Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääke, jolla lisätään maidontuotantoa???

18.12.2006 |

Onko kukaan koskaan turvautunut siihen lääkkeeseen, joka lisää maidontuotantoa? Muistelen, että sellainen olisi olemassa. Meillä 6kk vauva, jota täysimetettiin 5kk ja nyt tuntuu uhkaavasti, että maidontuotanto on tehokkaasti hiipumassa. Kannattaisikohan oikein lääkärille soittaa ja kysyä reseptiä? Onko haittavaikutuksia?

t imetysongelmainen annelie

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista juoda reilusti: vettä, maitoa, laimeaa mehua, (imetys)teetä... Mä en piheyksissäni raaskinut ostaa imetysteetä, joten ostin pelkkää nokkosteetä, sillä sitä suurin osa siitä imetysteestäkin on.

Syö monipuolisesti, terveellisesti ja säännöllisesti.

Lisäksi mulla lisäsi maidontuotantoa suklaan syönti! Eikä sitä tarvinnut edes mitenkään levytolkulla vedellä, muutama pala riitti. Taisi olla psykologinen vaikutus suurempi... =)

Ja imetä! Heti kun mä jätin yhden päiväimetyksen pois (yöimetykset oli lopetettu jo aiemmin), maidon tuotanto suorastaan romahti. Ja siitä alkoikin sitten korvikerumba...

Vierailija
2/15 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin synnytyssairaalassa, että oksitosiinia käytettiin aiemmin myös maidon tuotannon käynnistämiseen. Mutta on kuulemma nykyään kielletty, sitä ei siis kuulemma saa vaikka haluaisi, syytä en tiedä. (huonetoverini kysyi sitä koska hänellä ei leikkauksen jälkeen noussut maidot...taisi tosin olla hätäinen vaan, koska itsellänikin nousi vasta 5 pvää synnytyksen jälkeen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että onko lääke reseptivapaa vai pitääkö oikeen lääkäriin ottaa yhteyttä? Metopram-hakusanalla kattelin täältä ja molempia vaihtoehtoja oli tarjolla (siis että ei tartte reseptiä / tarvii).

annelie

Vierailija
4/15 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoitko tarkoittaa em lääkkeitä? Itse en ole käyttänyt niitä, mutta tiedän niitä käytettävän maidontuotannon lisäämiseksi ainakin aika pian synnytyksen jälkeen.

en ole kuullutkaan, ettei oksitosiinia saa käyttää. Itse sain 8kk sitten oksitosiinia suihkeina 4 päivää synnytyksen jälkeen kun rinnat olivat räjähtämispistessä ja aivan sinipunaiset.

Vierailija
5/15 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siis ainakin HYS:lassa kuukausi sitten, voihan olla että tämä on sairaalakohtaista. (oksitosiinista)

Vierailija
6/15 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

seibe:

Mahdoitko tarkoittaa em lääkkeitä? Itse en ole käyttänyt niitä, mutta tiedän niitä käytettävän maidontuotannon lisäämiseksi ainakin aika pian synnytyksen jälkeen.

en ole kuullutkaan, ettei oksitosiinia saa käyttää. Itse sain 8kk sitten oksitosiinia suihkeina 4 päivää synnytyksen jälkeen kun rinnat olivat räjähtämispistessä ja aivan sinipunaiset.

Primperan ja Metopram haulla sain sellaiset tulokset että nuo lääkkeet olisi tarkoitettu pahoinvoinnin estoon. Primperania ei edes saa käyttää imetyksen aikana kun se imeytyy maitoon..

Vierailija
7/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on tuo primperan jota käyttävät sairaalassa. Ko.lääke jota käyttävät on juuri pahoinvointilääke mutta sivuvaikutuksena maidon tulo. On myös muita epätoivottavia sivuvaikutuksia, kuten psykoosi, mutta luulisin että se aika harvinaista. Mulle tarjottiin tota kerran synnärillä kun 4 pvänä ei viel tullu maitoa, mut en suostunu ottaa kun niin vakavia noi mahdolliset sivuoireet. Lähti sit käyntiin maidontulo itsekin kun vaan imetin siteästi. Reseptillä taitaa olla.

Vierailija
8/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on jokaisen imetyksen aluksi tarvittu tuota. maito on noussut todella hitaasti (miltei viikko synnytyksestä) ja sitten noustessaan pakannut rintoihin. ei ole auttaneet kuumat suihkut ei kaalinlehdet. suihkeella on sitten saanut hanat auki aluksi.

antoivat mulle tota kun tiesin jo kysyä kolmannen kanssa kun oli kuudes päivä sairaalassa, tissit tukossa ja vauva teholla- pumpulla en saanut herumaan kuin lääkkeen kanssa. eivät siis tarjonneet oma-aloitteisesti.

Vierailija
9/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Primperan ja kuten tässä pinossa joku jo tiesikin, että kyseessä siis pahoinvoinnin estolääke, jonka sivuvaikutuksensa maidontuotannon lisääntyminen.

Kyseisestä lääkkeestä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tiedän kuitenkin ettei kaikilla toimi. Eihän kaikki saa kaikista lääkkeistä samoja sivuvaikutuksia.

Suositella voin omakohtaisella kokemuksella Weledan rintaöljyä. Kyseistä öljyä saa esim. sokoksista ja luontaistuotekaupoista. Öljyä hierotaan rintoihin muutaman kerran päivässä. Mulla ainakin toimi tosi hyvin ja maidon määrä tuplaantui. (Tiedän sen siitä, että alkuun jouduin pumppaamaan maidot)

Toivottavasti imetys vielä jatkuu ja saisit maitomäärän nousuun.

Vierailija
10/15 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka nopsasti se Weledan rintaöljy auttoi? Ja oletko jatkanut käyttöä vai laitoitko sitä noin kuuriluonteisesti? Taidan heti huomenna hakea sitä. Onhan se kivampi turvautua johonkin tuollaiseen " luonnonlääkkeeseen" kuin johonkin kemikaaliin, jota ei ole edes itse tarkoitukseen tehty. Saan tosin reseptin huomenna Metopramiinkin, että katsotaan nyt sitten. Ehkä aloitan ens öljyllä. Resepti voi sitten olla ikään kuin " varalla" .

Kiitos jo vastanneille!

annelie

Vierailija
11/15 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

v.2001 lisäämään maidon eritystä. Kokeilin sitä jonkin aikaa, mutta se väsytti niin vältavasti, että lopetin sen melko pian. Ajattelin, että mitä iloa siitä on jos olen koko ajan niin väsynyt, etten jaksa olla vauvan kanssa. En huomannut siitä olevan edes kovasti apua. Vuosia myöhemmin oli työni puolesta eräällä lääkkeistä kertovalla luennolla, jossa luennoi professori Sirkka-Liisa Kivelä. (joka on tutkinut lääkkeiden sivuvaikutuksia vanhuksilla). Hän oli järkyttynyt kuullessaan, että Metopramia määrätään edelleen maidon erityksen lisäämiseen! Hänen mukaansa se voi aiheuttaa vakavia psykooseja ja olla haitallinen erityisesti synnyksen jälkeisessä masennuksessa (jos on vaikka taipumusta sellaseen). Niin että tämmöstä kuulin...

Vierailija
12/15 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljyä käytin noin viikon ajan ja sen jälkeen olimmekin hukkua maitoon;) Myöhemmin ei enää tarvinnut käyttää.

Vierailija
13/15 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Maailmalla" (ainakin Aasia ja USA, katso http://www.thenewparentsguide.com/breastfeeding-domperidone-drnewman.htm ) käytetään Motilium merkkistä lääkettä, vaikuttavana aineena Domperidoni. Mutta sitä ei taida saada Suomesta (?) kun katsoin nopeasti netistä löytyi vain tietoa eläimille annettavasta Motiliumista, joten ei taida auttaa sinua.

Vierailija
14/15 |
23.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minea

Kiitos öljy vinkistä, heti kun pyhät on ohi niin pakko lähteä ostaan =)

Vierailija
15/15 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka usein laitoit öljyä? itse käyttäny nyt 2pv ja en vielä ole huomannu mitään....