, ja että pittää laittaa jos haluan päästä vielä sisälle. En laittanu, enkä oo sen jälkeen käyny. Ihan hyvä näin, olin jo sitä aiemmin miettiny miten se on turhaa ja sinne menee liian helposti käytettyä enemmän aikaa kuin oli tarkoitus, niin kiva vaan että ne sieltä autto mua tämän päätöksen kanssa vaatimalla liikaa informaatiota :)

Vierailija
28/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. FB:n kautta löysin uuden harrastuksen itselleni ja koiralleni. Sitä kautta ostin mustikat poimijalta ja paikallinen Reko-piiri ilmoittelee vain siellä. FB:stä saan ilmoitukset kiinnostavista tapahtumista ja lähikauppojen tarjouksista. Jos tarvitsen neuvoja, vinkkejä, ohjeita tai muuta tietoa niin siellä useimmiten joku tietää. FB:n avulla säästän valtavasti aikaa, mikä muuten menisi googlettamiseen enkä siltikään sitä ehkä löytäisi. En esimerkiksi edes tiennyt, että eräässä lähistön kaupungissa on olemassa kulttuuritalo ja siellä kiinnostavia tapahtumia, ennen kuin se tuli FB:ssa vastaan, eli en olisi edes osannut googlettaa niitä tapahtumia.

Instassa seuraan ja keskustelen yhteen tiettyyn harrastukseen liittyvistä asioista. Siellä ei ole yhtäkään kuvaa minusta itsestäni eivätkä muutkaan postaa kuvia itsestään.

Twitterissä käyn yhteiskunnallista keskustelua, LinkedIn:issä työhön liittyvää.

Nämä somenegatiiviset ovat yleensä ihmisiä, jotka eivät saa somessa tykkäyksiä eikä seuraajia, ja joille some = itsensä esittelyä. Oikeastihan se on paljon muuta.

Kauhean pitkät löpertelyt, vaikka kirjoittajalle tärkeintä on somen tykkäykset ja seuraajien määrä, niin kuin lopussa kertoo.

Vierailija
29/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook toimii nykyisin isojen yritysten mainostajana, kirjaimellisesti. Tää palvelu salakuuntelee omaa käyttäjäänsä ja etsii avainsanoja mitä myöhemmin mainostaa asiakkaalleen ja suuryritykset nauttii

Ja kuka tietää mihin muuhunkin tarkoitukseen kuuntelevat. 

Vierailija
30/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää, miksi olet tehnyt tällaisen keskustelualoituksen aiheesta juuri tänään?

Vierailija
31/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en seuraa somessa mitään "tyhjänpäiväisiä" influenssereita, vaan esimerkiksi taiteilijoita. Olen kyllä huomannut noissa mielenkiintoisemmissakin tileissä selkeän muutoksen viimeisen parin vuoden sisällä. Isommista tileistä huomaa jotenkin räikeästi, että ne yrittävät hyppelehtiä Instagramin oikkujen mukaan algoritmia miellyttääkseen. Usein ne alkavat postata hyvin yksipuolista sisältöä.

Ne tilit, joissa on minulle kaikista mielenkiintoisinta sisältöä, tekevät päivityksiä nykyään enää joskus ja jouluna. Ovat selkeästi luovuttaneet sen suhteen, että kukaan heitä enää huomaisi somessa, mikä on sääli.

Olen myös huomannut sellaisen kumman jutun, että Instagram ja Youtube eivät jostain syystä millään näyttäisi minulle niiden tekijöiden sisältöä, joita seuraan ja joiden sisällöstä selkeästi tykkään ja katselen eniten. Sen sijaan minulle yritetään tuputtaa kaikenlaista muuta. Ystävienikään päivityksiä en Instassa enää juurikaan näe ellen erikseen mene katsomaan.

Koko systeemi on mennyt rikki.

Tyhjänpäiväiset taiteilijat 🤮

Vierailija
32/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facen olen sulkenut jo vuosia sitten. Muita tilejä ei ole koskaan ollutkasn. En jaa kuviani muuta kuin whatsappissa valikoiden.

Vierailija
33/50 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook on mulla vaan sen takia kun jotkut ryhmät jakaa siellä ilmoituksia. Ei voida antaa tietoa esim.sähköpostissa tms. Itseäni myös ärsyttää mainostulva ja ihmisten hehkutukset. Tulen kateelliseksi ja melkein pahoinvoivaksi niitä lukiessani. Niinpä vastaan jollakin imelällä, esim.elokuvissa käynnillä ja laitan sata kuvaa pelkästään elokuvissa käynnistä. Onneksi ei ole kavereissa paljon ulkomailla kävijöitä. Yritän sivuuttaa ne. Olen itse miettinyt pitäisikö lopettaa tällainen feikkaaminen ja pelleily. Laitankin nykyään vain linkkejä asiapitoisiin juttuihin. Siis sellaisista että niistä on oikeasti hyötyä. Tiktokissa ja instassa en ole ollenkaan.

