Luontaisen unirytmin löytyminen
Oon ollut aivan ällikällä lyötynä jo pidemmän aikaa siitä, että entinen iltavirkku ja ainainen aamu-unisuus on ollut tiessään jo puolen vuoden ajan. Onko teillä kenelläkään tullut elämän aikana tällaista muutosta? Mulla tämä muutos tapahtui vaikean elämäntilanteen korjauduttua, kun väsymykseltäni nukuin tosi paljon ja pikku hiljaa voimien palautuessa jäi uusi vuorokausirytmi päälle eli sänkyyn tosi aikaisin, pitkät yöunet ja luontaisesti ilman kelloa herään jo hyvän tovin ennen kuutta aamulla.
Ennen nimittäin ei ilman kelloa voinut kuvitellakaan hyvissä ajoin heräämistä vaikka nukuinkin ennenkin hyvänpituisia yöunia enkä yökukkuja ollut silloinkaan.
Kommentit (7)
Vuorokauden ajan tietoisuudesta eristetyillä tehtyjen kokeiden perusteella ihmisten vuorokausirytmin pituus vaihtelee ollen keskimäärin 23-25 tuntia. Ne, joilla on lyhyt vuorokausirytmi, ovat iltaunisia ja aamuvirkkuja ja toisin päin.
En ymmärrä, miten tuota ominaisuutta voi kehittää? Toki voi pakottaa itsensä menemään sänkyyn aiemmin. Eri asia sitten, saako nukuttua.
Itse olen aamun virkku illan torkku. Miten onnistuin asiaan.Vähemmän netti aikaa ja Tv.niiden tilalle illalla kävelylenkki.Puhelin on lentotilassa jo kello 18. Tärkeää on Päivä rytmi.Ruoka rytmi.Uskon ulkoilu tuo laadukaat yö unet. Kuten tuo lapsillekkin.
Unirytmi on osittain kulttuurinen ilmiö.
Luonnollisin valon rytmi ihmiselle on päiväntasaajan rytmi, eli valo tulee klo 6 ja pimeä klo 18.
Sitä kannattaa imitoida verhoilla.
Ihmiset eivät nykyään avaa verhojaan aamulla eivätkä sulje illalla ajoissa, se aiheuttaa iltavirkkuutta osaltaan.
Myös ikääntyminen vaikuttaa. Vielä noin 34v mulla ei ollut mitään vaikeuksia valvoa ja nukkua myöhään. Siinä 35+ siitä alkoi tulla koko ajan vaikeampaa. 40+ en yksinkertaisesti enää kykene valvomaan yli 22, siitä tulee aivan karsea olo ja ainoa ajatus on "NUKKUMAAN". Ja vaikka pakottaisin itseni valvomaan, herään aamulla 6-7 aikaan (enkä tosiaankaan virkeänä).
Valvominen ei ikinä ole tämän arvoista, joten menen sänkyyn siinä 22 maissa ja herään sitten aikaisin (joskaan en väittäisi ikinä olevani virkeä .. olen kestoväsynyt). Hyvänä puolena ei tartte ikinä käyttää herätyskelloa, vaan herään luonnollisesti aina noin 5.30 - 7 30.
Juu. Viisikymppisenä jos valvoo pitkään, niin se todellakin maksaa seuraavana päivänä.
vau en oo kyllä tähän päivään mennessä vielä aamuisin saanut itseeni virkeäksi ja viikonloppusin sitten tulee nukuttua aika pitkäänkin väsymystä pois.