Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa päähän kun enää ei ole varaa mihinkään. Elämä on tylsää

Vierailija
16.08.2023 |

Ruoka ja asuminen + energia vievät yksinkertaisesti kaikki rahat. Enää ei voi käydä kampaajalla sitäkään vähää mitä ennen, ei enää matkusteta, ei käydä leffassa tai teatterissa. Ei ole mitään mitä odottaa ja mikä rikkoisi arjen hetkeksi.

Tätä kurjuuttako on loppuelämä?

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha ei tuo todellista onnea, mutta kyllä se vaan poistaa suurimman osan ihmisen ongelmista.

Kyllä. Suuri osa elämän stressitekijöistä poistuu rahalla.

Vierailija
42/112 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valivali. Aika tylsä ihminen pitää olla jos tarvitsee rahaa siihen että elämä ei olisi tylsää. On vaikka mitä mitä voi tehdä ilmaiseksi. Mee kirjastoon ja lainaa kirja, piirrä, mee ulos juoksee, katsele ympärilles, nää ihmisiä! 

Jos nuo on ainoat harrastukset ja ajanvietteet, niin aika tylsältä kuulostaa.

>

Itse kävin tänään keräämässä kantarelleja ja mustikoita. Kantarelleista tein kastiketta eilisten perunoiden kylkeen. Pakastan marjoja ja sieniä, on sitten kiva syödä niitä talvella. Vispipuurollekaan ei tule paljoa hintaa itse tehden.

Olen myös myynyt sieniä ja marjoja, saa vähän ylimääräistä rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu että täällä jotkut eivät ymmärrä, mikä ero on sillä, että rahaa on niukasti mutta sillä pärjää kun on säästäväinen, ja sillä, että rahaa ei ole kaikkeen, mitä oikeasti tarvitsisi eläkseen terveellisesti.

Niukka elämä voi olla hyvää ja siitä voi nauttia. Rahahuolet eivät aiheuta jatkuvaa stressiä eikä tarvitse jättää lääkkeitä tai ruokaa ostamatta.

Sen sijaan jos rahat eivät riitä normaaliin ruokaan, terveyskeskusmaksuihin, lääkkeisiin ja muihin välttämättömiin menoihin, rahahuolet syövät vähä vähältä elämäniloa ja toimintakykyä. Silloin on vaikea osallistua yhteiskuntaan ja mahdollisuudet parantaa omaa taloudellista tilannetta itse omilla toimilla voi olla ajan myötä mahdotonta.

Siinähän se. Rajansa niukkuudellakin.

Vierailija
44/112 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu että täällä jotkut eivät ymmärrä, mikä ero on sillä, että rahaa on niukasti mutta sillä pärjää kun on säästäväinen, ja sillä, että rahaa ei ole kaikkeen, mitä oikeasti tarvitsisi eläkseen terveellisesti.

Niukka elämä voi olla hyvää ja siitä voi nauttia. Rahahuolet eivät aiheuta jatkuvaa stressiä eikä tarvitse jättää lääkkeitä tai ruokaa ostamatta.

Sen sijaan jos rahat eivät riitä normaaliin ruokaan, terveyskeskusmaksuihin, lääkkeisiin ja muihin välttämättömiin menoihin, rahahuolet syövät vähä vähältä elämäniloa ja toimintakykyä. Silloin on vaikea osallistua yhteiskuntaan ja mahdollisuudet parantaa omaa taloudellista tilannetta itse omilla toimilla voi olla ajan myötä mahdotonta.

Mä elin monta vuotta lähes kädestä suuhun. Nettopalkasta, kun maksoi laskut, joskus jäi 50 e kuukauden ruokarahaan.

Mulla oli siinä vielä avioero, voin sanoa ei aina hymyilyttänyt. Lasten avulla jaksoin arkea enemmän ja nimenomaan lapset auttoi siihen, että keksin enemmän ilmaista ja edullista tekemistä.

Muistan aina, kun tilillä oli ennen tilipäivää yli 1000 e rahaa.

Jotkut ihmiset kestää paremmin, toiset huonommin.

Sen kyllä huomasi, jos sai kerättyä rahaa, tuli yllättävä kulu. Monta rautaa piti olla tulessa, ihan koko ajan.

Vierailija
45/112 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä... Vaikka pidän työstäni, totesin että nyt riittää. Jatkuvaa määräaikaista pienellä palkalla. Kohta loppuu taas työsopimus, ja alan elää tuilla ja haen lääketieteelliseen niin monta kertaa, että pääsen. Rahaa tulee tuista melkein saman verran kuin palkkaa, eli ei kovin paljoa, mutta kustannukset laskevat. Muuta ratkaisua ei nyt ole, enää en ota riskiä huonosta työllistymisestä tai huonosta palkasta.

Vierailija
46/112 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakekaa ruokaa ruokajakeluista joita on useita viikossa.

Teatteriin pääsee halvalla kun ostaa teatterin omasta lippukaupasta hajapaikan/osittain näköesteellisen paikan saman päivän näytökseen. Ja monista kirjastoista voi myös lainata kausikortin jolla pääsee ilmaiseksi.

Fiinkinolla on ajoittain tarjouspäivä jolloin elokuviin pääsee vitosella.

Kampaamokouluilla on halpoja oppilastöinä tehtäviä leikkauksia ja värjäyksiä.

Lähes kaikkiin museoihin on ilmaispäiviä.

Omalta osaltani totean, että autottomana liikuntarajoitteisena keliaakikkona kala - ja muna-allergisena en voi käydä ruokajakelussa. Onneksi ei ole toistaiseksi tarvinnut olla nälässä. Kun ei syö juurikaan leipää, ei mene rahaa niden päällisiinkään

Enemmän kuin halvan ruoan syöminen, minua ahdistaa kotona kököttäminen, kun liikkuminen on vaikeaa. Lähiössä ei ole metsää/ luontoa, ei ole mökkiä eikä rahaa matkustella. Teatterista ja leffoista en välitä, envoi istua pitkään selkävaivojen vuoksi. Kaupungissani on vain kaksi museota bussireitin varrella, ja ne on nähty. Vaihtuvat näyttelyt ovat suooeita, eikä aina kiinnostavia.

Onneksi on ystäviä, myös heitö, jitka ymmärtävät tilanteeni.

Vierailija
47/112 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just säästin pari sataa vuodessa kun kilpailutin liittymät, vaihdoin netin pienempään ja lopetin pari striimauspalvelua. Ens vuonna pääsee tuolla säästöllä jo melkein kreikkaan. Turkin nopeenlähdön sais mutta kuka sinne haluaa yök.

Valintojen maailma.

Salli mun nauraa! Ei oikeasti köyhällä ole "liittymiä", "striimauspalveluja", saati kallista nettiä. Jokainen, joka elää tiukalla budjetilla, on jo kauan sitten lopettanut tuollaiset. Itselläni ei ole koskaan ollut minkäänlaista maksullista TV/ leffa tmv. palvelua. Vaikka aiemmin oli rahatilanne hyvä, en laita tuollaiseen pastaan rahojani. Taloyhtiön netti on ilmainen, ja kännykkäliittymä halvin mahdollinen.

Vierailija
48/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla puolestaan olisi rahaa mukavasti, mutta ei mitään mihin sitä haluaisin käyttää. Olisi kiva järjestää ihmisille vaikkapa rapujuhlat, mutta kukaan ei koskaan ehdi.

Sama. Töiden jälkeen ei enää saa itsestään irti, viikonloput menee levätessä ja tehdessä kotityöt & viettäessä aikaa lapsen ja koiran kanssa. Elän vain lomia varten.

Aamulla herään, aloitan työt, lopetan tai palaan toimistolta kotiin n klo 17, ruoanlaitto, lapsen kanssa kouluasioiden kertaaminen ja sitten jaksaa juuri käydä kunnon kävelyllä tai rullaluistelemassa, uimassa ehkä koiran kanssa, ei maksa mitään. Seuraavana päivänä sama uudestaan. Loputon aamujen ketju. Noutoruokaa tai eineksiä syödään valitettavan paljon kun ei aina ole jaksamista ja aikaa valmistaa alusta, se on kai sit sitä meidän luksusta.. Lapsen kanssa ei pääse koskaan esim tapaamaan perhettä toiselle puolelle suomea koska ei ole vapaata.

Kyllä keräisin enemmän marjoja ja sieniä, kohentaisin kotia ja pihaa, kuntoilisin jos ehtisin. Lomalla luin yhden pokkarin, arkena ei pysty keskittymään. Kunnan salille mulla 30 eur/kk kortti (työttömille maksu 2 eur/kerta) maksan mutten jaksa käydä.

Vierailija
49/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se nimenomaan ole päättäjien ja virkamiesten tavoitekin että ihisillä olisi mahdollisimman vähän rahaa koska silloin työn tekeminen maistuu kaiksinverroin paremmalta ja myös verotuotot ovat paremmat, mitä enemmän teet töitä ja saat palkkaa sen enemmän maksat myös veroja päättäjät ja virkamiehet ovat silloin onnistuneet tavoitteissaan  : )

Jos kaikilla olisi paljon rahaa kukaan ei kävisi töissä ja verotuotot kuihtuisivat

Vierailija
50/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla puolestaan olisi rahaa mukavasti, mutta ei mitään mihin sitä haluaisin käyttää. Olisi kiva järjestää ihmisille vaikkapa rapujuhlat, mutta kukaan ei koskaan ehdi.

Sama. Töiden jälkeen ei enää saa itsestään irti, viikonloput menee levätessä ja tehdessä kotityöt & viettäessä aikaa lapsen ja koiran kanssa. Elän vain lomia varten.

Aamulla herään, aloitan työt, lopetan tai palaan toimistolta kotiin n klo 17, ruoanlaitto, lapsen kanssa kouluasioiden kertaaminen ja sitten jaksaa juuri käydä kunnon kävelyllä tai rullaluistelemassa, uimassa ehkä koiran kanssa, ei maksa mitään. Seuraavana päivänä sama uudestaan. Loputon aamujen ketju. Noutoruokaa tai eineksiä syödään valitettavan paljon kun ei aina ole jaksamista ja aikaa valmistaa alusta, se on kai sit sitä meidän luksusta.. Lapsen kanssa ei pääse koskaan esim tapaamaan perhettä toiselle puolelle suomea koska ei ole vapaata.

Kyllä keräisin enemmän marjoja ja sieniä, kohentaisin kotia ja pihaa, kuntoilisin jos ehtisin. Lomalla luin yhden pokkarin, arkena ei pysty keskittymään. Kunnan salille mulla 30 eur/kk kortti (työttömille maksu 2 eur/kerta) maksan mutten jaksa käydä.

Lisään, että ei ole aikaa käydä siellä kampaajalla kun töissä kaikki arkipäivät. Kävin viimeksi tammikuussa, jotenkin sitä on pärjäillyt masentumatta, vaikkei olekaan päässyt kampaajalle.

Vierailija
51/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia, ei röökiä ja ei autoa = rahaa jää ihan hyvin palkasta käteen huvituksiin ja matkusteluunkin vielä.

Elämä on valinnoista kiinni

Vierailija
52/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama tilanne. Oon miettinyt pitäiskö muuttaa Suomesta pois. Täällä on kaikki yksinkertaisesti liian kallista.

Vierailija
53/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tilastokeskuksen ja THL:n laskelmien mukaan yksi lapsi maksaa vanhemmilleen noin 130 000 euroa"

Kun ei lisäänny, niin rahaa ja energiaa riittää kaikkeen muuhun mukavaan paljon enemmän ja parisuhdekin voi paremmin. Elämä on ihanaa 😊

Vierailija
54/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain yksinkertainen ihminen tarvitsee rahalla ostettavia viihdykkeitä. Se on oikeastaan hyvin surullista että elämässä viihtyminen on rahasta kiinni eikä vaatimaton mielikuvitus auta keksimään muuta tilalle vaan puute purkautuu avuttomana valittamisena.

Katsos kun maailma on tänä päivänä hieman erilainen kuin muutama vuosikymmen sitten. Ihan peruselämä, eli sähkö, asuminen, ruoka, hygienia, lääkkeet maksaa näinä päivinä enemmän kuin aiemmin ja töitä on joidenkin ihmisten mahdoton saada/ löytää.

Tässä maailmanajassa näkee hyvin ihmisten luonnon, ne jotka tulevat hyvin toimeen, eikä oma beba ole tulessa, heiltä ei ymmärrystä löydy niille, jotka koittavat rahatta rämpiä tätä elämää.  Hiton surullista. Ihmisyyden mitta on se, kuinka kohtelee kanssaeläjiään.

Minusta näyttää, että se mitta on tyhjä.

Minusta tuntuu, että ap:lla on kaikki tarvittava, mutta lisää pitäisi saada. Silloin mennään töihin, ja jotta se onnistuu, hankitaan niitä taitoja joilla joku palkkaa. Ei meille töissä käyvillekään kukaan ole tutkintotodistuksia ja työtodistuksia lahjoittanut, eikä meillä kaikilla ole terveyskään priimaa. 

Huvitukset ei kuulu verovaroilla kustannettaviin.

Vierailija
55/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tee itse mitään maksullista. Teinillä on kaksi halpaa harrastusta ja miehellä yksi harrastus. Itse luen, välillä leivon, pelailen pelejä,marjastan tai käyn ilmaisissa taidenäyttelyissä tms. En ole mitään maksullista kaivannut.

Vierailija
56/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttäkää edellistä hallitusta. Se meidät köyhdytti.

Vaikka kaikki haukkuu Sipilän hallitusta, niin se ei tehnyt pienituloisille niin paljon pahaa kuin Sannan hallitus. Ostovoima on pudonnut todella alas.

Pari vuotta sitten pystyin jopa ostamaan osakkeita! Enää ei jää rahaa säästöön yhtään.

Vierailija
57/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakekaa ruokaa ruokajakeluista joita on useita viikossa.

Teatteriin pääsee halvalla kun ostaa teatterin omasta lippukaupasta hajapaikan/osittain näköesteellisen paikan saman päivän näytökseen. Ja monista kirjastoista voi myös lainata kausikortin jolla pääsee ilmaiseksi.

Fiinkinolla on ajoittain tarjouspäivä jolloin elokuviin pääsee vitosella.

Kampaamokouluilla on halpoja oppilastöinä tehtäviä leikkauksia ja värjäyksiä.

Lähes kaikkiin museoihin on ilmaispäiviä.

Omalta osaltani totean, että autottomana liikuntarajoitteisena keliaakikkona kala - ja muna-allergisena en voi käydä ruokajakelussa. Onneksi ei ole toistaiseksi tarvinnut olla nälässä. Kun ei syö juurikaan leipää, ei mene rahaa niden päällisiinkään

Enemmän kuin halvan ruoan syöminen, minua ahdistaa kotona kököttäminen, kun liikkuminen on vaikeaa. Lähiössä ei ole metsää/ luontoa, ei ole mökkiä eikä rahaa matkustella. Teatterista ja leffoista en välitä, envoi istua pitkään selkävaivojen vuoksi. Kaupungissani on vain kaksi museota bussireitin varrella, ja ne on nähty. Vaihtuvat näyttelyt ovat suooeita, eikä aina kiinnostavia.

Onneksi on ystäviä, myös heitö, jitka ymmärtävät tilanteeni.

Tähän väliin pakko kysyä mitä te ajattelette, että työssäkäyvät puuhaa vapaa-aikanaan?

Se, ettei koe museoita tai näyttelyitä kiinnostavina voi koskea ihan samalla lailla häntä, jolla on palkkatuloja. Työssäkäyvät eivät täytä arkeaan matkustelulla, koska he viettävät aikansa työssä.

minusta tuntuu että tylsyys tulee ennen kaikkea siitä, että on kotona jo lähtökohtaisesti yli 40 tuntia enemmän viikkoa kohti kuinn työssäkäyvä. Ymmärrän täysin, että se saa elämän tuntumaan tylsältä kotona kököttämiseltä, tunsin itsekin niin kun olin työtön vaikka mieheni toikin talouteemme rahan millä käydä halutessaan vaikka siellä leffassa. Ei mikään määrä maksavia aktiviteetteja pystynyt korvaamaan sitä, että kökötin yksin yli 40tuntia viikossa kun muut olivat töissä.

Vierailija
58/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulo, se on edullista ja koukuttavaa hommaa. Jos et osaa, opettele. Saat itselle tehtyä edullisesti uutta vaatetta tai joululahjaksi ja aika kuluu.

Vierailija
59/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valivali. Aika tylsä ihminen pitää olla jos tarvitsee rahaa siihen että elämä ei olisi tylsää. On vaikka mitä mitä voi tehdä ilmaiseksi. Mee kirjastoon ja lainaa kirja, piirrä, mee ulos juoksee, katsele ympärilles, nää ihmisiä! 

Niin, voi mennä juoksemaan ulos. Mutta jotta juoksu onnistuu ja on mukavaa niin tarvii saada KALLIIT HYVÄT JUOKSUKENGÄT, ei mitään Tokmannin tai Lidlin 30e juoksukenkiä. Ergonomiset hyvät juoksukengät alkaa 100e ylöspäin

Vierailija
60/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neulo, se on edullista ja koukuttavaa hommaa. Jos et osaa, opettele. Saat itselle tehtyä edullisesti uutta vaatetta tai joululahjaksi ja aika kuluu.

Paitsi jos tilillä todella on vaan euro, niin sillä ei neulota yhtään mitään. Langat on nykyään kalliita ja kai ne puikotkin pitäisi jostain taikoa.