Vierailija
34/50 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aamun ensimmäinen ajatus on "mitäköhän sille somevaikuttajalle kuuluu?" totesin, että on aika häipyä.

Vierailija
35/50 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista!

Vierailija
36/50 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistin aikonani, se aiheutti ihan selvästi mulle(kin) paljon ahdistusta.

Teen pienenä sivuduunina erilaisia hopeakoruja, joten profiili oli töiden mainostamista varten. Mutta tajusin hyvin pian, ettei pää kestä sitä, eikä sieltä yhtäkään asiakasta oikeesti edes tule! Ellet maksa itsellesi tuhansia ja tuhansia seuraajia ja vietä 24/7 siellä ig.ssä. Sit saatat saada ehkä yhet kahet kaupat.

Ensinnäkin, koko ig niin keinotekoinen. Tuntuu älyttömältä saada tietoon jonkun tutun kuulumisia, ikään kuin objektiivisesti tiedotettuna. En osaa selittää tätä mutta ymmärrätte varmaan. Eli että tiedän jonkun kuulumiset ilman että hän on varsinaisesti kertonut niitä minulle.

En esim ois halunnut kattoa muitten, puolituttujen stooreja tai postauksia, mutta tuntui että piti olla koko ajan aktiivisesti tykkäämässä niistä, jotta "seuraajat ei hylkää".

Kauhea määrä ressiä jostain TÄYSIN TURHASTA! Ja hirveä määrä aikaa meni johonkin postausten miettimiseen! Hyödytöntä. Täysin!

Ja se mainosten määrä ja kaikki se epärealistinen sonta, kaikki on filtteröityä ja muokattua ja niin kaukana todellisuudesta.

Kaikki on nii feikkiä siellä somessa. Just se, että esitetään sitä ystävyyttä yleisölle kuten joku sanoikin. Ja ig työntää jatkuvasti sellasta matskua silmien eteen jota ei edes halua nähdä, mainoksia ja kaikkea ihan aivotonta settiä perseitä.

Some toimii niin että se koukuttaa sut ja tekee sut tyytymättömäks elämääs ja ittes.

Suosittelen poistamaan somet. Some etäännyttää normielämästä. Eikä siitä ole oikeesti yhtään mitään hyötyä.

Mulla käy jossain mielessä vähän sääliks (ei ole tarkotus kuulostaa ylevältä, mut) niitä ihmisiä jotka sinne ig:seenki jäi. Koska some ei tieteellisten tutkimustenkaan mukaan edistä ihmisten mielenterveyttä vaan päin vastoin.

Tää varmaa ärsyttää monia, mutta mulle se näyttäytyy vähän sellasena voi raukkaa-tyyppisenä juttuna, jos joku ig:ssä on, vähänku riippuvuutena, josta se käyttäjä ei vaan ole päässyt vielä eroon.

Koska se on nähty ja todistettu jo aikoja sitten mitä hallaa se tekee ihmisen henkiselle kehitykselle ja mielenterveydelle.

Jo menneen ajan juttuja koko some.

Vierailija
37/50 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulun nihin harvoihin jolla ei koskaan ole ollut F.B/ instagram tiliä.Minusta ihmiset elää siellä kuplassa ja valhellisesa maailmassa.Jotka tilit lopetaneet varmasti ovaltaneet sama.Oikea elämä paljon parempi ja oikeaat ihmiset elämäässä parempia,

Vierailija
38/50 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harmittanut yhtään tai tullut minkäänlaisia vieroitusoireita kun häivyin facebookista. En halunnut stalkkailla exääni ja muutenkin siellä vain yleisesti mieliala laski.

Vierailija
39/50 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä älytöntä, että siellä voi ostaa seuraajia ja bottiseuraajia ties kuinka paljon. Sitten ihmiset ajattelee, että jes, tämä varmasti hyvä firma, kun on tuhat seuraajaa. Josta sitten kaksisataa botteja ja seitsemänsataa ostettuja seuraajia Intiasta.

Vierailija
40/50 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran suljin yli kymmenen vuotta sitten. Ärsytti, kun jotkut ihan oikeasti seurasi ja sitten kun oli ihmisten ilmoilla, tuli kommenttia, että sinä sitä ja tätä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme